ALEXANDER
POPE
(1688
-1744)
„Cel mai de seamă poet neoclasic din perioada
iluminismului
englez, s-a născut la Londra într-o familie
relativ modestă
şi şi-a însuşit o cultură clasică destul de
întinsă ca autodidact.
A început să scrie de timpuriu, imitând poeţi
antici şi englezi
(Chaucer). Au urmat Pastorals (Pastorale,
1709), Essay on
Criticism (Eseu despre critică, 1711), un adevărat manifest
al şcolii neoclasice, comparabil cu L’Art Poétique de Boileau,
The Rape of the Loch (Răpirea buclei, 1712), un poem
eroicomic, Windsor For est (Pădurea Windsor, 1713),
The Temple of Fame (Templul Faimei, 1715), epistole,
elegii, satire, dintre care cea mai cunoscută este The Dunclad («Dunciada» – Epopeea neghiobilor, 1725). În volumul
Moral Essays (Eseuri morale, 1731–1735) a ilustrat
Criticism (Eseu despre critică, 1711), un adevărat manifest
al şcolii neoclasice, comparabil cu L’Art Poétique de Boileau,
The Rape of the Loch (Răpirea buclei, 1712), un poem
eroicomic, Windsor For est (Pădurea Windsor, 1713),
The Temple of Fame (Templul Faimei, 1715), epistole,
elegii, satire, dintre care cea mai cunoscută este The Dunclad («Dunciada» – Epopeea neghiobilor, 1725). În volumul
Moral Essays (Eseuri morale, 1731–1735) a ilustrat
concret multe din ideile sale etico-filozofice
enunţate aproape
concomitent în Essay on Man (Eseu
despre om, 1732 –1734).“
ESEU
DESPRE CRITICĂ
E greu de spus ce-i mai
lipsit de har:
Poemul prost sau prostul
comentar.
Mai rău e însă nu să
plictisim,
Ci buna judecată s-o
smintim.
Prost scriu câţiva, dar
critică-un sobor –
Cam zece la un slab
stihuitor.
Un tont dă singur seamă,
ci prin rime
El odrăsleşte-n proză o
mulţime.
Ca ornicul ni-e mintea –
bine, rău,
Merg altfel toate, dar
tu-l crezi pe-al tău.
La critici gustul e la
fel de rar
Precum e la poeţi
cerescul dar.
De eşti născut să
critici sau să scrii,
Să te îndrume-a cerului
făclii.
Pe alţii să-i înveţe
negreşit
Doar cei aleşi, ce-au
scris desăvârşit.
Autorul prea se-ncrede-n
har, e drept,
Ci-un critic n-ar jura
că-i prea-nţelept?
Sămânţa judecăţii de temei
Nu le lipseşte multora
din ei:
Un strop de soare tot
le-a fost menit,
Conturul, şters cum e,
nu e greşit;
Cum însă orice a culorii
pată
Îl face slut, şi dreapta
judecată
De-nvăţătura proastă e
strâmbată.
Pe mulţi îi strică şcolile,
iar mulţi,
Din fire tâmpi, devin fudui inculţi:
Râvnind talentul, pierd a
minţii stea
Şi se fac critici...
spre-a se apăra!
Toţi „ard“ nespus, de sunt
sau nu chemaţi,
Cu ură de emuli sau de
castraţi.
Netotul află veşnic un
cusur
Spre-a fi în ton cu-acei
ce râd şi-njur’.
Când Mevius pe-Apolo-l
dă-n tărbacă,
Se află critici şui cari
să-l întreacă.
Mulţi trec drept oameni
culţi, apoi rapsozi,
Pe urmă critici, şi-n sfârşit nerozi.
Mulţi nu-s nici critici,
dar nici scribi încai,
Precum catârii – nici măgari, nici
cai.
Avem duium de semidocţi
fudui,
Muşiţă de pe malul
Nilului,
Neisprăviţi fără un
nume-anume,
Din îndoielnic neam
veniţi pe lume;
Doar mii de limbi sau
una doar – sadea,
A fantelui! îi poate
număra.
