LUCIAN BLAGA
LOCUIESC
ÎNTR-UN CÂNTEC DE PASĂRE
◊◊◊
În pofida diferenţierii sufletului modern
şi în ciuda orientării spre abstract a omului de cultură,
gândirea mitică se mai declară din când în când
cu nealterată spontaneitate, dacă nu în genii filosofice
sau ştiinţifice, atunci în poeţii de rasă. Un poet pus
faţă în faţă cu puterile lumii şi ale vieţii,
şi dacă nu vrea să-şi dezmintă menirea creatoare,
nu poate să gândească decât mitic.
şi în ciuda orientării spre abstract a omului de cultură,
gândirea mitică se mai declară din când în când
cu nealterată spontaneitate, dacă nu în genii filosofice
sau ştiinţifice, atunci în poeţii de rasă. Un poet pus
faţă în faţă cu puterile lumii şi ale vieţii,
şi dacă nu vrea să-şi dezmintă menirea creatoare,
nu poate să gândească decât mitic.
(LUCIAN BLAGA,
Zări şi etape)
◊◊◊
Când fondul etnic există într-un om,
are putere de destin, iar artistul, orice ar încerca,
nu scapă de poruncile scrise cu sânge în anatomia
lirică a fiinţei sale. Orice încercare de evadare,
din cercul fiinţei sale, l-ar arunca şi mai sigur
în braţele irevocabilului său destin,
cum se întâmplă cu acei mari şi nenorociţi
are putere de destin, iar artistul, orice ar încerca,
nu scapă de poruncile scrise cu sânge în anatomia
lirică a fiinţei sale. Orice încercare de evadare,
din cercul fiinţei sale, l-ar arunca şi mai sigur
în braţele irevocabilului său destin,
cum se întâmplă cu acei mari şi nenorociţi
eroi ai tragediei greceşti.
(LUCIAN BLAGA, Zări şi etape)
◊◊◊
O operă de artă devine naţională prin ritmul
lăuntric, prin felul cum tâlcuieşte o realitate,
prin adânca afirmare sau tăgăduire a unor valori
de viaţă, prin instinctul, care niciodată nu dezminte,
pentru anumite forme, prin dragostea invincibilă
ce-o trădează faţă de un anumit fel de a fi
şi prin ocolirea altora. Astfel o operă de artă
lăuntric, prin felul cum tâlcuieşte o realitate,
prin adânca afirmare sau tăgăduire a unor valori
de viaţă, prin instinctul, care niciodată nu dezminte,
pentru anumite forme, prin dragostea invincibilă
ce-o trădează faţă de un anumit fel de a fi
şi prin ocolirea altora. Astfel o operă de artă
poate să fie naţională chiar fără de a cuprinde
în zalele ei niciun singur element etnografic.
Mai mult: o operă poate să fie românească
chiar dacă s-ar plămădi din elemente
în zalele ei niciun singur element etnografic.
Mai mult: o operă poate să fie românească
chiar dacă s-ar plămădi din elemente
etnografice cu totul străine de poporul românesc.
(LUCIAN BLAGA, Zări şi etape)
◊◊◊
O viaţă întreagă am căutat să ridic şesurile
la nivelul podişurilor getice, să limpezesc elementul
mâlos al râurilor până la puritatea izvoarelor,
să ridic faptul divers până la înălţimea mitului,
să încoronez empiria cu nimbul metafizicii,
să dezbrac până la İdee orice fiinţă, să transform
oxigenul viciat al oraşelor în ozon de pădure
şi de plaiuri.
la nivelul podişurilor getice, să limpezesc elementul
mâlos al râurilor până la puritatea izvoarelor,
să ridic faptul divers până la înălţimea mitului,
să încoronez empiria cu nimbul metafizicii,
să dezbrac până la İdee orice fiinţă, să transform
oxigenul viciat al oraşelor în ozon de pădure
şi de plaiuri.
(LUCIAN
BLAGA, Elanul insulei)
◊◊◊
În Paşii
Profetului, Zamolxe, panteismul, superior
artisticeşte, ia forme virgiliene. Pan întrupează
voluptatea de a participa la toate regnurile,
de a surprinde cele mai mărunte mişcări vitale.
