marți, 20 august 2013

POET DIN CANADA:ALBERT FERLAND

POET DIN CANADA: ALBERT FERLAND





Motto :

,,E clipa, om de veghe! ... ca drumul să te mâne
Unde se-aprinde noaptea, în faruri, orbitor,
Şi unde peste cheiuri şi bărci cu dans uşor,
Se întrevede chipul oraşelor de mâine.“
Albert Ferland

Albert Ferland, născut la Montréal, în 1872,  
unde a şi murit, în 1943, ,,a fost funcţionar
la poştă, preşedinte, ca şi Charles Gill,
al Şcolii literare din Montréal şi membru al Societăţii 
regale a Canadei. Poet al pământului, 
al «su­fletului pădurilor» de altădată
şi al indienilor pe care i-a cunoscut în adolescenţă”;
a publicat vol. ,,Melodii poetice(1893);  
,,Femei  dorite(1899); ,,Canada cântă, Orizonturile(1908);
,,Pământul, Sufletul păduri­lor(1909);
,,Montréal, oraşul meu natal(1946).
Alexandru Andriţoiu,
Ursula Şchiopu
ŢARA CĂTRE POET

Copil al meu, Poete, mă vei cânta în van;
Sunt Ţara grea în care un Crémazie visase;
De vrei, tu laudă-mă în poezii duioase –
Şi totuşi, pentru tine, copile, pâine n-am!

Plugarii pentru tine nu seamănă bucate.
Câ nd tu grăbeşti augustul să coacă spicul lor,
Socoţi că ei duc lipsă de versul tău sonor?
Nicicând semănătorul nu o să-ţi spună frate.

Poete, stinge-ţi foamea cu-al versului alean.
Cu visul unei glorii ce vieţii dă nobleţe
Să cânţi că eu sunt mare, bogată-n frumuseţe –
Şi totuşi, pentru tine, copile, pâine n-am!

O, visător al firii, mă placi ca pe-o femeie?
Îţi umezeşti privirea de-al meu meleag întreg,
Dar sufletul tău sincer să pot să-l înţeleg
Mi-ar trebui şi mie un suflet, o scânteie!

Străbunii mari la nume şi cu credinţa-n toi,
Te fac, Străine, astăzi să îmi străbaţi câmpia.
Tu, cântă-le, în strofe înalte, măreţia,
Căci marii morţi, Poete, trăiesc numai în voi!

Ci, du-te, Bard de-obârşii virginei Laurentide,
Cu inima în lacrimi, ca oamenii nebuni,
Fidel la pomenirea eroilor străbuni,
Căci sufletele astăzi de aur sunt avide!

Copil al meu, Poete, mă vei cânta în van;
Sunt Ţara grea în care un Crémazie visase;
De vrei, tu laudă-mă în poezii duioase –
Şi totuşi, pentru tine, copile, pâine n-am!