duminică, 21 octombrie 2012

Excursie documentară: ,,De la Soroca la Cetatea Neamţ"


EXCURSIE DOCUMENTARĂ:
,,De la SOROCA la CETATEA NEAMŢ"

La Piatra-Neamţ

BISERICA SFÂNTUL ION


BISERICA SFÂNTUL ION


BISERICA SFÂNTUL ION




ŞTEFAN DINCESCU – LA BISERICA SFÂNTUL ION



BISERICA SFÂNTUL ION



ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
LA BISERICA SFÂNTUL ION




ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
LA BISERICA SFÂNTUL ION


TURNUL CLOPOTNIŢEI


BISERICA SFÂNTUL ION


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
LA TURNUL CLOPOTNIŢEI


PARCUL ZOOLOGIC, PIATRA-NEAMŢ



PARCUL ZOOLOGIC, PIATRA-NEAMŢ


PARCUL ZOOLOGIC, PIATRA-NEAMŢ





La VĂRATEC

VĂRATEC


ŞTEFAN DINCESCU – LA VĂRATEC



ŞTEFAN DINCESCU – LA VĂRATEC
ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU,
LA MORMÂNTUL VERONICĂI MICLE



(Veronica Micle: 22 aprilie 1850, Năsăud – 
3 august 1889, Văratec; a publicat poezii, 
nuvele, traduceri; s-a sinucis cu arsenic
 la Mănăstirea Văratec.)


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU,
LA MORMÂNTUL VERONICĂI MICLE




DANIEL FLORIN DINCĂ, ŞTEFAN DINCESCU
LA MORMÂNTUL VERONICĂI MICLE




DANIEL FLORIN DINCĂ, FLORENTINA DINCĂ
LA MORMÂNTUL VERONICĂI MICLE


MORMÂNTUL VERONICĂI MICLE



 Lui EMINESCU

Vârful nalt al piramidei ochiul meu abia-l atinge…
Lâng-acest colos de piatră vezi tu cât de mică sunt –
Astfel tu-n a cărui minte universul se răsfrânge,
Al tău geniu peste veacuri rămâne-va pe pământ.

Şi doreşti a mea iubire… Prin iubire pân-la tine
Să ajung şi a mea soartă azi de soarta ta s-o leg,
Cum să fac! Când eu  micimea îmi cunosc atât de bine,
Când măreaţa ta fiinţă poate nici n-o înţeleg.

Geniu tu, planează-n lume! Lasă-mă în prada sorţii
Şi numai din depărtare când şi când să te privesc,
Martoră măririi tale să fiu pân-la pragul morţii
Şi ca pe-o minune-n taină să te-ador, să te slăvesc.
                VERONICA MICLE
28 august, 1885

LA AGAPIA


GRIGORESCU LA AGAPIA

Te văd pe ziduri tânăr spânzurat
Doi ani vârât de viu în mănăstire
Să ceri din piatră soarele-ndărăpt
Şi-n loc de foc să-şi lepede privire
 
Te-ai tot lovit cu graiul de pereţi
Până-ai rămas cu o fulgerătură
Un fel de aur care nu se ia
Nici de pe morţi şi nici de pe scriptură
 
Şi când vârteju-acesta te-a cuprins
Uneltele ţi s-au aprins în mână
Şi-n loc să fie ele-n slujba ta
Culoarea-n sânge s-a făcut stăpână
 
Şi de la sine-a curs şi s-a mulat
Şi carnea s-a lipit de oseminte
Şi pe o nară duhul sfârtecat
S-a limpezit în strai de la părinte
 
Acuma stau la pândă-nveşmântaţi
Cum fost-au nevoiţi de priveghere
Şi ca să nu slăbească în extaz
Începu-şi ziua printr-o junghiere

IOAN ALEXANDRU

LA AGAPIA


AGAPIA

ŞTEFAN DINCESCU, DANIEL FLORIN DINCĂ

LA AGAPIA

ŞTEFAN DINCESCU, FLORENTINA DINCĂ

LA AGAPIA

ŞTEFAN DINCESCU LA AGAPIA

AGAPIA, IUBIREA VA RĂMÂNE

Iar stelele de vor pieri pe cer
Şi amorţi-vor umbrele-n ţărână
Şi s-ar întoarce toate în mister
Agapia, iubirea va rămâne
 
De va pieri credinţa pe pământ
Şi fiece nădejde va apune
Şi s-or trezi pustiile pe rând
Agapia, iubirea va rămâne
 