E peste tot o beţie de vegetal, de fructe, de animalitate
rece. Vegetalele au ceva cărnos animalic
(flori cu ,,sâni de lapte”, struguri enormi hrăniţi
din stârvuri de om), animalele se confundă
cu vegetalele, fiind preferate acelea inerte,
mimetice: şopârle, lăcuste, melci.
artisticeşte, ia forme virgiliene. Pan întrupează
voluptatea de a participa la toate regnurile,
de a surprinde cele mai mărunte mişcări vitale.
E peste tot o beţie de vegetal, de fructe, de animalitate
rece. Vegetalele au ceva cărnos animalic
(flori cu ,,sâni de lapte”, struguri enormi hrăniţi
din stârvuri de om), animalele se confundă
cu vegetalele, fiind preferate acelea inerte,
mimetice: şopârle, lăcuste, melci.
GEORGE CĂLINESCU
◊◊◊
Apoi Lucian Blaga îşi spiritualizează virgilianismul,
dându-i direcţie ortodoxă. Acum poeziile sunt
străbătute de nostalgie, de temerea morţii,
şi elementele agreste se sanctifică. Reptila devine
,,şarpele binelui”, grădinile sunt ale ,,Omului”,
plugul ară împins de arhangheli, flora
străbătute de nostalgie, de temerea morţii,
şi elementele agreste se sanctifică. Reptila devine
,,şarpele binelui”, grădinile sunt ale ,,Omului”,
plugul ară împins de arhangheli, flora
şi fauna se fac
ascetice, simbolice, dobitoacele
au ,,ochi cuminţi”, ţapii lubrici sunt înlocuiţi
prin melancolicii cerbi, câmpul face loc pădurii.
Fauna aleargă rănită de melancolii.
au ,,ochi cuminţi”, ţapii lubrici sunt înlocuiţi
prin melancolicii cerbi, câmpul face loc pădurii.
Fauna aleargă rănită de melancolii.
GEORGE CĂLINESCU
Trăim subt
greul văzduhului
ca pe-un fund
adânc de mare.
Nicio
suferinţă nu-i aşa de mare
să nu se
preschimbe în cântare.
LUCIAN BLAGA
PLUGURI
Prietene crescut la oraş
fără milă, ca florile
în fereastră,
prietene care încă
niciodată n-ai văzut
câmp şi soare jucând
subt peri înfloriţi,
vreau să te iau de
mână,
vino, să-ţi arăt
brazdele veacului.
Pe dealuri, unde
te-ntorci
cu ciocuri înfipte-n
ogor sănătos,
sunt pluguri, pluguri,
nenumărate pluguri:
mari paseri negre
ce-au coborât din cer
pe pământ.
Ca să nu le sperii –
trebuie să te
apropii de ele cântând.
Vino – încet.
LĂCĂŞ
Semne-ar fi că
locuiesc undeva
la oraş, într-o
stradă
cu nume de haiduc de
baladă.
Dar nu sălăşluiesc
la oraş,
m-ar blestema pârâul
şi pomul.
Felul meu dezminte
zvonul.
S-ar spune că
lăcaşul îmi este
într-un sat cu streşini
de paie,
cu nume de veche
poveste.
Dar nu locuiesc
la sat şi-n nici o
odaie.
Locuiesc într-un cântec
de pasăre.
SUFLETUL SATULUI
Copilo, pune-ţi mâinile pe genunchii mei.
Eu cred că veşnicia s-a născut la sat.
Aici orice gând e mai încet,
şi inima-ţi zvâcneşte mai rar,
ca şi cum nu ţi-ar bate în piept,
ci adânc în pământ undeva.
Aici se vindecă setea de mântuire
şi dacă ţi-ai sângerat picioarele
te aşezi pe un podmol de lut.
Uite, e seară.
Sufletul satului fâlfâie pe lângă noi,
ca un miros sfios de iarbă tăiată,
ca o cădere de fum din streşini de paie,
ca un joc de iezi pe morminte înalte.
INSCRIPŢIE
PE O CASĂ NOUĂ
Toate stau la lucul lor,
stă păianjenul în plasă
ca-ntr-o lume de mătasă.
Nu-l încearcă nici un dor
din ocolul lui să iasă.
Toate la locul lor:
piatră, floare şi ulcior,
vatră şi amnar şi iască.
Asta-i legea tuturor:
zări să-şi facă din pridvor,
să se simtă bine-acasă.
SATUL MINUNILOR
Ajuns-am prin pulberi şi mirişti
unde răzbat fără sfat numai unii.
