MARIN SORESCU
„Postumele din Puntea (1997) arată o faţă a lui Sorescu
la care nimeni nu s-ar fi aşteptat. Ciclul e comparabil cu acela intitulat
Spital al lui Arghezi, cu diferenţa că Sorescu
nu s-a sustras finalmente bolii şi morţii. E o poezie
sinceră
şi directă, de o mare simplitate. Nu mai e loc de glumă.
Nici referinţe, nici perifraze. Strictul necesar pentru ca o teribilă emoţie
să se comunice, precum în această rugăciune, în care poetul îşi simplifică la
minimum materia poeziei sale dintotdeauna: «,Doamne, / Ia-mă de mână / Şi
hai să fugim din lume, / Să ieşim puţin la aer. / Poate schimbând curenţii, / O
să mă simt şi eu în larg, / Lângă Tine.»”
NICOLAE MANOLESCU
Istoria critică a
literaturii române
MARIN SORESCU
„Sorescu mărturisea din primul
moment o marcată conştiinţă
a convenţiei literare. Înainte de a
citi lumea, el citea poezia, prezentându-se deopotrivă ca actor şi regizor al
discursului liric. Temele mari şi grave ale liricii sunt tratate în aceeaşi
tonalitate dezinhibată. Relaţia cu istoria, cu spectacolul vieţii şi al morţii,
deschiderile spre cosmic apar transcrise într-un cod al cotidianului imediat
accesibil, fără nelinişti aparente.”
ION POP
„Nu-i nevoie de efort pentru a
înţelege că volumul Poeme (1965) marchează delimitarea poetului de fetişurile,
de prejudecăţile insesizabile prin
împărtăşirea lor quasi-unanimă, de orice încremenire în certitudini. Miturile
existenţiale contemporane, referitoare la destin, la moarte, la artă, la creaţie,
adică tot ceea ce decurge din eternele raporturi umane, sunt reinterpretate sub
semnul, generator de batjocură, al îndoielii, pe urmele unei nestăvilite
fantezii asociative. Erau zguduite convenţiile gândirii şi, contrariind, noile
interpretări figurau paradoxalul şi se desprindeau, astfel, şi prin
modalitate, de faza parodiei. Alergia poetului faţă de ceea ce poate trezi,
într-un fel sau altul, ideea de convenţie nu pare să cunoască limite. Ai
senzaţia
că autorul – călăuzit de un fel de neîncredere
ţărănească în tot ceea ce este complicat sau definitiv – e pornit să
regândească totul,
să răstoarne certitudinea
organică a universului, să inverseze sau să disloce ordinea axiologică.
Inventându-şi noi şi noi ocazii, acţiunea de subminare a ideilor absolute şi a modalităţii de sistematizare a realităţii va
continua în volumele Moartea ceasului (1967) şi Tinereţea lui Don Quijote (1968), fără să se facă simţit
vreun efort de resistematizare, de repunere în termeni a lumii, fapt care ar fi
contrazis, desigur, perspectiva detaşată a ironistului. Important pentru ceea
ce urmărim în studiul de faţă este ca, din schiţa în care am prins, în
rândurile de mai sus, perioada de glorie neumbrită a poetului, să se înţeleagă
cât de puternic acţionează la acesta tendinţa de delimitare. Chiar în anii în
care nu va face, aparent, decât să-şi aplice procedeul ingenios deprins nu va
înceta, totuşi, să fie în răspăr, măcar prin
insolitul punctelor de vedere.Extraordinara inventivitate, nerăbdarea cu
care vă muta maşina cu ipoteze în alte şi alte unghiuri – deşi în limitele
aceluiaşi procedeu – sunt consecinţele şi poate şi dovezile lăuntricei tendinţe
de delimitare. De la primul volum la următoarele constatăm o schimbare
poziţională, de la refuz la subminare.”
EUGEN NEGRICI
CE MĂ DOARE CEL MAI TARE
Ce mă doare cel mai tare
E că nu voi mai putea fi
În contact cu cărţile,
Să stau dimineaţa în faţa
bibliotecii
Ca la ţărmul mării
Mângâiat de briza tainică
adiind
De pe rafturi.
