Ştefan Aug. DOINAŞ – „UN DIALOG CU MINE ÎNSUMI”
Mi s-a propus să-mi imaginez, şi să pun pe
hârtie, un dialog cu mine însumi. Un dialog? A vorbi cu tine însuţi înseamnă
a întrerupe un murmur: murmurul interior al fiinţei tale, care ca un izvor
curge dintr-un infinit spre alt infinit. Dar a opri curgerea unei ape înseamnă
a o face fântână, iar în fântâna ta interioară te vezi întotdeauna pe tine şi
numai pe tine. Acest pretins dialog cu tine însuţi nu poate fi, în fapt, decât
un monolog: monologul lui Narcis. Şi în ce poate să consiste un monolog al
lui Narcis, dacă nu în consemnarea unei trăiri care se află, în întregime, du coté du
discours et de l'imaginaire, cum zice un filosof francez.
Să însemne acest fapt – aşa cum susţine André Compte-Sponville – că il n'est de
vraie vie que rêvée?
Aşadar, pentru a pune lucrurile la punct, mi se propune să visez
asupra vieţii mele. În fond, mi se propune
cel mai banal dintre visuri, acela pe care l-am practicat de când mă
ştiu, şi pe care îl practic şi acum, în stare de trezie. O aparentă stare de
trezie, întrucât chiar această pretinsă veghe, luciditate a mea, se integrează
unui flux oniric: a monologa înseamnă a atinge acel prag de iresponsabilitate
în care te hrăneşti cu propriul vis – treaz – al vieţii tale.
Unii – cei serioşi, meditativii, cei care
filosofează – vor fi, poate, scandalizaţi de
cuvântul „iresponsabilitate”. Cum, adică, vor zice ei,
cum ar putea să fie iresponsabilă o gândire care se
apleacă, plină de luciditate, asupra elementelor pe care i le furnizează propria ei structură psihosomatică?
Oare poate fi iresponsabil un gânditor, cum este Cioran, cel mai
obstinat, cel mai sensibil, cel mai vicios notar al meteorologiei glandelor?
Sunt gata să cer iertare omului Cioran, care – bolnav fiind din fragedă
tinereţe - a suferit foarte mult; dar nu sunt dispus să îi cer iertare
artistului Cioran, alchimistul estet, care a fost în stare să facă literatură
din suferinţa sa.
– Dar cu ce ai
vrea să se hrănească literatura? mă întâmpină acea parte din mine – un dublu al
meu? – ale cărui intervenţii le voi consemna, de aici înainte, prin liniuţa
dialogului. Viaţa, exclusiv viaţa, este solul – îngrăşat de diverse substanţe –
în care creşte această floare de maidan, căreia eşti, văd, dispus, să-i acorzi
o nemeritată prioritate. Cum mai poţi să fii susţinătorul unei asemenea idei, după
imensa gafă critică pe care ai făcut-o scriind, şi publicând, acel interminabil
studiu despre poezia lui Lucian Blaga: o sută de pagini false, în care susţii că lirica
acestui mare poet ar avea exclusiv o biografie spirituală. Orice istoric literar poate
să-ţi demonstreze, cu documente, că fiecare poezie blagiană are
ca sursă de inspiraţie un eveniment biografic neîndoios. Vreau să zic, real.
– Tot ce am contestat eu a fost concepţia
despre biografie ca substrat cauzal-explicativ al valorii artistice. Talentul
este potenţialitate. Biografia nu oferă acestei energii decât ocazia de a sc manifesta, de a se realiza ca operă. Pentru
aprecierea – şi chiar pentru înţelegerea -estetică a unei poezii de Blaga, cum
ar fi Bocea del Rio, este absolut nesemnificativ şi lipsit de
importanţă, faptul că poetul a petrecut o vară cu iubita lui la Gura Râului.
Asemenea „revelaţii" nu pot să dea satisfacţie decât oamenilor lipsiţi de
gust poetic, pentru care opera de artă apare ca o simplă şaradă a vieţii.
– Dar atunci
din ce se hrăneşte poezia?
– Din poezie. Exprimarea corectă este
următoarea: discursul poetic se hrăneşte din diversele tipuri de discurs care se înrudesc cu el însuşi:
discursul filosofic (îndeosebi metafizic şi
cosmologic), discursul mitologic, discursul simbolic, discursul religios etc.
– Nu se poate, domnule! Poeziile tale –
poeziile noastre – din perioada Hălmagiu- Gurahonţ s-au hrănit din imprecaţia
anti-comunistă, poeziile din primii ani sibieni s-au hrănit din faptul că... am iubit, da: din faptul că eram
îndrăgostit...
– Cine era îndrăgostit: tu?
– Da,
eu.
–
Dar poeziile le-am scris eu, nu tu.
–
Păi, nu suntem o singură persoană?
