CONSTANTIN
BRÂNCUŞI
(19 februarie 1876 - 16 martie 1957)
Născut în 18 februarie 1876, Constantin este al șaselea copil al lui Nicolae şi al Mariei Brâncuși. Prima clasă primară o face la Peştişani, apoi continuă şcoala la Brădiceni. După ce a urmat Şcoala de Arte şi Meserii în Craiova (1894-1898) vine la București; absolvă Şcoala de Belle-Arte în 1902. În 1898, lucrarea Bustul lui Vitellius obţine „menţiune onorabilă”, Cap al lui Laocoon din 1900 obţine medalia de bronz, iar Studiu din 1901,câştigă medalia de argint. Între 1900 şi 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota, realizează Ecorşeu, studiu pentru reprezentarea corpului omenesc; i se atribuie
Născut în 18 februarie 1876, Constantin este al șaselea copil al lui Nicolae şi al Mariei Brâncuși. Prima clasă primară o face la Peştişani, apoi continuă şcoala la Brădiceni. După ce a urmat Şcoala de Arte şi Meserii în Craiova (1894-1898) vine la București; absolvă Şcoala de Belle-Arte în 1902. În 1898, lucrarea Bustul lui Vitellius obţine „menţiune onorabilă”, Cap al lui Laocoon din 1900 obţine medalia de bronz, iar Studiu din 1901,câştigă medalia de argint. Între 1900 şi 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota, realizează Ecorşeu, studiu pentru reprezentarea corpului omenesc; i se atribuie
o medalie de bronz. În 1903, prima comandă a unui monument public:
bustul generalului medic Carol Davila; va fi instalat la Spitalul
Militar din Bucureşti. În 1905 reuşeşte la concursul de
admitere la École Nationale Supérieure des Beaux-Arts; lucrează în
atelierul lui Antonin Mercié. Refuză să
lucreze în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre: La
umbra marilor copaci nu creşte nimic. Expune la Société
Nationale des Beaux-Arts şi la Salon
d'Automne din Paris în 1906. Creează în 1907 prima versiune a Sărutului. În 1907 închiriază un
atelier în Rue de Montparnasse. Intră în contact cu avantgarda
artistică pariziană. Va începe lucrul la Rugăciunea, o comandă pentru un
monument funerar ce va fi expusă în Cimitirul
„Dumbrava” de la Buzău. În 1909 revine pentru scurt timp în România şi participă la „Expoziţia oficială de pictură, sculptură şi arhitectură”. Colecționarul de artă Anastase Simu îi cumpără
sculptura Somnul, iar bustul în ghips al pictorului Nicolae Dărăscu este achiziţionat
de Ministerul Instrucţiunii Publice.
Până în 1914, participă la expoziţii colective din Paris şi Bucureşti, inaugurând ciclurile Păsări Măiestre, Muza
adormită, Domnişoara Pogany. În 1914, Brâncuși deschide prima expoziție în Statele Unite ale Americii
la Photo
Secession Gallery din New York City, care provoacă o enormă senzație. Colecţionarul american John Quin îi cumpără mai
multe sculpturi, asigurându-i o existență materială prielnică creaţiei artistice. În 1915, începe să execute
primele lucrări în lemn, printre care 2 Cariatide și Fiul
risipitor. La Paris, în 1919, apare volumul „La Roumanie en images” cu cinci
reproduceri după lucrări ale lui Brâncuşi. Un an mai târziu, participă la
expoziţia grupării „La Section d'Or”
în Franța, la expoziţia
grupării „Arta română” la invitaţia
lui Camil Ressu în România, la „Festivalul Dada”, unde semnează
manifestul intitulat Contre Cubisme, contre Dadaiseme. În revista Little Review din New York, apare, în 1921, primul studiu de amploare cu 24 de
reproduceri din opera lui Brâncuşi, semnat de poetul
american Ezra Pound.
