GEORGE BACOVIA
(17 septembrie 1881, Bacău – 22 mai 1957, Bucureşti)
Poet decadent, al melancoliilor pluvioase,
al toamnei, al iernii şi al unei primăveri
resimţite cu nervii unui convalescent,
cufundat în deznădejde şi în prevestirea
morţii apropiate, Bacovia este
şi un poet al provinciei moldoveneşti.
TUDOR VIANU
Atmosfera
lirică în care s-a constituit
personalitatea
celui mai mare dintre simboliştii români,
George Bacovia e aceea a poeziei lui
Baudelaire, Poe,
Verlaine, a ,,decadenţilor” în genere. Maurice Rollinat
a exercitat
asupra lui o putere fascinatorie
specială,
Nevrozele
acestuia fiindu-i o vreme cartea de căpătâi.
Am greşi însă
acordând influenţelor o însemnătate excesivă,
şi poetul ne
previne el însuşi, într-un interviu, împotriva
unei asemenea
erori. Format în cercul de farmec al poeziei decadento-simboliste
franco-belgiene, deprinzând
de la
exponenţii ei diverse procedee, George Bacovia
e un produs
tipic al climatului societăţii româneşti,
un interpret
al stării de spirit caracteristice
,,proletarilor culţi”
posteminescieni.
DUMITRU MICU
INTRODUCERE
Se poate spune şi despre Bacovia ceea ce
Sartre spunea despre Baudelaire: n-a
avut biografia pe care opera lui o merita, dar în alt sens decât în cazul poetului Florilor răului: Bacovia n-are propriu-zis biografie sau, mai bine zis,
biografia lui este lipsită de mari evenimente publice. E greu de aceea să-i
găseşti loc într-o tipologie a geniului, dacă admitem că, fiind inclasabil,
geniul artistic poate avea o tipologie. Bacovia n-a fugit de acasă în
adolescenţă pentru a cutreiera lumea, n-a avut conflicte cu tatăl său, cinstit
comersant în Bacău, nu sunt, apoi, semne că a cunoscut mari iubiri devastatoare,
n-a încercat să-şi facă o carieră politică şi, la drept vorbind, n-a fost
ispitit nici de cariera intelectuală (în avocatură, de pildă, unde a căpătat cu
chiu cu vai, la 31 de ani, o diplomă), în fine, odată însurat cu o admiratoare,
ea însăşi poetă, Bacovia s-a instalat în mediocritatea unei vieţi dominate de
boală şi de mizeria micilor slujbe pierdute... Pe scurt: o biografie care nu
are nimic de-a face cu agitaţia, demonia, spectacolul vieţii poeţilor din clasa
decadenţilor, luaţi ca model liric de discretul poet băcăuan. Primul
paradox.
Al doilea ţine de chiar cronologia operei
sale. Bacovia şi-a scris, după propria mărturisire, cele mai multe şi,
indiscutabil, cele mai bune poeme până în 1903. Cu alte vorbe, până la vârsta
de 22 de ani. Plumb şi Scântei
galbene, cele mai bune cărţi ale sale,
adună în esenţă poemele din această fază (sfârşit de adolescenţă, începutul
tinereţii propriu-zise). Ceea ce Bacovia a scris ulterior nu mai atinge aceeaşi
concentraţie şi expresivitate lirică. Aşadar: un caz de precocitate aproape
rimbaldiană, în contrast, reiau ideea dinainte, cu biografia anti-rimbaldiană,
lipsită de orice notă aventuroasă a poetului român. Al doilea paradox
bacovian...Al treilea se referă la receptarea poeziei
sale în epocă şi, mai târziu, după dispariţia autorului (1957). E limpede,
pentru cine cercetează dosarul operei, că Bacovia n-a stârnit mare entuziasm
printre criticii vremii. Debutând în Literatorul
(20 martie 1899) şi publicând, apoi, rar în
revistele simboliste ale timpului sau în obscure foi culturale provinciale,
numele lui Bacovia trece aproape neobservat. Mihail Dragomirescu îl semnalează
în Convorbiri critice (1907), I. Ludo în Absolutio (1913),
iar în 1916 Al. Macedonski scrie în Făclia
un medalion comparabil, prin câteva note patetice, cu
acela dedicat în 1896 tânărului Arghezi. Bătrânul maestru salută pe
„admirabilul poet" şi „nemărginitul lui talent", izvorât din mişcarea
poetică pe care o patronase (Literatorul)... Îl trece printre „premergători" şi-l
proclamă, în modul lui solemn şi fantezist, „principe [ce] va rămâne în toţi
timpii", „un strălucit poet de excepţie în literatura română", punându-i
versurile mai presus de acelea ale lui Verlaine sau socotindu-le tot atât de
ciudate ca acelea ale lui Mallarmé. Dacă formula n-ar fi devenit azi atât de
banală, ar trebui să recunoaştem că, într-adevăr, Bacovia este un poet de excepţie prin originalitatea lirismului, în primul rând, dar şi
prin modul lui de a se situa în viaţa literară românească. Dar cum vorbele
citate s-au tocit din prea multă folosinţă, trebuie să găsim altele pentru a
marca valoarea şi particularitatea acestei poezii care, într-adevăr, se abate,
ca şi omul care a scris-o, de la regulă. Apariţia în 1916a volumului Plumb (sub
îngrijirea tânărului poet Ion Pillat) a produs oarecare surpriză, dar nu prea
mare. N. Davidescu îi remarcă sinceritatea şi „caracterul straniu, original şi
pătrunzător", dar nu riscă un epitet mai îndrăzneţ. E de semnalat cronica
(favorabilă) a lui Ion Vinea în Cronica.
B. Fundoianu, care în Priveliştile din 1930 va cultiva elementele poeziei bacoviene,
remarcă în 1921 faptul că autorul Plumbului
suferă de „acromatopsie", vede adică
aceeaşi culoare (cenuşiul sau violetul) şi o pictează la infinit. Judecata
estetică este moderată şi evazivă: „Bacovia evită beneficiile culturei şi
beneficiile inteligenţei". Cam tot atunci (1921), F. Aderca îşi corectează
o ipoteză anterioară: scrisese cu vreo şase ani în urmă că „Bacovia este
aproape de cea mai mare poezie"; acum, îşi dă seama că speranţa lui într-o
evoluţie „nu s-a produs [şi] nu se va produce; Bacovia e un suflet static, un
peisaj fix". Aderca se grăbeşte. În 1926, Bacovia tipăreşte Scântei galbene unde, chiar dacă poezia nu se înnoieşte tematic,
lirismul se adânceşte. De abia în 1926, după apariţia volumului Scântei galbene, Perpessicius îndrăzneşte să scrie propoziţii mai
radicale: „o realizare de mare şi subtilă artă", ... „simplicitatea [...]
ne dă măsura acestui mare artist, la care fuziunea dintre vibraţia sufletească
şi expresie e absolută", ... „o sensibilitate adâncă"... Lovinescu
este, în genere, reţinut cu această „poezie de atmosferă" din care
îndepărtează însă gândul oricărei intenţii artistice: „ea e expresia celei mai
elementare stări sufleteşti, e poezia cinesteziei imobile, ce
nu se intelectualizează, nu se spiritualizează, nu se raţionalizează,
cinestezie profund animalică, secreţiune a unui organism bolnav, după cum
igrasia e lacrima zidurilor umede"... Fraze frumoase, fraze critice
memorabile, dar nu în totalitate juste. G. Călinescu are intuiţii mai bune decât alţi
critici, dar şi el îşi controlează bine vorbele când trebuie să dea o judecată
globală asupra acestor versuri rupte, obsesive, manieriste („o transplantare,
uneori până la pastişă a simbolismului francez", „manierism patetic",
„manierism insuportabil"). Şerban Cioculescu este persuasiv („o
solemnitate înăbuşită, a unui crainic fără retorică", „poetul
subconştientului, al impresiilor organice formulate printr-o forţă
obscură", „un precursor prestigios prin divinaţie, prin instinct"),
dar nu e nici el convins că
instinctivul Bacovia, omul fără retorică, poate fi socotit un mare poet. În
acelaşi sens merge şi Vladimir Streinu („adevărat poet" care „mulţumeşte
deplin prin unicitate şi putere", în fine, „poet atât de original, [...]
