joi, 15 februarie 2018

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, „Şi Potemkin, ministrul!...”



ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, „Şi Potemkin, ministrul!...”

ACVARIUM

I

Gong flasc. Dar eu nu „meditând la secoli
ca scoicile” ascult cum clipoceşte
Istoria: – ci ulcerat, cu ochii
măriţi de sare, şi ţinând în mână
o trestie cu floare de cerneală.

II

Ce-am vrea să fim se vede ca o mare
privită din acvariu. Şi Potemkin
(Grigori Alexandrovici), ministrul,
ştia prea bine-acestea, şi dispuse
a se-nălţa decoruri – case, turle –
la limita vederii, când ţarina
– în marea ei iubire de poporul
dreptcredincios şi blând – trecea-n caleaşcă.

III

Superbe astre, dincolo de pragul
şederii mele, se arată celor
cu văzul dublu. Da. Când visătorii
se uită-n jur, tot spaţiul dintr-odată
se face pâlnie, şi viitorul
– ca o cişmea – se varsă brusc în lucruri.
Ferice-atunci de cei ce ştiu să stea
de vorbă cu-arătările! Profeţii,
cei care văd prin timpuri ca prin lupă,
întotdeauna au la îndemână
un parc, şi nebunia lor – spre seară –
e născătoare de statui, vorbeşte
cu ele sfătuindu-se-n elină.

IV

Dar eu, ţinând în mâna mea febrilă
doar trestia cu floare de cerneală,
pe cine-anunţ? Şi eu sunt un preludiu
de tobă, primii stropi de ploaie
sunt ochii mei. De-aceea, poate, umblu
precum o evidenţă orbitoare
naintea vorbei, secerând cu coasa,
spre-a nu lăsa în urma mea decât
o mirişte de lucruri secundare.

V

Când unei abstracţiuni i se dau braţe,
şi cap, şi orizont,– care icoane
nu se cojesc? Şi cine nu se simte
în stare să răstoarne zodii?
Iată: răspunsu-i gata, şi servit nainte
de-a apuca să întrebăm – pe tavă:
un mic dejun compus din raci şi miere.

VI

Totul e transparent. Cel ce se uită
prin noi ne vede mâine. El dezgroapă
din noi, ca dintr-o mistică livadă,
cireşu-abia plantat – ca să-i măsoare
cu grijă rădăcinile, şi strigă:
„S-a prins! S-a prins!” Şi pruncii suie sprinteni
în crengi, şi muşcă fructele abstracte.

VII

Dar eu, ţinând în mâna mea plăpândă
o trestie cu floare de cerneală,
abia mai stau pe fruntea cea din mijloc
a Timpului, ca pe-un tăiş de spadă.
Eu ştiu că vidul negru într-o parte
şi vidul auriu în ceealaltă
sunt guri, că sunt flămânde, că preferă
să guste-ntâi, spre-a-şi pregăti palatul,
pateu cu limbă de privighetoare.

VIII

Am vrut să vă trezesc. Dar voi visaţi
atât de-adânc acest hazliu coşmar...

IX

Gong flasc. De-aceea zilnic blestema-voi
în veci de veci pe cel care traduce,
în graiul fonf al mlaştinei, oceanul!
Iar trestia cu floare de cerneală
va denunţa de-a pururea imperiul
de tunete ajuns o vânătaie!...

X

Mi s-a luat al treilea ochii, şi zorii.
Mi s-a luat întâiul vis şi umbra!
Mi s-a luat frumosul chip şi zarea.
Mi s-au luat acele mădulare
ce-aparţineau, de drept, umanităţii,
şi i s-au dat.
XI

Din preajmă, dinlăuntru,
superba abstracţiune mă priveşte
duios — un mecanism care surâde.



ACVARIUL SOMNULUI



Priveşti la geamul ce se subţiază
şi devine din ce în ce mai arămiu –
neaşteptat trofeu în colecţiile toamnei.

Vântul îl mişcă fără-ncetare, uşor,
ca pe o frunză de-arţar
şi tot ce se mai poate zări
prin această membrană
pare a fi
doar sufletul sonor al unui acvariu.

Nici o formă –
doar mişcarea imperceptibilă
a unui nor de nisip
plutind sau destrămându-se
ca o ploaie de aur îmbătrânit
deasupra scoicilor nemişcate.

Nici o formă,
nici o tiranie a vieţii –
doar contururile călătoare,
abia descifrabile
ale sfincşilor de adânc
împinse de-o lumină foarte subţire,
pâlpâitoare, ca un sunet
prelins dintr-un flaut de porţelan.

Ori numai un exorcism târziu,
un preludiu încremenit –
ca o veste sosind dinafara timpului. 
DORIN TUDORAN