Tu, ce-mparţi slava şi-o
râvneşi şi vrei
Să ţi se spună Critic cu
temei,
Să ştii ce caţi şi de ce
eşti în stare
Ca-nvăţătură, gust şi
înzestrare,
Te-ntinde cât ţi-e plapoma şi pune
Hotar între absurd
şi-nţelepciune.
Natura toate
le-a-ngrădit cu rost,
Deci şi pe om, înfumurat
şi prost.
Cum, colo, mările-n
uscat se-mplânt,
Iar colo dezvelesc
întins pământ,
Şi-n suflet, cât memoria domneşte,
Solida raţiune
se-ofileşte.
A-nchipuirii flacără
omoară
Memoria cu-a ei figuri
de ceară.
Doar un tărâm i-e geniului menit;
E vastă arta, omul mărginit,
Restrâns la anumite arte, ori
La părţi ale acestor –
deseori.
Ca regii pierdem tot
ce-am cucerit,
În vana râvnă de-a avea-ndoit.
Oricine ar putea fi domn
în lege
De s-ar opri la ceea
ce-nţelege.
Întâi urmaţi Natura, judecând
Cu-al ei tipar, acelaşi
orişicând.
Ea nu dă greş –
magnifică, divină,
Universală, veşnică
lumină,
Al artei ţel, măsură şi
izvor,
Dă viaţă, forţă, farmec
tuturor.
Din astă visterie
arta-mparte,
Lucrând tăcut, fără serbări
deşarte;
Iar sufletul, vestire cu
prisos,
De duh şi vlagă umple-un
trup frumos,
Mişcarea-ndrumă, nervii
îi susţine
Şi, nevăzut, doar prin
urmări rămâne.
Mulţi, plini de
fantezie, nu-s în stare
S-o folosească – sunt
lipsiţi de sare.
În loc de-a fi cum soţul
şi soţia,
Des, bunul simţ luptă cu
fantezia.
Condu pe-al muzei roib,
nu-l îndemna,
Şi mai curând astâmpără-l din şa.
Pegasul e un cal
mărinimos,
Atunci când e strunit e mai focos!
Ce legi au fost
descoperite-alt’ dată
Natură sunt – dar
sistematizată.
Ca libertatea, firea
ştie doar
De legea ce şi-a pus
chiar ea hotar.
Căci spune Grecia cea
ştiutoare
Când bardul va să stea şi
când să zboare;
Pe fiii săi ea în Parnas
i-arată,
În vale, calea lor
împovărată,
Iar sus, răsplata cea
fără de moarte
Ce doar egalii lor pot
să o poarte!
Ei au primit din cer, ea
de la ei,
Iar pilda lor a devenit
temei.
Un critic bun, stârnind văpăi divine,
Arată lumii unde să
se-nchine.
Ca slugă-a muzei,
Critica găsea
Strai rar, cu gând de-a o-nfrumuseţa.
Trişti epigoni, văzând cum că stăpâna
Nu-i rabdă, i-au cerut
subretei mâna
Şi-au atacat poeţii,
plini de ură,
Deoarece le-au dat
învăţătură.
Atunci când doctorii prescriu un
leac,
Spiţerii azi în doctori
se prefac;
Împart reţetele de capul
lor
Şi-l fac de basm pe omul
ştiutor.
Mulţi peste file-antice-au
tăbărât;
Nici viermii vremii nu
distrug atât.
Mulţi, iar, neajutoraţi
de fantezie,
Scriu seci reţete pentru
poezie;
Nătângi, ei vor s-arate câte ştiu;
Ceilalţi explică – însă
fistichiu.
De vrei să judeci fără
părtinire,
Pătrunde-a fiecărui antic
fire,
Aprofundează temă şi
subiect,
Crez, ţară, duh al
vremii, intelect.
