luni, 24 decembrie 2012

M.R. PARASCHIVESCU, Să fii numai o silă zâmbitoare?



M. R. PARASCHIVESCU
(2 octombrie 1911 - 17 februarie 1971)


ULISE

Încolăciţi stau norii ca un trup
Din stinse veacuri şi pierite forme,
Doar părul galben despletit: un stup
Pe care-albine scriu cuneiforme.
Tâşneşte din havuzul de scântei
Prin maxilarul stâncii o cascadă
Ce-şi sfâşie în albii colţi de stei
Fluida avalanşă de zăpadă.
Dar, leneşă, prin vifore când treci
O tânguire se destramă-n vid:
Tu strânge-ţi pumnii pe orbite reci
La cântecul sirenelor, perfid.

OMER

Un zid de lavă stinsă mă-nconjoară,
Ca ochii mei cei scurşi şi împietriţi;
Mă port cu el, jelind din ţară-n ţară
Şi hărtănit, precum odinioară
De cozi de cai legaţi, zălogii sciţi,
Potrivnice epoci mă despicară
Şi rătăcesc, şi sunt legendă iară.

VIOARA

Cum stă-n sicriul ei cel mic culcată,
Vioara pare moartă înc-o dată.
Încremenit, arcuşul subţirel
I-a amuţit alăturea şi el,
Cel care sprinten alerga pe strune,
Şi nicio melodie nu mai spune.

Voi ştiţi prea bine că sunt o vioară,
Prieteni, care cântă să nu moară.


SPÂNZURĂTOAREA

Ca un pândar de spaimă împunge depărtarea
Cu pliscul ei cel negru, de corb, spânzurătoarea
Anume potrivită ca stârvul ea să-l ţină
Departe de ţărână, aproape de lumină.

IANUS

Un cer adoarme. Altul, pe sub noi,
Mai limpede se urcă-n dimineaţă;
A stelelor cenuşă în convoi
Şi-o scutură, schimbându-se la faţă.

Vezi semnul? Din durerile de ieri
O bucurie nouă se-mplineşte
Precum ades, prin valuri de tăceri,
Din umbra mea, obrazul tău zâmbeşte.

FÂNTÂNI

Mergeam demult. Doar câmpu-mi sta în faţă
Şi-un iute vânt foşnind prin ierburi arse.
În depărtări, ţărâna ca o ceaţă
Îşi legăna fuioarele întoarse.

Râvneam ca orice gest din câte-aş face
Să fie plin, nepăsător şi cald
Şi, risipit prin plante, copii şi dobitoace,
În pacea zilei clare să mă scald.

Ca şi făptura-mi, fapta zgrunţuroasă
Îşi scrie-aceeaşi urmă-tatuaj,
Cum numai morţii îndărătnici lasă
Prin bălării, al pietrei sterp limbaj.

DOJANĂ

Poetule, de ce-ţi bagi versu-n timp?
De nu răcneşti ori nu blestemi, n-atinge
Cu aripa vreo culme din Olimp,
Ci-n laude festive se va stinge.

Cresc după ploaie albele ciuperci
Mărunte, mute-n moile cotoare.
De nu poţi fi un trăsnet, vrei să-ncerci
Să fii numai o silă zâmbitoare?