MARIN SORESCU
SINGUR PRINTRE POEŢI
Se scrie enorm. Trăim în epoca hârtiei scrise. Cum oamenii necivilizaţi nu
puteau vieţui, acum 15 000 de ani, fără o piatră neşlefuită şi acum 12 000 de
ani fără o piatră şlefuită, noi nu putem exista fără o bucată de hârtie plină
de semne de exclamare, virgule, cuvinte. Şi se scrie tot mai grăbit. Cărţile
sunt nişte propoziţii abia începute. Unele se opresc la adjectiv, altele la pronume.
Foarte puţine ajung să descopere rădăcina unui verb. Acestea sunt gânduri
care-i trec prin minte oricui are de gând să îmbogăţească patrimoniul
literaturii cu o nouă carte. Mergi prin librării: gem de titluri noi. Mergi
prin anticariate: gem de titluri vechi. Praful nu mai pridideşte să se depună
pe in-folii, ediţii definitive, ediţii rare ori dese. Te apucă deznădejdea. Să te mai duci după asta acasă, să te aşezi la masa
de lucru? Pentru cine să scrii? Publicul mai vrea
ceva?
Marin Sorescu
Tinereţea
lui Don Quijote; Postfaţă
A avea
curajul să-ţi dezvălui subiectivitatea, sufletul până în cutele lui cele mai întunecoase,
spaimele şi năzuinţele cele mai intime – iată poezia. Şi poate şi aceasta e mai
umanitară. Funcţia
poeziei e mai degrabă una de cunoaştere. Ea trebuie să includă filozofia.
Poetul ori e un gânditor, ori
nu e nimic. Chiar şi folclorul este, în ultimă instanţă, cugetare, meditaţie. Poetul autentic e
un filozof şi mai mult decât atât: el posedă
în plus intuiţía. Gândurile lui, spaimele, tristeţile sunt transformate într-un instrument de
cercetare. Lentila, tubul, cunoştinţele despre cer devin telescop care
scrutează cerul. Cred că un poet genial poate descoperi numai prin intuire
poetică o nouă stea, care mai apoi să fie confirmată de savanţi, prin calcule
de parametri. E tot ce poate da poezia. Gustul său final e totuşi amărăciunea.
Asta nu înseamnă pesimism, ci numai luciditate. Trăieşti în cunoştinţă de
cauză. Să nu se
înţeleagă din cele spuse până acum că propun smulgerea versului din viaţa cotidiană, socială etc. Aceasta
nu se poate face, deoarece poezia e ca acele plante care trăiesc în apă – apa
fiind tocmai mediul dat, în care trăim fiecare. Oricum, toţi suntem îmbibaţi de
el, de mediu, de ea, de apă. Greşeala care se face e că i se cere plantei care
trăieşte în apă să aspire tot la apă, când nazuinţa ei trebuie să fie spre aer, lumină, pământ. Pentru că, repet: suntem suprasaturaţi de apă,
nu putem scăpa de fatalitatea ei, e inclusă în cele mai îndepărtate ramificaţii
ale cuvintelor noastre. Cei care cer mai multă contingenţă poeziei sunt nişte
naivi ori ignoranţi. Neagă prin
asta caracterul profund social al artei. Ideea asta о putem ilustra şi altfel. E ca şi când ai pretinde unei privighetori care îşi petrece majoritatea timpului
într-un copac, să cânte numai în şi numai despre acel copac. „Tema” arborelui respectiv revine
în trilurile păsării? Se poate, dar cine e în stare să-mi demonstreze aceasta,
îl rog s-o facă. Sunt, prin unmare, pentru luciditate. Pentru
independenţa poeziei, păstrarea specificului. Să n-o coborâm la
nivelul mediu sau submediu de înţelegere. Aşa cum pentru înţelegerea teoriei
relativităţii e nevoie de o pregătire, tot astfel satisfacţia estetică cere
efort, cultură, elevaţie spirituală. Pentru că am pomenit de teoria lui
Einstein, mi-aş mai permite o observare: poezia trebuie să fie concisă, aproape
algebrică. Urmăresc mişcarea literară din mai multe părţi şi am impresia a
observa această tendinţă a poeziei moderne. Nu spre comparaţie, ci spre metaforă.