puternic sugestiv, fără să reuşească adesea să articuleze nici versul deplin",
„poetul subconştientului, al impresiilor organice formulate printr-o forţă
obscură" etc), cu formule - cum se poate vedea -norocoase, dar de o
ambiguitate care sugerează mai degrabă insatisfacţia criticului. Un joc, în
esenţă, de lumini şi umbre pe care, în mod curios, îl folosesc mai toţi
comentatorii lui Bacovia în anii '20 şi '30. Ezită, cum s-a putut constata,
să-şi asume o judecată clară, pozitivă despre esenţa şi profunzimea acestui
lirism care încalcă retorica de până atunci a poeziei. Vladimir Streinu cultivă
mai bine decât alţii această ezitare critică. El nu-i recunoaşte autorului
volumului Plumb calitatea de mare poet, dar îi recunoaşte unicitatea talentului. Este un talent unic, scrie el, dar este, în acelaşi
timp, „un talent declinant" şi, dacă nu i-ar fi teamă de zeflemeaua
naţională, criticul ar putea recunoaşte că Bacovia este „un poet unic chiar
dacă în cadre mai largi decât acelea ale literaturii noastre". Citind
această propoziţie, ai putea crede că poetul monotoniei provinciale şi-a aflat,
în fine, adevăratul, dreptul judecător estetic. Este doar o iluzie, pentru că
criticul preţuitor vine cu o frază nouă care, prin ambiguitatea sporită a
limbajului, limitează considerabil aprecierea de mai înainte. Poetul, scrie el,
este original şi are substanţă, este „puternic sugestiv", dar... „fără să
reuşească adesea să articuleze nici versul deplin"... Cum poţi fi
substanţial şi original, puternic sugestiv fără a putea articula deplin un
vers? O indecizie pe care critica românească o avusese şi o are până târziu
(chiar şi azi) faţă de poezia lui Arghezi. Nu scrie G. Ibrăileanu, în 1910, după ce citise într-o
revistă a timpului un poem de Arghezi, că nu ştie dacă se află în faţa unui geniu sau al unui dezaxat? ... Sub forme mai rafinate, ezitarea criticii se
manifestă, multă vreme, şi faţă de poezia cu mult mai puţin spectaculoasă a lui
Bacovia. Numai Ion Pillat vede în Bacovia „un mare
poet, un poet de rasă", specific românesc (1943). Tot atunci (1944)
Pompiliu Constantinescu (acest mare critic nedreptăţit) încearcă o justificare
estetică mai profundă şi mai coerentă a acestei poezii care sugrumă cu
obstinaţie retorica şi, instalată într-un model, îl roade şi-l surpă
pe dinăuntru. Ideea
criticului este că, prin Bacovia, simbolismul românesc trece din suprafaţă în
adâncime şi, prin acest fapt, elocvenţa îşi rupe, într-adevăr gâtul: „O acută
notaţie a senzaţiilor de moarte, de descompunere, de plictis organic, de degradare a materiei
şi dezaxare a eului, în reacţiile lui cinestezice, invadează în opera noului
poet, afirmat cu o violenţă crispată, eliptică, dacă nu sintactică, în
juxtapunerea notaţiilor. Poezia d-lui Bacovia descinde din zona de jos a
universului poesc şi baudelairean şi din Rollinat. Boema bacoviană e tragică;
faţă de minulescianism, care e migratoriu, eul bacovian este-nfipt pe loc, ca
un pom, ca o piatră. Zările lui morale se cuprind între cazarmă, cârciumă,
cafeneaua sordidă, parcul oraşului provincial, bâlciuri, iar peisagiul familiar
sunt ploaia, ninsoarea, noroiul; o cangrenă a universului îi otrăveşte şi-i roade fiinţa, o
solitudine maniacală îl împinge la un solilocviu pe muche de cuţit, între luciditate şi
demenţă; ca şi pe marii romantici, amorul şi moartea îl obsedează, dar fără patetism
retoric, fără elanuri zgomotoase spre fericire şi fără filozofare
grandilocventă. Instincte vitale îl rod totuşi ca o maladie unică, îl urmăresc,
în imagini macabre şi-n voluptăţi istovitoare. Dintr-o minus-vitalitate
notorie, universul liric bacovian se hrăneşte cu lăcomie, ca să zicem astfel,
extrăgând una dintre cele mai tari arme poetice din câte cunoaşte simbolismul
nostru; aş spune chiar că filtrează esenţa cea mai concentrată, amestec de
fetid şi mosc, de durere şi plăcere, indistinct îngemănate."Această reconstituire critică e bună (de
remarcat faptul că, la acest prim nivel, Bacovia se oferă generos
spiritului critic; aproape toate descrierile făcute de criticii literari sunt
remarcabile şi elocvente), ca şi judecata estetică din interior. Totuşi,
Pompiliu Constantinescu nu scrie despre Bacovia propoziţia capitală pe care
comentariul său inteligent şi persuasiv o anunţă... O ezitare pe care n-o putem explica prin nimic
altceva decât prin ceea ce am putea numi blocarea criticii literare într-un
model. În momentul în care prima generaţie postlovinesciană începe să se
afirme, modelul pentru care ea luptă este, negreşit, Arghezi. Vin, apoi, la
rând Blaga şi Barbu, fiecare cu dificultăţile lui de receptare. Bacovia este,
în conştiinţa criticii tinere, un poet de dinainte de război, şi, cronologic
vorbind, aşa şi este. Energiile criticii merg, atunci, în altă direcţie.
Bătălia pentru Arghezi, de pildă, sau lupta pentru schimbarea modelelor epice
acaparează spiritul critic românesc. Bacovia este aproape uitat şi, când este
redescoperit, el are de întâmpinat geniul productiv al lui Arghezi sau poezia
conceputalizantă şi ermetică a lui Barbu. Cum recunoaşte, în 1938, Vladimir
Streinu: „Puţin a avut de spus poetul [Bacovia], dacă îl comparăm cu
contemporanul său, T. Arghezi"... O comparaţie care este, într-adevăr,
defavorabilă lirismului bacovian, puţin productiv şi limitat în gama lui
tematică...
De abia tinerii poeţi din anii '60 (Nichita
Stănescu, Adrian Păunescu, Ileana Mălăncioiu etc.) descoperă în monotonul,
repetitivul autor al Plumbului
un mare creator şi-l pun alături de Arghezi,
Blaga, Barbu... Sentimentul acestei reparaţii este mai larg. Ion Caraion, poet
din „generaţia pierdută", scrie o carte remarcabilă despre Bacovia, alţii
- din mai toate generaţiile - nu-l mai ocolesc când este vorba să determine
modelele modernităţii româneşti. Cade acum (în fapt, demonstraţia o începuse
Ion Pillat în 1943!) şi ideea, mai veche în critica românească, despre nespecificitatea
liricii simboliste. G. Ibrăileanu are rezerve, se ştie, faţă de poezia
simbolistă (o poezie, după el, de imitaţie) pe motiv că nu porneşte de la
realitatea naţională şi, în consecinţă, nu exprimă substanţa şi simbolurile
lumii româneşti... Cu alte cuvinte, nu este specifică şi, în consecinţă, nu are
şansa de a se impune. O chestiune pe care, teoretic vorbind, E. Lovinescu o
judecă mai bine, zicând că formele (împrumutate) reuşesc în cele din urmă să impună fondul. S-ar putea aduce
şi un alt argument, după mine mai solid, în favoarea specificităţii poeziei simboliste. Un argument ce ţine de însăşi
natura limbajului liric. El ar putea fi formulat în aceşti termeni: modelele pot
fi imitate, dar transpunerea lor în alt limbaj poetic le dă o altă identitate.
De altfel, temele, stările, modelele sunt generale, numai expresia lor diferă de la o
literatură la alta şi, mai ales, de la un creator la altul. Şi diferă, în cazul
poeziei, radical. De aceea poezia este, în principiu, intraductibilă.
Simbolismul reprezintă o stare de spirit şi un număr de procedee care,
trecute, în altă limbă şi prin altă gândire poetică, se diferenţiază şi capătă
caracterele specifice pe care le reclama G. Ibrăileanu. Situat în prelungirea simbolismului (ramura
neagră din Nevrozele lui Maurice Rollinat), Bacovia se integrează printr-un
număr de elemente într-o tradiţie spirituală şi chiar o tradiţie provincială
românească şi, voit sau nu, devine un poet specific, adică un poet care
exprimă în chip exemplar psihea
colectivă. Aşa se explică faptul că el a avut
repede imitatori şi a creat o şcoală în lirica românească:
„Bacovianismul"
a devenit expresia unei stări de spirit (o astenie generală, un sentiment cosmic de singurătate
şi de urât în lume, senzaţia agresivă de gol istoric, o depresie care ia forme explozive prin acumulare lentă de „negativităţi", de refuzuri şi frustraţii în toate planurile existenţei) şi, totodată, a devenit un model liric bazat pe un număr de elemente retorice şi o sumă, greu de socotit, de inefabile, împreună sugerează acel sentiment profund pe care îl dă, totdeauna, marea lirică: ea aparţine unei limbi şi exprimă o lume specifică (în cazul lui Bacovia, lumea românească în formele ei întârziat arhaice, provinciale) şi, în acelaşi timp, sentimentul că poemele sugerează, în genere, singurătatea cosmică a individului, frica universală de existenţă, teroarea pe care o provoacă omului vulnerabil lumea ce-1 poartă... Cum voi încerca să dovedesc mai departe, acest aspect mi se pare esenţial (şi unic) la Bacovia: intuiţia unui univers integral ostil şi sentimentul că individul nu umblă niciodată bine prin natura lui. Rezumând, putem spune că, la prima vedere, Bacovia este suma a trei paradoxuri care rareori se conjugă în literatură: 1) nu are o viaţă pe măsura operei lui, şi acest fapt se întâmplă în pragul modernităţii româneşti, când individul iese în faţă şi tinde să-şi impună personalitatea (biografia); 2) şi-a scris cele mai bune poeme la sfârşitul adolescenţei şi începutul tinereţii, după care n-a mai produs versuri esenţiale (sau nu într-o măsură hotărâtoare) şi, oricum, nu şi-a schimbat nici viziunea, nici limbajul liric;
3) receptarea critică în epocă a fost modestă, reputaţia lui de mare poet
i-a venit după moarte, odată cu afirmarea unei noi generaţii literare. A trebuit, cu alte cuvinte, să treacă, nu una, ci două-trei generaţii de scriitori (de la 1902
până în 1965) şi două războaie mondiale pentru ca să apară o sensibilitate favorabilă acestui poet contemporan cu Arghezi şi, cronologic vorbind, precursor al lui Blaga şi Ion Barbu... O poezie, aşadar, atipică şi o receptarea critică plină de surprize. Un poet, are dreptate Al. Macedonski (care l-a moşit şi pe Bacovia, aşa cum îl moşise pe celălalt mare poet al secolului XX, Arghezi), de excepţie într-o lume care nu era pregătită să-l primească. Sentimentul pe care îl ai când îi citeşti articolele, interviurile, puţinele confesiuni este că nici el, poetul, nu era pregătit să-şi primească cititorii şi nici nu manifesta un interes special pentru ceea ce Valéry, un poet contemporan, considera esenţial pentru destinul unui poet: educarea generaţiei (alta decât cea care există la data publicării poemelor) care-l va înţelege şi, înţelegându-l, îl va preţui cum trebuie... Bacovia nu-şi pune această problemă şi nu manifestă nici o nelinişte în privinţa receptării poeziei sale. Mărturisirile, reflecţiile sale estetice sunt minime. „Nu am nici un crez poetic; scriu precum vorbesc cu cineva, pentru că-mi place această îndeletnicire" - spune el lui
I. Valerian în 1929. Stă în casă aproape toată ziua şi nu se plictiseşte. Contrar a ceea ce pot sugera poemele sale, nu este neliniştit în singurătate. Nu admite nici literatura tradiţionalistă, nici pe cea modernistă. Ar dori să fie „anarhist" în domeniul esteticii, dar nu precizează în ce sens. Anarhia nu pare, totuşi, a fi compatibilă cu firea lui melancolică şi cu boala în care s-a instalat încă din adolescenţă (taedium vitae). Începător, s-a adresat întâi lui C. Stere şi Vlahuţă, dar n-a primit nici un semn (dovadă, putem spune azi, că greşise adresa). Numai Al. Macedonski reacţionează şi-i face o vizită la Bacău. Nu prea înţelege poezia lui Minulescu (ramura bucureşteană, ludică, spectaculoasă a simbolismului românesc), totuşi în alt loc îl laudă. I-a citit, în tinereţe, pe Rimbaud, Baudelaire şi Jules Laforgue, dar, stupoare, n-a simţit „sufletul românesc vibrând lângă ei. Alt neam, altă vârstă"... Propoziţie sibilinică. De ce trebuia să vibreze sufletul românesc lângă Florile răului sau Un anotimp în infern şi să nu vibreze, pur şi simplu, spiritul poetic? Ce legătură are neamul şi vârsta cu ecuaţia poetică propriu-zisă? Bacovia greşeşte tema sau, dacă nu greşeşte tema, o scoate din făgaşul ei real şi greşeşte, atunci, răspunsul. Nu-l greşeşte când vorbeşte de audiţia colorată şi, în genere, de simbolismul corespondenţelor, un subiect care preocupă pe Baudelaire, Rimbaud şi, la noi, pe Macedonski