La 30 noiembrie 1924, expune la Prima
expoziţie internaţională a grupării „Contemporanul” din Bucureşti. Doi ani mai târziu, la Wildenstein Galleries, din New York, se
deschide cea de-a doua
expoziție personală a
sa. Până în 1940, activitatea creatoare a lui Brâncuşi se desfăşoară în
toată amploarea ei. Operele sale din ciclul Pasărea în văzduh, din ciclul Ovoidului,
precum şi sculpturile în lemn datează din această
perioadă. Brâncuşi participă la cele mai importante expoziții colective de
sculptură din Statele Unite ale Americii, Franța, Elveția, Olanda și Anglia. În atelierul din Impasse Ronsin, Brâncuşi şi-a creat o lume a lui. Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris (Centre
Pompidou) are un număr important de lucrări ale lui Brâncuşi, lăsate,
prin testament, moştenire României, dar acceptate de Franţa, împreună cu tot ce
se afla în atelierul său, după refuzul guvernului comunist al României anilor 1950 de a accepta
lucrările lui Brâncuşi după moartea sculptorului. În România, în epoca realismului socialist, Brâncuşi a fost
contestat ca fiind unul din
reprezentanţii formalismului burghez
cosmopolit. În 1956, la Muzeul de Artă
al Republicii din București s-a deschis
prima expoziţie Brâncuşi din Europa. În 1964 Brâncuşi a fost „redescoperit” în România, iar Coloana
fără sfârşit, Masa tăcerii şi Poarta sărutului au putut fi
îngrijite, după ce fuseseră lăsate în paragină.
CONSTANTIN
BRÂNCUŞI
♦♦♦
Am şlefuit materia
pentru a afla linia continuă. Şi când am
constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva
nevăzut mi-a dat peste mâini.
♦♦♦
Sunt imbecili cei
care spun despre lucrările mele că ar fi
abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur
realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de
ideea din spatele ei, de esenţa
lucrurilor.
♦♦♦
Nu mai sunt
demult al acestei lumi; sunt departe de mine însumi, desprins de propriul meu
trup – mă aflu printre lucrurile esenţiale.
♦♦♦
Păsările măiestre
m-au fascinat şi nu m-au mai eliberat
din mreaja lor
niciodată. Eu nu creez Păsări - ci zboruri.
♦♦♦
Eu văd această
Pasăre de aur foarte departe – la o sută
de kilometri
depărtare şi de o asemenea măreţie,
încât se umple
întreaga boltă cerească.
♦♦♦
Eu nu am căutat,
în toată viaţa mea, decât esenţa zborului! Zborul
- ce fericire!
♦♦♦
În timpul
copilăriei - am dormit în pat. În timpul
adolescenţei – am aşteptat la uşă. În timpul
maturităţii - am zburat înspre ceruri...
♦♦♦
Arta ar trebui să fie numai bucurie! De aceea, nu
există „artişti", ci numai oameni care simt nevoia să
lucreze,
întru bucurie! Să cânte, asemenea păsărilor!
♦♦♦
Simplitatea nu
este un ţel în artă, dar ajungi fără voie
la ea pe măsură
ce te apropii de sensul real al lucrurilor.
♦♦♦
SĂ CREEZI CA UN ZEU, SĂ PORUNCEŞTI CA UN REGE,
SĂ MUNCEŞTI CA UN ROB.
PASĂREA SFÂNTĂ
Întruchipată în aur de sculptorul C. Brâncuşi
În vântul de nimeni stârnit
hieratic Orionul te binecuvântă,
lăcrimându-şi deasupra ta
geometria înaltă şi sfântă.
Ai trăit cândva în funduri de mare
şi focul solar l-ai ocolit pe de-aproape.
În păduri plutitoare-ai strigat
prelung deasupra întâielor ape.
Pasăre eşti? Sau un clopot prin lume purtat?
Făptură ţi-am zice, potir fără toarte,
cântec de aur rotind
peste spaima noastră de enigme moarte.
Dăinuind în tenebre ca în poveşti
cu fluier părelnic de vânt
cânţi celor ce somnul şi-l beau
din macii negri de sub pământ.
Fosfor cojit de pe vechi oseminte
ne pare lumina din ochii tăi verzi.
Ascultând revelaţii fără cuvinte
sub iarba cerului zborul ţi-l pierzi.
Din văzduhul boltitelor tale amiezi
ghiceşti în adâncuri toate misterele.
Înalţă-te fără sfârşit,
dar să nu ne descoperi niciodată ce vezi.
LUCIAN BLAGA