Nu spre metaforă la vers. Întreaga poezie, – o metaforă. Poezia trebuie să fie scurtă – ca să aibă parte de o critică lungă.
Marin Sorescu
Tinereţea
lui Don Quijote; Postfaţă
La apariţia
celui de al patrulea volum semnat de Marin Sorescu, Tinereţea lui Don Quijote (1968),
câteva cronici îşi permiteau să sugereze delicat poetului pericolul repetării.
La mai puţin de un an, să ne amintim, îndoielile se transformaseră în
ostilitate şi, după obicei, aceasta lua proporţiile şi durata unei campanii. Un
număr primejdios de critici nu vor pregeta să se năpustească asupra fiecărei
noi apariţii, proclamând, la repezeală, neputinţa ieşirii din rigorile unei
mecanici inventate, exprimând îndoieli asupra producţiei poetice în ansamblul
ei, ori elogiind, printr-o perfidă compensaţie, creaţia teatrală a aceluiaşi.
EUGEN NEGRICI
Figura spiritului creator
LANSARE
Azi o pânză de nor,
Mâine catargul unui drum.
Mi-am construit singur o corabie.
Când a fost gata am luat-o în spinare
Şi-am început să-i caut o apă
Pe seama ei.
Am mers aşa până când un pescăruş
I-a murit de provă,
Ca o sticlă de şampanie.
Atunci am intrat în mare
Până la glezne, până la brâu,
Tot mai greu mă apăsa dorul ei
De valuri.
Când nu m-am mai văzut deloc,
Corabia a început deodată
Să meargă singură.
O, chiar dacă mă adâncesc
Cu fiecare pas,
Şi acum tot eu o duc,
Mergând pe fundul mării, tăcut,
Cu amândouă mâinile ridicate
Deasupra capului.
SHAKESPEARE
Shakespeare a creat lumea în şapte
zile.
În prima zi a făcut cerul, munţii şi prăpăstiile
sufleteşti.
În ziua a doua a făcut râurile,
mările, oceanele
Şi celelalte sentimente –
Şi le-a dat lui Hamlet, lui Iulius
Caesar, lui Antoniu,
Cleopatrei şi Ofeliei,
Lui Othello şi altora,
Să le stăpânească, ei şi urmaşii lor,
În vecii vecilor.
În ziua a treia a strâns toţi oamenii
Şi i-a învăţat gusturile:
Gustul fericirii, al iubirii, al
deznădejdii,
Gustul geloziei, al gloriei şi aşa
mai departe,
Până s-au terminat toate gusturile.
Atunci au sosit şi nişte indivizi
care întârziaseră.
Creatorul i-a mângâiat pe cap cu
compătimire,
Şi le-a spus că nu le rămâne decât să
se facă
Critici literari
Şi să-i conteste opera.
Coşoroagă era tipul de critic aşa-zis
„isteţ”, care înţelege la prima ochire totul (aşa i se pare lui) şi nici un
scriitor nu-i scapă din ghearele lui isteţe. Citea o carte ca şi când l-ai fi obligat tu să ţi-o citească, şi o
termina într-o stare de iritare, pe care ţi-o dă corvoada. Corvoada lui era de
fapt lipsa de talent, pentru că nimeni nu-l obligase să se facă critic literar
şi să mănânce, cu atâta chin, ce nu-i place. Când îşi aducea aminte de el, lui
Ursu îi venea în minte imaginea băieţelului unui orăşean care, dus la Sinaia şi văzând pentru
prima oară o vacă păscând, se aşezase în patru labe şi începuse şi el să rupă
iarbă cu gura. Atâta pricepea Coşoroagă din
cele citite, era la fel de nevinovat ca şi copilul care paşte.
