duminică, 4 august 2013

POET CHINEZ: GU CHENG, DUPĂ ATACUL AERIAN



POET CHINEZ: GU CHENG
(1956)

„Până în prezent, a scris peste 900 de lucrări de poezie şi proză.
A publicat culegerile de versuri Plată şi răsplată în Muntele Zăpezii,
Poezii lirice. Multe din poemele sale lirice au fost traduse

în engleză, germană, franceză, norve­giană.“

PENTRU BUNICA MEA STINSĂ

La urma urmei,
am aflat că moartea n-are nici o putinţă
că moartea e scurtă de tot
ca un fluierat.
Liniile albe de pe terenul de sport
încă nu s-au terminat.
Ieri, în vis am visat
că mi s-a dat un apartament luminat
unde bate soarele,
tu, târşindu-ţi picioarele,
veneai, plecai, peste toate lucrurile tale
şi le puneai
într-un colţ cu gestul agale.

Şi ca de obicei spălai rufe-n toi de noapte
îngânând un cântec vechi
cât o copaie de lemn,
iar cu un pieptene rupt, fără îndemn,
îţi pieptănai cărunteţea.
Iar când erai bucuroasă
te uitai la lucrurile-ţi de mătasă
şi-mi arătai
nasturii de sticlă pe care-i credeai
pe rochiile tale elegante
că ar fi de diamante.
Iar eu mă duceam
cu plecare domoală
ca Ia joacă,
sau, ca la şcoală,
ieşind prin poarta de sârmă, către oraş,
de sus, de la cel de-al cincilea etaj.
Iar tu, care rămâneai,
soba ţi-o aprindeai în odaie.
Afară, păsările ciripeau vioaie
cât e dimineaţa dimineaţă.

Plutea albastru palid peste viaţă,
iar eu rămân în jurul tău mereu
precum şi tu rămâi în jurul meu.

PE ACEASTĂ LUME LUMINOS DE MARE

Pe această lume luminos de mare
oamenii petrecându-se mereu
se învârt în cercuri
ca un cal ce se învârte
în jurul stâlpului de lemn.

Pe această lume luminos de mare
pluteşte uneori şi-o păpădie,
dar nimeni n-a spus nicăierea, nicicînd
că nicio viaţă încălzită de soare
nu se poate duce mai departe pe pământ
fără să nu se întâlnească cu noaptea.

Moartea e un secerător ne-ntrecut
care nu lasă în urmă
niciun spic de grâu.

DUPĂ ATACUL AERIAN

După atacul aerian
am reînceput convorbirile despre poezie.
Pe jos era ud
şi multă sticlărie.

Atunci tu ai intrat
pe poarta deschisă naturii
şi ne-ai adus pâine şi miere
şi alte de-ale gurii.

La două săptămâni după ce ai murit
se făcea c-am murit pe câmpul de luptă,
un fel de iarbă de un verde crud
a fost lunga mea tranşee neîntinată.

DACĂ

De va veni ceasul vă rog
să-mi puneţi în raclă pene de aripi
ca în nopţi de genune
o pereche de aripi să îmi făuresc,
de aripi mari, uriaşe,
ca pe cerul patriei dragi
să plutesc, mai departe.