MICHELANGELO
BUONARROTI, POEZII
„Printre chipurile Judecăţii de Apoi din ansamblul
Capelei Sixtine, un ochi atent a descoperit în trăsăturile
Sfântului Bartolomeu jupuit de piele autoportretul
lui Michelangelo. Detaliul este plin de semnificaţii,
Capelei Sixtine, un ochi atent a descoperit în trăsăturile
Sfântului Bartolomeu jupuit de piele autoportretul
lui Michelangelo. Detaliul este plin de semnificaţii,
deoarece
simbolul acesta comprimă în el întregul
destin al genialului artist. Michelangelo nu poate fi desprins
din amintire fără evocarea unei dureri
destin al genialului artist. Michelangelo nu poate fi desprins
din amintire fără evocarea unei dureri
nesfârşite.
Este, întâi de toate, durerea de a descoperi
condamnarea sufletului, simţit etern, la temniţa
trecătorului trup. Este, apoi, însăşi durerea efortului
de a se înălţa peste temporalitate şi peste orice
condamnarea sufletului, simţit etern, la temniţa
trecătorului trup. Este, apoi, însăşi durerea efortului
de a se înălţa peste temporalitate şi peste orice
circumscrieri
ale materiei, către izvorul întregii existenţe,
care i s-a părut totdeauna că-l cheamă şi spre care
a râvnit fără ostenire să se întoarcă.
care i s-a părut totdeauna că-l cheamă şi spre care
a râvnit fără ostenire să se întoarcă.
Sufletul
furtunos al marelui toscan a fost un sensibil
şi frământat câmp de luptă între raţiune şi simţire,
între frumuseţea artei şi a naturii,
şi frământat câmp de luptă între raţiune şi simţire,
între frumuseţea artei şi a naturii,
între
mâhnire şi exaltare, între sentimentul utilului
şi al zădărniciei, stări contrarii printre care elanul lui
creator a trebuit să-şi desfacă aripile.
şi al zădărniciei, stări contrarii printre care elanul lui
creator a trebuit să-şi desfacă aripile.
Unul
dintre cei mai mari artişti care au existat vreodată,
sculptor strălucit, cum de la Fidias şi Praxiteles pare
să nu mai fi existat altul, pictor, arhitect şi poet, Michelangelo
Buonarroti (1475 -1564) ilustrează
sculptor strălucit, cum de la Fidias şi Praxiteles pare
să nu mai fi existat altul, pictor, arhitect şi poet, Michelangelo
Buonarroti (1475 -1564) ilustrează
Renaşterea
ca epocă de totalizare şi de sinteză, de paroxism
al energiilor aşteptând nedeclanşate în om, de ieşire la lumină
a individualităţii umane. Repetând tinereţea omenirii într-o nouă
înţelegere, Renaşterea a readus
al energiilor aşteptând nedeclanşate în om, de ieşire la lumină
a individualităţii umane. Repetând tinereţea omenirii într-o nouă
înţelegere, Renaşterea a readus
din
negura memoriei întrebările fundamentale privind
existenţa şi, odată cu ele, setea de exultare şi de sublim,
revărsând în epocă reviriment şi derută, fervoare şi pesimism.
Reînvie horaţianul carpe diem, şi omul,
existenţa şi, odată cu ele, setea de exultare şi de sublim,
revărsând în epocă reviriment şi derută, fervoare şi pesimism.