Marin Sorescu
Vizuina viziunii
POVESTE
Întâi a semănat mălai
Întâiul om, fugind din rai.
La urmă s-a întors, l-a lins,
Să-şi piardă urma, dinadins.
Acum îl caută, slab, strâmb,
El, fabricantul de porumb.
Ah, raiul de odinioară!
Nu-l mai gaseşte, doar îl ară.
Erau pe-aici, într-un coclaur,
Un om, un pom şi un balaur.
Şi-un şarpe subţirel: femeia,
Balaur mare-a fost aceea!
Căci numai ea, zice, m-a-mpins,
Fugind din rai, de l-am şi lins.
A dracu limbă, m-a pierdut!
De-aş fi ştiut! De-aş fi ştiut!
Întâiul om, fugind din rai.
La urmă s-a întors, l-a lins,
Să-şi piardă urma, dinadins.
Acum îl caută, slab, strâmb,
El, fabricantul de porumb.
Ah, raiul de odinioară!
Nu-l mai gaseşte, doar îl ară.
Erau pe-aici, într-un coclaur,
Un om, un pom şi un balaur.
Şi-un şarpe subţirel: femeia,
Balaur mare-a fost aceea!
Căci numai ea, zice, m-a-mpins,
Fugind din rai, de l-am şi lins.
A dracu limbă, m-a pierdut!
De-aş fi ştiut! De-aş fi ştiut!
ACEA PICĂTURĂ
Atât a plouat, atât a plouat,
Dar n-a picat acea picătură,
Ca un cuvânt binecuvântat
Frecat pe o ursuză gură.
Şi bobul stă în pământ amânat,
Parcă s-ar duce în cer să
se roage:
Peste câmpii şi viroage
Prea multă apă a curs şi-i
păcat!
Căci el nu rodeşte numai cu
apă,
Din rădăcini nu va ţâşni
scânteia…
Pământul a-ngenuncheat în seminţele arse:
Dă, Doamne, picătura aceea!
AUD
Aud cum se-nvârte pământul,
Disting cele două rotaţii,
Amândouă-mi răsucesc cântul
Respiraţiei grele prin spaţii.
Clipele-şi arată petale suave;
Conectat la universal
Sângele-mi saltă la suprafaţă epave
Vechi şi le izbeşte de mal.
Ori vâsleam pe-o mare de piatră?
Ameţeala cerului îmi face bine!
Câte-o lumină ciudată mă latră
Ca un fir cotrobăindu-mi prin vine.
Esenţele s-au scurs pe furiş în vise,
Toate lucrurile sunt aparente,
Străbat o infinitate de uşi deschise
Înfiat de lumi transparente.
TOTEM
Indiferent al câtelea din rând,
Unul sub altul coborând, sub cruce,
Parcă acelaşi cui v-a prins, urlând,
A braţelor simbolică răscruce.
Eşti totuşi cel care atingi pământul,
Din serie, tu, ultimul Cristos.
Pe buza ta mai stăruie Cuvântul
Şi ai putea să urci spre cer, pe jos.
A dus-o!, auzi lumea. Nu-nţelegi
De ai trăit destul sau ai cărat
O barcă peste vârful Ararat
Când mările-s demult doar smârcuri seci.
Te miri că lanţul este ne-ntrerupt,
Şi că veriga prinsă-i de verigă,
Ca muntele hrănit de o ferigă
Lumina-ntregii stirpe tu ai supt.
Şi stai înduioşat de o
mireasmă,
Păzind de fulger o
catapeteasmă.
ALTĂ SCHIŢĂ PENTRU ,,IONA”
Daţi de pomană colaci de salvare,
În sâmbăta morţilor numai colaci
Pentru cei care ţipă pe mare;
Îi puteţi vedea din copaci.