Dacă tot voi fi atât de
aproape de ele,
Sper să nu mi se refuze,
Doamne,
Plăcerea de a citi în
stele
Măcar o dată pe săptămână
După orarul afişat pe un
nor.
CARTEA MORŢII
Semnează distrat
În cartea morţii,
Cartea vieţii a fost
Ridicată discret, adineauri,
Şi arsă cu flacără mică
În faţa casei.
Cine a vrut să se uite
S-a uitat, descoperindu-şi capul.
Sângele s-a întins puţin pe
pagină,
Îngerul îndoliat pune
sugativa.
MESTECENII
Mestecenii îmi trimit răvaşe:
„Curaj, uită porcăria asta,
İntră-ţi în mână,
Fii tu, lucrează!
Şi dacă ai nevoie de hârtie de scris
Îţi dăm noi din coaja noastră
Albă şi moale.
E mai bună decât papirusul
Şi, dacă nu poţi veni s-o iei,
Scrie pe noi, de la distanţă, pe fereastră,
Vom păstra totul în
biblioteca noastră vie.”
MĂ SCOL DIN PAT…
Mă
scol din pat cu un mare efort de voinţă.
E
un act de eroism
Să
mă bărbieresc,
Mai
ales că bărbieresc un străin,
Care
se holbează la mine speriat
Parcă
m-ar întreba: tu cine eşti, măi slăbănogule?
Mai
rentează meseria de frizer astăzi?
Şi
care mai e preţul?
Eu
am de gând să-mi las barbă
Şi
să mă fac schivnic
Retras
în peştera fără sfârşit a nopţii.
OPREŞTE!
Opreşte!
A răcnit sufletul,
Opreşte să mă dau jos!
Sunt sătul de-atâtea corvezi,
De-atâtea determinări, obligaţii şi legi,
Eu am fost făcut să fiu liber.
– Nu pot să mă opresc,
I-a răspuns pământul,
(Pământul din mine),
Dă-te jos din mers,
Dacă-ţi dă mâna
Şi fă-o chiar acum,
Când eu o virez
Spre scârbă şi tină.
Dă-te jos în cer,
Prietene de-o viaţă,
Te iau când revin.
MĂŞTILE
Am experimentat
În chinuri nemaipomenite
Vreo şapte-opt măşti ale
morţii
Şi toate mi s-au părut
îngrozitoare.
N-am vrut să mă recunosc
– Luaţi-le de aici, odată, mă enervează.
Acesta nu sunt eu.
(Nici mort.)
Eu care-am plâns în hohote
Pe ruina tuturor
civilizaţiilor,
Pe mormanele de tăbliţe
scrise
Şi cărămizi smălţuite,
De ce să nu plâng acum
Şi pe ruina obrazului meu?
„Ca să fim drepţi, la Sorescu,
previzibilitatea se instaurase mai ales la nivel formal – ca un soi de traseu
bătătorit al mersului gândirii producătoare – fiindcă ideile vor fi mereu
surprinzătoare. Dar, se ştie, astăzi, că, la etajul formal, oboseala coboară foarte iute asupra
conţinutului şi nu există nici o oprelişte ca această monotonie formală să
contamineze textul în toate structurile lui. Mai mult sau mai puţin
surprinzătoare, favorizată sau nu de încercarea de apropiere de public,
convenţionalizarea este, însă, la Marin Sorescu o realitate care deconcertează.