şi pe elevii săi. Bacovia explică bine lucrurile, justificând până la un punct fantasmele sale lirice. Iată cum explică el principiul corespondenţelor: „În poezie m-a obsedat totdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor, sau audiţie colorată, cum vrei s-o iei. Îmi place mult vioara. Melodiile au avut pentru mine influenţă colorantă. Întâi am făcut muzică şi după strunele vioarei am scris versuri. Fie după note, fie după urechea sufletului, acest instrument m-a însoţit cu credinţă, până azi. Am făcut şi compoziţii pentru mine. Pictorul întrebuinţează în meşteşugul său culorile alb, roşu, violet. Le vezi cu ochii. Eu am încercat să le redau cu inteligenţă, prin cuvinte. Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum, în urmă, m-a obsedat galbenul, culoarea deznădejdii. De aceea ultimul volum poartă titlul Scântei galbene. Roşu e sângele, e viaţa zgomotoasă. Nu vreau să-ţi fac teorii. Urăsc definiţiile dascălilor pentru adormit copiii. Asta-i osândă modernă. Unii ar spune: metafizica culorilor." Reflecţii generale, nu eronate, dar nici foarte originale, urmate de acceptarea conştientă a unui principiu poetic şi a unei tehnici literare. Numai faptul
că, voind să ilustreze poetica audiţiei colorate, tânărul Bacovia se adresează lui Vlahuţă
şi C. Stere, complet refractari simbolismului, ne dă de gândit. E limpede, Bacovia nu este ceea ce se cheamă un cap teoretic şi nu are o concepţie coerentă despre poezie. Scrie aşa cum trăieşte (o mărturisire de-a lui), se conduce după instinct sau, pentru a fi mai aproape de adevăr, după ritmurile muzicale ale sufletului. Consultă, când e tânăr de tot, colecţia „Les hommes d'aujourd'hui" şi e la curent cu poezia decadenţilor. Citează, în poeme şi în interviuri,
pe Verlaine, Rollinat şi Jean Moreas (pe care îl admiră, mai târziu, şi Ion Barbu),
dar şi pe romanticul Vigny; în fine, nu aparţine nici unui grup literar (în afară de grupul
din jurul lui Macedonski, dar relaţiile sunt pur afective, fără angajamente precise şi fără reacţii notabile în revistele literare ale timpului) şi nu are un concept liric pe care vrea să-l impună în viaţa literară. Bacovia nu este, cu toate acestea, străin de orice idee literară si nu trăieşte totalmente izolat de mişcarea literară a epocii. Dovadă, între altele, că într-o vreme în care influenţa lui Eminescu este dominantă, el alege modelul Macedonski, mult mai sincronic, şi caută să aplice în versuri poetica audiţiei colorate. Imaginea impusă de E. Lovinescu („cinestezie profund animalică, secreţiune a unui organism bolnav" etc.) este memorabilă, totuşi inexactă pentru că poezia cinesteziei presupune un efort de gândire şi o tehnică poetică acceptată. Poemele lui Bacovia sunt, adevărat, simple şi sincere, dar nu rudimentare. „Secreţia" animalului bolnav (de este să acceptăm această comparaţie) arată un instinct de adaptare şi de sincronizare pe care alţi poeţi din epocă, mult mai iniţiaţi în teoriile esteticii şi cu mai mare audienţă la public, nu-l manifestă. În fapt, Bacovia aduce în simbolismul românesc latura profundă care-i lipsea,
a devenit expresia unei stări de spirit (o astenie generală, un sentiment cosmic de singurătate
şi de urât în lume, senzaţia agresivă de gol istoric, o depresie care ia forme explozive prin acumulare lentă de „negativităţi", de refuzuri şi frustraţii în toate planurile existenţei) şi, totodată, a devenit un model liric bazat pe un număr de elemente retorice şi o sumă, greu de socotit, de inefabile, împreună sugerează acel sentiment profund pe care îl dă, totdeauna, marea lirică: ea aparţine unei limbi şi exprimă o lume specifică (în cazul lui Bacovia, lumea românească în formele ei întârziat arhaice, provinciale) şi, în acelaşi timp, sentimentul că poemele sugerează, în genere, singurătatea cosmică a individului, frica universală de existenţă, teroarea pe care o provoacă omului vulnerabil lumea ce-1 poartă... Cum voi încerca să dovedesc mai departe, acest aspect mi se pare esenţial (şi unic) la Bacovia: intuiţia unui univers integral ostil şi sentimentul că individul nu umblă niciodată bine prin natura lui. Rezumând, putem spune că, la prima vedere, Bacovia este suma a trei paradoxuri care rareori se conjugă în literatură: 1) nu are o viaţă pe măsura operei lui, şi acest fapt se întâmplă în pragul modernităţii româneşti, când individul iese în faţă şi tinde să-şi impună personalitatea (biografia); 2) şi-a scris cele mai bune poeme la sfârşitul adolescenţei şi începutul tinereţii, după care n-a mai produs versuri esenţiale (sau nu într-o măsură hotărâtoare) şi, oricum, nu şi-a schimbat nici viziunea, nici limbajul liric;
3) receptarea critică în epocă a fost modestă, reputaţia lui de mare poet
i-a venit după moarte, odată cu afirmarea unei noi generaţii literare. A trebuit, cu alte cuvinte, să treacă, nu una, ci două-trei generaţii de scriitori (de la 1902
până în 1965) şi două războaie mondiale pentru ca să apară o sensibilitate favorabilă acestui poet contemporan cu Arghezi şi, cronologic vorbind, precursor al lui Blaga şi Ion Barbu... O poezie, aşadar, atipică şi o receptarea critică plină de surprize. Un poet, are dreptate Al. Macedonski (care l-a moşit şi pe Bacovia, aşa cum îl moşise pe celălalt mare poet al secolului XX, Arghezi), de excepţie într-o lume care nu era pregătită să-l primească. Sentimentul pe care îl ai când îi citeşti articolele, interviurile, puţinele confesiuni este că nici el, poetul, nu era pregătit să-şi primească cititorii şi nici nu manifesta un interes special pentru ceea ce Valéry, un poet contemporan, considera esenţial pentru destinul unui poet: educarea generaţiei (alta decât cea care există la data publicării poemelor) care-l va înţelege şi, înţelegându-l, îl va preţui cum trebuie... Bacovia nu-şi pune această problemă şi nu manifestă nici o nelinişte în privinţa receptării poeziei sale. Mărturisirile, reflecţiile sale estetice sunt minime. „Nu am nici un crez poetic; scriu precum vorbesc cu cineva, pentru că-mi place această îndeletnicire" - spune el lui
I. Valerian în 1929. Stă în casă aproape toată ziua şi nu se plictiseşte. Contrar a ceea ce pot sugera poemele sale, nu este neliniştit în singurătate. Nu admite nici literatura tradiţionalistă, nici pe cea modernistă. Ar dori să fie „anarhist" în domeniul esteticii, dar nu precizează în ce sens. Anarhia nu pare, totuşi, a fi compatibilă cu firea lui melancolică şi cu boala în care s-a instalat încă din adolescenţă (taedium vitae). Începător, s-a adresat întâi lui C. Stere şi Vlahuţă, dar n-a primit nici un semn (dovadă, putem spune azi, că greşise adresa). Numai Al. Macedonski reacţionează şi-i face o vizită la Bacău. Nu prea înţelege poezia lui Minulescu (ramura bucureşteană, ludică, spectaculoasă a simbolismului românesc), totuşi în alt loc îl laudă. I-a citit, în tinereţe, pe Rimbaud, Baudelaire şi Jules Laforgue, dar, stupoare, n-a simţit „sufletul românesc vibrând lângă ei. Alt neam, altă vârstă"... Propoziţie sibilinică. De ce trebuia să vibreze sufletul românesc lângă Florile răului sau Un anotimp în infern şi să nu vibreze, pur şi simplu, spiritul poetic? Ce legătură are neamul şi vârsta cu ecuaţia poetică propriu-zisă? Bacovia greşeşte tema sau, dacă nu greşeşte tema, o scoate din făgaşul ei real şi greşeşte, atunci, răspunsul. Nu-l greşeşte când vorbeşte de audiţia colorată şi, în genere, de simbolismul corespondenţelor, un subiect care preocupă pe Baudelaire, Rimbaud şi, la noi, pe Macedonski
şi pe elevii săi. Bacovia explică bine lucrurile, justificând până la un punct fantasmele sale lirice. Iată cum explică el principiul corespondenţelor: „În poezie m-a obsedat totdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor, sau audiţie colorată, cum vrei s-o iei. Îmi place mult vioara. Melodiile au avut pentru mine influenţă colorantă. Întâi am făcut muzică şi după strunele vioarei am scris versuri. Fie după note, fie după urechea sufletului, acest instrument m-a însoţit cu credinţă, până azi. Am făcut şi compoziţii pentru mine. Pictorul întrebuinţează în meşteşugul său culorile alb, roşu, violet. Le vezi cu ochii. Eu am încercat să le redau cu inteligenţă, prin cuvinte. Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum, în urmă, m-a obsedat galbenul, culoarea deznădejdii. De aceea ultimul volum poartă titlul Scântei galbene. Roşu e sângele, e viaţa zgomotoasă. Nu vreau să-ţi fac teorii. Urăsc definiţiile dascălilor pentru adormit copiii. Asta-i osândă modernă. Unii ar spune: metafizica culorilor." Reflecţii generale, nu eronate, dar nici foarte originale, urmate de acceptarea conştientă a unui principiu poetic şi a unei tehnici literare. Numai faptul
că, voind să ilustreze poetica audiţiei colorate, tânărul Bacovia se adresează lui Vlahuţă
şi C. Stere, complet refractari simbolismului, ne dă de gândit. E limpede, Bacovia nu este ceea ce se cheamă un cap teoretic şi nu are o concepţie coerentă despre poezie. Scrie aşa cum trăieşte (o mărturisire de-a lui), se conduce după instinct sau, pentru a fi mai aproape de adevăr, după ritmurile muzicale ale sufletului. Consultă, când e tânăr de tot, colecţia „Les hommes d'aujourd'hui" şi e la curent cu poezia decadenţilor. Citează, în poeme şi în interviuri,
pe Verlaine, Rollinat şi Jean Moreas (pe care îl admiră, mai târziu, şi Ion Barbu),
dar şi pe romanticul Vigny; în fine, nu aparţine nici unui grup literar (în afară de grupul
din jurul lui Macedonski, dar relaţiile sunt pur afective, fără angajamente precise şi fără reacţii notabile în revistele literare ale timpului) şi nu are un concept liric pe care vrea să-l impună în viaţa literară. Bacovia nu este, cu toate acestea, străin de orice idee literară si nu trăieşte totalmente izolat de mişcarea literară a epocii. Dovadă, între altele, că într-o vreme în care influenţa lui Eminescu este dominantă, el alege modelul Macedonski, mult mai sincronic, şi caută să aplice în versuri poetica audiţiei colorate. Imaginea impusă de E. Lovinescu („cinestezie profund animalică, secreţiune a unui organism bolnav" etc.) este memorabilă, totuşi inexactă pentru că poezia cinesteziei presupune un efort de gândire şi o tehnică poetică acceptată. Poemele lui Bacovia sunt, adevărat, simple şi sincere, dar nu rudimentare. „Secreţia" animalului bolnav (de este să acceptăm această comparaţie) arată un instinct de adaptare şi de sincronizare pe care alţi poeţi din epocă, mult mai iniţiaţi în teoriile esteticii şi cu mai mare audienţă la public, nu-l manifestă. În fapt, Bacovia aduce în simbolismul românesc latura profundă care-i lipsea,
o atmosferă, un
ton de jeluire iritată, de bocet provincial în care intră (şi aici începe
originalitatea lui Bacovia) o notă de bizarerie şi macabru pe un fundal de inerţie şi tristeţe
exasperantă, de muzicalitate din loc în loc fragmentată... Elocvenţa şi
retorica sunt, într-adevăr, sugrumate, dar din aceste repetate sugrumări,
dizlocări, dezarticulări iese, în cele din urmă, o altă retorică în compoziţia
căreia intră şi golurile, rupturile, incongruităţile limbajului. Aşa începe
„anarhismul estetic" pe care şi-l dorea poetul acesta astenic, speriat de
lume, completamente străin de agitaţiile vieţii literare româneşti. Locul lui, într-o familie a spiritelor lirice,
este printre decadenţii taciturni, poeţi ai vidului existenţiali, fără viaţă publică şi,
cum am precizat deja,
cu o biografie care nu este la înălţimea operei lui. Dar
ce valoare poate avea biografia unui poet în afara operei sale?!