Reînvie horaţianul carpe diem, şi omul,
organizând
mental universul din jurul Iui, i se consideră,
cu sau fără ştiinţă, centru, element în care marele destin
se concentrează şi se diversifică, şi o face cu o libertate
faţă de ideea de Dumnezeu nemaiîntâlnită
cu sau fără ştiinţă, centru, element în care marele destin
se concentrează şi se diversifică, şi o face cu o libertate
faţă de ideea de Dumnezeu nemaiîntâlnită
în
secolele anterioare. Se naşte în felul acesta setea
de armonie, aspiraţie care a năvălit cu tumult în spiritele
izolate în singurătatea pioasă şi pură a Evului Mediu
şi aduse de evoluţia spirituală a omenirii
de armonie, aspiraţie care a năvălit cu tumult în spiritele
izolate în singurătatea pioasă şi pură a Evului Mediu
şi aduse de evoluţia spirituală a omenirii
în faţa ideii de integrare universală. (...) Sculptura,
pictura şi poezia s-au unit spre a-l ajuta întru această
descoperire salutară. Nicio disjuncţie nu există între ele,
deoarece toate sunt forme ale artei unice, dar niciuna
nu este îndeajuns de aptă pentru a putea
pictura şi poezia s-au unit spre a-l ajuta întru această
descoperire salutară. Nicio disjuncţie nu există între ele,
deoarece toate sunt forme ale artei unice, dar niciuna
nu este îndeajuns de aptă pentru a putea
să
creeze din nou visata frumuseţe divină în desăvârşirea
şi
vastitatea ei. În această concepţie se află izvorul
tristeţii mai târziu, al abandonării în ideea zădărniciei artei,
al pesimismului său. Există o corespondenţă deplină între
sculptorul şi poetul Michelangelo. Opera lui plastică şi poezia
par să stea în raporturi de complementaritate.
tristeţii mai târziu, al abandonării în ideea zădărniciei artei,
al pesimismului său. Există o corespondenţă deplină între
sculptorul şi poetul Michelangelo. Opera lui plastică şi poezia
par să stea în raporturi de complementaritate.
Prin
amândouă marele artist – fără să fi fost filozof
în accepţiunea proprie a termenului, dar făcând adesea
din filozofie, în mod tacit, problemă de viaţă – a încercat
să afle răspunsuri la marile întrebări ale existenţei.
Trăind sub imperiul unor energii enorme, îşi propune
în accepţiunea proprie a termenului, dar făcând adesea
din filozofie, în mod tacit, problemă de viaţă – a încercat
să afle răspunsuri la marile întrebări ale existenţei.
Trăind sub imperiul unor energii enorme, îşi propune
să
sculpteze munţi şi să memoreze în întregime pe Dante.
Aceeaşi vigoare o revarsă şi în poezia lui, aspră, fragmentară,
zbuciumată, străbătută adesea de fulgerele marii arte,
poezie luând de cele mai multe ori înfăţişarea rugii,
ori conţinând întrebări întoarse spre universul lăuntric.
Aceeaşi vigoare o revarsă şi în poezia lui, aspră, fragmentară,
zbuciumată, străbătută adesea de fulgerele marii arte,
poezie luând de cele mai multe ori înfăţişarea rugii,
ori conţinând întrebări întoarse spre universul lăuntric.
Sinceritatea a fost lumina în care artistul şi-a înălţat
şi sculptura şi poezia.“
şi sculptura şi poezia.“
C. D. ZELETIN
10
Se toarnă din potire
coifuri, spade,
iar sângele lui Crist se
vinde – ciuturi!
Nu spini şi cruce vezi,
ci săbii, scuturi:
răbdarea însuşi lui Isus
îi scade.
Ar sângera spre cer până-n
Pleiade
dacă-ar sosi-n romanele
ţinuturi;
s-ar face pentru
pielea-i împrumuturi
şi-n drumul faptei bune
baricade!
Cum am pierdut, pot
pierde-orice tezaur,
dar cel în mantii sfinte
mă îngheaţă,
precum Meduza din
ţinutul Maur.
Ce alinate ne-ar mai sta
în faţă,
când ştim că-n cer n-au
preţ nici bani, nici aur
şi un alt semn a stins
cealaltă viaţă?
37
În mine moartea, viaţa
mea în tine,
tu desluşeşti, împărţi
şi dărui timpul,
lungimea vieţii noastre
şi-apogeul.
De-nalta-ţi vrere fericirea-mi ţine;
căci sufletul în care stă-n loc timpul,
prin tine îşi contemplă Dumnezeul.
56
Trăiesc din însăşi moartea
mea divină,
preafericit c-o soartă
neferice;
cel ce nu înţelege cum,
aş zice
în focu-n care ard şi
pier să vină!