– Suntem o singură persoană
plurală. Adu-ţi aminte de poetul portughez Fernando Pessoa. Ca poet, eu nu
pot să fiu decât de acord cu el: în mine, de asemenea, există mai mulţi
heteronimi. Unul dintre ei eşti tu...
– Să ne întoarcem la refuzul vehement al comunismului,
de pe vremea când eram profesor la ţară şi la iubirile
din timpul studenţiei. Poeziile scrise în aceste împrejurări...
– Erau foarte proaste,
deci nu erau poezie. Pe de o parte. Pe de alta, aminteşte-ţi că ura contra
comunismului, mânia proclamată în acele – acum pierdute (poate că mai există pe
la Securitate...) – „Sonete ale mâniei”, îşi găsiseră ca modalitate de
exprimare forma fixă a sonetului. Ai mai auzit vreodată ca o revoltă sinceră şi
impetuoasă să „încapă” în 14 versuri cu arhitectură
prestabilită? Sper că n-ai uitat că sonetele erau unul în continuarea altuia, cu reluarea ultimului vers din sonetul
precedent ca vers prim al celui următor,
şi că ultimul sonet din serie era exact primul citit de-a-ndoaselea. Ce crezi
că prima în această arhitectură: sentimentele anti-comuniste, sau plăcerea rafinată,
pur estetică, de a compune o astfel de pretenţioasă încrengătură de sonete? Politicul era acolo, un simplu pretext.
– Dar
pentru mine era o realitate trăită profund!
– Nu sinceritatea este condiţia
primă a calităţii poeziei. În tinereţe l-am citat adesea pe Blaga, care,
într-un aforism, spune cam aşa: dacă sinceritatea ar fi condiţia marii poezii,
atunci boncăluitul cerbilor în perioada lor de rut ar fi cea mai sublimă
poezie...
– Dar
poeziile de dragoste? Eu eram sincer îndrăgostit!
– Şi eu eram sincer
îndrăgostit: îndrăgostit de poezie. De aceea, scriam cu nemiluita: câte
zece-cincisprezece poeme pe zi. Toate proaste. Unele erau „scrise” – îţi aminteşti? – „pentru Alexandrina”, altele „pentru fata din munţi”. Aceste poeme n-au nicio
importanţă, fiind proaste, după cum acea „Alexandrina”, sau acea „fată din munţi” n-au absolut nici o importanţă.
– Să
înţeleg, din ceea ce spui, că mă renegi, că te lepezi de mine?
– Nici nu mă gândesc să te reneg:
eşti eul meu empiric. Extrem de necesar şi de scump, în ordinea vieţii. Aşa cum
eu sunt eul tău creator, extrem de necesar şi de scump, în ordinea artei.
– Am scris
şi o piesă împreună Brutus şi fiii săi. Aproape
regalistă.
– Pardon!
Regalismul şi republicanismul, rolul maselor şi rolul aristocraţiei, toate se echilibrează perfect în această piesă. Crezi că
ea se înscrie în biografia noastră empirică? Nici vorbă! Ai uitat cât datorează
fiecare personaj lecturilor politice, pe care le-am făcut în vremea aceea? Este
mai mult o piesă morală, decât politică ...
– Atunci
înseamnă că este mai mult o piesă a mea ...
– Să nu ne împărţim pe noi înşine între noi!
– Ascultă: nu
e nevoie să-ţi amintesc că eul nu e o substanţă; el este ori compus din
agregate, ca în concepţia buddhistă, ori compus din atomi, cum zicea Democrit.
Iar atunci când Pascal îl consideră haïssable, el îl
socoteşte demn de a fi urât tocmai pentru că nu e altceva decât o iluzie. O
să-ţi citez, ţie – care eşti responsabilul cu citatele – o cugetare care zice
aşa: – „Qu’ est-ce que le moi? Celui qui aime quelqu’un à cause de sa beauté, l’aime-t-il? Non: car le
petite vérole qui tuera la beauté, sans tuer la personne, fera qu’il ne
l’aimera plus. Et si on m’aime pour mon jugement, pour ma mémoire, m’aime-t-on,
moi? Non, car je puis perdre ces qualités sans me perdre moi-même. Où est donc
ce moi, s’il n’est ni dans le corps, ni dans l’âme? Et comment aimer le corps
ou l’âme, sinon pour ces qualités qui ne sont point ce qui fait le moi,
puisqu’elles sont périssables? Car aimerait-on la substance, de l’âme d’une
personne, abstraitement et quelques qualités qui jamais personne, mais
seulement des qualités”. Când tu, care te numeşti singur eu creator nu vei mai
scrie, nu-ţi va mai rămâne decât să mă iubeşti pe mine, eul empiric, ca singura
noastră calitate durabilă ... Aşa că ai grijă!