Dificultatea de a interpreta poezia lui
Bacovia începe, în chip paradoxal (al patrulea paradox) cu lipsa ei de...
dificultate. Într-o modernitate care pune accentul pe ambiguitate, ermetism,
jocul de cuvinte, stilul conceptualizant, stilul înalt... şi în care simbolul
poate avea, ca la Arghezi, trei sau patru învelişuri, autorul Plumbului şi
al Scânteilor galbene vine cu o poezie de o mare simplitate, de o vizibilitate maximă. O faţă rară a modernităţii, repet. În al
doilea rând, impresia pe care o are comentatorul, când se apropie de această
poezie fără multe straturi ale limbajului şi cu puţine noduri şi semne în vers,
este că toate propoziţiile au fost spuse. Al cincilea paradox. În fine, dacă
încercăm să mai căutăm o dificultate, o găsim şi anume: accesibilitatea,
vizibilitatea ei creează lectorului un sentiment de intimitate de la primul
contact. Şi acest prim contact are loc, de regulă, din adolescenţă când citeşte
Lacustră, Decembre, Tablou de iarnă, le învaţă pe de rost şi nu le mai uită. Unele versuri
îl urmăresc, apoi, toată viaţa. Este ceea ce se întâmplă, într-o proporţie
infinit mai mare, cu poemele lui Eminescu. Cititorul român creşte cu
această poezie, îşi formează gustul şi, din când în când, la altă vârstă a
sensibilităţii, se întoarce la versurile pe care le ştie. O intimitate care
dezarmează într-o oarecare măsură spiritul critic. Are în el o stare afectivă care-l împiedică să ia
distanţă şi să judece rece. Cum să disece un mister cu care este familiarizat?
Este ca şi când ar încerca să se întindă pe divanul psihanalizei şi să se
autoexamineze... O nouă lectură, cu creionul în mână, îi dă impresia de dejà vu, dejà lu şi, în acest caz, nota de originalitate îi scapă... Cum se vede, Bacovia -
poetul fără retorică, fără dificultăţi - ridică numai dificultăţi interpretului
venit târziu la masa tristeţilor sale muzicale, repetitive, colorate... În realitate, poemele nu sunt aşa de simple
cum par şi nici atât de elementare cum a zis critica din epocă. Profunzimea şi
complexitatea lor lirică vin din ceea ce am putea numi misterul involuntar al
poemului. Versurile simple, cu
toate coastele goale (cum
ar spune T.S. Eliot), produc asupra noastră o impresie extraordinară
şi, la urmă, în jurul lor se aşază un cerc de lumină brumoasă, dacă-i putem zice astfel.
Expresiile goale, luate uneori din limbajul prozei, repetiţiile inestetice, în fine, combinaţiile verbale fără ambiguităţi încep să aibă un efect magic asupra cititorului şi directitatea lor brutală provoacă o mare surpriză. Lacustră mi se pare a fi dovada elocventă în acest sens.
şi, la urmă, în jurul lor se aşază un cerc de lumină brumoasă, dacă-i putem zice astfel.
Expresiile goale, luate uneori din limbajul prozei, repetiţiile inestetice, în fine, combinaţiile verbale fără ambiguităţi încep să aibă un efect magic asupra cititorului şi directitatea lor brutală provoacă o mare surpriză. Lacustră mi se pare a fi dovada elocventă în acest sens.
Ce
poate fi uimitor în această stenogramă a singurătăţii pe o vreme ploioasă?
La
prima vedere, poemul pare o obişnuită fugă în alt timp istoric, o evadare a
gândului
exasperat spre o eră îndepărtată, în fine,
o viziune geologică a singurătăţii:
De-atâtea nopţti aud plouând,
Aud materia plângând...
Sunt singur, şi mă duce un gând
Spre locuinţele lacustre.
Şi parcă dorm pe scânduri ude,
În spate mă izbeşte-un val –
Tresar prin somn şi mi se pare
Că n-am tras podul de la mal.
Un gol istoric se întinde,
Pe-acelaşi vremuri mă găsesc...
Şi simt cum de atâta ploaie
Piloţii grei se prăbuşesc.
De-atâtea nopţi aud plouând,
Tot tresărind, tot aşteptând...
Sunt singur, şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre.
Încă o dată, de unde vine vraja pe
care o produc asupra noastră aceste versuri Aud materia plângând...
Sunt singur, şi mă duce un gând
Spre locuinţele lacustre.
Şi parcă dorm pe scânduri ude,
În spate mă izbeşte-un val –
Tresar prin somn şi mi se pare
Că n-am tras podul de la mal.
Un gol istoric se întinde,
Pe-acelaşi vremuri mă găsesc...
Şi simt cum de atâta ploaie
Piloţii grei se prăbuşesc.
De-atâtea nopţi aud plouând,
Tot tresărind, tot aşteptând...
Sunt singur, şi mă duce-un gând
Spre locuinţele lacustre.
de o derutantă vizibilitate? Din expresia fără complicaţii şi fără subtilităţi a
unei cinestezii bolnave, cum zice E. Lovinescu? Din sugestia de „umiditate
pluvială" de care vorbeşte
G. Călinescu, din sentimentul înăbuşitor de gol istoric şi de prăbuşire a materiei de care amintesc toţi comentatorii lui Bacovia? Vin, negreşit, şi de aici, dar peste aceste impresii sau, mai bine zis, în spatele acestor impresii izbitoare se întinde un câmp de mici semne care, luate împreună, dau un sentiment de bocet al materiei, de somn geologic întrerupt de o apocalipsă pluvioasă, în fine, de singurătate absolută a individului pe acest fundal cosmic.O viziune lirică pe care, cum se ştie, o cultivă şi romanticii, numai că ei o proiectează cosmic şi o sugerează prin vaste panorame grandioase, voind a da o idee despre zădărnicia lumii. Simboliştii mută această fantasmă în spaţiul interiorităţii şi reduc demonstraţia la câteva versuri din care au eliminat elementul epic. Bacovia concentrează toate această viziune în patru strofe care-şi schimbă imprevizibil rimele şi, consecinţă normală, tonalitatea. în prima strofă, rimează la rând trei versuri (cu trei rime cât se poate de banale: plouând / plângând / gând), în a doua schimbă accentele şi rimează versul al doilea cu al patrulea (val, mal), lăsând pe celelalte două libere ... pentru ca, în ultima strofă, să revină la schema de la început, cu o mică modificare: în loc de plângând apare gerunziul aşteptând... O schemă lipsită de orice subtilitate prozodică, o muzicalitate frântă, în fine, o lipsă de imaginaţie care produce stupoare. Şi, totuşi, Lacustră este, nu mai încape vorbă, o capodoperă, muzica ei este învăluitoare şi versurile dislocate sunt în acord cu chiar ideea de bază a poemului: desmădularea universului, cum ar zice bătrânul Heliade, prăbuşirea pilonilor grei, plânsul general al materiei... Un mister liric incantatoriu, sugestia unei obsesii pe care o explică greu versuri aşa de banale, fără figuraţie, ca „un gol istoric se întinde" sau „pe aceleaşi vremuri mă găsesc"... Luate separat, ele nu produc nici o impresie, împreună lasă în noi ecouri profunde, ca o superbă bucată muzicală.
G. Călinescu, din sentimentul înăbuşitor de gol istoric şi de prăbuşire a materiei de care amintesc toţi comentatorii lui Bacovia? Vin, negreşit, şi de aici, dar peste aceste impresii sau, mai bine zis, în spatele acestor impresii izbitoare se întinde un câmp de mici semne care, luate împreună, dau un sentiment de bocet al materiei, de somn geologic întrerupt de o apocalipsă pluvioasă, în fine, de singurătate absolută a individului pe acest fundal cosmic.O viziune lirică pe care, cum se ştie, o cultivă şi romanticii, numai că ei o proiectează cosmic şi o sugerează prin vaste panorame grandioase, voind a da o idee despre zădărnicia lumii. Simboliştii mută această fantasmă în spaţiul interiorităţii şi reduc demonstraţia la câteva versuri din care au eliminat elementul epic. Bacovia concentrează toate această viziune în patru strofe care-şi schimbă imprevizibil rimele şi, consecinţă normală, tonalitatea. în prima strofă, rimează la rând trei versuri (cu trei rime cât se poate de banale: plouând / plângând / gând), în a doua schimbă accentele şi rimează versul al doilea cu al patrulea (val, mal), lăsând pe celelalte două libere ... pentru ca, în ultima strofă, să revină la schema de la început, cu o mică modificare: în loc de plângând apare gerunziul aşteptând... O schemă lipsită de orice subtilitate prozodică, o muzicalitate frântă, în fine, o lipsă de imaginaţie care produce stupoare. Şi, totuşi, Lacustră este, nu mai încape vorbă, o capodoperă, muzica ei este învăluitoare şi versurile dislocate sunt în acord cu chiar ideea de bază a poemului: desmădularea universului, cum ar zice bătrânul Heliade, prăbuşirea pilonilor grei, plânsul general al materiei... Un mister liric incantatoriu, sugestia unei obsesii pe care o explică greu versuri aşa de banale, fără figuraţie, ca „un gol istoric se întinde" sau „pe aceleaşi vremuri mă găsesc"... Luate separat, ele nu produc nici o impresie, împreună lasă în noi ecouri profunde, ca o superbă bucată muzicală.
