luni, 8 octombrie 2012

ILEANA MĂLĂNCIOIU, STAU ÎN ZID CA ANA LUI MANOLE


ILEANA MĂLĂNCIOIU
(n. 23 ianuarie 1940)



STAU ÎN ZID CA ANA LUI MANOLE


AŞ FI PUTUT SĂ VIN

Aş fi putut să vin cu voi la cină
Uitând vânzarea care-avea să vină,
Dar am văzut că toţi stăteaţi la pândă
Ştiind care e preţul şi neputând afla
Cine pe cine trebuia să vândă.

Acuma când vânzarea ţine loc
De tot ce ar fi trebuit să fie
Numai Pilat îşi joacă rolul său
Spălându-se pe mâini, deşi el ştie
Că de la marea taină lipsise chiar Christos
Şi i s-a dat în loc un păcătos.

Voi vă uitaţi descumpăniţi la Iuda
Care şi-a luat arginţii şi se duce
În timp ce păcătosul vândut a fost uitat
Şi trupul lui a putrezit pe cruce.

GHETSIMANI

Ca o armă tremurătoare care-a dat greş
Sta trupul meu în luminişul verii,
Hei, iepure, strigam, apropie-te să mă rog ţie
Acum în dulcea clipă a greşelii.

Hei, iepure, aşăză-te undeva sus
Şi luminează-mă încet cu harul
Spaimei tale desăvârşite,
Încă nu pot să primesc paharul.

Hei, iepure, m-am trezit plângând
În partea a treia a rugii
Din grădina Ghetsimani urmărind
Puterea fugii

Cu care el se apăra încă
Pe când sufletul meu murmura:
Tată, dacă astfel nu se poate
Facă-se voia Ta.

LUASEM FORMA UNUI FLUTURE

Luasem forma unui fluture,
Zburam peste grădina fermecată,
Ajunsesem din greşeală în faţa mâncătorului de fluturi
Şi mă rugam înainte de a fi mâncată.

Aripile mi se colorau din ce în ce mai frumos,
Abia se zărea de sub ele
Trupul curat care avea să fie
Împins între măsele

Ca pietrele morilor neferecate,
Antenele-mi creşteau văzând cu ochii,
Pipăiau cu nelinişte gura avidă
Şi o făceau să se deschidă.

Luasem forma unui fluture,
Zburam peste grădina fermecată,
Ajunsesem din greşeală în faţa mâncătorului de fluturi
Şi mă rugam înainte de a fi mâncată.

PASTEL

Plouă într-un sat de munte uitat de lume,
Copacii mai putrezi se rup,
Prin ploaie trece o femeie bătrână
Cu hainele ude lipite de trup.

Nu mai ştie pe unde s-apuce,
Drumul e putred de noroaie,
Doar trupul uscat de femeie de munte
Nu pare să fi putrezit în ploaie.

A ajuns la o casă veche,
A urcat treptele, a-nceput să dispară,
Printr-o fereastră putredă pătrunde înăuntru
Tot ce e putred afară.

TURNUL BABEL

Descoperisem un nou mod de a ne înţelege,
În ciuda limbilor care s-au încurcat,
Şi terminasem de construit Turnul Babel
Şi era-nalt şi bine aşezat.

Când, nu ştiu cum, totul a-nceput să se clatine
Şi El însuşi s-a gândit că e vremea să urce
Spre noi să-ncurce limbile din nou,
Dar n-a mai avut ce să mai încurce.

Vorbeam din nou cu toţii aceeaşi limbă,
Spuneam acelaşi lucru, vreau să zic,
Iar El se uita liniştit cum scandam acelaşi cuvânt
Care nu însemna absolut nimic.

ACESTA E CAPUL MEU

Îmi luasem capul în propriile mele mâini,
Îl pipăiam să aflu dacă era întreg,
Îmi găsisem ochii şi gura acolo unde au fost
Şi începusem să înţeleg,

Cu ajutorul inimii care încă bătea
Că nimic nu părea nelalocul lui,
Mă-nfăţişasem de bunăvoie cu el,
La praznicul acela al dumnealui,

Acesta e capul meu, îi spuneam,
Şi vocea mea era nespus de gravă
Şi mă miram eu însămi că mai puteam vorbi
Şi ridicasem glasul de pe tavă.

O CRIMĂ ...

O crimă săvârşită pe strada principală,
În amiaza mare, o crimă oribilă
Şi nimeni nu plânge şi nimeni nu strigă
Şi nimeni nu pune mâna pe criminal.

Eu însămi stau aici şi scriu versuri,
Ca şi cum versurile mele ar putea opri
O crimă ce se face pe strada principală
În plină zi.

O, când voi lăsa totul la o parte
Să ies în stradă şi să strig cât pot:
S-a petrecut o crimă, puneţi mâna pe criminal,
Puneţi mâna pe mine, complicele.

DOMNUL ARTHUR

Domnul Arthur şedea la gura sobei,
Nu vă este urât singur, l-am întrebat,
Nu sînt singur, m-a liniştit, sunt cu pitulicile
Şi-a deschis uşa sobei de mi le-a arătat.

Nu te speria, mi-a spus, nu li se-ntâmplă nimic,
Pitulicile sunt foarte rezistente la foc
Şi într-adevăr le-am văzut stând pe-o grămadă de jar
Ca pe un ou clocit ajuns la soroc.

Ba chiar am auzit cum ciocneşte uşor
În coaja de foc a oului
Şi am văzut aievea cum iese din el
Întâiul pui al noului

Neam de păsări fără gheare
Şi fără creastă şi fără guşă
Care cântau în soba domnului Arthur
Într-un cuib de cenuşă.

CER SENIN, ÎMBIETOR

Cer senin, îmbietor,
Muntele urcă aievea până în cer,
Cine ar putea urca astăzi muntele
Ar intra în cumplitul mister

Ca în propria lui grădină
Şi ar pieri ca grăuntele
Spre a da înzecită roadă,
Dar cine mai poate urca muntele?

Totul a fost dinainte vândut,
Totul e bine, totul s-a aranjat,
Cu paharul care trebuia să fie băut
Se spală pe mâini dregătorul Pilat.

UNDEVA ÎN ARDEAL

Undeva în Ardeal, într-o biserică veche,
Am văzut un sfânt care-şi ducea pielea în spate
Şi pielea îşi păstra forma trupului pe care a stat
Şi sfântul îşi păstra credinţa dinainte de cele-ntâmplate.

Se vedea asta după fruntea iluminată
Şi după coastele goale care păreau să nu-l doară
Şi după faptul că pielea care îi semăna
Nu părea să fie tocmai uşoară.

Undeva în Ardeal, într-o biserică veche,
Am văzut singurul trup pregătit să moară,
Îşi purta sufletu-n spate în propria piele
Aşa cum ar purta o comoară.


LEGENDĂ

Stau într-un zid ca Ana lui Manole,
Numai că eu nu sunt Ana, iar cel care m-a zidit
N-a visat nimic niciodată.

El m-a închis într-un zid gata făcut,
În propriul său zid de apărare,
Ca să nu fiu nici înăuntrul hotarelor lui,
Nici în afară.

El visează abia acum la sfârşit
Şi umblă să mă scoată din piatră seacă,
Dar nu mai ştie unde m-a zidit.