sâmbătă, 13 octombrie 2012

FRIEDRICH NIETZSCHE, FII LESPEDE DE AUR


FRIEDRICH NIETZSCHE
(15 octombrie 1844 - 25 august 1900)



FII LESPEDE DE AUR

1
Ce se-ntâmplă? Scade marea?
Nu, creşte ţara mea!
O nouă flacără o nalţă!

2
Fercirea mea din alt tărâm!
Tot ce azi îmi este fecirire
sunt doar umbre în lumina ei.

3
Această limpede-adâncime!
Ce numeam adesea stea
a devenit o pată.

4
Voi, înţelepţi scrobiţi,
îmi sunteţi panoramă.

5
Vuieşte, vântule, vuieşte!
Răpeşte-mi toată bucuria!

6
Am început cu-aceasta:
m-am dezvăţat de mila pentru mine!

7
Nu pentru că pe idoli i-ai surpat:
pentru că-n tine idolatrul l-ai surpat,
de-aceea ai avut curaj.

8
Această frumuseţe împietrită
îmi răcoreşte inima fierbinte.

9
Un fulger devenitu-mi-a înţelepciunea;
cu paloşu-i de diamant
mi-a despicat orice-ntuneric!

10
Un lup în persoană mi-a ţinut partea
zicând: „Tu urli mai bine decât noi, lupii.”

11
Unde-i primejdie,
acolo sunt de faţă,
răsar ca din pământ.

12
De mine vă e teamă?
De arcu-acesta încordat?
Vai, de şi-ar pune cineva săgeata-n el!
               
13
Sunt doar un făcător de vorbe:
Câte nu zac în vorbe!
Câte nu zac în mine!

14
Şi doar când însumi mie-mi sunt povară,
mă-mpovăraţi şi voi!


15
Nu, nu pentru păcatul şi marea lor prostie:
pentru desăvârşirea lor am pătimit, atunci
când pătimit-am pentru oameni cel mai mult.
               
                16
„În iad ajunge cel ce-ţi bate drumul!”
Ei, bine! Către iadul meu doresc
să-mi pardosesc cu aforisme drumul.

17
Epoca noastră-i ca femeia cea bolnavă –
lăsaţi-o dar să ţipe şi să-njure,
să spargă farfuriile şi masa!...

18
Tu nu mai poţi răbda
să-ţi poruncească soarta?
Iubeşte-o, n-ai de-ales!

19
Lapte curge
în sufletul lor; însă, vai!
li-e spiritul ca zerul.

20
Fii lespede de aur –
se vor înscrie lucrurile-n tine
cu scriere de aur.