Fără acestea toate-n
faţa ta,
Poţi cleveti, dar nu şi
critica.
Homer să-ţi fie studiu
şi-ncântare,
Lectură ziua, noaptea –
cugetare.
El te învaţă-a fi
judecător,
Căci îţi arată-al
muzelor izvor.
Citeşte-l pentru sine,
iar şi iar,
Luând muza mantuană
comentar.
Când Maro s-a gândit printr-o lucrare
Să-ntreacă Roma cea
nemuritoare,
Credea că e deasupra
criticei,
Râvnind doar firea şi
izvorul ei;
La urmă a-nţeles din amănunt
Că firea şi Homer tot
una sunt.
Convins, uimit,
se-opreşte din avânt
Şi-aplică reguli
stricte, ca şi când
Aristotel veghează orice
rând.
Cinstirea celor vechi e,
deci, temei –
Imiţi natura, îi imiţi
pe ei.
Mai sunt şi frumuseţi ce
nu apar
Prin trudă şi precepte,
ci prin har.
Cu poezia muzica-i de-o
fire;
În amândouă pot să-şi dea de
ştire
Splendori ce nu le-nvaţă
nicio lege,
Pe care numai maestrul
le alege.
Când câmpul regulii e prea
îngust
(Ea-i doar un mijloc pentru bunul gust)
Iar o abatere e-n unison
Cu-naltul ţel,
abaterea-i canon.
Astfel Pegasul, spre-a
scurta din drum,
Se poate-abate din făgaş
oricum.
Un critic bun nu-ncearcă
să repare
Superba vină-a unui
spirit mare;
Acesta din rutină se
desparte
Şi-atinge culmea-adevăratei
arte,
Ascunsă-n inimă, nu-n
judecată,
Şi ţelul şi-l ajunge
dintr-odată.
Într-un peisaj pot place
ochilor
Tablouri parcă rupte din
decor,
O stâncă şuie, un căscat
ponor;
Deşi, ca regii, cei de
altădat’
Încalcă legi ce înşişi
ei au dat,
Tu, cel de azi, dă iama
într-o lege,
Dar nu şi-n ţelul ultim,
înţelege!
Aceasta, la nevoie, cât
mai rar,
Şi, poate, cu-un
înaintaş măcar;
Altminteri criticul,
necruţător,
Aplică legea şi te ia la
zor.
Ştiu, unii chiar
pe-autori de mare clasă
Îi judec pentru-o
abatere frumoasă.
Privite prea de-aproape
sau în sine,
Sunt forme ce par slute
şi meschine;
Acestor, cuvenita
depărtare
Le dă şi frumuseţe şi
culoare.
Un cap de oaste bun n-o
să-şi arate
Mereu aceleaşi oşti şi
nici pe toate;
Şi-n locul sau la timpul
potrivit
Se-ascunde spre-a se
crede c-a fugit.
Un truc nu e-un eres
neapărat;
Nu moţăie Homer – noi am
visat.
Altarul vechi e pururi
viu şi-ntreg.
Căci nu-l atinge braţul
sacrileg;
Ferit de foc, de pizma
fără leac,
De crunt război sau de-un
bicisnic veac
Ai lumii cărturari
le-nchin odoare
Şi,-n zeci de limbi, cântări proslăvitoare
Prinos le-aducă toţi
prin glasul lor,
Ca să-plinească-al
omenirii cor.
Salut, rapsozi din zile
mai senine,
Fii fără moarte-ai
laudei depline!
Cinstirea vă sporeşte an
de an,
Ca râul care curge-n văi avan;
Popoare noi şi-o
nenăscută lume
Vor preamări al vostru
falnic nume!
Din focul vostru sfânt o rază doar
De-ar inspira umilul
vost’ vlăstar
(Cu aripi noi, la
zboru-vă se-mbie,
Citeşte-aprins, dar şovăie
când scrie)
Pe fanţi să-nveţe legea
legilor:
S-admire geniul, dar nu
geniul lor!