duminică, 31 iulie 2011

ULTIMELE RUBAIATE

Din vol. ULTIMELE RUBAIATE ALE LUI OMAR KHAYYÃM ÎN TRADUCERE IMAGINARĂ DE ŞTEFAN DINCESCU, Editura AMPHION, BACĂU, 2004



RUBAIAT (I)

Daţi-i poetului, convivi, ce este al poetului!
Foame cu sacul, nedreptăţi diavoleşti,
largi clevetiri, anonimat în călduri
şi peste bot zdravene palme frăţeşti!
                  
RUBAIAT (II)

Şi mumă, şi soră, şi frate să vă fie şipul cu vin!
De ce uşa moscheii o scârbiţi cu sufletul vostru?
Piliţi-vă zdravăn! Pe sugaci Dumnezeu îi iubeşte,
prea strâmţi rămânând în orice neam de credinţă.

RUBAIAT (III)

Cântec rămâi, Desnăţui, pârâiaşul meu indolent!
Din uşă Dumnezeu face semne cu mâna, golăneşte,
şi rândunele ne trimite  – cu pită în cioc –
să ospătăm cu ţiparii, frăţeşte.
         
RUBAIAT (IV)

Reavăn turbează păcatul prăsila muierii domoale.
Greierii bruiază clocotul său indecent.
De când, reverie chelboasă, mozolim fleicile tale?
Ciungii dirijează-n talcioc viitorul dement.

RUBAIAT (V)

Noimă scorniră paharnic, scafă, urcior.
Bezna deschide-o băloasă! Dezmăţul mă spală.
Nu duce dorul beţivilor Dumnezeu? Mă doare-n cot!
Doică siteavă, aţipeşte-mă-n brazdă sobol netot!

RUBAIAT (VI)

Ţipă vârtos, ţipăt cu ţipătul meu înfrăţind!
O puşcărie gestează într-o puşcărie fătând.
Creieri pe zid să mă-ngrozească nu pot.
Tăcerii tăcerea stârpeşte-i din bot!

RUBAIAT (VII)

Cerul se ghemui, ca mâţul pufos, între pulpele tale.
Zvârle chiloţii pe geam! Cămaşa, rochiţa  –  în foc!
M-agăţ de ţâţele tale. Navigăm în sărut idiot.
Noapte bună, cabaz! Trage-ţi potcoava din bot!

RUBAIAT (VIII)

Cine, vai, nemurind, de nemurire nu se scârbeşte?
Patul, somnoroasă pirogă, în limba morţii gândeşte.
Mână, vai, frăţeşte să îţi întinzi mână nu ai!
Somnul din somn cu morţii din somn se-ncuscreşte.

RUBAIAT (IX)

De când ard gazul pe-aici, şi Dumnezeu mă stucheşte.
Lostriţa-n ochi zănaticii sâni mi-i trânteşte.
Bulbucii înjură oceanul. Oceanul  –  prăsila, greţos.
O vidră,-n năvod, se izbeşte-n misterul zemos.
         
RUBAIAT (X)

Darnici să fiţi, harnici şi blânzi, apostolii mei!
Roi de hulubi, între lupi ciopor de oi!
Astăzi, în aplauzele atâtor zei derbedei,
drăgălaşă istoria se cufureşte pe voi.

Din vol. ULTIMELE RUBAIATE ALE LUI OMAR KHAYYÃM ÎN TRADUCERE IMAGINARĂ DE ŞTEFAN DINCESCU, Editura AMPHION, BACĂU, 2004