57
Cum vântul spuza-n
flacără-o preface,
văpaia floarea vieţii
mi-o deschide,
mă întăreşte tot ce mă
ucide
şi ce mă vătămă mai mult
îmi place...
64
Când focu-ascuns în sânul
pietrei trece
în pulberi stâncile şi
fierul moaie,
ce-o să mai facă dintr-un
snop de paie
un foc, ce para iadului
o-ntrece?
65
În timp ce vă ador, în
minte-mi vine
nefericirea mea, ce tot
sporeşte,
şi-mi zic plângând: – Cu-adevăţat
iubeşte
acel ce arde în văpăi ca
mine!
78
Din dulce plâns în râsul
de durere,
dintr-o eternă într-o
scurtă pace
m-am prăbuşit... Când
adevărul tace,
simţirea stăpâneşte
peste vrere.
Nu ştiu de unde răul ia
putere,
o, răul care pe cât creşte-mi
place:
din pieptul meu? Din
ochii tăi ce-ncoace
aduc din rai
divina-nvăpăiere?
Nu-ţi este frumuseţea
muritoare,
ci-i fiică a celestei
citadele:
arzând mă mângâi,
deşi-mi pierd hodina,
că-alături stându-ţi
nu-s altfel... Dar oare,
când ţi-a dat cerul arma
morţii mele,
cine-ar mai spune că a
ta e vina?
89
Cu ochii tăi văd o
lumină lină,
ce-n ochii-mi orbi nu
prinde să răsară.
Cu paşii tăi, la fel,
port o povară
ce-i pentru paşii-mi
osteniţi străină.
Aripa-ţi, fără pene, mă
anină,
roşesc la bunul plac ori
sunt de ceară,
mi-e iarna cald, îngheţ
în toi de vară
şi-n cer mă-înalţă
mintea ta senină.
În vrerea ta stă voia-mi
totdeauna,
în inimă Ia tine-mi stă
gândirea
şi-n respirare
vorba-ntreţesută.
De-a pururi eu voi semăna
cu luna,
căci ochii noştri-i văd
doar strălucirea
pe care soarele i-o împrumută.
96
De
poate ca un lemn uscat să ardă
truditu-mi
suflet când nu te iubeşte,
altă
iubire poate să mi-l piardă.
Şi
dac'alt spirit de iubire creşte
şi
cu splendoarea lui mă-nflăcărează,
pierd
ochii tăi şi mor în jar ca-n cleşte.
Şi
dacă nu te-ador, curata rază-a
speranţei
vii şi gândurile-s triste,
pe
cât iubirea pentru tine-i trează.
132
Când tot trecutul meu
îmi vine-n minte,
şi mie des îmi vine,
o, lume falsă, îmi dau
seama bine
cum rătăceşte omeneasca
ginte:
simţirea ce consimte
momelii şi plăcerilor
deşarte,
aduce sieşi o durere
grea.
Azi ştiu, c-am
încercat-o mai-nainte,
cum tu promiţi în parte
odihna ce n-o ai în
zestrea ta
şi nici n-o vei avea.
Mai greu bătrânul mântuirea
ştie,
decât cel care piere în
pruncie.
186
Nu poate cel ce
mi-a-ngropat prin moarte
splendoarea ce făpturii
mele-a dat-o
s-o dea acelora ce le-a
luat-o,
de-ar vrea, prin viaţă,
trupu-mi iar s-o poarte.
191
Că sufletu-mi desprins e
viu, nu zace,
dovadă-i spaima ce în
vii deşteaptă,
deşi par fără el; atare
faptă
cel mort în totul nu o
poate face.
201
Ieşit
din ani şi ore, mă tem foarte
de
reîntoarcerea la viaţă; simt că
de
stau aici şi de nu plec, e fiindcă
eu
m-am născut când a murit ce-i moarte.
230
Ca frumuseţea ta să reînvie
în altă doamnă, nu atât de dură,
eu rog s-adune veşnica natură
tot ce prin vreme îţi răpeşte ţie,
şi tot ce-n chip ai sfânt
şi armonie
să treacă-n altă nobila figură
şi-Amor celestul, ce de
noi se-ndură,
în inimă să-i toarne
duioşie...