Lăcustele pe cai de-or năvăli
Şi-nroşi-vor apele-n fântâne
Şi cerurile de s-or desfrunzi
Agapia, iubirea va rămâne
 
Iar morţii de vor învia
Şi de-ar începe raiurile mâine
Şi îngerii vederii s-ar lua
Agapia, iubirea va rămâne
 
Ea singură în lume-i mai presus
De-mpuţinare şi de devenire
Fără-nceput şi fără de apus
Agapia, iubire din iubire
 
Pe-un râu în munţi în inima Moldovei
Strămoşii mei au picurat un schit
Şi-n umbra lui pe clopotele slavei
Cu duhul sfânt pe veci s-au logodit
 

Şi-au început cântările în şoapte
Şi-mpodobirea cortului uşor
Când pogorî-va Mirele în noapte
Să afle-aprinse candelele lor.
 
Să nu-şi zrobească blândele călcâie
De-ntunecimea stâncilor pustii
Miroase varsă munţii de tămâie
Şi privegherea sfintelor chilii.
 
Şi-n ctitorie-nşiruiţi în strane
Să ţină paradisului de uşi
Zugravii reţinut-au în icoane
Pe cei mai blânzi dintre părinţii duşi

IOAN ALEXANDRU



La CASA MIHAIL SADOVEANU  (Neamţ)



„Meşter priceput este Sadoveanu când este vorba să învie 
o figură sau o situaţie printr-o trăsătură unică, o imagine sau 
o comparaţie. Descrieri mai întinse, cu acumulare de note văzute, nu lipsesc în opera atât de întinsă a povestitorului, 
în care oamenii sunt evocaţi uneori în fizionomia sau portul lor. Totuşi, Sadoveanu pare a prefera viziunea fulgurantă, luminată 
în scăpărarea unei scântei, a «gestului» rapid şi elocvent."
TUDOR VIANU


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 La CASA MIHAIL SADOVEANU

 
ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 La CASA MIHAIL SADOVEANU


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 La CASA MIHAIL SADOVEANU


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 La CASA MIHAIL SADOVEANU


DIN CASA MIHAIL SADOVEANU



DIN CASA MIHAIL SADOVEANU



ŞTEFAN DINCESCU LA CASA MIHAIL SADOVEANU


MIHAIL SADOVEANU


DIN CASA MIHAIL SADOVEANU


DIN CASA MIHAIL SADOVEANU




    „Adevărul este pentru Sadoveanu «viziune». 
Arta lui este  vizionară. Percepţia lumii este 
pătrunsă la el de atâtea valori ale fanteziei, 
încât lumea care ni se lămureşte prin ea 
 nu poate fi aceea a ochiului comun sau a unor
 priviri călăuzite de obiectivitatea ştiinţei. 
Lumea lui Sadoveanu este văzută 
în fantezie şi dintr-un unghi cu totul subiectiv,
 prin perdeaua agitată de sentimentul său neliniştit
 sau prin valurile acelui farmec cu care, 
în producţia lui mai nouă, scriitorul 
se regăseşte printre oameni şi lucruri.”


MAŞINA DE SCRIS A LUI MIHAIL SADOVEANU



ŞTEFAN DINCESCU LA CASA MIHAIL SADOVEANU



MIHAIL SADOVEANU



ŞTEFAN DINCESCU LA CASA MIHAIL SADOVEANU


 LA CASA MIHAIL SADOVEANU


LA CASA MIHAIL SADOVEANU


,,Căutarea singurătăţii nu mai este o asceză,
ci un rafinament. Vânatul, pescuitul sunt 
prilejuri de a se bucura de cărnurile 
şi formele pe care natura le oferă omului. 
La crâşmă oamenii vin să se veselească
de mirosul şi gâlgâirea vinului, iar solitudinea 
e interpretată ca vârstă de aur şi natura 
ca un izvor de lapte şi miere.
Eroii plutesc într-o stare de fericire statornică, 
aducâd laude roadelor pământului care nu cer 
nicio sforţare din partea individului. 
Naivitatea schilleriană ia forme pantagruelice. 
Balta colcăie pe dedesubt de peşte şi pe deasupra 
de raţe, pădurea foieşte de cerbi. Scriitorul a ajuns 
la un concept al fericirii naturale, prin care
şi-a împrospătat paleta, eliminând liniile 
melancoliei şi înlocuindu-le cu tonurile flamande
 ale vitalităţii, refăcând în Moldova de azi 
Olanda pictorilor de acum câteva secole, 
cu oameni în zdrenţe, umflându-se cu vin 
şi contemplând cu ochi lacomi mari bucăţi 
de cărnuri fripte, Olanda urcioarelor 
de vin şi a meselor de bucătărie pline 
cu vânat şi peşti.”
                   GEORGE CĂLINESCU