Drumeaguri ades ocolit-am prin linişti
după mersul albastru al lunii.
Lângă fântânile darului harului
pâlpâie boalele, ţipă lăstunii.
Plin este satul de-aromele zeului
ca un cuib de mirosul sălbăticiunii.
Legi răsturnând şi vădite tipare
minunea ţâşneşte ca macu-n secară.
Cocoşi dunăreni îşi vestesc de pe garduri
dumineca lungă şi fără de seară.
IZVORUL
Împărăţii s-au
prăbuşit.
Războaie mari ne-au
pustiit.
Numai în Lancrăm subt
răzor
rămas-a firav un izvor.
Păduri s-au stins. Şi
rând pe rând
oameni în umbră s-au
retras
veşminte de pământ
luând.
Dar şipotul, el a
rămas.
De-a lungul anilor în
şir
de câte ori în sat
mă-ntorc,
mă duc să-l văd. E ca un fir
pe care Parcele îl
torc.
BELŞUG
– Negrule, cireşule,
gândul rău te-mprejmuie.
Jinduiesc la taine coapte
guri sosite-n miez de noapte.
Om şi păsări, duhuri, fluturi,
nu aşteaptă să te scuturi.
Prea eşti plin de rod şi vrajă,
vine furul, pune-ţi strajă!
– Las’ să vie, să culeagă,
vara mea rămâne-ntreagă.
Stelele deasupra mea
nimeni nu mi le-a fura!
GREIERUŞA
Greu e totul, timpul, pasul.
Grea-i purcederea, popasul.
Grele-s pulberea şi duhul,
greu pe umeri chiar văzduhul.
Greul cel mai greu, mai mare
fi-va capătul de cale.
Să mă-mpace cu sfârşitul
cântă-n vatră greieruşa:
Mai uşoară ca viaţa
e cenuşa, e cenuşa.
Grea-i purcederea, popasul.
Grele-s pulberea şi duhul,
greu pe umeri chiar văzduhul.
Greul cel mai greu, mai mare
fi-va capătul de cale.
Să mă-mpace cu sfârşitul
cântă-n vatră greieruşa:
Mai uşoară ca viaţa
e cenuşa, e cenuşa.
ÎN AMINTIREA
ŢĂRANULUI ZUGRAV
Azi trăieşti în
legenda ta
cum ai trăit în
câmpuri şi în sat.
Mi-aduc aşa de bine
aminte
de mânile tale grele
ca tăvălugul
cu care pecetluiau
sămânţa-n arătură.
Mi-aduc aminte de
ochii tăi verzi ca mura necoaptă
şi de meşteşugul
blând cu care zugrăveai
sfinţi atât de
fragezi
parcă veneau de-a
dreptul din lună.
Erai prieten cu toate
minunile.
O fată ţi-a venit în
ogradă să-ţi zică:
Spune-mi, spune-mi,
cum s-a născut
pruncul Isus fără
tată?
Într-o
icoană-nchipuită de tine
i-ai arătat în aur
şi-n albastru ceresc:
Astfel stat-a Maria-n
genunchi,
cu ciocul întins
peste ea
o pasăre, plutind, a
scuturat o floare.
Ce-a mai venit se
poate-asemăna numai c-un vis.
Din pulberea de
floare
cernută peste tânărul
ei trup
fecioara Maria a
legat rod ca un pom.
Nu semăna cu-această
abia şoptită poveste inima ta?
Erai numai om, şi
totuşi când ai murit
s-a adunat mult norod
în pragul tău,
crezând că fără veste
te vei ridica la cer
şi vei înălţa cu tine
satul şi pământul.
ÎNVIERE DE TOATE
ZILELE
O înviere e
pretutindeni, pe drum
şi-n lumina
deşteaptă.
Ochii mi se deschid
umezi, şi sunt împăcat
ca fântânile din
imperiul lutului.
Trecătorule,
oricine-ai fi,
ridică şi tu peste
mine mâna ta dreaptă.
Astăzi n-o să mai
cert nici o fiinţă,
nici pietrele, nici
oamenii, nici buruienele.
Sunt în mijlocul
privighetorilor.
HERACLIT LÂNGĂ LAC
Lângă ape verzi
s-adună cărările.
Sunt linişti pe-aici,
grele şi părăsite de om.
Taci, câne care-ncerci
vântul cu nările, taci.