Şi-adune cerul
multele-mi suspine
şi lacrimile, dându-le-n
tăcere
cui va iubi-o iar cu
disperare.
Acela doar, născutul
după mine,
o va urni cu propria-mi
durere,
primind ce n-am acum eu:
îndurare.
235
Un om într-o femeie,-nainte
de zei
vorbeşte prin gura ei;
la vorbele-i blajine,
eu nu mai pot să fiu
stapân pe mine.
Din mine mă desprinde
şi
astfel, din afară,
de mine însumi mila mă
cuprinde...
Frumosu-i chip când
cearcă să mă-nveţe
să-nving a patimii
povară,
văd moartea-n orişicare
frumuseţe,
Ah, faceţi astfel,
doamnă, care-mi treceţi
prin jar şi apă sufletul
şi plânsu-mi,
să nu mă mai întorc în
mine însumi!
239
Cum pot prin vreme,
doamnă, să rămână
– şi ştiu că pot –
fiinţe-n piatra dură
mai mult ca mâinile ce
le făcură
şi care s-or întoarce în
ţărână?
Efectul
stă sub cauza lui până
învinge
arta tot ce e natură;
am
proba cea mai bună în sculptură:
ea-i
peste moarte, peste timp, stăpână.
Deci
pot amândurora să dau viaţă,
deopotrivă-n
piatră şi-n culoare,
făptura
voastră astfel plăsmuind-o
ca,
după moarte mii de ani în faţă
văzând
o lume marea-vă splendoare,
să
afle că n-am fost nebun iubind-o.
240
Cu-o piatră doar în
faţă,
prin artă prinde viaţă,
în fuga anilor figura
ei...
Dar dacă eu o dăltuiesc
în stei,
ce-ar trebui să facă
bolta cu ea,
când e lumină
şi nu e muritoare, ci
divină,
nu numai pentru ochii mei!?
Şi totuşi pleacă-n
grabă... a stat aici un pic...
Norocul ei e mic:
sculptura a rămas, ea piere-n moarte...
0, răzbunarea cine să i-o
poarte?
Doar tu, prin ce crează fiii tăi, Natură,
căci ţie timpul opera ţi-o fură.
246
Tot răul meu îţi dă o dulce stare
şi nu-ţi cer decât dramul de iubire;
când eu nu plâng, nu-ţi afli liniştire
şi crezi că moartea-mi nu-i un rău prea mare.
Ci lacrimile – amare
de-s pe potriva voiei neîndurate,
spre-a pune vieţii capăt,
ce ajutor să capăt,
când eu trăiesc ucis pe jumătate?
Căci moartea-i scurtă, faţă
de lungul tău drum de ferocitate,
Nevinovata viaţă
de chin aşteaptă milă şi dreptate.
Naturile curate
nădăjduiesc, în timp ce
jugu-ndură,
nu ce poţi tu, din ură:
nu se dă-aici răsplata
la tortură.
247
Mi-e somnul preţios şi-mi pare bine
că piatră sunt şi-am simţuri adormite
cât timp în jur e crimă şi ruşine.
Nu mă trezi. Vorbeşte pe şoptite...
255
Când ochii îţi colindă,
o, doamnă, către mine,
în ei mă văd prea bine,
cum tu-ntr-ai mei te
vezi ca-ntr-o oglindă.
Ai tăi pot să-mi
cuprindă
a vârstei mele chinuită
stare
şi-ai mei pe tine ca
pe-o stea lucioasă.
Dar bolta-i suferindă,
în ochi frumoşi văzând
diformitate
şi-n ochii mei urâţi, o,
preafrumoasă;
iar fapta-i nemiloasă:
că-n inima amară
să treci ai mei te lasă
şi-ai tăi mă ţin
afară...
Virtutea-ţi adversară-i
cu cel mai mic: sporeşte
în aspreţe,
iubirea vrând egali şi
tinereţe.