DIN CASA MIHAIL SADOVEANU

LA CASA MIHAIL SADOVEANU

MIHAIL SADOVEANU


,,Ca şi poezia lui Eminescu, proza lui Sadoveanu 
atinge fondul cel mai adânc al specificităţii noastre. 
Natural până la clarificare, scriitorul străbătea 
drumul firesc al prozei române, dovedind
nu mai puţin încă de la început o anume monotonie 
în subiecte. Programul general este descrierea 
sufletelor simple. (...) Toţi eroii lui Sadoveanu sunt
 şi ei nişte automaţi trăind vegetativ, fără reflecţiune. 
Singura notă mai deosebită este că la scriitorul moldovean reducţiunea devine sinonimă cu sălbăticirea, 
ceea ce nu exclude  o mare energie vitală comprimată 
care a izbucnit sau va izbucni odată, 
după care destindere individul îşi reia 
placiditatea impenetrabilă.”
GEORGE  CĂLINESCU

 DANIEL FLORIN DINCĂ, ŞTEFAN DINCESCU

MANUSCRIS AL LUI MIHAIL SADOVEANU


„E o limbă ireală, cum se cuvine unei lumi ieşite 
din ev, o adevărată creaţie, amestec original 
de Neculce, grai ţărănesc, ardelenesc, chiar muntenesc,
 limbă cultă şi limbă bisericească, fără nicio asemănare 
cu izvoarele ei parţiale. În felul acesta pastişa este 
înlăturată. Frazele curg vrăjite  într-o savuroasă 
monotonie liturgică, împrumutând realitatea 
lor lumii vizibile.”
                   GEORGE CĂLINESCU

MANUSCRIS AL LUI MIHAIL SADOVEANU


„Peste Moldova, dincolo de dealul Bolândarilor, 
cerul se mişcă şi se aplecă rotindu-se împotriva pământului; ş-un muget peste fire şi nemaiauzit 
umplu văile venind dintr-acolo; şi toată lumea 
care se afla faţă, întorcând ochi holbaţi, a văzut
 balaurul venind în vârtej sucit, cu mare iuţeală. 
 L-am văzut şi eu şi m-am cutremurat. Venea drept 
spre noi. Cu coada subţire ca un sul negru pipăia pământul, şi trupul i se înălţa în văzduh, iar gura 
i se deschidea ca o leică în nouri. Şi mugind, venea cumpănindu-şi coada; iar în răsuflările lui 
şi juca în slavă clăi de fân, acoperişuri de case 
şi copaci desrădăcinaţi. Şi de sub mugetul lui 
lepădă o revărsare de grindină şi ape, 
parcă ar fi luat pe sus albia Moldovei
 ş-ar fi prăvălit-o asupra noastră.” 
 MIHAIL SADOVEANU, Balaurul


MANUSCRIS AL LUI MIHAIL SADOVEANU


– Am întârziat, Preaslăvite, căci suntem cu oile 
şi cu asinii. Umblăm domol; suim poteci oable  
şi coborâm prăpăstii. Aşa ostenim zi şi noapte; 
tăcem, şi dau zvon numai tălăncile. 
Iar aşezările neves­telor şi pruncilor ne sunt 
la locuri strâmte între stânci de piatră. 
Asupra noastră fulgeră, trăsneşte 
şi bat puhoaiele. Am dori stăpâniri largi, 
câmpuri cu holde şi ape line. – Apoi aţi venit 
cei din urmă, zice Domnul cu părere de rău. 
Dragi îmi sunteţi, dar n-am ce vă face.
 Rămâneţi cu ce aveţi. Nu vă mai pot da
 într-adaos decât o inimă uşoară 
ca să vă bucuraţi cu al vostru.  
MIHAIL SADOVEANU, Baltagul 