Ei şi-au pus într-o sticlă mesajul,
Îl veţi primi îmbuteliat.
Cine mai are astăzi curajul
Să descifreze-un naufragiat?
Tot mai neciteţ le e scrisul,
Ameninţător şi cam spălăcit;
Ei încurcă realitatea cu visul,
Cred că citindu-i aţi şi sărit
În uşoarele bărci de salvare,
Căutându-i cu felinare.
Şi pentru-a fi lesne zăriţi în abis
Ei îşi lasă ţipătul, ochiul deschis.
De sâmbăta morţilor, o dată pe an,
Trageţi uşor zăvoarele porţilor:
Rătăciţii pe marele-ocean
Vin la masă, de sâmbăta morţilor.
BARCĂ
Cel mai greu se cară o barcă
Peste muntele Ararat.
Este munca la care m-am înhămat.
Barcă-n loc de arcă.
Iar potopul – demult a secat.
Vâslele îmi intră în crăpături,
Se îndoaie şi se frâng,
Înaintarea este numai hurducături.
Praful intră pe mai multe guri.
Stau lângă cârmă şi plâng.
Lacrimile mele, pâraie,
Umflă văile cu bolboroşi.
De ce m-ai ursit, Doamne, să ţin loc de ploaie?
Nu mai deosebeşti păcătoşii de credincioşi?
Pe valuri de jale barca saltă, greoaie.
După patruzeci de zile, istovit,
Aş da drumul la porumbel.
Am şi-o ramură de măslin şi-un inel.
Porumbelul sub barcă a-mpietrit.
Este stânca de care m-am izbit!
EXERCIŢII FĂRĂ COLAC
Înotam spre ţărm cu disperare
Şi, Doamne, mă îndepărtam de el,
Îmi pierdusem simţul de orientare,
Mă ţineam de-a lunii cercel
Şi de degetul meu cu inel.
Ca o balenă sinucigaşă
Eşuam pe fiecare talaz,
O forţă din adânc, uriaşă,
O simţeam, pietroi, pe grumaz.
Nu ştiam dacă azi mai e azi.
Orizontul intrase brusc în eclipsă
Îngălat de un soi de moluşte.
Simţeam cum mi se clatină steaua, ideea
fixă,
Ca un dinte ce n-o să mai muşte.
Şi-un vânător voia s-o înpuşte.
Nu e decât un coşmar oarecare,
Iată, cu pumnul îl sparg.
Şi m-am trezit. Eram, vai, tot pe mare,
Însă ceva mai în larg.
Îngrozit atunci, ce mi-am zis
Privind potopul dezlănţuit?
Dacă adorm, poate se face vis.
Aş mai avea o şansă. Şi-am adormit.
Nu-i oare şi viaţa un somn nesfîrşit?
Şi-am luat-o de la cap cu înotul,
Mai istovit, gâfiind din greu.
Treaz, şi în vis – tot pe mare mereu.
Rechinii mă atingeau lacomi cu botul.
Ţărmul refuzat îl înecasem chiar eu.
NĂPASTA
Şi, Doamne, mi-a
căzut la loterie
Lozul ghinionist să fiu român
Şi inventându-mi vina-n puşcărie,
S-o ispăşesc amarnic, mâncând fân.
Se face, înţeleg, economie
De spaţiu locativ şi de-un tacâm.
Şi de-un poet ce-ar
consuma hârtie,
Cu nişte versuri care nu rămân.
Căci cărţile-mi cu roaba sunt cărate
La marginea oraşului, tocate,
Ca-ngrăşământ zvârlite pe ogor.
Legat mă simt de limba ta, popor,
Destinele ne sunt îngemănate,
Cât va ţipa, în zboru-i, un cocor.
ÎN GEAMUL MEU
Iar trandafirul a rodit măceş,
În geamul meu, în ziua de armindeni.
