joi, 11 octombrie 2012

GEORGE ENESCU, MUZICA ESTE ŞI EA O MARE

GEORGE ENESCU
(19 august 1881 - 4 mai 1955)



S-a născut la 19 august 1881 în Liveni, judeţul Botoşani. A început să cânte la vioară la 4 ani. La 5 ani apare în primul concert. Primele îndrumări muzicale le-a primit de la părinţii săi şi de la Niculae Chioru,vestit lăutar. Între 1888-1894 studiază la Conservatorul din Viena, avându-i profesori, printre alţii, pe Joseph Hellmesberger jr. (vioară) şi Robert Fuchs (compoziţie).Se încadrează în viaţa muzicală a Vienei, concertele entuziasmând presa şi publicul, deşi avea numai 12 ani. După absolvirea Conservatorului din Viena, îşi continuă studiile la Conservatorul din Paris (1895-1899) sub îndrumarea lui Martin Pierre Marsick (vioară), André Gédalge (contrapunct), Jules Massenet şi Gabriel Fauré (compoziţie). În februarie 1898 îşi face debutul, în calitate de compozitor, în cadrul Concertelor Colonne din Paris cu „Poema Română”. Începe să dea lecţii şi recitaluri de vioară la Bucureşti. Admirat de Regina Elisabeta, era invitat să execute piese pentru vioară în Castelul Peleş. Compoziţiile sale mai cunoscute: Rapsodii Române (1901-1902), Suita Nr. 1 pentru orchestră (1903), prima Simfonie (1905), Şapte cântece pe versuri de Clément Marot (1908). Întreprinde turnee în multe ţări europene, având parteneri prestigioşi (Alfredo Casella, Louis Fournier). În anii primului război rămâne în Bucureşti. Dirijează Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven (pentru prima dată în audiţie integrală în România), compoziţii de Claude Debussy, precum şi creaţiile proprii: Simfonia Nr. 2 (1913), Suita pentru orchestră Nr. 2 (1915). În acelaşi an: prima ediţie a concursului de compoziţie „George Enescu”; le oferea câştigătorilor, din veniturile sale, sume de bani, dar şi şansa interpretării acestor piese în concerte. După război îşi continuă activitatea între România şi Franţa. De neuitat: interpretările Poemului pentru vioară şi quartet de corzi de Ernest Chausson şi ale Sonatelor şi Partitelor pentru vioară solo de Johann Sebastian Bach. Călătorii în Statele Unite ale Americii, unde a dirijat orchestrele din Philadelphia (1923) şi New York (1938). Printre elevii săi se numără violoniştii Christian Ferras, Ivry Gitlis, Arthur Grumiaux şi Yehudi Menuhin. În anii 1921-1931: opera Oedip, monumentală creaţie dramatică şi muzicală. Opera Oedip a fost terminată la conacul Marucăi din Tescani. Premiera operei Oedip a avut loc la Paris pe 13 martie 1936. Primul bariton care l-a interpretat pe Oedip a fost Andre Piernet. Libretistul a fost Edmond Fleg. Cariera internaţională a operei a fost întreruptă de declanşarea Celui De-al Doilea Război Mondial; în 1940, Parisul a fost ocupat de armata germană. În ultimii 20 de ani se observă un puternic reviriment al operei, prin montări în mai multe ţări ale lumii, printre care Italia, Germania, Austria, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Portugalia. În ultimii ani ai vieţii compune Cvartetul de coarde Nr. 2, Simfonia de Cameră pentru douăsprezece instrumente soliste, desăvârşeşte Poemul simfonic Vox Maris pentru soprană, tenor, cor şi orchestră, schiţat încă din 1929,Simfoniile Nr.4   şi 5, rămase neterminate. Sub dictatura comunistă, se exilează la Paris; moare în noaptea de 3 spre 4 mai 1955; înmormântat în cimitirul Père-Lachaise din Paris, într-un cavou de marmură albă. Eram, dacă-mi amintesc bine, un copil silitor şi chiar destul de conştiincios. La patru ani ştiam să citesc, să scriu, să adun şi să scad. Nu era meritul meu, căci îmi plăcea învăţătura şi aveam groază de aproape toate jocurile, mai cu seamă de cele brutale; le găseam nefolositoare, având simţământul că pierd timpul; fugeam de zgomot şi de vulgaritate, iar mai mult decât orice simţeam un fel de spaimă înnăscută în faţa vieţii. Ciudat copil, nu?
George Enescu


Pentru mine, Enescu va rămâne
una din veritabilele minuni ale lumii.
Rădăcinile puternice şi nobleţea sufletului său sunt provenite din propria lui ţară,
o ţară de inegalată frumuseţe.
Yehudi Menuhin