Când o identifici a un asemenea spirit, nu te mai îndoieşti de tiparul care se naşte, involuntar, în
scrisul oricărui scriitor, chiar al acelora cu discurs
antifrază, chiar al acelora care refuză (conştient sau nu) inerţiile de gândire
şi de expresie. Fiindcă aproape peste tot apare o dialectică de invenţie şi
manieră, vom vorbi de o alienare proprie oricăror sisteme formale şi care,
inevitabil, se întoarce asupra creatorului. Obişnuinţa de consum se adaugă
spre a-i agrava acestuia sentimentul neputinţei şi al scindării. Inovaţia în
artă, răsturnând ansamblul ierarhic, introduce, la rândul ei, un nou pol de
atracţie, un nou sistem de inerţie. Cu puţină atenţie se va observa dramatica
şi uluitor de rapida absorbire a abaterilor în sistemul de norme curent. Şi,
mai mult,
s-ar putea schiţa un adevărat
sistem al devierilor – pentru că şi ele aspiră la tipic –
ceea ce ni-l readuce în memorie pe Valéry, care era convins, încă de acum o
jumătate de veac, că ar fi capabil să alcătuiască, pentru a se distra, o
istorie a surprizelor din care s-ar deduce o distribuţie curios
simetrică a metodelor de a fi original. Ceea ce ne pune pe
gânduri e faptul că însăşi poezia – pentru mulţi formă de evadare în ireal şi cale a
libertăţii – e, în fond, un vârtej de conformisme, presupune, în chip vădit
şi întristător, reducţie şi deţine,
poate mai pregnant decât oricare alt gen, putinţa de a-şi impune fulgerător
sistemul de convenţii. E o scleroză permanentă, galopantă a expresiei artistice,
de care se resimt şi producătorii, oricât de devreme ar adulmeca ei primejdia
împietririi. Când poetul liric posedă conştiinţa adâncă a inovaţiei şi a inerţiei,
înfrângerea lui e cel mult mai dureroasă decât a altora, în ciuda miilor
de argumente ieşite din
mecanismele mistificatoare
ale orgoliului.”
EUGEN NEGRICI
M-AM OBIŞNUIT...
M-am obişnuit să dorm cu ochii deschişi,
De spaimă să nu fiu luat prin surprindere,
Să am controlul meu asupra lumii
Până
în ultimul moment.
Ca
un far care nu vrea să se stingă ziua
Ţine
orizontul mării mereu
În
magia unei priviri disperate.
Te
rog să-mi închizi uşor
Pleoapele
atunci,
Ce-a
fost de văzut am văzut!
Să
tragi cu grijă aceste obloane fine
Peste
ochii mei obosiţi.
Sper
să fie cât mai târziu
Cândva,
într-o noapte cu multe stele
Şi
cu salcâmi înfloriţi.
OASELE
Oasele
lor,
De
la doi metri, unde sunt băgate,
Ies
singure la suprafaţă,
Au
culoarea galbenă, precum ceara cea bună
Şi
emană un miros plăcut.
Aşa
îi cunoşti,
După
oasele lor,
Care
au aceste trei calităţi.
Sfinţii...
De
secole, aşa ne cunoaştem sfinţii,
Ies
la suprafaţă
Oase
galbene ca ceara,
Îmbălsămând
văzduhul.
Ce
staţi holbaţi?
Daţi-le-n
cap,
Puneţi
mâna pe cazmale,
Pe
maie,
Îndesaţi-i
în pământ,
Bătuciţi
locul cu buldozere,
Cimentaţi
cimitirele – vi se spune...
Şi
orice s-ar face, sub pocnituri de maie,
Sub
şenile, prin beton
Ies
mereu la suprafaţă
Sfinţii...
Oare
numai şi numai ca să ierte
Şi
să binecuvânteze?
SPECTATOR
Observ
cu interes
Cum
se luptă instinctul vieţii
Cu
geniul morţii.
Viaţa
vine cu o mie de tertipuri,
Moartea
are o mie şi una de vicleşuguri.
Ca
doi gladiatori,
Unul
cu trident şi plasă,
Altul
cu spada scurtă.
Strivit
între logica misterioasă
A
vieţii
Şi
logica misterioasă a morţii
Sunt
terenul de luptă.
Au
rămas din mine
Doar
ochii,
Să vadă şi să se îngrozească.
ATÂT DE ÎNGROZITOR
Arăt
atât de îngrozitor
Încât
pierd mult timp
Consolându-i
pe cei
Care
vin să mă vadă.
Ţipă,
îşi pun mâinile la ochi,
Blestemă.
,,De
ce tocmai tu’’, se răstesc la mine.
Doamne,
unde eşti, Tu exişti?
Eu
încerc să le ridic moralul
– Ei, lăsaţi, nu-i chiar aşa cum vi se pare.
Săptămâna
trecută arătam şi mai rău
Boala
e boală, totuşi.