MANUSCRIS AL LUI MIHAIL SADOVEANU

Munteanului i-i dat să-şi câştige pânea 
cea de toate zilele cu toporul ori cu caţa. 
Cei cu toporul dau jos brazii din pădure 
şi-i duc la apa Bistriţei; după aceea îi fac plute
 pe care le mână până la Galaţi, la marginea lumii. 
Cei mai vrednici întemeiază stâni în munte. 
Acolo stau cu Dumnezeu  şi cu singurătăţile,
 până ce se împuţinează ziua. Asupra iernii 
coboară la locuri largi şi-şi pun turmele 
la iernat în bălţi. Acolo-i mai uşoară viaţa, 
ş-acolo ar fi dorit ea să trăiască, numai 
nu se poate din pricină că vara-i prea cald 
ş-afară de asta munteanul 
are rădăcină la locul lui, ca şi bradul.” 
MIHAIL SADOVEANU, Baltagul 

MIHAIL SADOVEANU



MIHAIL SADOVEANU


„Sadoveanu trece, cu drept cuvânt,
ca cel mai de seamă poet descriptiv al literaturii noastre. 
Cine vorbeşte însă de descriere, şi-o reprezintă 
însă mai cu seamă ca o categorie a vizualităţii.
Un mare descriptiv pare a fi, pentru sentimentul comun, 
un mare vizual. Este uimitor, deci, studiindu-l pe Sadoveanu, 
să constaţi cât de reduse sunt elementele vizualităţii 
în proza lui şi cum puterea lui evocatoare se sprijină,
 într-o proporţie copleşitoare, pe factorii audiţiei. 
Peisagiile văzute de Sadoveanu sunt destul
de rare şi mijloacele lor, mai cu seamă în povestirile 
începutului, nu depăşesc cu mult pe acele 
pe care le-am aflat în arta poetică a lui Eminescu.”
TUDOR VIANU




 La Casa Ion Creangă - Humuleşti




,,Stau câteodată şi-mi aduc aminte 
ce vremi şi ce oameni mai erau în părţile 
noastre pe când începusem şi eu, 
drăgăliţă–Doamne, a mă ridica băieţaş 
la casa părinţilor mei, în satul Humuleşti, 
din târg drept peste apa Neamţului; 
sat mare şi vesel, împărţit în trei părţi, 
care se ţin tot de una: Vatra satului, 
 Delenii şi Bejenii. Ş-apoi Humuleştii,  
şi pe vremea aceea, nu erau numai aşa, 
un sat de oameni fără căpătâi, ci sat vechi răzăşesc, întemeiat în toată puterea 
cuvântului: cu gospodari tot unul şi unul, 
cu flăcăi voinici şi fete mândre, 
care ştiau a învârti şi hora, 
dar şi suveica, de vuia satul de vatale 
în toate părţile; cu biserică frumoasă 
şi nişte preoţi şi dascăli şi poporeni 
ca aceia, de făceau mare cinste satului lor.”




,,În Creangă trăiesc credinţele, eresurile, 
datinile, obiceiurile, limba, poezia, morala,
 filozofia poporului, cum s-au format
 în mii de ani de adaptare la împrejurările 
pământului dacic, dedesubtul fluctuaţiunilor 
de la suprafaţa vieţii naţionale. 
Creangă este un reprezentant perfect 
al sufletului românesc între popoare; 
al sufletului moldovenesc între români; 
al sufletului ţărănesc între moldoveni;
 al sufletului omului de munte între ţăranii 
moldoveni. Creangă este – şi va rămânea – 
unic pentru că împrejurările care l-au produs, 
care i-au permis să fie ceea ce a fost, 
s-au dus, s-au dus pentru totdeauna!”
         GARABET IBRĂILEANU


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 la Casa Ion Creangă - Humuleşti


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 la Casa Ion Creangă - Humuleşti


Casa Ion Creangă - Humuleşti



ŞTEFAN DINCESCU

 
ADRIANA VRABIE, ŞTEFAN DINCESCU


,,În chip curent se admiră în opera 
acestui humuleştean farmecul dialectal, 
limba privită ca un adaos de frumuseţe. 
 Lucrul este exagerat, deşi nu se poate 
contesta plăcerea rezultată din folosirea 
unui limbaj plin de moliciune, de altminteri 
cu o desăvîrşită moderaţie, indiciu de tact 
artistic. Ca şi Caragiale, Creangă 
e un dramaturg deghizat în prozator, 
un monologist, şi limba sa e de fapt
 limba eroilor.”
    GEORGE  CĂLINESCU

Din Casa Ion Creangă - Humuleşti


Ion Creangă




ŞTEFAN DINCESCU


Din Casa Ion Creangă - Humuleşti



Din Casa Ion Creangă - Humuleşti



ŞTEFAN DINCESCU, DANIEL FLORIN DINCĂ


Din Casa Ion Creangă - Humuleşti 
(arborele genealogic)