♦♦♦
MUZICA ESTE ŞI EA O MARE, ÎN CARE  SE FRĂMÂNTĂ SIMŢIRE ŞI IDEI, ELANURI ŞI INSPIRAŢIE, VIAŢĂ CONŞTIENTĂ ŞI VIAŢĂ INCONŞTIENTĂ SAU SUBCONŞTIENTĂ.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
MUZICA ŞI CULTURA AR TREBUI CÂT MAI MULT DIFUZATE,  ÎN TOATE SATELE, ÎN TOATE COLŢURILE ŢĂRII.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
SĂ TE ODIHNEŞTI DE MUNCĂ PRIN MUNCĂ.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
AŞTEPŢI CU NERĂBDARE ZIUA DE MÂINE  SPRE A TE DESPĂGUBI
CU PRISOSINŢĂ.
GEORGE ENESCU


♦♦♦
PARISUL A FOST ŞI ESTE A DOUA MEA PATRIE.  ACOLO M-AM AFIRMAT CA MUZICIAN ŞI COMPOZITOR,  ÎNCĂ DE PE BĂNCILE ŞCOLII. DE MULTE ORI, CÂND CONCERTAM ÎN STRĂINĂTATE, ERAM CONSIDERAT CA FĂCÂND PARTE DIN ŞCOALA FRANCEZĂ, DAR ÎN PRIMUL RÂND ŢINEAM S-ARĂT CĂ APARŢIN NAŢIUNII ROMÂNE.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
VĂ ÎNDEMN LA MUNCĂ, FIINDCĂ MUZICA E A TUTUROR. DATORIA DUMNEAVOASTRĂ E DE A FACE CA, PE LÂNGĂ ARTA ROMÂNEASCĂ, ŞI NUMELE DE ROMÂN SĂ FIE RESPECTAT PESTE HOTARE.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
NU POT DECÂT SĂ FIU CU NAŢIA MEA ŞI SĂ DORESC SĂ IASĂ LA LIMAN CÂT MAI STRĂLUCITĂ, CUM O MERITĂ, CUM AR FI JUST SĂ FIE.
GEORGE ENESCU


♦♦♦
ÎN ACESTE TIMPURI BRUTALE ŞI METERIALE, NU SE POT ÎNDESTUL ÎNCURAJA ARTA ŞI GÂNDIREA PURĂ, PENTRU A RIDICA DIN NOU OMENIREA LA NIVELUL CE-O FACE SUPERIOARĂ CELORLALTE
SPECII DE VIETĂŢI.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
DACĂ AR FI ADMINISTRAŢIA ŞI POLITICA ROMÂNEASCĂ
LA ÎNĂLŢIMEA MIŞCĂRII ARTISTICE ROMÂNEŞTI,  AM FI UNA DIN ŢĂRILE CELE MAI FERICITE.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
LA NOI CA ŞI PRETUTINDENI PUBLICUL E FORMAT DIN SNOBI. N-ARE PĂRERI PRECISE ŞI SE ADRESEAZĂ CELOR RECUNOSCUŢI CĂ SE PRICEP. TEAMA LUI E SĂ NU FIE TAXAT DREPT IGNORANT ŞI NAIV. DE ACEEA EL AŞTEAPTĂ VEŞNIC CA ALTUL SĂ DEA TONUL.
GEORGE ENESCU


♦♦♦
TREBUIE SĂ NE ORGANIZĂM DE O MANIERĂ MAI REALĂ PENTRU MAREA MUNCĂ ŞI MAREA CONSTRUCŢIE LA CARE ESTE CHEMAT NEAMUL NOSTRU.
GEORGE ENESCU
♦♦♦
AM REMARCAT DINTR-UN GRAFIC AL VIEŢII MELE CĂ VIAŢA ORICĂRUI OM E CA O COARDĂ DE ARC, CARE ÎNTINSĂ OSCILEAZĂ ŞI REVINE ÎNCET LA POZIŢIA SIMPLĂ ŞI DREAPTĂ DE LA CARE A PLECAT. EU REVIN DE UNDE AM LUAT-O.  CĂ ACEI CARI AU PREZIDAT LA PRIMII PAŞI AI MEI AU DISPĂRUT, ASTA MĂ ÎNDUREREAZĂ, DAR NU MĂ ÎNSTRĂINEAZĂ DE LOCUL MEU NATAL, UNDE VREAU SĂ MĂ ÎNTORC ODATĂ ŞI ODATĂ, PENTRU ODIHNA CEA MARE. PÂNĂ ATUNCI MĂ SIMT LA BUCUREŞTI CA ŞI LA PARIS, LA BERLIN CA ŞI LA NEW YORK, LA MINE ACASĂ,
ADICĂ ÎN NATURĂ, MAREA CASĂ A LUI DUMNEZEU.
GEORGE ENESCU