261
Norocul,
ce-a ştiut prea mult zăbava,
el,
ce de tineri nu prea ne răsfaţă,
mă
întristează căci, bătrân, în faţă
n-am
ani la bucurii... Aştept izbava.
Dar
cerul dacă-i bun, iubirii lava
nu
vrea s-o port când anii mă vor gheaţă,
căci
ard pentru-o femeie. Tristă viaţa:
mi-i
plânsului matura vârstă sclava.
Chiar
dacă trec de pragul bătrâneţii
şi
soarele-mi stă gata să apună,
iar
bezna rece locul ia văpăii,
cum
ne-arde-Amor la jumătatea vieţii
(şi-aşa
e, căci ard vârstnic), doamna bună
sfârşitu-mi
facă-l jumătatea căii!
262
Amor, dacă eşti zeu,
nu poţi să faci ce vrei?
Fă-mi astăzi cu temei
ce, dacă-aş fi Amor,
ţi-aş face eu.
Nu se cuvin mereu
speranţe de aleasă
splendoare, cui în
moarte se afundă.
Te-aşază-n locul meu:
plăcut e ce te-apasă?
Îţi creşte chinul mila
de-o secundă...
Dar mintea-ţi mai
răspundă-mi:
când moartea-i aspră la
cei mizeri, cum e
la cei ce sunt pe a
fericirii culme?
266
Minune-i că am ars,
vecin cu focul,
şi încă ard când stins e
în afară,
lăuntrul mistuindu-mi-l
în pară
şi împlinind cenuşilor
sorocul?
Arzând, vedeam cum
străluceşte locul
ce-mi deştepta a
chinului povară,
încât mă mulţumeam privindu-l
doară,
în moarte-aflând
petrecerea şi jocul.
Dar cerul mi-a luat acea
făclie
ce mă hrănea arzându-mă...
Rămâne
să fiu cărbune-n spuza jucăuşă.
Cu alte lemne-Amor de
n-o să-nvie
văpaia, nu voi mai avea,
ca mâine,
o singură scânteie sub
cenuşă.
207
Sărac şi singur stau ca
într-o bortă
sau ca sub coaja
arborelui miezul
ori ca un spirit prins
într-o retortă.
În cripta sumbră eu sunt
huhurezul,
păianjeni harnici în
rotiri atente
la capătul de fir fac
titirezul.
La uşă cresc gigante
excremente,
de parcă lumea-nfulecă
doar struguri,
ori ia din purgativele
demente.
Deprins cu beteşuguri
urinare,
văd ţeava-n faţa scândurilor
sparte
prin care zorii caută
cărare.
Gunoaie şi ţucale, mâţe
moarte
în drum Ie Iasă cei ce
vin la mine,
scutind şi timpul
şi-ocol mai pe departe.
Am trup hrănit de duh atât
de bine,
încât putoarea dac-ar fi
să-l lese,
nici pâinea şi nici
caşul nu l-ar ţine...
Respir cu greu, că
sufletul nu iese
pe gură, nici în jos, pe
calea porţii;
nu mor fiindcă tusea-mi
dă accese...
Sunt herniat, spetit de
truda sorţii
şi istovit de munci...
pe datorie
de multişor mănânc la
birtul morţii.
Găsesc plăcere în
melancolie
şi-odihnă în necaz; cei
ce oftează
după dureri – dea Domnul
să le vie!
Eram găsit mai om spre
Bobotează,
cu-atâta mai vârtos cu cât
palate
înconjurau cu fast
căsuţa-mi brează.
În piept mi-s flăcările
terminate,
dureri mai mari pe cele
mici le-alungă
şi sufletu-i cu aripi
retezate.
Stă pe ciolane pielea ca
o pungă,
iar în băşică pietrele
se-adună
şi-n cap bondari afară
vor s-ajungă...
Mi-i ochiul istovit,
orbita brună,
iar dinţii în gingii abia
se-îngaimă
şi de-i ating ca
instrumentul sună!