Face
ravagii, unde se încuibă,
Şi
la urma urmei, toţi murim
Şi
vorba lui Hamlet «Dacă-i acum
Nu
va fi altă dată».
Dacă
n-ar fi durerea asta îngrozitoare
Aş
accepta senin, mioritic,
Chiar
şi figura asta de schingiuit.
Lumea
e sinceră,
Lumea
suferă pentru mine.
,,Curaj’’
Aud
din toate părţile
Şi
eu ce pot face?
Îi
consolez pe toţi, cum pot,
Numai
mie nu ştiu ce să-mi mai spun,
Când
rămân singur.
APROAPE PANTOMIMĂ
Ea
îşi vâră pumnalul în piept
Până
la prăsele,
Îl
scoate şi îl întinde logodnicului
Zâmbind.
–
Nu doare!
El
ia pumnalul
Şi-l
înfige în piept până la prăsele,
Îl
scoate şi i-l întinde.
Într-adevăr,
nu doare.
Ea
ia pumnalul,
Dă
să-l mai înfigă o dată,
Dar
mâna i se încleştează,
Pumnalul
cade, ea moare.
Nu
doare!
Mai
apucă să spună,
El
se întinde să ia pumnalul,
Se
împleticeşte, şi moare.
Nu,
n-a durut.
Eu
ridic pumnalul,
Mă
uit la el
Şi-ncep
să urlu.
Doare,
doare îngrozitor.
Fraţilor
dinaintea mea,
De
ce n-aţi spus c-a durut?
E
dintre acelea care dor îngrozitor.
Mă
întorc cu spatele şi ies din scenă.
MI-AM AMINTIT
Mi-am
amintit:
Toţi
câinii noştri
Când
să moară,
De
bătrâneţe,
Stăteau ascunşi pe sub magazie,
Pe
sub patul.
Le
duceai mâncare, apă,
Deschideau
încet pleoapele,
Se
uitau, înălţau ochii
Şi
spre tine
Şi-i
închideau la loc,
Nu
mai puteau să dea
Şi
din coadă,
Să-ţi
mulţumească.
Cumplită
e intrarea asta
La
strungă
Şi
pentru om şi pentru animal.
IOV
Gata fetelor!
Ne-am hârjonit toată ziua,
V-am mângâiat,
V-am dezmierdat,
E târziu!
Lăsaţi-mă şi pe mine să dorm
Măcar câteva minute,
Sunt stors ca o lămâie,
Mâine o luăm de la capăt.
Fetele sunt cele 1500-2000 de
bube
Care au pus gheara pe bietul
Iov
Şi-l joacă aşa cum ştiu ele,
Îl târăsc pe jos şi-l dau cu
capul
De ce se nimereşte.
El le zgândâră şi le zâdărăşte
Cu o bucată de cărămidă şi-un
ciob.
Vin mulţi să-l hulească
Ştiindu-l căzut acum, de tot,
Şi-o carne vie, învelită cu
sac.
El îi ascultă şi le
demonstrează
În subtext absurditatea
Atât a existenţei, cât şi a
inexistenţei lui.
A,
iei numele Domnului în deşert,
Necredinciosule?
–
Blestemată fie ziua în care m-am născut,
Să
fie ştearsă din crugul vremii,
Dar
Dumnezeu nu trebuie judecat logic,
El
trebuie acceptat şi trăit.
Doamne,
sporeşte durerea mea
Şi
du-o până la margini!
Oare
cum îmi voi aminti mai târziu
Încercarea
aceasta năpraznică,
Anul bubei şi al zgaibei?!
STINGERE VOCALĂ
Îngerul care sună
Stingerea vocală,
Îşi lasă goarna de la gură
Şi mă dojeneşte
Că eu o sting prea repede.
– Îmi piere glasul brusc.
– Să-ţi piară
numai când vei auzi goarna.
Pentru tine n-a sunat încă
goarna.
Treci în front, soldat, şi
cântă.
Cântă viaţa.
Mai ai de mărşăluit prin ea,
Răcanule
în ale durerii.