– A, nu! Fără narcisisme de felul acesta! Doar nu-ţi imaginezi că aş
putea să mă îndrăgostesc de acea parte din mine care arată ca tine...
– Iar eu, la fel!
– Sper.
– Pascal denunţă eul ca o iluzie ce merită să fie urâtă, tocmai pentru că
această iluzie, acest Narcis, se interpune ca o perdea fascinantă între om şi
Dumnezeu... Apropo, cum stăm cu religia?
– Te ştiu credincios.
– Iar eu te simt raţionalist. În
chestiunea aceasta, a lui Dumnezeu, te-am simţit tot timpul diferenţiat de
mine: aşteptai parcă în urma mea, stând mereu la pândă, în timp ce eu mă rugam,
în biserică, sau acasă. De ce?
– Pentru că credinţa ta
începe acolo unde se termină raţiunea mea. Eşti compensaţia limitelor mele speculative.
De câte ori ajung la marginea acestei prăpăstii – a sensului ultim – mă arunc
în braţele tale. Ne completăm reciproc.
– Serios?
– Sfântul Augustin scrie: „Ergo intellige, ut credas:
crede, ut intelligas”.
– Da, dar în această condiţionare reciprocă, eu am totuşi un rol în plus.
– Care?
– Aşa cum unii oameni au, iar
alţii nu au, auz muzical, eu sunt auzul tău divin. Un organ în plus, nu?
– Da şi nu. Omul superior,
omul dotat cu raţiune îşi petrece existenţa căutând sensul acestei vieţi, al
acestei lumi. Însă raţiunea lui se dovedeşte incapabilă să-l găsească. De ce?
Pentru că sensul lumii, sensul vieţii se află nu în această lume, în această
viaţă. Un filosof de orientarea lui Wittgenstein zice: „Există în lume ceva problematic, ceea ce noi numim
sensul ei... Acest sens nu îi este interior, ci exterior”. Aceasta e o concluzie – recunosc: negativă – pe
care o trage raţiunea însăşi. Şi atunci, la rândul ei, vine credinţa pentru a
da semn pozitiv acestei concluzii, adică pentru a afirma sensul adevărat al
existenţei umane.
– Vrei să susţii că Dumnezeu este
sensul prezent-absent al acestei lumi, prezent în lume prin însăşi absenta
(adică transcendenţa) sa?
– Exact. Ca atare, Dumnezeu
este atins atât de tine, cât şi de mine, în aceeaşi măsură. Să nu mi te crezi
superior!... Căci nu numai Dumnezeu este paradoxal: şi omul adevărat este un
paradox, întrucât omul adevărat îl iubeşte şi cu raţiunea pe Dumnezeu. Având în
vedere că există într-adevăr un sens ultim al existenţei (pe care-l anunţă
atâtea numeroase semne: miracolele), noi doi putem să mergem împreună până la
capătul speranţei noastre, care este credinţa, şi până la capătul credinţei
noastre, care este caritatea. Aceste trei virtuţi teologale nu-mi aparţin mie,
mai mult decât ţie, sau invers: suntem amândoi la fel de buni... teologi.
– Da, dar eu sunt cel ce spune
rugăciunile; adică eu sunt cel ce simte absenţa lui Dumnezeu, ca o dovadă că el
există, însă e aiurea, în altă lume.
– Pardon! „E nevoie de o reprezentare a lumii în care să existe vid, pentru ca
lumea să aibă nevoie de Dumnezeu. Ceea ce presupune existenta răului.” Ştii cine zice asta? Simone
Weil. Aşadar, nu tu – care eşti înclinat să devii mistic, să te contopeşti cu
Dumnezeu – ci eu, care mă lupt împotriva acestui rău, şi care mă lupt de cele
mai multe ori la modul raţional, eu sunt agentul moralei.
– Cum aşa? Cel mai adesea, eu sunt cel căruia i se
face milă, eu sunt cel ce-l iubesc (e drept: atât cât pot) pe aproapele meu...
– Dar eu sunt cel ce face Binele! Eu fac ceea ce trebuie făcut!
– Aha,
monstruosul „imperativ categoric” al lui Kant!... Ştii că mi se pare profund
ne-creştinesc?...
– Şi mie. De aceea îl introduc în discuţie, numai pentru a... întreţine
discuţia.
– Prea des
iţi place să fii „advocatus diaboli”! La ce bun?
– Ca un corectiv la necesarul fanatism pe
care-l implică orice credinţă: ca o pledoarie pentru toleranţă. Cu sau fără
Inchiziţie, orice dogmă e fanatică, pentru că orice religie se crede în posesia
Adevărului (cu A mare), şi deci nu acceptă alt adevăr decât al ei. Mai mult
chiar: fiecare confesiune are pretenţia că drumul pe care merge ea, că ritualurile
pe care le practică ea, că dogmele pe care le afirmă ea, reprezintă singura
cale adevărată spre Dumnezeu.