De jalea care este pretutindeni
Copacii mor şi florile dau greş.
Şi păsările care-şi iau adio
Ne lasă, triste-n cuib, un ou de lemn.
Vom înţelege-al speciilor semn?
O umbră mare luna va cloci-o.
E umbra ce-o lăsăm în spaţii vaste,
Mantia neagră-a sufletului gol.
Din somn, ca dintr-un lung coşmar, mă scol,
Planton năuc la marile dezastre.
Şi când deschid fereastra să respir,
Văd floarea de măceş în trandafir.
DE
UIT VREO ŢARĂ
De
uit vreo ţară, să-mi aduci aminte,
Îi spune Dumnezeu lui Sfântul Petru.
La el o ţară e de-un kilometru
Şi kilometrul – cât un bob de linte
Şi este foarte lesne să îl sară,
Când
vine în inspecţii, pe pământ.
O, Doamne, totuşi ai uitat o ţară,
Nu de
când eşti, ci numai de când sunt.
Şi
Sfântul Petru, ce-a rămas în urmă,
Şi
tot presează în ceaslov impresii,
De levănţică, rochia miresii,
Nu ştie ce amar cumplit ne scurmă.
PEISAJ
EU SUNT
COPILUL...
Au început să
mişune, poznaşe,
Pentru şoferi
grăbiţi, mineri sau clerici,
Indicatoare
noi, în vechi oraşe:
«Atenţie
sporită! Trec biserici!»
Cu lanţ
încinse, trase c-o tânjală,
Alunecă,
melci paşnici, pe butuci
Şi sfinţii
nevrozaţi, pe tencuială,
Îşi fac cu
limba nevăzute cruci.
În faţa
lor, se cască o distanţă
Imensă,
presărată cu nevoi,
Când
secole-am trăit în transhumanţă
Acum
plimbăm biserici: n-avem oi!
Şi ca un
miel, care-a rămas de turmă,
Clopotniţa
dispare fără urmă.
Eu
sunt copilul cel purtat pe umeri
La
demonstraţii – cu stomacul gol,
Căzut-a
măgăreaţa să mă număr
Printre acei
care devin simbol.
Cel ce mă
poartă, sigur, nu-mi e tată,
E-n misiune,
şi-i disciplinat,
Zâmbind, în
faţa lumii-ntregi, arată
Mlădiţa-i
luată – din orfelinat.
După filmări
se va întoarce-acasă.
Eu, între
părăsiţi, mergând pe jos –
Imaginea, în
urma mea rămasă,
Va râde unui
viitor ceţos.
De pe acum,
pe umeri simt c-apasă
Un prunc năuc, la fel de mincinos.
MEŞTERUL
MANOLE
Acum
am putea să fim şi trişti,
Doar
ne despărţim pentru totdeauna,
Dar
să trecem peste asta.
Copaci,
vă aşteaptă pădurile,
Duceţi-vă,
Ape,
vă aşteaptă câmpiile, duceţi-vă,
Duceţi-vă
şi voi,
Prea
frumoase şi iubitoare Ane;
Mă
iertaţi că nu v-am mai zidit de vii,
Am
avut mai multă încredere
În
cărămizi.
Obiecte,
şi ceasuri, şi biblioteci,
Şi
culori, şi meşteri iscusiţi
Care
m-aţi ajutat, şi tu, soare, şi voi, munţi,
Scări pe care-am urcat până aici,
Fără
să-mi pese de înălţime:
Voi
vă veţi îndepărta de mine,
Lăsându-mă
să mă prăbuşesc singur
De pe
propria-mi zidire –
Aşa
cere tradiţia.
Deci
fugiţi cât mai repede,
Acum
când eu mă fac că mă uit
În
altă parte…
VIS
Inspiraţia venea în urmă, pe
jos,
Poetul mergea în frunte, călare,
Şi primea onorurile.