Pe faţă port întipărită
spaimă;
aş alunga şi corbii fără
armă,
în holde cu
veşmintele-mi de faimă...
Într-o ureche un paing
tot sfarmă
şi-n alta cântă-un
greier noaptea-ntreagă;
nu dorm de-a horcăitului
alarmă.
Amor şi vers, mâzgălitura
dragă
o folosesc de coş, o zvârl
ulucei
sau în latrină ca pe-o
terfeloagă.
La ce-aş sculpta întruna
ca năucii,
când sunt asemeni celui
ce sfâşie
oceanu-n-not, dar îl
îneacă mucii?!
Aici mă-aduse arta
scumpă mie,
ce-a rupt din glorie şi
mi-a dat partea:
bătrân şi la cherem şi-n
săracie...
Distrus, de n-o veni mai
iute moartea.
272
Redă-mi în suflet clocot
orb de ape
şi chipului virtutea ca
să pară
un înger, ca în vremi
de-odinioară,
când frâu' învăpăierii
sta să-mi scape!
Şi oboseşte-mi paşii,
ce-s aproape
Împleticiţi de-a anilor
povară,
iar de mă vrei din nou,
în piept dă-mi pară
şi lacrimi adă-mi iarăşi
sub pleoape!
Dar de-i adevărat, Amor,
că viaţa
îţi duci cu-a' noastre
lacrimi dulci-amare,
într-un bătrân speranţa
nu-ţi mai pune:
mi-e sufletul spre-alt
ţărm întors cu faţa
şi-mi este pietatea
apărare:
cu greu mai scoate
flăcări un tăciune.
279
Un chip frumos mă-nalţă
şi-mi iau zborul!
Nu ştiu o mai aleasă
desfătare:
prin el urc viu la spiritele
rare,
c-un har cum n-are altul
muritorul.
Creatul consunând cu Creatorul,
pot oare eu fi pus sub
acuzare
că-ador o nobilă
înfăţişare
şi-i văd într-un concept
divin izvorul?
280
Nu aflu zbuciumării mele alte
pricini decât uitatele
păcate,
dar cunoscute milei
nesecate,
ce pe mâhniţi îi face să tresalte.
Strădaniile-mi pot,
Doamne, să exalte
doar dacă-s cu-al Tău sânge-amestecate:
născut creştin, dă-mi
marea-Ţi bunătate,
căci nu-i întâia oară,
Preaînalte!
281
Odată
para mea ardea şi-n gheaţă,
acum
e gheaţă tot ce-mi era pară,
slăbite-s
toate câte mă legară
şi
moarte-i tot ce ieri era viaţă.
Chiar
şi-a iubirii cea dintâi dulceaţă
în
anii bătrâneţii e-o povară
pe
obositul suflet...
282
Cu-atâta
zbucium şi aşa robie,
cu
gânduri
false, suflet în primejdii,
eu
să sculptez aici divine lucruri!
283
Nu
înţelege, Doamne, vârsta verde
cum,
vrerea, dorurile şi iubirea
se
pot schimba când bătrâneţea vine.
Câştigă
sufletul când lumea-şi pierde...
Nu-i
între moarte şi-artă împăcare:
în
ce să-mi pun speranţa, cum e, bine?
284
Nu
pot gândi la Tine şi în faţă
să
nu-mi apară-nchipuirea morţii,
prin
care arta piere, pier şi genii.
Dar de mai viu, cum
alţii cred, în viaţă,
viaţă voi da artei, urmând
sorţii,
slujndu-Te prin
multele-mi smerenii.
285
Sosi,
pe-o mare prinsă în furtună,
viaţa
mea, cu-o barcă-aproape spartă.
În
portul ce păcatele nu iartă
şi
nu primeşte decât fapta bună.
Văd
bine că greşit-am împreună
şi
eu şi fantezia mea deşartă,
ce
idol şi monarh făceau din artă
şi
tot ce mintea-şi vrea spre rău, nebună.
Iar
azi când merg spre două morţi, din care
de
una-s sigur şi mă paşte alta,
iubirea,
vană ieri, und' mă va duce?
