joi, 8 august 2013

LIRICĂ AMERICANĂ: BARBARA GUEST



LIRICĂ AMERICANĂ: BARBARA GUEST



BARBARA GUEST: „S-a născut în 1927 în North Carolina,

stabilindu-se, din 1933, în California. Urmează

cursurile Colegiului U.C.L.A. şi e licenţiată a Universităţii

Berkeley, California. A trăit în Europa timp mai îndelungat

şi locuieşte acum în New York City. Dintre operele ei cităm:

Poems (1956); The Blue Staires (1968); Moskow Mansions 

 (1973); The Countess from Minneapolis (1976);  

Seeking Air (1977). Lirica Barbarei Guest e surprinzătoare 

prin formele mereu noi descoperite de ea, cu un ochi de pictor,

în imagini rafinate. Metafora ei e viguroasă, poemul

totdeauna bine articulat într-un întreg. Ea aduce

o notă foarte personală în lirica americană de azi,

o notă de gingăşie într-o poezie formulată 
 adesea eliptic, contorsionat, dar plină de strălucire.“


DUMINICĂ SEARA

Îţi spun câteva lucruri pe care le ştiu doar pe jumătate.
Repet, pentru mine
Camera are patru laturi; este un dreptunghi.
Văd de la fereastră, podul, apa, frunzele;
Pălăria ei e garnisită cu pene.
Averea mea e sticla plină
Şi beau pentru desfiinţarea mea.

Bărci şi vaporaşe cară pe fluviu lăzi cu mere.
Azi zorile au fost posomorâte;
Purpura, aerul, ceea ce ne mişcă şi cade în noi –
Iată câteva realităţi sigure.

Îţi vorbesc.
Scriu în fuga condeiului,
Despre un subiect ancestral şi vag,
Despre o maimuţă alergând prin jungla incendiată,
În timp ce tot satul doarme, sforăind liniştit.

Cineva umblă prin dormitor,
Iată un risc: o să vedem mai târziu,
În vremea asta vorbesc, iar tu te uiţi ţintă in cehii mei
(o lamă tăind o rădăcină brună) –


Odaia e plină de o linişte greoaie
(ca pulsul după primul cutremur de pământ
din septembrie).

LA MARGINEA POTECII

Ce mă inspiră? Picasso!
Iată-l aici la dreapta, în fotografie,
Unde suntem?
La Mougins, Cannes,
ţinuturi tributare şi râuri. Da!
Sunt aici, în Penthouse A, strada nouăzeci şi patru
şi mă gândesc la Picasso.
Detest acest creion. Aş vrea să am un „crayon"
sau un cactus ori să-mi fi petrecut viaţa
într-o vilă numită Jacquiline.
Într-o seară de vară,
prin 1950, am asistat la o reprezentaţie –
ceva despre „oameni şi animale
în locuinţa lor din Montparnasse“,
nu prea departe de Picasso,
câinele era interpretat de Frank şi John.
Încă nu le făcusem cunoştinţă,
dar locuiam pe o stradă învecinată.
Picasso!

Priveşte-mă din profil
când mă trezesc din visul cu oale
zăngănind ca nişte candelabre în uzina
lui Appolinaire şi Eluard privind dintr-un alt secol
la mine
din rafturile lui O'Hara şi Ashbery
mesele desperecheate pe care ne pregăteam pasta.