vineri, 5 octombrie 2012

JULES RENARD, Din „JURNAL”



JULES RENARD, Din „JURNAL”


1. Poet. Ca greierele: o singură notă repetată la nesfârşit.
2. Întotdeauna versul este într-o oarecare măsură colivia gândirii.
3. Spiritul meu: un cer întunecat cu rafale iuţi de fulgere.
4. Umblu într-un vis înstelat.
5. În fiecare dimineaţă, bătrânul poet se reazemă de stânca străveche a inspiraţiei, se strâmbă, roşeşte, se încordează, îşi rupe şalele, şi nimic nu mişcă.
6. De vreme ce n-am totul: frumuseţe, forţă, geniu, bogăţie, prefer să n-am nimic.
7. Reveria este clarul de lună al gândirii.
8. Viaţa este o cutie cu unelte care înţeapă şi taie. În fiece clipă ne însângerăm mâinile.
9. Visul este luxul gândirii.
10. Sunt santinela lunii.
11. Inteligenţa noastră este o lumânare în bătaia vântului.
12. Potârnichile se deschid ca nişte umbrele.
13. Să te bizui pe cineva ca pe o scândură putredă.
14. Umblu ca o cârtiţă.
15. Vântul chelălăie ca un câine.
16. Uneori, conversaţia se stinge ca o lampă.
17. Inima bate ca un îmblăciu în şură.
18. Ţărani. Trăiesc, iarna, adormiţi, astupaţi ca nişte melci.
19. Nu trebuie să credem că lenea nu-i rodnică. Trăim în ea cu intensitate, ca un iepure care ascultă.
20. Mintea mea bate ca un miner îngropat care cu lovituri neregulate, mai dă încă semne de viaţă.
21. Dar inteligenţa mea e ca o apă care curge degeaba, neştiută, pe care încă n-a fost instalată o moară.
22. Valurile mici îşi varsă balele albe ca nişte potăi, cu un chelălăit foarte mătăsos.
23. N-avem încotro, dar condeiul nostru se plimbă pe flori ca o albină îngreţoşată.
24. O problemă de curăţenie: trebuie să-ţi schimbi părerea ca pe-o cămaşă.
25. Vorbeşte despre conştiinţa lui ca despre un scaun pe care s-a aşezat temeinic.
26. O linişte fierbinte în care un bărzăune stârneşte un zgomot de clopote.
27. Gustul se coace pe seama fericirii.
28. Ia, ia note întruna! Le vei rumega la iarnă.
29. Soarele tricotează cu razele lui nouri trandafirii.
30. Mă plimb lăuntric, pe lacul meu de plictiseală.
31. Rostand cloceşte o sinucidere.
32. Stau la masa de lucru ca măgarul în îngrăditura lui. Citesc şi lenevesc. Mintea mea mănâncă şi rumegă.
33. Sufletul meu este un ţucal vechi în care doarme un ochi.
34. Omul este indiferent ca un ceasornic.
35. Vrabia e muncitorul, ciocârlia e ţăranca.
36. Nările i se lipiră ca foile unei cărţi pe care o închizi.
37. Luna sub un nour se închide încet, ca un ochi de pisică.
38. Plângea ca un jgheab de acoperiş.
39. Friguroasă ca o şopârlă, o rază de soare se încălzeşte pe zid.
40. Trebuie să vorbim despre un porc ca despre o floare.
41. Viaţa merge mai departe. Condeiul scoate un mic tipăt funebru.
42. Poporul, acest rege trândav. 
43. Georges Sand, vaca bretonă a literaturii.
44. Naiul miriştii din paie uscate şi goale fluieră la orice adiere.
45. Ironia nu usucă: arde numai buruienile.
46. Stilul meu mă sugrumă.
47. Sufletul unui vânător este o tolbă plină cu caraghioslâcuri şi tâmpenii.
48. Zăpada pe apă: tăcere pe tăcere.
49. Vântul, acest taur risipit.
50. Regii: lozurile câştigătoare ale Istoriei.

JULES RENARD