Temele poeziei lui Bacovia sunt, nu mai încape
îndoială, acelea ale simbolismului din ramura postbaudelairianului Rollinat, poetul
Nevrozelor, pe care, de altfel, autorul român îl citează în mai
multe rânduri. Un simbolism negru,
decadent, prăbuşit într-o astenie
generală, sensibil la aspectele macabre ale existenţei şi, în acelaşi timp,
dornic să exprime sensul corespondenţelor dintre simţuri şi să realizeze o
sinteză a artelor. Bacovia preia, cum s-a văzut, conceptul de audiţie colorată şi caută să sugereze în mici poeme muzicale,
străbătute de o tristeţe agitată ca de un curent electric, cu toate rănile
deschise, echivalenţa lirică a cenuşiului
sau a violetului. Acestea,
plus albul, galbenul, sunt culorile lui favorite. N-a scris un sonet al
vocalelor, dar a încercat să introducă paleta piciorului în poem şi să
asocieze ritmul versurilor cu sonurile unei muzici cu note grave. Şi-a
justificat, într-un interviu, preferinţele elastice. Cenuşiul ar fi culoarea
obişnuită a Bacăului şi, „existând in natură, s-a strecurat necalculat în
versurile mele". Tot aşa violetul, observat, zice el, pe valea Bistriţei
din zona Bacău. În fine, galbenul ar fi inspirat de priveliştile din grădina
publică a oraşului... Explicaţii prea realiste şi, fatal, insuficiente când
este vorba de poezie. În fapt, toţi simboliştii, indiferent unde trăiesc, sunt
preocupaţi de aceste corespondenţe şi caută să formuleze o estetică adecvată,
pornind de la estetica lui Baudelaire. Macedonski şi elevii săi fac exerciţii
în acest sens. Revenind la temele şi fantasmele poetului
(obsesia derizoriului şi a macabrului, teroarea de universurile lichide,
sensibilitatea la semnele funerarului din existenţă), se pune firesc întrebarea
cât este sensibilitate reală în aceste poeme şi cât este poză literară. Răspunsul
nu poate fi, cred, decât unul: lirismul lui Bacovia este o împletire ingenioasă
de poză şi trăire sfâşietoare, de
secreţie, cum zice Lovinescu, a unui spirit bolnav de
tristeţile, melancoliile lumii. Cine a imitat şi pe cine? E greu de spus. Mistificaţia
literară este atât de bine asimilată încât nu se mai simte în poem ce este
expresie a existenţialului şi
ce reprezintă clişee luate de la decadenţi francezi. Este ca un ser care odată
intrat în circulaţia sanguină a poeziei nu mai poate fi identificat. În fond,
ceea ce contează în procesul imitaţiei este rezultatul. Toţi imităm mai mult
sau mai puţin, observa T.S. Eliot, numai la poeţii proşti se vede ce-au luat şi
de unde (citat din memorie), poeţii autentici asimilează rapid şi bine modelele.
Bacovia trăieşte, de putem zice aşa, într-un mod naiv şi cu o sinceritate
totală modelele. Poza devine modul lui de a fi liric, în fine, el îşi
desenează cu sânge închipuirile pe care le ia din cărţi. Aceasta este cel puţin
impresia pe care o ai când îi citeşti poemele de o stupefiantă elementaritate
în care se plimbă fără aroganţă (fără acel défi pe
care îl întâlnim la mai toţi poeţii simbolişti din faza insurecţiei) fantasmele
decadenţilor, tristeţile lor delirante, decorurile îndoliate... Bacovia cultivă mica scenă livresc-existenţială în
care există un unic simbol liric dezvoltat prin câteva detalii repetitive. Iată
Plumb, poemul liminar din volumul apărut în 1916: sicrie de
plumb, cavou, vestminte funerare, coroane de plumb, aripi de plumb, flori de
plumb şi, în acest decor, amorul
de plumb pe care îl strigă, deznădăjduit,
poetul copleşit de singurătatea lui... Totul se învârte în jurul acestei
fantasme puse în scenă. Poetul romantic caută singurătatea într-un cadru
cosmic, de regulă codrul sălbatic
şi grandios sau stânca de care se izbesc valurile oceanului, poetul simbolist transportă singurătatea în cavouri şi pune totul sub semnul unei culori unice care, în fapt, sugerează
o dezolantă, apăsătoare culoare metalică (plumbul care nu are propriu-zis o culoare
sau are una, indistinctă, negrul degradat spre cenuşiu).... Care-i simbolul memorabil, unde-i marea poezie în aceste versuri care adună şi învârt aceste detalii:
şi grandios sau stânca de care se izbesc valurile oceanului, poetul simbolist transportă singurătatea în cavouri şi pune totul sub semnul unei culori unice care, în fapt, sugerează
o dezolantă, apăsătoare culoare metalică (plumbul care nu are propriu-zis o culoare
sau are una, indistinctă, negrul degradat spre cenuşiu).... Care-i simbolul memorabil, unde-i marea poezie în aceste versuri care adună şi învârt aceste detalii:
Dormeau
adânc sicriele de plumb
Şi
flori de plumb şi funerar vestmânt –
Stam
singur în cavou... şi era vânt...
Şi
scârţiau coroanele de plumb.
Dormea
întors amorul meu de plumb
Pe
flori de plumb, şi-am început să-l strig –
Stam
singur lângă mort... şi era frig...
Şi-i
atârnau aripile de plumb.
Simbolul se vede cu ochiul liber: solitudinea
individului într-un univers închis, redus
la maximum, sufocant, iar lirismul iese din sugestia acestei stranii stări de izolare şi frig în vecinătatea cadavrelor. Sublimul romantic este înlocuit de simbolişti prin valorificarea estetică
a macabrului, derizoriului din real, prin exacerbarea, putem zice, a golului existenţial. Arghezi, care începe prin a cultiva aceleaşi elemente, introduce şi o notă patetică şi conceptualizantă în poem, deschizând astfel simbolul spre alte universuri. Bacovia execută operaţia inversă: închide simbolul liric, repetă amănuntele, pictează cu aceeaşi culoare, stinge tonurile... Pastel aduce în tablou corbii, ţârâitul ploii de toamnă, răgetul vitelor închise în ocol şi sunetul trist, dogit al tălăngilor. Poemul sugerează, admirabil, senzaţia de agonie a vegetaţiei, de târziu în lume şi de prăbuşire a universului într-o tristeţe grea care este, se înţelege, şi aceea a individului care o moarte fără glorie: Şi tare-i târziu, / Şi n-am mai murit... Din nou gândul merge spre agoniile fastuoase ale romanticilor şi, făcând comparaţia de rigoare, observăm puţinătatea elementelor
cu care lucrează spiritul bacovian, absenţa ceremoniei, obstinaţia cu care cultivă micile simboluri ale derizoriului din sfera existenţei. Dar tocmai această lipsă de măreţie de simbol,
la maximum, sufocant, iar lirismul iese din sugestia acestei stranii stări de izolare şi frig în vecinătatea cadavrelor. Sublimul romantic este înlocuit de simbolişti prin valorificarea estetică
a macabrului, derizoriului din real, prin exacerbarea, putem zice, a golului existenţial. Arghezi, care începe prin a cultiva aceleaşi elemente, introduce şi o notă patetică şi conceptualizantă în poem, deschizând astfel simbolul spre alte universuri. Bacovia execută operaţia inversă: închide simbolul liric, repetă amănuntele, pictează cu aceeaşi culoare, stinge tonurile... Pastel aduce în tablou corbii, ţârâitul ploii de toamnă, răgetul vitelor închise în ocol şi sunetul trist, dogit al tălăngilor. Poemul sugerează, admirabil, senzaţia de agonie a vegetaţiei, de târziu în lume şi de prăbuşire a universului într-o tristeţe grea care este, se înţelege, şi aceea a individului care o moarte fără glorie: Şi tare-i târziu, / Şi n-am mai murit... Din nou gândul merge spre agoniile fastuoase ale romanticilor şi, făcând comparaţia de rigoare, observăm puţinătatea elementelor
cu care lucrează spiritul bacovian, absenţa ceremoniei, obstinaţia cu care cultivă micile simboluri ale derizoriului din sfera existenţei. Dar tocmai această lipsă de măreţie de simbol,
ca să reproducem o formulă
ironică, dă măreţie poemului bacovian, simplu
şi cutremurător ca un bocet
şoptit. Scenariile, modelele, în fine, pozele luate
de la alţii şi care se văd, ca o cusătură cu aţă albă la un costum de gală
negru, nu strică tonalitatea şi nu falsifică mesajul poemului. Un mesaj care
comunică,
de cele mai multe ori, o sugestie despre tragicul existenţei mărunte,
solitare,
fără orizonturi. Bacovia transmite de o sută de ori aceste semnale
de urgenţă
ale fiinţei instalate într-o solitudine grea. O singurătate, iarăşi,
lipsită de orgoliul încercat
de romantici, o singurătate care nu eliberează fiinţa de circumstanţele constrângătoare ale vieţii, ci o închide şi o descompune lent şi iremediabil.
de romantici, o singurătate care nu eliberează fiinţa de circumstanţele constrângătoare ale vieţii, ci o închide şi o descompune lent şi iremediabil.