Nu alunga amintirile
ce vin
plângând să-şi
îngroape feţele-n cenuşa lor.
Sprijinit de butuci
îmi ghicesc soarta
din palma unei frunze
tomnatice.
Vreme, când vrei să
iei drumul cel mai scurt,
pe unde apuci?
Paşii mei răsună în umbră,
parc-ar fi nişte
roade putrede
ce cad dintr-un pom
nevăzut.
O, cum a răguşit de
bătrâneţe glasul izvorului!
Orice ridicare a
mânii
nu e decât o îndoială
mai mult.
Durerile se cer
spre taina joasă a
ţărânii.
Spini azvârl de pe
ţărm în lac,
cu ei în cercuri mă
desfac.
LINIŞTE ÎNTRE LUCRURI
BĂTRÂNE
În apropiere e
muntele meu, munte iubit.
Înconjurat de lucruri
bătrâne
acoperite cu muşchi
din zilele facerii,
în seara cu cei şapte
sori negri
cari aduc întunericul
bun,
ar trebui să fiu
mulţumit.
Linişte este destulă
în cercul
ce ţine laolaltă
doagele bolţii.
Dar mi-aduc aminte de
vremea când încă nu eram,
ca de-o copilărie
depărtată,
şi-mi pare-aşa de rău
că n-am rămas
în ţara fără de nume.
Şi iarăşi îmi zic:
nici o larmă nu fac
stelele-n cer.
Da, ar trebui să fiu
mulţumit.
CĂLUGĂRUL BĂTRÂN ÎMI
ŞOPTEŞTE DIN PRAG
Tinere care mergi
prin iarba schitului meu,
mai este mult
pân-apune soarele?
Vreau să-mi dau
sufletul
deodată cu şerpii
striviţi în zori
de ciomegele
ciobanilor.
Nu m-am zvârcolit şi
eu în pulbere ca ei?
Nu m-am sfredelit şi
eu în soare ca ei?
Viaţa mea a fost tot
ce vrei,
câteodată fiară,
câteodată floare,
câteodată clopot — ce
se certa cu cerul.
Azi tac aici, şi
golul mormântului
îmi sună în urechi ca
o talangă de lut.
Aştept în prag
răcoarea sfârşitului.
Mai este mult? Vino,
tinere,
ia ţărnă în pumn
şi mi-o presară pe
cap în loc de apă şi vin.
Botează-mă cu pământ.
Umbra lumii îmi trece
peste inimă.
SCRISOARE
Nu ţi-aş scrie poate
nici acum acest rând,
dar cocoşi au cântat
de trei ori în noapte —
şi-a trebuit să
strig:
Doamne, Doamne, de
cine m-am lepădat?
Sunt mai bătrân decât
tine, mamă,
ci tot aşa cum mă
ştii:
adus puţin de umeri
şi aplecat peste
întrebările lumii.
Nu ştiu nici azi pentru
ce m-ai trimis în lumină.
Numai ca să umblu
printre lucruri
şi să le fac dreptate
spunându-le
care-i mai adevărat
şi care-i mai frumos?
Mâna mi se opreşte: e
prea puţin.
Glasul se stinge: e
prea puţin.
De ce m-ai trimis în
lumină, Mamă,
de ce m-ai trimis?
Trupul meu cade la
picioarele tale
greu ca o pasăre
moartă.
AMINTIRE
Unde eşti astăzi nu
ştiu.
Vulturi treceau prin
Dumnezeu deasupra noastră.
Alunec în amintire,
e-aşa de mult de-atunci.
Pe culmile vechi unde
soarele iese din pământ
privirile tale erau
albastre şi-nalte de tot.
Zvon legendar se
ridica din brazi.
Ochi atotînţelegător
era iezerul sfânt,
în mine se mai
vorbeşte şi astăzi despre tine.
Din gene, ape moarte
mi se preling.
Ar trebui să tai
iarba,
ar trebui să tai
iarba pe unde-ai trecut.
Cu coasa tăgăduirei
pe umăr
în cea din urmă
tristeţe mă-ncing.
FIU AL FAPTEI NU SUNT
Fără de număr
sunteţi, fii ai faptei,
pretutindeni pe
drumuri, subt cer şi prin case.
Numai eu stau aici
fără folos, nemernic,
bun doar de-necat în
ape.
