luni, 5 august 2013

JAMES JOYCE, INCHIZIŢIA



JAMES JOYCE
(1882 -1941)

„S-a născut la Dublin, unde şi-a făcut studiile (la şcoli iezuite,
la Colegiul Universităţii). A predat limbi străine la Triest
şi Zürich, s-a stabilit pen­tru multă vreme la Paris,
iar după ocuparea Fran­ţei de către nemţi,
s-a mutat la Zürich unde a şi murit. Faima literară
şi-a dobândit-o prin lucrările sale în proză
(îndeosebi prin romanul Ulysses – Ulise, 1922),
dar este şi autor de versuri – culegerile Chamber Muzic
(Muzică de cameră, 1907), Poems Pennyeach
(Poezii de doi bani fiecare, 1927), în care se vădesc
influenţe ale poeţilor elisabetani, dar şi ale moderniştilor.“

INCHIZIŢIA

Katharsis-Purgativ: aşa
Să-mi spuneţi. Am săltat pe-o şea
Şi-am mers s-alcătuiesc de zor
Gramatica poeţilor,
Ducând în cramă şi-n bordel
Gândirea lui Aristotel,
Tălmăcitoare ea să-mi fie  
Pentru orice galimatie.
Vor folosi, dar, spre priinţă,
Peripatetica ştiinţă.
În cer sau iad ca să intraţi,
Ca să fiţi buni sau nenduraţi,
Aveţi nevoie – nu-i pe vrute –
De indulgenţe absolute.
Un mistic vrednic, din născare
E obiectiv, e-un Dante care
Stă-n colţul lui, dar prin mandat
Poate fi excomunicat;
E ca un conmesean sătul
Fiindcă n-au servit destul.
Cum să nu fii „intens“ când, iată,
Ţi-e viaţa de bun-simţ dictată?
Dar să nu creadă cineva
Că sunt din trupa lor cumva,
De-un neam cu-acel apărător
Al indecenţei doamnelor
Ce ia în dar celtic firet
De aur („scumpului poet“);
Cu-acel ce, ziua treaz, îneacă
O piesă-a lui într-o bărdacă;
Cu-acel ce prin bon ton ar vrea
Să pară gentleman sadea;
Cu-acel sărac între săraci
(Pentru nababi din Hazelhatch)
Ce, după post, mărturiseşte
Că n-a trăit prea creştineşte;
Cu-acel ce nu stă-n capul gol
La berărie sau pristol
Şi-n hainele-i de om sărman
Pare-un curtean castilian;
Cu-al meşterului rob; cu-acel
Ce bea-ntr-ascuns un păhărel;
Cu-acel ce l-a văzut din pat
Pe Crist, cu capul retezat
Şi a găsit – cam prea abil –
Pierdutul text al lui Eschil.
Nu de-alde ăştia mă fac oare
Podar al clicii lor murdare?
Visarea spre-a le fi frumoasă,
Le scot gunoaiele din casă;
Aşa-i ajut şi tot aşa
Biserica, bunica mea,
De diademă m-a lipsit
Şi azi sunt „fiul rătăcit“.
Aşa pe toţi îi „uşurez“;
Făcând Katharsis – e-al meu crez.