La mijloc mulţimea, descoperită.
Se făcea că era o proocesiune, până la urmă.
Unii acuzau dureri mari,
Se făceau că erau încă la doctor,
Căci se văitau cu speranţă,
Alţii plângeau
de-a binelea,
Se făcea că era o
procesiune totuşi,
Da, o procesiune, într-adevăr.
«Dar mortul?» «Unde e mortul?» – se auzea –
«Noi pe cine jelim, de trei zile?»
«Oare a fost spălat bine răposatul?»
«Spălarea mortului cere o îndemănare
Pe care foarte puţini doctori o mai au» – se auzea.
Poetul mergea înainte, călare,
Fiindcă depăşise toate minunile astea, băbeşti.
Inspiraţia venea în urmă, desculţă.
Rămânea mereu în urmă,
Nu ştiu de ce o îmbia mai mult
rămânerea în urmă
Decât necunoscutul din faţă.
Poetul nu mai are sau nu mai aspiră la dreptul de
posesiune nativ în casa cuvintelor. Limbile care îl aşteaptă ca individ născut în istorie, societate, în
cadrul convenţiilor expresive ale culturii şi mediului său specific nu mai sînt
un înveliş natural. Limba statornicită este un inamic. Poetul o găseşte mizeră
şi plină de minciuni. Folosirea zilnică a făcut ca ea să devină perimată.
Vechile metafore sînt inerte, iar energiile complet uscate. Este sarcina
obligatorie a scriitorului, aşa cum afirma Mallarmé despre Poe, de a purifica
limba tribului.
GEORGE STEINER
După Babel
Este suficient să fii inspirat şi lucrurile
merg de la sine. Aş fi vrut mult să
fie aşa. Viaţa ar fi fost suportabilă. Să primim totuşi acest
răspuns naiv, dar să examinăm consecinţele. Cel care se mulţumeşte cu aceasta,
trebuie să consimtă fie că
producţia poetică este un pur efect al hazardului, fie că ea provine dintr-un
fel de comunicare supranaturală; şi una şi
cealaltă dintre ipoteze reduc poetul la un rol mizerabil de pasiv. Ele
fac din poet ori un fel de urnă în care sînt amestecate milioane de bile, ori o
masă vorbitoare, în care sălăşluieşte un spirit. Masă sau recipient, în
concluzie, dar nici vorbă de zeu, – ci contrarul unui zeu, contrarul unui Eu.
Şi nefericitul autor, care nu mai este, aşadar, autor, ci semnatar, şi
responsabil asemeni unui gerant de ziar, iată-l constrîns să spună: «În operele
tale, dragă poete, ceea ce este bun nu este al tău, ceea ce este rău îţi
aparţine fără discuţii.» Este ciudat faptul că nu un singur poet s-a mulţumit –
atunci cînd nu era vanitos – să nu fie decît un
instrument, un medium de moment. Or, experienţa ca şi reflecţia ne arată,
dimpotrivă, că poemele, a căror perfecţiune complexă şi fericită dezvoltare ar
impune, în modul cel mai puternic, cititorilor uimiţi, ideea de miracol, de
rezultat norocos, de împlinire supraomenească (din cauza unei alăturări
extraordinare de virtuţi pe care le putem dori, dar nu sperăm să le întîlnim reunite într-o operă), sînt în acelaşi timp capodopere de muncă; sînt pe
de altă parte momente de inteligenţă şi de travaliu susţinut, produse ale
voinţei şi ale analizei, presupunînd
calităţi prea numeroase pentru a putea fi reduse la produsele unui aparat care
înregistrează entuziasmul ori extazul. În
faţa unui frumos poem, de oarecare întindere, simţim foarte bine că sînt prea puţine şanse ca un om să
fi putut improviza – fără nici o revenire, fără nici o altă osteneală decît aceea de a scrie sau de a emite
ceea ce-i vine în minte – un discurs foarte sigur de sine, dispunînd de resurse
continue, de o armonie constantă şi de idei întotdeauna fericite, un
discurs care să ne încînte pe tot parcursul său, în care să nu se afle nici un
accident, nici o urmă de slăbiciune şi de
neputinţă, din care să lipsească acele supărătoare incidente ce rup
încîntarea şi ruinează universul poetic despre care vorbeam mai devreme.