Totuşi aştept, de
mult tot aştept
vreun trecător
atotbun şi-atotdrept ca să-i spun:
O, nu-ţi întoarce
privirea,
O, nu-mi osândi
nemişcarea.
Cresc între voi, ci
umbrit de mânile mele
misticul rod se
rotunjeşte în altă parte.
Nu mă blestemaţi, nu
mă blestemaţi!
Prieten al adâncului,
tovarăş al liniştei,
joc peste fapte.
Câteodată prin fluier
de os strămoşesc
mă trimit în chip de
cântec spre moarte.
Întrebător fratele mă
priveşte,
mirată mă-ntâmpină
sora,
dar încolăcit la picioarele
mele
m-ascultă şi mă
pricepe prea bine
şarpele cel cu ochii
de-a pururi deschişi
spre-nţelepciunea de
dincolo.
FUM CĂZUT
S-aude zbor scurt şi
zadarnic
de gâşte peste
pajişti reci.
Undeva un cântec se
pătrunde
de chemări de veci.
Un fluier seacă,
altul nu s-arată.
Aleluia, privirea mi
se umple de păsări şi vânt,
vieţii nu i-am rămas
dator nici un gând,
dar i-am rămas dator
viaţa toată.
Cu mişcări oprite
ades
văd bolţi prăbuşite
în apă.
Din frunzele satului
ies
ca dintr-o biblică
şatră.
Aleluia, astăzi ca
niciodată
sunt fratele obosit
al cerului de jos
şi-al fumului căzut
din vatră.
PARADIS ÎN DESTRĂMARE
Portarul înaripat mai
ţine întins
un cotor de spadă
fără de flăcări.
Nu se luptă cu
nimeni,
dar se simte învins.
Pretutindeni pe
pajişti şi pe ogor
serafimi cu părul
nins
însetează după
adevăr,
dar apele din fântâni
refuză găleţile lor.
Arând fără îndemn
cu pluguri de lemn,
arhangheli se plâng
de greutatea
aripelor.
Trece printre sori
vecini
porumbelul sfântului
duh,
cu pliscul stinge
cele din urmă lumini.
Noaptea îngerii goi
zgribulind se culcă
în fân:
vai mie, vai ţie,
păianjeni mulţi au
umplut apa vie,
odată vor putrezi şi
îngerii sub glie,
ţărâna va seca
poveştile
din trupul trist.
ÎN JOCUL ÎNTOARCERII
Pe marginea Vistulei
sămănătorii se uită
pierduţi în sorburi.
O, pe subt ziduri
şi-n scorburi
câte jivinii şi
şoapte!
Acum o mie de ani
cronicar eram aici
unui noroc schimbăcios,
cronicar român fugit
spre miazănoapte.
Pe marginea Vistulei
mi-am îngropat în
nisip voievodul.
Fără sfârşit, iară şi
iară
i-a dat prin tâmple
şi degete rodul.
Aci e şi turnul cu
punţile trase.
Cocoşul de fier
m-aminteşte c-un strigăt
de câte ori străbune
furtuni şi galbene vânturi
trec peste case.
PEISAJ TRANSCENDENT
Cocoşi apocaliptici
tot strigă,
tot strigă din sate
româneşti.
Fântânile nopţii
deschid ochii
şi-ascultă
întunecatele veşti.
Păsări ca nişte
îngeri de apă
marea pe ţărmuri
aduce.
Pe mal — cu tămâie în
păr
Isus sângerează
lăuntric
din cele şapte cuvinte
de pe cruce.
Din păduri de somn
şi alte negre locuri
dobitoace crescute-n
furtuni
ies furişate să bea
apă moartă din
scocuri.
Arde cu păreri de
valuri
pământul îmbrăcat în
grâu.
Aripi cu sunet de
legendă
s-abat înspăimântate
peste râu.
Vântul a dat în
pădure
să rupă crengi şi
coarne de cerbi.
Clopote sau poate
sicriile
cântă subt iarbă cu
miile.
ELEGIE
Tremură aceeaşi apă
şi frunză
la bătăile aceluiaşi
ceas.
În ce tărâm şi-n ce somn te-ai
oprit?
Cerească subt ce
iarb-ai rămas?
Se revarsă în mine
drumurile
toate pe cari ai
umblat.
Oglinda-ţi mai
păstrează chipul
şi după ce-ai plecat.
Fără gând,
fără-ndemn, fără glas,
cu mâneca şterg
ochiuri ude.