Mai mult, solitudinea bacoviană nu este niciodată
singură, ca să spunem
astfel, este înconjurată mai totdeauna de alte
singurătăţi mai mari:
parcul din mijlocul oraşului este solitar, pieţele
sunt pustii, hanul, drumul, odaia în care poetul aşteaptă să se întâmple ceva
şi nu se întâmplă, totul, pe scurt,
este
scufundat într-o singurătate minerală. Este, în chip surprinzător, spaţiul de teroare şi în acelaşi timp spaţiul
de securitate al poetului. ÎI izolează
de lume şi, totodată, îi sporeşte frica
abisală. Frica de lucruri şi frica
de fantasmele pe care le fabrică
imaginaţia... Dar este, mă întreb, un spaţiu de securitate (în sensul pe care îl dau criticii tematişti de felul lui Jean-Pierre Richard) în
care spiritul liric bacovian se simte ocrotit? Greu de răspuns. La prima
vedere, spaţiul de refugiu este, cum am precizat deja, spaţiul singurătăţii (camera în
care se izolează şi unde ascultă tăcerile grele sau de unde vede prăpădul
ninsorii, crâşma păcătoasă dintr-un târg blestemat, hanul de
la marginea oraşului, vastul
cavou în care se află cadavrul
iubitei, din nou cârciuma în care cântă barbar o femeie etc.), un spaţiu care
închide spiritul, nu-l eliberează de fantasmele urâtului. Este, apoi, spaţiul din afară: parcul, târgul ca atare, marginile lui care se deschid
spre „zarea grea de plumb", mahalălile
în care aşteaptă fecioarele ofticoase,
zidurile umede ale caselor, pământul ce pare un uriaş mormânt, liceul ca
cimitir al tinereţilor, apoi chiar cimitirul care ocupă şi el un loc în acest
tablou sumbru... Nici un semn, deci, de securitate din afară, nici un colţ în
care spiritul să se simtă în siguranţă, doar cadavre ce se descompun, păsări
care cad, pieţe pustii, parcuri solitare, ploi putrede, zări de plumb, din nou parcuri devastate, toamne ude şi primăveri ftizice, tristeţi de piatră, zăpezi
apăsătoare, imposibile, cavouri, cadavre pe catafalc, pereţi umezi şi ceruri
prăbuşite... Acesta este spaţiul fizic în care s-a fixat spaţiul interior, spaţiul de securitate al simbolistului Bacovia.
O securitate fragilă a spiritului în insecuritatea maximă a spaţiului din afară...
O securitate fragilă a spiritului în insecuritatea maximă a spaţiului din afară...
Există, totuşi, în poezia lui Bacovia şi
momente de calm şi mici spaţii ocrotitoare. Vremelnic ocrotitoare, securizante.
De pildă, odaia încălzită în care iubita serveşte ceaiul, cântă la clavir sau
citeşte „ceva de la poluri", ca în poemul Decembre. Instalat
în fotoliu, lângă soba în care trosneşte focul, poetul contemplă prin geamuri
peisajul polar de afară şi ascultă vijelia... Moment, repet, de linişte, de împăcare
cu lumea din afară în delir şi de calm interior. Până şi obiectele din casă,
până acum apăsătoare, doborâte de singurătatea lor, capătă acum o aură
mistică: „Şi toate mi-s sfinte". Zăpada (element, în genere, negativ,
obstacol în calea spiritului şi sursă de nelinişte pentru psihicul poetului
înspăimântat de lucruri) a creat un cadru favorabil. Poetul este, în camera
străjuită de nămeţi, un prizonier bucuros. Frica de elemente – sentiment
dominant în poemele
bacoviene – este înlocuită aici cu o scurtă stare de tihnă şi
desfătare:
Mai spune s-aducă şi ceaiul,
Şi vino şi tu mai aproape, –
Citeşte-mi ceva de la poluri,
Şi ningă... zăpada ne-ngroape.
Ce
cald e aicea la tine.
Şi
toate mi-s sfinte; –
Te
uită cum ninge Decembre...
Nu
râde... citeşte nainte.
E ziuă şi ce întuneric...
Mai spune s-aducă şi lampa –
Te uită, zăpada-i cât gardul,
Şi-a prins promoroacă şi clampa.
Eu nu mă mai duc azi acasă...
Potop e-napoi şi-nainte,
Te uită cum ninge Decembre,
Nu râde... citeşte nainte.
Nu
este, bineînţeles, tot timpul aşa. Poemul Nevroză din
acelaşi volum readuce în prim-plan
spaima de timp, în înţeles meteorologic, şi spaima de elemente. Odaia – spaţiu
securizant, loc de linişte şi contemplaţie – îşi pierde toate virtuţile
ocrotitoare. La fel zăpada. Ninge, acum, „prăpădind", ca-ntr-un cimitir,
afară se află târgul întunecat şi pustiu, iar în camera încălzită iubita cântă
la clavir un marş funebru. Decor tipic bacovian, acorduri lirice grave, ca un geamăt prelung într-o
singurătate absolut decimantă:
Ea plânge, şi-a căzut pe clape,
Şi geme greu ca în delir...
În dezacord clavirul moare,
Şi ninge ca-ntr-un cimitir.
Şi plâng şi eu, şi tremurând
Pe umeri pletele-i resfir...
Afară târgul stă pustiu
Şi ninge ca-ntr-un cimitir.
Mai
sunt, apoi, în acest spaţiu liric de securitate / insecuritate amurgurile violete, zăvoiul violet, copacii albi,
copacii negri, foşnetul toamnei, din
nou apusul de toamnă violet sau de
humă etc. care ar putea da o altă
idee despre relaţiile lui Bacovia în plan senzorial cu lucrurile din afară (cu le dehors). Acestea
sugerează însă mai degrabă o tehnică poetică decât un mod de a primi elementele
materiei. O tehnică învăţată de la simbolişti şi, cum am precizat deja, o poză asumată
şi transformată în cele din urmă într-un cadru de existenţă. Bacovia pune mai
mult suflet şi mai puţină fantezie decât alţii în aceste teste de audiţie colorată şi parfumată. Rezultă un număr destul de mare de poeme în care
sunetele şi parfumurile se cheamă şi se confundă într-o muzică a suspinelor.
Ambiţia poetului este de a realiza, cum spune în Nervi de primăvară, „o pictură parfumată cu vibrări de violet".
Invocă, în acest scop, pe
Venus care se iveşte dimineaţa dintr-o rouă de culori şi păşeşte apoi într-un
univers de lucruri violete. Matinală,
din care am desprins această imagine, este un
mic poem eminescian tradus în limbajul corespondenţelor simboliste:
Aurora violetă
Plouă rouă de culori –
Venus, plină de fiori,
Pare-o vie violetă.
Bat la geamul tău încet,
Bat cu-o roză sângeroasă -
Vino, floare somnoroasă,
Cât pe zări e violet.
Plâns de ape se repetă
Încă totu-i adormit –
Ca în vise s-a pornit
Roata morii - violetă.
Gol e-al sânului buchet
Floare goală somnoroasă...
Trist, cu roza sângeroasă,
Bat în geamul violet.
Aurora violetă
Se pătează de culori –
Venus, pală de fiori,
Pare-o stinsă violetă...
Există
şi poeme mai bune, estetic vorbind, pe tema corespondenţelor. Este cazul
bine-cunoscutelor Note
de primăvară din volumul Scântei galbene („Verde crud, verde crud... / Mugur alb, şi roz şi
pur"...) sau Note
de toamnă în care haosul este definit ca „o
veselie de eter", iar parfumul ca „un incendiu violet"... Este de
observat în aceste exerciţii lirice că Bacovia nu-şi abandonează niciodată
temele. Audiţia colorată este chemată să sprijine, liric vorbind, plânsul în abise, melancoliile, disperările, geamătul fiinţei. Uneori
impresia este de virtuozitate tehnică, de pur exerciţiu formal, ca în Decor:
Şi frunze albe, frunze negre,
Copacii albi, copacii negri;
Şi pene albe, pene negre
Decor de doliu, funerar...,
dar aceste repetiţii au, de regulă, rostul lor în
poem: sugerează intensitatea
unei stări de spirit sau obsesia unei fantasme.
Aici e decorul funerar şi parcul solitar,
în altă parte e sentimentul naturii care moare delirând (pastelurile
în altă parte e sentimentul naturii care moare delirând (pastelurile
de toamnă). Iată o pânză în care poetul
pictează negru pe negru:
Carbonizate flori, noian de negru...
Sicrie negre, arse, de metal,
Veşminte funerare de mangal
Negru profund, noian de negru...
Vibrau scântei de vis... noian de negru,
Carbonizat, amorul fumega –
Parfum de pene arse, şi ploua...
Negru, numai noian de negru...
sau miniatura lirică numită Alb unde
obiectele au culori mai clare şi melancoliile
par a fi armonioase:
par a fi armonioase:
Orchestra începu cu-o indignare graţioasă.
Salonul
alb visa cu roze albe –
Un
vals de voaluri albe...
Spaţiu, infinit, de o tristeţă armonioasă...
În
aurora plină de vioare,
Balul alb s-a resfirat pe neuitatele cărări –
Cântau
clare sărutări...
Larg,
miniatură de vremuri viitoare...
Domină, în această fantezie a culorilor, violetul. Dacă
lăsăm deoparte, bineînţeles, plumbul, culoarea
de fond. Totul poate îmbrăca eşarfele violetului: cimitirul, frigul, amurgul,
regretul, ninsoarea zăvoiul, după cum parfumele pot fi triste, îndoliate (Ecou de serenada), iar tăcerile vorbesc în marile abise (Noapte): „tăcerea
vibrează în gol cu zvon". Cu versul din urmă intrăm în alt plan al
lirismulu bacovian. Să mai rămânem, totuşi, puţin la audiţia colorată unde contribuţia poetului este capitală în lirica românească.
Este inutil să facem un recensământ al culorilor în aceste poeme sfâşietoare.
Mai important este de subliniat faptul că încercarea de sinteză a artelor
începută de simbolişti şi dusă mai departe de integraliştii avangardei, capătă
o notă de maximă credibilitate lirică în poemele lui Bacovia pentru că
obiectele, abstracţiunile colorate sau parfumate impun, în cele din urmă, un
univers liric inconfundabil. Acesta este proiecţia unui spirit care, dincolo de
„clarul de lună parfumat" sau de foşnetul colorat al toamnei agonizante,
intuieşte desfacerea lumii materiale. Este viziunea cea mai puternică pe care o
comunică aceste desene în cărbune pe un câmp de zăpadă cenuşie. Dar câtă
intensitate şi ce senzaţie stranie de tragic existenţial, de trăire totală în aceste figuri lirice de un
umor trist!...