Aceasta nu înseamnă că nu trebuie, pentru a fi poet, şi altceva, o anume
virtute care să nu se descompună, să nu poată fi analizată în acte definibile
şi-n ore de muncă. Pegas-Abur, Pegas-Oră nu sînt încă unităţi legale de forţă
poetică. Există o calitate specială, un fel de energie individuală proprie
poetului. Ea apare în el şi-l revelează sieşi
în anumite clipe de mare preţ. Dar ele nu sînt decît clipe, iar această
energie superioară (adică aceea pe care nu o poate forma sau înlocui nici o
altă energie a omului): nu există sau nu poate acţiona decît prin scurte şi
fortuite manifestări. Trebuie să adăugăm – este destul de important, – că
bogăţiile pe care această energie le revelează ochilor spiritului nostru, ideile sau formele pe care ea ni le produce sînt
foarte departe de a avea o valoare egală în ochii altora. Aceste momente
de mare preţ, aceste clipe care dau un fel de demnitate universală relaţiilor
şi intuiţiilor cărora ele le dau naştere sînt tot atît de fecunde în valori
iluzorii sau incomunicabile. Ceea ce nu
valorează decît pentru noi nu valorează nimic. Aceasta este legea Literaturii. Astfel de stări sublime
sînt de fapt absenţe în care se întîlnesc miracole naturale ce nu sălăşluiesc decît acolo, dar
întotdeauna aceste miracole sînt impure, vreau să zic amestecate cu lucruri fără de preţ sau inutile,
nesemnificative sau incapabile de a rezista lumii exterioare, ori imposibil de reţinut, de păstrat. În lumina
exaltării, nu tot ce străluceşte este aur. În concluzie, anumite clipe
ne trădează profunzimi în care sălăşluieşte ceea ce avem mai bun în noi, dar
sub formă de părticele cuprinse într-o materie informă, fragmente cu înfăţişare
bizară sau grosolană. Trebuie să alegem din
acea masă elementele de metal nobil şi să ne ostenim pentru a le retopi
împreună şi pentru a face din ele o
bijuterie.
PAUL VALÉRY
Poezii. Dialoguri. Poetică şi
estetică
Lirica modernă a devenit o activitate rece, lucidă; la fel şi reflecţia
asupra ei. Aprecierea ei constituie acum un proces de expertiză tehnică. Cu
toate acestea a rămas vie conştiinţa că lirica e un mister, o zonă limitrofă,
cucerită în confruntarea cu aproape inexprimabilul, un miracol şi o putere. Dar
puterea ei e studiată ca o explozie, declanşată experimental, a unor forţe
parcă nucleare ale cuvîntului; iar limbajul ei misterios ca rezultatul
surprinzător al unor combinaţii chimice inedite. Poetul devine un aventurier în
teorii lingvistice încă neexplorate. Dar pentru acestea e echipat cu
instrumentele de măsură ale conceptelor sale, care-i permit să se controleze pe
sine însuşi în orice moment şi îl asigură împotriva unui atac prin surprindere
al sentimentului banal. Fascinaţia pe care o poate produce poemul modern e
înfrînată cu bărbăţie. Şi peste disonanţele şi obscurităţile ei domneşte
Apollon, conştiinţa lucidă. Emoţia inspiratoare, ca unică legitimare a
calităţii poetice, şi-a pierdut din prestigiu încă de la începutul secolului al XIX-lea.
HUGO FRIEDRICH
Structura liricii moderne