Din Casa Ion Creangă - Humuleşti



,,Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, 
când mă gândesc la locul naşterii mele, 
la casa părintească din Humuleşti, la stâlpul 
hornului unde lega mama o şfară cu motocei 
la capăt, de crăpau mâţele jucându-se cu ei, 
la prichiciul vetrei cel humuit, de care 
mă ţineam când începusem a merge copăcel, 
la cuptorul pe care mă ascundeam, 
când ne jucam noi, băieţii, de-a mijoarca,
 şi la alte jocuri şi jucării pline 
de hazul şi farmecul copilăresc, 
parcă-mi saltă şi acum inima de bucurie! 
Şi, Doamne, frumos era pe atunci, 
căci şi părinţii, şi fraţii şi surorile 
îmi erau sănătoşi, şi casa ne era îndestulată, 
şi copiii şi copilele megieşilor erau de-a pururea 
în petrecere cu noi, şi toate îmi mergeau 
după plac, fără leac de supărare, de parcă 
era toată lumea a mea!”


Din Casa Ion Creangă - Humuleşti



ŞTEFAN DINCESCU


Casa Ion Creangă - Humuleşti


ŞTEFAN DINCESCU, DANIEL FLORIN DINCĂ


ŞTEFAN DINCESCU




LA CETATEA NEAMŢ

Cetatea Neamţ este o cetate din Moldova.  
Se află la marginea oraşului Târgu-Neamţ. 
Este situată pe stânca Timuş de pe Culmii Pleşului, numită şi Dealul Cetăţii. 
A fost construită în secolul al XIV-lea 
de Petru I Muşat (1375 – 1391). 
La 2 februarie 1395 s-a emis un act 
de cancelarie, fiind prima atestare 
documentară a cetăţii. Pârcălabii cetăţii 
făceau parte din sfatul domnesc atât 
în timpul domniei lui Alexandru cel Bun 
(1400 –1432), cât şi în timpul domniei 
lui Ştefan cel Mare (1457 – 1504).  
Ştefan cel Mare – între bătălia 
de la Podul Înalt (ianuarie 1475) 
şi bătălia de la Valea Albă (26 iulie 1476)
 – a poruncit înălţarea zidurilor, construirea 
de creneluri, de ferestre înguste. 
 S-a construit un zid cu 4 bastioane, 
cu înălţimi de până la 30 de metri. 
În cetate se pătrundea pe un pod arcuit 
având o parte fixă şi alta mobilă, sprijinit 
pe 11 piloni de piatră, prismatici. 
 Partea mobilă se ridica printr-un sistem 
de scripeţi; existau două capcane cu trape, ,,curse de şobolani". În 1476, după bătălia 
de la Valea Albă, sultanul otoman Mahomed
al II-lea l-a forţat Ştefan cel Mare 
să se îndrepte spre Cetatea Neamţ. 
 Conform legendei, mama lui Ştefan i-a refuzat intrarea în cetate. Legenda, expusă 
de Ion Neculce în ,,O samă de cuvinte",  
este ficţiune istorică. Doamna Oltea murise
în 1465. Mahomed al II-lea a asediat opt 
zile Cetatea Neamţ. Pârcălab era bătrânul Arbore, căzut, probabil, sub lovitura unei ghiulele turceşti. Giovanni Maria Angiolello (1451- 1525), vistiernicul sultanului:  
,,Făcând încercarea de a cuceri fortăreaţa amintită, s-au aşezat şapte bombarde 
şi în decurs de opt zile s-au făcut efortul 
de a o cuprinde, dar două din cele bombarde s-au spart, iar cei care se aflau 
în fortăreaţă nu voiau să stea de vorbă 
şi toţi se apărau cu artilerie şi nu le păsa 
de noi." Petru Rareş (1527-1538; 1541-1546)
 a dispus efectuarea de lucrări la Cetatea Neamţ. După fuga lui în Transilvania 
(1538), Cetatea Neamţ a capitulat în faţa lui Soliman Magnificul. În mai 1600, Mihai Viteazul intră în Moldova. După ce ocupă Bacăul, oştile se îndreptă spre Suceava. Apărătorii Sucevei s-au predat fără luptă, la fel cei de la Cetatea Neamţ. Mihai a lăsat în cetate o garnizoană.
 În 1691, în timpul lui Constantin Cantemir (1685-1693), regele Ioan al III-lea Sobieski 
a invadat Moldova, asediind şi Cetatea Neamţ. Cazimir Sarnecki (Jurnalul campaniei poloneze 
din 1691 în Moldova): la14 octombrie 
1691 Sobieski a ajuns în faţa cetăţii. 
Aici se refugiaseră şi locuitori din Cotnari, Roman şi Târgu Neamţ. Garnizoana a refuzat 
să se predea. Erau 6 căpitani. După 
capitulare, au fost lăsaţi liberi.