GÂND PENTRU GREC
Vom fi, într-adevăr,
părelnici,
Dacă n-ar fi durerea,
Cea fizică, brutală,
Care înăbuşă vuietul
Adânc al sufletului,
Iar când e groaznică,
Şi ţine atât de mult,
Suntem nespus de concreţi
După gratiile existenţei
noastre.
Am trecut şi eu prin faţa
peşterii tale,
Peştera şi-a dat cu părerea
Că aş fi o umbră iluminată
din spate
Şi-aşa mai departe.
Suntem un sistem de umbre,
de fapt,
Care se amplifică şi se
modifică pe drum.
Pornim mai înainte şi
trecem
Prin faţa peşterii tale,
Oameni cu torţe aprinse în
mâini.
MOŞI STRĂMOŞI
Îmbătrânesc îngrozitor de
repede
În câteva luni, cât alţii în
câţiva ani.
Într-un an din om în putere
Am devenit moş şi strămoş.
Înţeleg acum de ce iei
preşurile în picioare,
De ce trebuie să mergi
gârbovit,
De ce toate obiectele vin spre
tine
Şi te agasează,
De ce pregeţi să te ridici din
pat,
De ce te încearcă tot mai des
Un preget şi-o uitare
(Cum zicea mama, săraca,
Dumnezeu s-o odihnească):
– Mă, nu ştiu ce am,
Mă-ncearcă aşa un preget şi-o
uitare.
De ce mâncarea nu mai are gust
Parcă-ai mesteca paie.
De ce dorinţele au pălit,
Ambiţiile s-au stins,
Simţurile dormitează...
Cred
că e un stas care se cere acolo
Ca
toţi la sosire să aibă
Aceeaşi
fizionomie
Şi
să fie la fel de bătrâni.
Chiar
copilul, dacă zace un an,
El
pleacă gârbovit şi cu mască de bătrân
De
şaptezeci de ani.
Am
schimbat condeiul pe un toiag,
Mă
împiedic şi lucrurile din casă
Toate
au devenit agresive
Şi
mă agaţă.
CINEVA
Vino
la căpătâiul bolnavului, soare,
Mângâie-i obrazul
Cu raza ta de rădăcină a
vieţii.
Cerule, bântuit de atâta
energie cosmică
De la mii şi mii de sori şi
stele,
Energie atât de miraculoasă,
Ţi-am cerut o fărâmă,
Te-am implorat în genunchi,
Dacă nu mi-ai dat
Păstreaz-o pentru tine
Şi să ţi-o bagi în ochi.
Strângeţi-vă în jurul meu, prieteni,
Vino, Doamne, şi Tu şi
plânge-mi de milă.
O să-mi facă bine hohotul
vostru,
Aduce a viaţă.
Cineva taie cu o foarfecă
Drumurile mele,
Le peticeşte în batjocură
Şi le aruncă la câini.
MERGÂND SPRE BINE
E bine, Doamne,
Că Te-ai gândit la mine
Şi nu l-ai ales pe altul
Pentru delicata, înfricoşata
Ta experienţă.
Eram şi cel mai bun de
tăvăleală
Şi mă lăudam
Că am în mine
O energie inepuizabilă.
Am căzut în păcatul trufiei,
Iartă-mi-l mie,
E uman
Ia-Ţi ochii şi de la celelalte
păcate.
Am crezut că viaţa care mi s-a
dat
E chiar a mea
Şi că eu sunt chiar eu,
Uitând poate uneori de
Tine.
Acum, mergând spre bine,
Cum spun cei care mă văd,
Calc pe poala Ta de
curcubee
Şi, la toată înfricoşarea
asta,
Adaug nestemata umilinţei
Şi aduc ziditorului lumii
Lauda
mea de preamărire şi slavă.
DUSUL
A plecat fără să mai verifice
Dacă a închis gazul
Şi dacă a strâns robinetele
de apă.
Nu s-a mai întors de la
poartă,
Că-l strâng pantofii cei noi
Şi să-i ia tot pe cei vechi,
Ori c-a uitat ceva.
Acum n-a uitat nimic.
A trecut pe lângă câine,
Fără să stea de vorbă cu el,
Iar acesta s-a mirat, apoi
s-a liniştit:
«Înseamnă că nu se duce prea departe,
Vine îndată».
MARIN SORESCU