duminică, 4 august 2013

JOHN MILTON, LUI SHAKESPEARE



JOHN MILTON
(1608 -1674)

„Poet prestigios, erudit, cunoscător a mai multe limbi 
străine pe care le-a învăţat la Cambridge sau ca auto­didact, 
călătorit în Franţa şi Italia; după 1641 s-a de­dicat activităţii politice, militând prin scris şi participând la Revoluţia burgheză 
din Anglia. A luptat împotriva tiraniei, a monarhiei, a tuturor formelor de persecutare a libertăţilor cetăţeneşti (a fost adesea 
denumit «poetul-cetăţean»). A murit orb şi sărac. A scris poezii 
şi sonete erotice şi politice, ode şi ele­gii de substanţă umanist renascentistă, astfel: L’Alle­gro (Voiosul, 1632), Il Penseroso (Meditativul, 1632), masca Comus (1634), elegia Lycidas (1637); poeme pe teme biblice: On the Morning of Christ's Nativity (La dimineaţa în care s-a născut Cristos, 1629), Paradise Lost (Paradisul pierdut, 1667), capodopera sa şi una din cele ale literaturii universale, celebrând valoarea simbolică a răzvrătirii lui Satan, Paradise Regained (Paradisul recâştigat, 1671); de asemenea, Samson Agonistes (Samson luptătorul, 1671), poem cu rezonanţe autobiografice.“

LUI SHAKESPEARE

Îi vom slăvi lui Shakespeare osul sfânt,
Clădindu-i vraf de pietre pe mormânt?
Sau cere-se ca moaştele-i să stea
Sub piramida care-mpunge-n stea?
Moştenitor al faimei, te îmbie
Asemenea plăpândă mărturie?
Mirarea şi uimirea-ne nu-s oare
Statuia ta mereu dăinuitoare?
În ciuda artei cea cu trudnic pas
Curg stihurile tale, şi popas
În inimi face delficul tău vers
Din cartea ta cu slova de neşters.
Lăsându-ne de fantezie goi,
Ne faci de marmur'stane tu pe noi;
Şi-astfel, atât ţi-e cripta de măreaţă,
Încât şi regi o ar plăti cu-o viaţă.


SONETE

I

Prin crengi cu flori când, ah, PRIVIGHETOARE,
Cânţi seara-n câmpul mut, şi înteţeşti
În sufletul ibovnic noi nădejdi
La ceas, în luna mai, de desfătare –
Lin trilu-ţi face noaptea să coboare
(Nu viersul sec de cuc) şi prevesteşti
Izbânzi de-amor. Oh, dacă vreri zeieşti
Pe Eros l-ar lega de-a ta cântare!
Acum să-mi cânţi, cât ciuful cel sanchiu
Al urii încă nu m-a urgisit;
Căci parcă an de an mi-ai veirsuit
A piază bună numai prea târziu...
Iar dacă-Amor şi muza te-au primit
Ortac – şi eu de-alaiul lor mă ţiu!...

XVIII

Răzbună-ţi, Doamne, sfârtecaţii sfinţi
A căror oase-n Alpi se-mprăştiară,
Cei ce te-adeverit-au prima oară,
Când stânci zeificau ai mei părinţi –
Şi nu uita ce val de suferinţi
Cădea pe turma ta odinioară,
Cum, crunţi, piemontezii aruncară
Sugari şi mume-n râpi... Din văi în zimţi
De munţi, plânsoarea lor reverbera
Spre cer... Toată-a Italiei câmpie
Martirizate moaşte-ascunde-n ea
Sub tron de triplu zbir – ca să-i înmie
Pe-acei ce-nvaţă calea de-a scăpa
Din babiloniana tiranie.

XIX

Când cuget cum pierdui lumina mea,
Spre jumătatea vieţii, şi că-n mine
Unicul meu talent ce viu mă ţine
Stă sterp, măcar că duhul mi s-ar vrea
Părintelui meu slugă, şi să dea
Măsura-mi dreaptă-n slove nehaine,
Mă-ntreb nătâng: înfăptuiri senine
Ceri, Doamne de la orbi? Răbdarea, ea,
Ast murmur curmă, răspunzând îndată: 
De-ofranda noastră cerul lipsă n-are,
În blându-i jug calci calea cea mai dreaptă.
La ordinu-i regesc, umana gloată
Dă-ntruna ghes pe ţarini şi pe mare; 
Iar servi îi sunt şi cei ce doar aşteaptă.