Bacovia reuşeşte câteva performanţe în poezia
românească:
1. O performanţă retorică, cum am precizat la început: concentrează
poemul, reduce aproape de tot fondul epic şi renunţă la tipul de metaforă
romantic: metafora vastă, împodobită, metafora care deschide porţile
infinitului; poezia iese în lume, reiau formula lui T.S. Eliot, cu toate
vertebrele goale. Iată, ales la întâmplare, un Marş funebru în care toate determinările sunt halucinant de simple,
reale, nepoetice, dacă judecăm în funcţie de lirismul tradiţional:
salonul este „larg şi
gol", vântul este „amar", o brună despletită cântă la clavir un marş
lugubru de Chopin, o blondă, „înaltă, despletită, albă ca de var", care
pare o Ofelie nebună dintr-un prăpădit târg moldav, cântă la scripcă
„îngrozitorul marş", în
fine, clavirul geme lung, făcliile luptă în agonie să nu moară şi, rememorând
după oarecare vreme această noapte de pomină, poetul conchide că „viaţa-i
melodie funerară". Singura comparaţie, şi aceasta de o banalitate
desăvârşită, este faţa nebunei lăutare – „albă ca de var"... În rest, aici
şi în celelalte poeme, un alt mod de determinare a obiectului poetic, o altă
relaţie între cuvine: „vastul cavou", „noaptea udă, grea", „pustiu
adânc", toamna ce scârţâie din crengi ostenite „discordant şi
înfiorător", un corb care „taie orizontul diametral", „umbra mea
[ce] stă în noroi ca un trist bagaj", parcul „devastat, fatal",
orchestra cântă
„cu o indignare graţioasă", o pasăre cade în oraş „ca o
tristeţe mai mult", „zăvoiul [e] decadent", un grup de baletiste albe
trezesc „instinctul satanic", „complexul organic", aurora este
„îngrozitoare", în oraşul vast „cum nu mai este" ninge „secular"
sau „grandios" etc.
Procedeul îl folosise, parţial, şi Macedonski şi îl preiau şi unii dintre ucenicii săi.
Un vers din primul: „şi se uită, şi se uită mizerabilul
destin" – poate da o idee despre această tendinţă de a simplifica limbajul
poeziei. Bacovia extinde procedeul şi scutură versul de poamele retoricii
romantice. Poemul devine o comunicare aproape albă, o suită de propoziţii
urgente, grave, prăpăstioase, o scenă,
cum i-am zis, redusă epic la maximum, în care
obiectele
Procedeul îl folosise, parţial, şi Macedonski şi îl preiau şi unii dintre ucenicii săi.
şi întâmplările se îngrămădesc inestetic, la prima vedere:
Sunt câţiva morţi în oraş, iubito,
Chiar pentru asta am venit să-ţi spun;
Pe catafalc, de căldurâ-n oraş, –
Încet, cadavrele se descompun.
Cei vii se mişcă şi ei descompuşi
Cu lutul de căldură asudat;
E miros de cadavre, iubito,
Şi azi, chiar sânul tău e mai lăsat.
Toarnă pe covoare parfume tari
Adu roze pe tine să le pun;
Sunt câţiva morţi în oraş, iubito,
Şi-ncet, cadavrele se descompun...
La
urmă observăm însă că obiectele, întâmplările de o cruntă banalitate sugerează
o stare de spirit sau o stare de suflet (în definitiv este acelaşi lucru în
poezie), în cazul de faţă: teroarea dezagregării, topirea lumii materiale sub
acţiunea infernală a căldurii, oraşul văzut ca un hoit întins pe un catafalc
uriaş... Nicio metaforă nu înfrumuseţează acest mic discurs funerar, nicio
referinţă nu deschide textul spre marile concepte filosofice: totu-i pus la
vedere, ca o înşiruire inestetică de lucruri dizgraţioase şi totu-i scris cu o
uluitoare simplitate, în formele şi cu formulele cele mai banale cu putinţă...
Amintind pe Ion Barbu, am putea spune că, în timp ce poetul Jocului secund, „căftăneşte" versul românesc, Bacovia – înaintea
lui – „a decăftănit" versul romantic, a scos din el metafora-mit şi a introdus în poem construcţiile verbale curente,
oralităţile, prozaismele ce păreau a fi veşnic refuzate de lirism. Nu-i greşit
atunci să zicem că Bacovia este cel dintâi care, renunţând la metafora-mit impusă de romantism, introduce în poezia românească metafora-obiect, exploatată intens, apoi, de suprarealişti. Metafora-obiect este înlocuită
deseori cu o comunicare nefigurată, anti-retorică, aproape albă...
2. Cu
toate acestea, există o retorică bacoviană şi ea se bazează pe un număr de repetiţii şi pe o muzică specială a
versurilor... Să privim mai de aproape compoziţia câtorva poeme. Luăm poemul Finis format
din două strofe despărţite printr-un cuvânt („Pustiu") ca o pauză între
două execuţii muzicale. E vorba mai întâi de un cadavru impozant pe
un catafalc falnic şi de sânul care, în această atmosferă funebră,
„înmărmureşte falnic"... Asocierea unui simbol erotic cu un simbol
thanatic este veche în poezie. Romanticii au creat în jurul acestei relaţii o
veritabilă mitologie lirică. Bacovia opreşte muzica funerară şi introduce un
vers-ghilotină format, cum am zis, dintr-un singur cuvânt (pustiu), ca
un semn de circulaţie care indică altă direcţie a ideii. Şi poemul schimbă,
într-adevăr, planul de percepţie. Sunt citaţi poeţii preferaţi ai poetului şi
este exprimată acum direct starea de spirit a celui care contemplă, cu toţi
nervii bolnavi, dezastrele târgului blestemat:
Departe, în cetate viaţa tropota...
O, simţurile-mi toate se enervau fantastic...
Dar în lugubrul sălii pufneau în râs sarcastic
Şi Poe, şi Baudelaire şi Rollinat.
Procedeul
de a frânge muzica versului şi, în fond, de a sugruma discursul liric
poate părea uneori artificial:
poate părea uneori artificial:
Toamna sună-n geam frunze de metal,
Vânt.
În tăcerea grea, gând şi animal
Frânt.
În odaie, trist sună lemnul mut:
Poc.
Umbre împrejur într-un gol, tăcut,
Loc.
În van peste foi, singur, un condei
Frec.
Lampa plânge... anii tăi, anii mei
Trec.
Să mă las pe pat, ochii să-i închid,
Pot.
În
curând, încet va cădea în vid
Tot.
O, va fi cândva al fel natural,
Bis.
Toamna
sună-n geam frunze de metal,
Vis.
Este
vorba aici de un simplu reflex manierist, remarcat îndeosebi în faza târzie de creaţie. Dar până a deveni un reflex
mecanic, procedeul de a întinde sau restrânge versul, ca un elastic, se
dovedeşte a fi original. Poemul este ca o armonică, bine mânuită care se dilată
şi se strânge în funcţie de desfăşurarea motivului liric. O respiraţie, în
fine, care reproduce un ritm interior:
Oh, amurguri violete...
Vine
Iarna cu plânsori de piculine...
Peste parcul părăsit
Cad regrete
Şi un negru croncănit...
Veşnicie,
Enervare...
Din fanfare funerare
Toamna sună, agonie...
Pauze de linişte, fracturări de
ritm, deschideri, desfacerea versu lui în cuvinte ordonate vertical şi, în toate şi prin
toate aceste mic trucuri retorice, o muzică învăluitoare, stranie...
3. Bacovia este primul, cred,
care introduce la noi relaţia culturală în poem sau, mai corect spus, face din
referinţa livrescă un element de reflecţie lirică. Este un mod de a indica
modelele şi, totodată, de a gândi poezia ca artificiu, iar
opera ca produsul unui poeta
faber. Este, desigur, şi un joc, o
trecere, sub ochii cititorului, de la poezia inimii la poezia poeziei.... În
poemul citat mai sus dăm peste numele lui Poe, Baudelaire şi Rollinat, în alte
versuri sunt invocaţi Eminescu, Heine şi Lenau sau, mai aproape de stilul bacovian,
Verlaine. Prezenţa romanticilor nu arată o afinitate estetică, deşi există
câteva accente eminesciene în poemele lui Bacovia, ca, de pildă, în acest
dialog cu umbra (o temă romantică răspândită):
Mă prăfuise timpul dormind peste hârtii...
Se întindea noianul de unde nu mai vii;
O umbră, în odaie, pe umeri m-apăsa –
Vedeam ce nu se vede, vorbea ce nu era.
– Poţi să te culci, e ora şi noaptea-ntârziată
Vei scrie, altă dată, orice, şi tot nimic.
O umbră eşti acuma, şi pot să te ridic,
Lăsând odaia goală, şi lampa afumată...
Sau
în Poveste unde apare „şoptirea singuraticei păduri" şi, în
acest spaţiu tipic eminescian, se iveşte şi femeia „ca o pală rătăcire coborând
din alte zări". Erosul bacovian descoperă acum codrul mirific, tema
depărtării, idila, „povestea cu dureri şi cu mistere", euforia sărutului,
pe scurt amorul în faza juvenil-pasională. Chiar ritmurile acestei frumoase
poveşti de iubire amintesc
de desfăşurarea lentă, mătăsoasă a versului eminescian:
de desfăşurarea lentă, mătăsoasă a versului eminescian:
Îţi aduci aminte ziua când ţi-am spus că eşti
frumoasă,
Când cu buzele de sânge şi cu ochii sclipitori
Printre arborii de toamnă te opreai încet,
sfioasă,
Lăsând gândul spre amorul înţeles de-atâtea
ori...
Ego din volumul Cu
voi... (1930) este o reflecţie sceptică
pe tema femeii şi a lumii. Abstragerii de lume, detaşării de contingent
atitudini tipic romantice şi teme predilect eminesciene), le iau locul, aici,
nepăsarea sumbră, mizantropia neagră:
Tot mai tăcut şi singur
În lumea mea pustie –
Şi tot mai mult m-apasă
O grea mizantropie.
Din tot ce scriu, iubito,
Reiese – atât de bine –
Aceeaşi nepăsare
De oameni, şi de tine.
În fine, în Regretăm Comedii în fond (1936) apare misteriosul „nu ştiu ce", scos aici
din sfera erosului, iar în cele două catrene din poemul Din liră e sugerată tema despărţirii, asociată cu aceea a
învinuirii femeii nedemne de un mare amor.
E una dintre temele primului
Eminescu, din faza Venere
şi Madonă. Bacovia traduce în limbajul lui,
mai concentrat şi fără metafore, pasiunea contrariată
a erosului:
Dacă, de-acum, e târziu
Şi ochii mei sunt seci –
Ajunge să-nţeleg...
Plecată eşti, pe veci!
4.
S-a vorbit de monotonia poeziei lui Bacovia, de tematica ei redusă, în sfârşit, de „manierismul
insuportabil" (G. Călinescu). Faptul este de ordinul evidenţei, deşi
trebuie să recunoaştem că tocmai această închidere a lirismului într-o
problematică repetitivă dă o notă de originalitate şi profunzime poemelor sale.