Un vecin prin zidul
meu aude
răbdarea neagră a
aceluiaşi pas.
VRAJĂ ŞI BLESTEM
Pe creasta nopţii
moara seacă
macină lumină-n gol.
Lopeţi se-nalţă şi
s-apleacă.
Războiul după uşă pus
ţese singur — vezi
suveica?
Fă o cruce spre apus!
Fântânile la uliţi
rele
găleţi coboară şi
ridică
’n cerul jefuit de
stele.
Cuiburi în copaci
s-aprind
ca de-o mână. Ard cu
flăcări.
Auzi ouăle pocnind.
Duhul răului tot vine
’n sat nelocuit să
pască
iarba morţilor de
bine.
În satul vechi de
lângă lună
uşi se-nchid, uşi se
deschid.
Umbra mea cade pe zid.
CEREASCĂ ATINGERE
Ce arătare! Ah, ce
lumină!
Stea alb-a căzut în
grădină,
necăutată,
neaşteptată: noroc,
săgeată, floare şi
foc.
În iarbă înaltă, în mare mătasă
căzu din a veacului
casă.
S-a-ntors, ah, în
lume o stea.
Mi-s mânile arse de
ea.
RUNE
În chip de rune, de
veacuri uitate,
poart-o semnătură
făpturile toate.
Slăvitele păsări subt
aripi o poartă
’n liturgice zboruri
prelungi ca viaţa.
În slujba luminii,
urnă fără de toartă,
luna şi-o ţine
ascunsă pe faţa
vrăjită să nu se
întoarcă.
Stane de piatră,
jivine, cucută
poart-o semnătură cu
cheie pierdută.
Pecete tăinuită de
două ori —
fată de foc, arătare,
care pe ţărm
ridici acum braţele
peste mare,
o porţi subsuori.
Rune, pretutindeni
rune,
cine vă-nseamnă, cine
vă pune?
Făpturile toate,
ştiute şi neştiute,
poart-o semnătură – cine s-o-nfrunte?
Crinii muntelui – subtlunari –
şi-o duc neajunsă pe
creştet.
Subt ceruri mumele-o
poartă pe frunte.
STĂ ÎN CODRU FĂRĂ
SLAVĂ
Stă în codru fără
slavă
mare pasăre bolnavă.
Naltă stă sub cerul
mic
şi n-o vindecă nimic,
numai rouă dac-ar bea
cu cenuşă, scrum de
stea.
Se tot uită-n sus
bolnavă
la cea stea peste
dumbravă.
COLINDĂ
pentru Dorli
Doarme colo în poiată
pruncuşor fără de
tată.
Şi măicuţa mama lui
se tot plânge boului
c-a născut în
Vifleim,
n-are scutece de in,
n-are apă, n-are
faşă,
nici opaiţ, nici
nănaşă.
Iosif cercul de pe
cap
în cuier şi l-a lăsat
şi-a plecat unde-a
plecat
ca să-l latre cânii-n
sat.
Noaptea-i neagră,
ceasu-i lung,
stă măicuţa lângă prunc.
Să le ţie de urât
înger nalt s-a
coborât.
Şi în noapte înadins
degetul şi l-a
aprins.
Arde îngerul lui
Dumnezeu
ca o lumânare de său.
URSUL CU CRIN
Se odihneşte subt
prunii bisericii, adulmecă
arhaicul vânt. O fată
i-a pus ieri în braţe un crin.
Va mai trece printr-o
mie de sate.
I se va-ntinde
prescură, pe drumuri stropite cu vin.
Bolnavii de oase din
cele o mie de sate
în cale-i s-aştern.
El îi calcă de rău. Şi de bine
el joacă, vorbe
uitate spunând lângă umerii lor.
Spre seară boala iese
din casă, din gând şi din vine.
Are-un mers larg,
când purcede, ca de-mpărat.
Chihlibar – miez galben – poartă subt fruntea-n apus.
Cu mânile – în stânga şi-n dreapta – pare că veşnic
şi-ar împărţi
pădurile, ce le are în ţara de sus.
TIMP FĂRĂ PATRIE
Timp fără patrie: râu
fără ape,
secetă-n albie şi
subt pleoape.
Timp fără patrie:
inimi învinse,
vârste nerodnice,
cugete stinse.
Timp fără patrie:
sură poveste,
vuiet de cetină
neagră pe creste.