DANIEL FLORIN DINCĂ


DANIEL FLORIN DINCĂ


DANIEL FLORIN DINCĂ


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ



ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ


ELEVI AI ŞCOLII OCTAVIAN VOICU, BACĂU, 
 LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


ŞTEFAN DINCESCU


LA CETATEA NEAMŢ



LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


DANIEL FLORIN DINCĂ

LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ

LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ

LA CETATEA NEAMŢ




MUMA LUI ŞTEFAN CEL MARE
I

Pe o stâncă neagră, într-un vechi castel,
Unde cură-n poale un râu mititel,
Plânge şi suspină tânăra domniţă,
Dulce şi suavă ca o garofiţă;
Căci în bătălie soţul ei dorit
A plecat cu oastea şi n-a mai venit.
Ochii săi albaştri ard în lăcrimele
Cum lucesc în rouă două viorele;
Buclele-i de aur cad pe albu-i sân,
Rozele şi crinii pe faţă-i se-ngân.
Însă doamna soacră lângă ea veghează
Şi cu dulci cuvinte o îmbărbătează.

II

Un orologiu sună noaptea jumătate.
În castel în poartă oare cine bate?
- „Eu sunt, bună maică, fiul tău dorit;
Eu, şi de la oaste mă întorc rănit.
Soarta noastră fuse crudă astă dată:
Mica mea oştire fuge sfărămată.
Dar deschideţi poarta... Turcii mă-nconjor...
Vântul suflă rece... Rănile mă dor!“
Tânăra domniţă la fereastră sare.
- „Ce faci tu, copilă?“ zice doamna mare.
Apoi ea la poartă atunci a ieşit
Şi-n tăcerea nopţii astfel i-a vorbit:
- „Ce spui, tu, străine? Ştefan e departe;
Braţul său prin taberi mii de morţi împarte.
Eu sunt a sa mumă; el e fiul meu;
De eşti tu acela, nu-ţi sunt mumă eu!
Însă dacă cerul, vrând să-ngreuieze
Anii vieţii mele şi să mă-ntristeze,
Nobilul tău suflet astfel l-a schimbat;
Dacă tu eşti Ştefan cu adevărat,
Apoi tu aice fără biruinţă
Nu poţi ca să intri cu a mea voinţă.
Du-te la oştire! Pentru ţara mori!
Şi-ţi va fi mormântul coronat cu flori!“

III

Ştefan se întoarce şi din cornu-i sună;
Oastea lui zdrobită de prin văi adună.
Lupta iar începe... Duşmanii zdrobiţi
Cad ca nişte spice, de securi loviţi.

DIMITRIE BOLINTINEANU


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


DANIEL FLORIN DINCĂ

LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ


LA CETATEA NEAMŢ



CETATEA NEAMŢULUI


Sunt cu ceară picurate
Filele-n bucoavna mea,
Dar citesc, cum pot, în ea.
Spune-acolo de-o cetate
Care Neamţul se numea
Şi-au zidit-o, spune-n cronici,
Nemţi, germani sau teutonici.

E ruină azi de veacuri.
Unde-o fi? Vezi asta-i greu!
Cine credeţi că sunt eu
Ca să ştiu atâtea fleacuri!
Cui va şti, îi dau un leu.
Zici că afli-n cărţi de şcoală?
Aş! Rămâi cu mâna goală.

Deci, în ceasul dimineţii,
Când prânzesc acei ce au,
În cetate-aici erau,
Lângă comandantul pieţii,
Toţi străjerii şi-aşteptau,
Povestind şi-ntinşi pe iarbă,
Chisăliţa să le fiarbă.

Dar, pe când Guzgan răstoarnă
Mămăliga din ceaun,
Din clopotniţă Tăun
Sun-afurisit din goarnă.
Unu-i strigă: Eşti nebun!
Altul: Ce-ai tu dacă strigă?
I-o fi dor de mămăligă.
Dar se-ntorc spre zid plăieşii;
Văd pe şes un nor de oşti.
Măi Istrate, tu-i cunoşti:
Turcii sunt? Ba, parcă leşii,
Vin încoace. Păi, sunt proşti? 
Bat şi ei cel drum, ca mânzul,
Să ne strice nouă prânzul.