În fond, poezia lui are un unic motiv muzical, executat la un violoncel care,
încet-încet, prin acumulare de tonuri joase, dă o impresie extraordinară de
suferinţă şi de vibraţie aproape maladivă a spiritului. Dacă nevroza are un
sunet şi are o culoare, ea are, în literatura română, culoarea şi sunetul
poemului bacovian. Spre deosebire de Arghezi care încearcă toate temele şi
construieşte o vastă mitologie lirică în
jurul lor, autorul Plumbului
trasează în jurul lui un cerc de mici subiecte
şi nu evadează aproape niciodată din acest spaţiu. Tot ceea ce se petrece se
petrece aici. La urmă, vedem că cercul s-a umplut de fantasme şi că poemele
ating temele grave ale existenţei. Poezia plictisului provincial, poezia
târgului blestemat, copii după pozele
decadenţilor, manierism patetic, teama de
universurile umide, fragilitatea fiinţei în faţa elementelor, invenţie poetică
limitată şi reluări obsesive într-o lirică astenică, ingenuă în măsura în care ingenuitatea se înţelege cu
imitaţia modelului? Toate acestea sunt adevărate sau de multe ori adevărate,
reale, dar există ceva mai profund în
această poezie a spaţiilor închise şi a singurătăţilor compacte, şi anume
sentimentul de gol al existenţei şi de gol istoric, senzaţia de surpare a lumii
şi, odată cu ea, de surpare lentă a elementelor interioare ale fiinţei, în
fine, amestecul, cum am spus la început, de naivitate şi poză satanică într-o
lirică muzicală care încearcă, din loc în loc, să strice regulile retoricii.
G. Călinescu vorbeşte chiar de „o retorică întoarsă", însă retorica poetică
nu-i răsturnată integral şi consecvent în lirica bacoviană. Poetul, fidel
programul lui Verlaine, încearcă doar s-o sugrume din când în când, întrerupând
fluiditatea discursului pentru a-l recompune, apoi, în altă strofă.
Multe
versuri sunt emblematice tocmai prin prozaismul lor sau, mai bine spus, prin
îndrăzneala de a defini o stare lirică nu prin mijloacele tradiţionale de
seducţie, ci printr-o alianţă din care a fost eliminată tocmai „poezia"
în veşmintele ei sărbătoreşti. Câteva dovezi: iată amurgul, universul
ca un cavou, târgul ostil şi pustiul existenţei:
Trec corbii – ah, „Corbii",
Poetului Tradem –
Şi curg pe-nnoptat
Pe-un târg îngheţat,
Se duc pe pustii...
sugerate, toate, prin câteva referinţe cât se poate de
banale şi un „ah" care ruşinează orice idee de solemnitate în poezie.
Gravitatea, solemnitatea găsesc însă o altă cale pentru a ajunge la suprafaţa
versurilor:
„Un gol istoric se întinde"
..................................................
„E toamnă, e foşnet, e somn..
Copacii, pe stradă oftează;
E tuse, e plânset, e gol...
Şi-ifrig, şi burează... "
.................................................
„Barbar
cântă femeea-aceea"
..................................................
„O
poemă decadentă, cadaveric parfumată"
..........................................................
„Şi-n toamna asta udă, mai
putredă ca cele ce s-au dus
Când
vântul va boci, din nou, la cei de jos, la cei de sus,
La geamul tău, în spaima nopţii, ca un prelung
final,
Voi repeta că anii trec mereu
mai greu şi mai brutal"
.........................................................
„Ninge
secular, tăcere, pare a fi bine"
...........................................................
„Ninge grandios în oraşul vast
cum nu mai este"
........................................................
„Sunt cel mai trist din acest
oraş "
.........................................
„Verde
crud, verde crud...
Te mai văd, te mai aud!"
....................................................
„La geamuri, toamna cântă
funerar
Un vals îndoliat şi monoton..."
. ...................................................
„E
numai vedere... nu mai pot să vorbesc"
....................................................
„Şi
plouă cu-o părere de rău"
....................................................
„O,
ţară tristă, plină de humor..."
..............................................
„Liceu, – cimitir
„Liceu, – cimitir
Al tinereţii mele
Pedanţi profesori
Şi
examene grele..."
. ...............................................
„Vorbeşte încet, păşeşte încet,
Că totul cade ca o jale nouă."
...............................................
„E ora când cade gândul amar,
Tăcere... e
ora laşităţii..."
............................................
„Blestemată mai fie şi toamna
„Blestemată mai fie şi toamna
Şi frunza ce pică pe noi –
Blestemat să mai fie şi târgul
Ursuz şi cu veşnice ploi...
Cetate, – azilul ftiziei –
Nămeţi de la pol te cuprind...
Cetate, azi moare poetul
În braţele tale tuşind..."
De unde vine farmecul bizar al acestor versuri care nu
cuprind nicio comparaţie
de preţ şi nicio metaforă care să ne fure ochii si să
încânte urechea? De ce ne rămân în minte deşi nu au în ele nimic memorabil? Cum
se face că aceste confesiuni, de o exasperantă banalitate, acaparează, sminteşte fantezia
noastră de lectori sceptici, în sfârşit, cum de reuşeşte Bacovia să simplifice
atât de mult limbajul poeziei, dându-i în acelaşi timp atâta pregnanţă şi o aşa
de mare putere emoţională?... Secretele poeziei moderne, care, cum se ştie, îşi
caută sonuri
şi vederi (o formulă bacoviană) în zonele de umbră ale existenţei.
Rimbaud invita poetul modern
să viziteze nevăzutul, neauzitul, nepipăitul şi nemirosibilul pentru
a putea reinventa
poezia. Bacovia, pornind din alt punct,
inspectează cămările realului derizoriu, ungherele plictisului existenţial,
subteranele tristeţii şi ale eşecului, în fine, priveşte existenţa prin geamul
afumat al unei delirante singurătăţi... Reuşeşte şi el, în cele din urmă, să
reinventeze poezia silind-o
să coboare în micile interne ale existenţei
curente...
să viziteze nevăzutul, neauzitul, nepipăitul şi nemirosibilul pentru
Bacovia? Un liric care îmbracă veşmintele
marii poezii lăsând,
voit sau nevoit, la vedere, cusăturile inestetice.
EUGEN SIMION
Bucureşti, 9 noiembrie 2001
De-acum, tuşind, a şi murit
o fată,
Un palid visător s-a împuşcat;
E toamnă şi de-acum
s-a-nnoptat…
– Tu ce mai faci, iubita mea
uitată?
Într-o grădină publică,
tăcută,
Pe un nebun l-am auzit
răcnind,
Iar frunzele cu droaia se
desprind;
E vânt şi-orice speranţă e
pierdută.
Prin târgu-nvăluit de sărăcie,
Am întâlnit un popă, un
soldat…
De-acum pe cărţi voi adormi
uitat,
Pierdut într-o provincie
pustie.
De-acum, au şi pornit pe lumea
eronată
Ecouri de revoltă şi de jale;
Tot mai citeşti probleme
sociale…
Sau, ce mai scrii, iubita mea
uitată?
NOTE DE TOAMNĂ
Tăcere… e toamnă în cetate…
Plouă… şi numai ploaia dă
cuvânt –
E pace de plumb, e vânt, şi
pe vânt
Grăbite, trec frunze
liberate.
Deschide, dă drumu-adorato,
Cu crengi şi foi uscate am
venit;
În târg, o fată tristă a
murit, –
Şi-au dus-o pe ploaie, şi-au
îngropat-o…
Dă drumu, e toamnă în cetate –
Întreg pământul pare un
mormânt…
Plouă… şi peste târg, duse de
vânt,
Grăbite, trec frunze liberate.
ALTFEL
Omul începuse să vorbească
singur…
Şi totul se mişca în umbre
trecătoare –
Un cer de plumb de-a pururi
domnea,
Iar creierul ardea ca flacăra
de soare.
Nimic. Pustiul tot mai larg
părea…
Şi-n noaptea lui amară tăcuse
orice cânt, –
Şi-nvineţit de gânduri, cu
fruntea în pământ,
Omul începuse să vorbească
singur…
SINGUR
Odaia mea mă înspăimântă
Cu brâie negre zugrăvită –
Prin noapte, toamna despletită
În mii de fluiere cântă.
– Odaie, plină de mistere,
În pacea ta e nebunie;
Dorm umbre negre prin unghere,
Pe masă arde o făclie.
– Odaie, plină de ecouri,
Când plânsu-ncepe să mă
prindă,
Stau triste negrele
tablouri –
Făclia tremură-n oglindă.
Odaia mea mă înspăimântă…
Aici n-ar sta nici o iubită
–
Prin noapte, toamna despletită
În mii de fluiere cântă.
UMBRA
Mă prăfuise timpul dormind
peste hârtii…
Se întindea noianul de unde
nu mai vii;
O umbră, în odaie, pe umeri
m-apăsa–
Vedeam ce nu se vede,
vorbea ce nu era.
– Poţi să te culci, e ora
şi noaptea-ntârziată,
Vei scrie, altă dată, orice,
şi tot nimic.
O umbră eşti acum, şi pot
să te ridic,
Lăsând, odaia goală, şi
lampa afumată…
DIMINEAŢĂ
O cafea neagră… şi-o ploaie
de gheaţă,
Când spiritul mai arde culori
în odaie –
O privire pe-o carte, pe
straie,
Şi pasul mă-ndrumă în
dimineaţă.
Cum frigul, tremurând ca o
veste,
Tot plânge de-al meu şi
de-al tău…
Tot mai mult am rămas cu ce
este,
Şi plouă cu-o părere de
rău.
Am uitat dacă merg… încă
tot mă iubesc…
Am ajuns la timp, ocup şi
un loc.
Dar gândul apasă cu greul
său bloc…
E numai vedere… nu mai pot să
vorbesc…
DIES IRAE
Cât de
străin sunt de ţara mea,
Şi nici
un dor nu mi-a rămas –
Gând rău,
şi-ntunecat,
Închide
al dreptăţii glas.
Va fi
târziu în ziua-aceea…
Şi
bântuie în calea mea,
Tăceri de
vremi, sinistra foame!
Sau
cântece ce plâng mereu:
–
Grăbeşte, nu mai aştepta!
SONET
E-o noapte udă, grea, te-neci
afară.
Prin ceaţă – obosite, roşii,
fără zare –
Ard, afumate, triste felinare,
Ca într-o crâşmă, umedă,
murdară.
Prin măhălăli mai neagră
noaptea pare…
Şivoaie-n case triste inundară
–
Ş-auzi tuşind o tuse-n sec,
amară –
Prin ziduri vechi ce stau în
dărâmare.
Ca Edgar Poe, mă reîntorc spre
casă,
Ori ca Verlaine, topit de
băutură –
Şi-n noaptea asta de nimic
nu-mi pasă.
Apoi, cu paşi de-o nostimă
măsură,
Prin întuneric bâjbâiesc
prin casă,
Şi cad, recad, şi nu mai
tac din gură.
CU VOI…
Mai bine singuratec şi uitat,
Pierdut să te retragi
nepăsător,
În ţara asta plină de humor,
Mai bine singuratec şi uitat.
– O, genii întristate care mor
În cerc barbar şi fără
sentiment, –
Prin asta eşti celebră-n
Orient,
O, ţară tristă, plină de
humor…