Nu-mi
dă odihnă pensula, nici dalta,
ci
doar Acel ce pentru-îmbrăţişare
spre
noi desface braţele-pe cruce.
286
Atâtea
gânduri de confuzii pline
în
anii vieţii mele care-apune
ar
trebui într-unul să se-adune:
far
mie spre eternităţi senine.
Dar
ce pot,
Doamne, când
nu-ndrepţi spre mine
nespusa
floare-a voiei Tale bune?
287
Tu
mi-ai fost far, Tu călăuzitorul,
o,
Doamne bun, din primii ani de viaţă,
de-aceea-Ţi
pun tot sufletu-mi în faţă:
sporindu-mi
chinul, afle mila-Ţi sporul!
288
Tot
timpul hărăzit spre rugăciune
mi
l-a furat iluzia lumească,
păcătuiam
sub dragostea cerească
mai
mult ca fără ea, cum nu pot spune.
Ce-a
dus pe alţii la înţelepciune
pe
mine-a izbutit să mă orbească
şi
nu mai sper, dar prinde-un dor să crească:
amorul
propriu de a mi-l răpune.
Spre
cer, redu-mi
la jumătate calea,
dar
şi în cea de-a doua jumătate
dă-mi, rogu-Te, o mână salvatoare!
Fă
să urăsc ce-i place lumii, valea
cu
frumuseţi de oameni adorate,
să-mi
ştiu din viaţă viaţa viitoare.
289
Nu-i
lucru în micime să-l întreacă
pe
cel ce sunt eu, Doamne, fără Tine!
De-aceea-Ţi
cer puterile-mi puţine,
o, dor al meu, iertare şi se-apleacă!
Îngăduie prin viaţa mea să treacă
acel lanţ tare, aducând
cu sine
cerescul dar: credinţa, care-n
mine,
prin vina mea, e slabă
şi săracă.
Mai mare îmi va fi pe cât
mai rar e
al darurilor dar, şi
mare fi-va
pe cât, lipsindu-i, lumea n-are
pace.
Cum larg ai fost cu sângele Tău, care
va fi temeiul jertfei,
milostiva,
cât nu-mi dai cheia
cerul spre-a-l desface?
292
Ce dulci ar fi cuvintele
în mine,
de mi-ar fi dată forţa
rugii treze!
Nu poate huma să mi-o
lumineze,
vreun rod care să
crească de la sine.
Sămânţă eşti a faptelor
senine,
ce ies unde le-aşezi să
germineze;
pe lume nu-s virtuţi să
Te urmeze,
de nu le-arăţi cărările
divine.
293
Mi-e greu de ani şi de
păcat puţinul,
obişnuinţa-mi prins-a
rădăcină,
stau două morţi asupra
mea să vină,
iar sufletului hrană-i
dau veninul.
Dar fără ajutorul Tău,
divinul,
un far când viaţa-i de
iluzii plină
şi-un frâu, nu-mi schimb
viaţa peregrină,
iubirile, deprinderea,
destinul.
Nu mi-e de-ajuns spre cer,
o, sfântă strajă,
să mă îndrepţi, ca
sufletul să-mi fie
nu din nimic creat ca-ntâia
oară.
Ci până-i cade muritoarea
coajă,
fă-i jumătate calea lui
târzie
şi-ntoarcerea mai certă
şi uşoară.
294
Pe cât mi-s dragi, pe-atât
mă înfioară
acele gânduri care vin
temute
cerându-mi seama zilelor
trecute
ce niciodată nu se mai
repară.
Dragi, că-naintea morţii
îmi spun iară
că trecere sunt stările
plăcute,
şi triste, că la vârstnici,
cum ştiut
e,
păcatelor iertarea este
rară.
Nu-i mult, când e promisiunea-Ţi
lege,
să cred că de ne-ntârzie
căinţa
Tu tot ne ierţi, o,
Doamne, din iubire?
Dar, totuşi, jertfa-Ţi
lasă-a se-nţelege
cum nesfârşită fost-a
suferinţa,
şi darurile-Ţi sunt la
nesfârşire.