Leşi erau. Sobiesky-vodă
Rătăci p-aici prin văi,
Căci pe-atunci era la modă
Vara, când plecau la băi,
Regii meşteri în bătăi
Să-şi ia drumul încotrova
Totdeauna prin Moldova.

Şi plecau fără merinde
Căci aşa era bonton
Să mănânce tot plocon,
Ce puteau ici-colo prinde.
Dar acest slăvit Ion
Îşi avu-n desagi slănina.
Şi-i pierdu, să-i bată vina! 

Deci, cu oşti, vestitul rigă,
Cum umbla pe-aici flămând
Şi simţi, prin văi trecând,
Aburi calzi de mămăligă,
Ştiu şi eu ce-i dete-n gând,
Că-şi opri deodată pasul,
Tot trăgând în vânt cu nasul.

E vrun praznic în cetate.
Ştefan vodă... El mi-ar da!
Cred că nu, măria ta,
Că-i un drac şi jumătate,
Nu prea dă, că-i el aşa.
Mie, nu? Să-ncrunt sprânceana!
Eu ori el bătu Vieana?

Domn ca mine cât trăieşte
Nu-i deprins să-nghită-n sec.
Iar un general zevzec,
Răspunzând pe latineşte
Zise: Dobre ciolovec!
Şi-ntinzând sub zid armata,
Iată-l ciolovecul gata.

Şi bum-bum apoi cu tunul,
Fir-ar ei de râs, poleci!
Mai pe vine să te pleci,
Cârlănaş! Şi dă ceaunul
Mai departe, tu, Berheci,
Că ni-l sparg cu-mpuşcătura
Măi Spancioc, mai ţine-ţi gura.

Dar plăieşii din cetate
Răspundeau vârtos şi ei:
Comandantul Onofrei,
Cel cu pletele-ncurcate,
Şi cu straiu-ncins cu tei,
Dând adânc zăvorul porţii,
Se zbătea ca-n ceasul morţii.

Şi-au bătut o săptămână
Leşii-n zid; dar zidul, prost,
Sta pe loc, pe cum a fost.
Însuşi riga, într-o mână
C-un pistol, din adăpost,
Da pe Ştefan la toţi dracii
Şi-mpuşca la rând copacii.

Deci, văzând că nici nu-l lasă
Să se ducă-n treaba lui,
Şi nici pomeneală nu-i
De-a-l pofti la ei la masă,
Şi flămând vai, ce mai spui
O luă mai pe departe,
Pe genunchi scriind o carte.

Hai şi descuieţi odată!
Şi tovarăşi să vă fim.
Mândru cântec ce mai ştim,
Marş francez, fără de plată.
Nu vi-e milă că pierim?
Poate-o ploaie să ne-apuce...
Nu ştim drumul, că ne-am duce.

După ce-au citit pitacul,
Onofrei ieşi pe zid:
Măi, poleci, eu vă deschid,
Dar să nu vă puie dracul
Să minţiţi, că vă ucid!
Iar de mar
șuri mi-e cam scârbă,
Trageţi-mi mai bine-o sârbă!

Iată poarta se descuie.
Leşii,-n vale, pe sub plopi,
Se crucesc, se cred miopi
Ce văd ei? Din cetăţuie
Doi cu doi, vro zece şchiopi,
Onofrei ridică tonul:
Un doi, un! Şi staţi, plutonul!


Cu sprâncenele-ncruntate
Strigă rex: Sto pojo boi?
Cine dracul sunteţi voi?
Noi? Plăieşii din cetate.
Zece-am fost, pieriră doi.
Rex făcu o mutră lungă,
De credeai că vrea să-mpungă.

Pentru voi a fost gâlceava?
Dar boierii? Ce gândeşti!
Noi să ştim? Prin Tirchileşti.
Domnul unde-i? E-n Suceava.
Dar poporul? La Plăieşti.
Drace, asta-i de poveste!
N-aţi ascuns prin turn neveste?

Noi? Da ce, ni-e mintea slabă?
Noi suntem creştini curaţi:
Aştia nu sunt însuraţi,
Eu de zece ani n-am babă,
Voi după femei umblaţi?
Zbârlea are-n Huşi, săracul,
Dar urâtă, goală-dracul!

Dar comori ascunse-n oală
Şi-ngropate! Oale, spui?
Le-am lăsat să facă pui.
Una-i ştirbă, şi-alta goală;
Nici o pricopseală nu-i!
De le vrei plocon ori pradă
Ia fugi, Zbârleo, şi le adă!