Timp fără patrie:
ţarini ne-ntoarse,
zboruri defuncte şi
suflete arse.
Timp fără patrie:
stingere-a torţei,
boltă neprietenă,
clopot al sorţii.
Timp fără patrie:
dragoste-amară,
roiuri tânjind după
raiuri şi ceară.
BALADA MIERLEI
Ce te miri că-n Cluj,
prin soc şi nuc,
mierla fluieră ca un
haiduc?
Pune mierla-n glas
şi-n cânt ce ştie.
Fost-a Clujul scaun
de domnie.
Unde-s turnuri şi
paragini, lupte
fost-au, trudă,
jurăminte rupte.
Fete-n şea luând,
învingători
treceau vaduri
tulburi şi strâmtori.
Scârţâiau în sus pe
deal rădvane.
De la curţi fugeau în
codri Ane.
Fost-a, unde zidul
poartă spini,
vrajbă ca de foc,
printre calvini.
Unde-i cimitir, erau
podgorii,
struguri frământau în
căzi feciorii.
Li s-a dat de-atunci
la toţi să-şi culce
crucea oaselor în
humă dulce.
Unde-i caldarâm, erau
livezi,
Lucruri fost-au, unde
umbre vezi.
Fost-a Clujul scaun
de domnie.
Mierla fluieră în
vânt ce ştie.
CORN DE VÂNĂTOARE
Subt o geană de
dumbravă
sparg mistreţii
luncile.
Cornul sună, cânii
latră,
àuie speluncile.
Vino şi tu.
Vânătoarea
drum deschidă-ne pe
grind
spre arhaice izvoare
şi spre evul de
argint.
Vom lăsa în urma
noastră
cugetul, cetăţile.
Şi-om stârni din
aşternuturi
roşii vietăţile.
Veveriţa coadă-lungă
sare ca o flacără.
S-a purces prin plai
alaiul,
suliţele scapără.
Chiotind se ţin
gonacii
către iezere şi
stânci,
unde jneapănul
se-ntinde
căţărându-se pe
brânci.
În Arcadia de brume
ţapii negri-s fără
griji,
îşi ridică numai
capul,
când din fundul văii
strigi.
Sângelui i s-or
deschide
prin păduri lăcătele.
De pe frunţi de
cerbi, din coarne
strângem nestematele.
Sus, la capătul
baladei,
arşi de sete fără
leac,
încorda-ne-vom
săgeata
după nori – prin vânt de veac.
POEŢII
Nu vă miraţi. Poeţii, toţi poeţii sunt
un singur, ne-mpărţit, neîntrerupt popor.
Vorbind, sunt muţi. Prin evii, ce se nasc şi mor,
cântând, ei mai slujesc un grai pierdut de mult.
Adânc, prin seminţiile ce-apar şi-apun,
pe drumul inimii mereu ei vin şi trec.
Prin sunet şi cuvânt s-ar despărţi, se-ntrec.
Îşi sunt asemenea prin ceea ce nu spun.
Ei tac ca roua. Ca sămânţa. Ca un dor.
Ca apele ei tac, ce umblă subt ogor,
şi-apoi sub cântecul privighetorilor
izvor se fac în rarişte, izvor sonor.
PASĂREA SFÂNTĂ
Întruchipată în aur de sculptorul C. Brâncuşi
În vântul de nimeni stârnit
hieratic Orionul te binecuvântă,
lăcrimându-şi deasupra ta
geometria înaltă şi sfântă.
Ai trăit cândva în funduri de mare
şi focul solar l-ai ocolit pe de-aproape.
În păduri plutitoare-ai strigat
prelung deasupra întâielor ape.
Pasăre eşti? Sau un clopot prin lume purtat?
Făptură ţi-am zice, potir fără toarte,
cântec de aur rotind
peste spaima noastră de enigme moarte.
Dăinuind în tenebre ca în poveşti
cu fluier părelnic de vânt
cânţi celor ce somnul şi-l beau
din macii negri de sub pământ.
Fosfor cojit de pe vechi oseminte
ne pare lumina din ochii tăi verzi.
Ascultând revelaţii fără cuvinte
sub iarba cerului zborul ţi-l pierzi.
Din văzduhul boltitelor tale amiezi
ghiceşti în adâncuri toate misterele.
Înalţă-te fără sfârşit,
dar să nu ne descoperi niciodată ce vezi.