Rex atunci: Vă tai grămadă!
Dar a stat cu mâna-n sus
Căci aminte şi-a adus
Că-i e teaca fără spadă:
În Liow zălog şi-a pus
Spada cea cu steme duble
Pentru-un pol şi două ruble!

Dând din mâini ca cel ce-alungă
Gânduri rele: Eu sunt bun.
Apropo, ce-am vrut să spun?
Onofrei, te văd cu pungă,
Dă-mi o mână de tutun.
N-am fumat de-o săptămână,
Pune-l ici, te rog, în mână.

Şi-aprinzând chibritu-n pripă,
Mulţumit privea la fum.
Onofrei, să-mi spui acum,
Şi-apăsa cu unghia-n pipă,
Cum mi-ai stat tu mie-n drum?
Nu ştiai tu de-a mea faimă
Ca să stai năuc de spaimă?

Dar glumesc aşa! mă iartă,
Eşti erou, s-a hotărât,
Deşi porţi pe după gât
Traistă... hai, şi nu-i deşeartă?
O văzui numaidecât
Ai într-însa plumbi, de toate.
Brânză, caş şi pâine poate?

Brânză nu, dar am pogace
Ş-usturoi, măria-ta.
Usturoi! Şi-l poţi mânca?
Dar la urmă, cui i place...
Mon Dieu! Nu te supăra:
Tot făcurăm noi doi pacea:
Ia să văd, cum e pogacea?

Şi apucând cu mâini grăbite,
Rupt de foame ca un lup,
Rupe rex, cu toţii rup,
Onofrei al meu, iubite,
Vin la neica să te pup!
Şi-l pupa viteazul rigă
Şi-ndopa la mămăligă.

Ce-a mai fost puţin ne pasă.
Au plecat polonii-n sus,
Iar plăieşii-n jos s-au dus
La Neculcea drept acasă,
Iar acesta-n cărţi i-a pus.
Şi din Dorna până-n Tulcea,
Toţi citesc ce-a scris Neculcea.


GEORGE COŞBUC




MAMA ROMA  

Roma e sacră pentru neamul meu
Şi s-o ridic în imne se cuvine,
De două mii de ani neîntrerupt
Vorbesc pe limba şaptelor coline

Focul în vatră şi casa-ntre păduri,
Plugul şi oaia, masa pentru pâine,
Viţa de vie nobilă pe deal
Şi drumul ţării pururi printre grâne,

Lumina lină-n candela dintâi,
Când steaua serii-n lacrimă străluce
Şi-n ţintirim biserica de lemn
Ridică satu-n glorie pe cruce.

Stejar îmi spune luna de pe cer
Argint clipind în ramurile mele,
Rumoarea Romei, rouă de pe rai,
Rugul nestins roieşte printre stele.

Numai vocale lacuri între munţi,
Străfulgerate de statornicie;
Pe fluiere păstorii din Carpaţi
Tot limpezesc pământul ce-o să vie.

Roma, mamă, sora mea, copil,
Patria părinţilor, părinte,
Pajura-mpăratului păstor
Sigilează crinul pe morminte.
IOAN ALEXANDRU


STRĂMOŞII

Oricât le era vatra de săracă
Trăiau mai mult cei vechi şi mai uşor
Lângă părinţi o viaţă să trăiască
Şi încă una lângă pruncii lor.

După ce întreaga moştenire
Se ştia ajunsă-n locul sfânt
Sătui de zile şi de fericire
Plecau strămoşii de aici cântând.

După ce-aşezau pe îndelete
Pentru suflet ce era mai greu
Întorşi senini cu faţa la perete
Se strămutau la bunul Dumnezeu.

Nu puteau muri fără să-şi lase
Întreaga avuţie celor vii;
Matusalemi cu bărbi evlavioase
Încap într-un mileniu doi sau trei.

Ce-i mai de preţ să nu se risipească
Frumuseţea lumilor de la-nceput,
Câteva făpturi s-o tăinuiască
Prin care focul veşnic a trecut,

Să nu se uite, să nu-l bage-n seamă
Cuvântul stă în veac nemuritor
Ca limba într-un clopot de aramă
Cu cât îl bate-i mai răsunător


Unde sunt mulţi e gata să se piardă
În graba mare ce avem mai sfânt.
Era de-ajuns luceferii se ardă
Să se străvadă celălalt pământ.
IOAN ALEXANDRU