–
Ortodoxismul nostru nu face excepţie, din păcate... Mi-aduc aminte acea
discuţie, de acum vreo zece ani, de la Belgrad, cu o înaltă faţă bisericească sârbă: pentru acel vicar, şcolit
la Oxford şi la Sorbona, papa de la Roma era tot una cu Antichrist!... În
prezent, la noi, reprezentanţii bisericii duc o luptă mai acerbă împotriva
greco-catolicilor romani şi împotriva sectanţilor de orice fel, decât împotriva
ateilor şi a doctrinei comuniste atee, adevăraţii duşmani ai Creştinismului ...
Ai văzut ce se întâmplă cu preoţii noştri? Pentru că nu ştiu să găsească sau să
inventeze mijloacele potrivite – practice şi duhovniceşti – menite să-i atragă
şi să-i păstreze pe credincioşi, aproape toţi ating exclusiv coarda cea mai
sensibilă a poporului – naţionalismul. Este exact ceea ce au făcut şi pe
vremea lui Ceauşescu. Biserica Ortodoxă Română e prezentată ca singurul gardian
al spiritualităţii noastre, al tezaurului românesc de credinţe, tradiţii,
valori istorice etc. Fidelitatea creştină ia, uneori, forme aberante de extremism
naţional şi xenofobie. Biserica, Armata şi dreapta politică românească fac astăzi corp comun.
– Da: am citit cu stupoare că stareţul
mănăstirii Putna a declarat că, pentru sfinţia sa, revista România
Mare constituie
„un far călăuzitor”...
–
Între cele două războaie, agenţii activi ai credinţei noastre religioase –
adică preoţii de la ţară – au dus o singură politică: alianţa cu legionarii şi combaterea „jidanilor şi a francmasonilor”.
– Se poate, dar... să nu exagerăm!...
Preoţii de la ţară au fost aceia care, în aceşti din urmă cincizeci de ani, au
suferit umilinţele, discreditul, batjocura, mizeria materială şi închisoarea.
Ei, nu cei din fruntea piramidei. Părintele Stăniloaie scrie în Arca: „Nimeni din
ierarhie n-a fost la închisoare”. Martiri, însă, am avut. Aşa cum am avut şi încă avem, slavă Domnului, o
splendidă, exemplară viaţă monahicească.
– Ceea
ce reproşez eu Bisericii Ortodoxe Române este că n-a radicalizat conflictul cu
Puterea atee comunistă, ci a încercat – cum pretind unii – să salveze de la
distrugere ceea ce se putea salva. Oare ce se putea salva şi ce s-a salvat
într-adevăr? Nimic, doar ceea ce a scăpat degetului demolator al dictatorului
şi ochiului de scorpie al consoartei sale. Cu decenii în urmă, Biserica
Kreţulescu a fost salvată, cu argumente de ordin istoric şi artistic, nu
religios, de către ministrul de atunci al Arhitecturii, nu de către
Patriarh. Unde este vocaţia martiriului creştinesc a Bisericii?
– Aş fi fost mulţumit
dacă unii „prinţi
ai Bisericii”, care au pactizat cu diavolul, ar fi dovedit
măcar vocaţia sfintei taine a mărturisirii şi a căinţei. Dar cine, oare, şi-a pus cenuşă în cap, cine
a strigat plin de ruşine: „Nemernicul de mine! Nu sunt
vrednic să mai port cârja păstorească: am să mă retrag la
mănăstire...?” Nimeni...
– Retragerea la mănăstire?
Asta îmi aduce aminte de tropismul nostru istoric: veneau Tătarii? ne retrăgeam
în munţi; veneau Turcii? ne retrăgeam în munţi; veneau Ruşii? ne retrăgeam în
munţi ... Până la urmă acest tropism ne-a
devenit fatal: am ajuns să ne retragem din Istorie... înţelegi de ce nu l-am
iubit eu prea mult pe filosoful tău Noica?
–
Noica ne-a arătat, în multe privinţe, ceea ce suntem.
– Eu aşteptam să ne arate
ceea ce trebuie să fim.
– Filosofia nu e chemată să schimbe viaţa, aşa cum pretinde Marx. Pe Noica trebuia să-l înţelegi. Orice
imperialism al spiritului – uită-te la Platon şi la Hegel –
înseamnă recluziune şi extaz în puritatea sa, cuprindere superioară şi, ca atare, estompare a antinomiilor vieţii.
Pentru Noica nu exista decât cultura, care nu
era decât filosofîe, care nu era decât ascetică disciplină interioară.
Unii poeţi văd idei, unii filosofi se lasă devoraţi de idei. Cu întreg
respectul neştirbit, pe care de altfel i-l datora din plin, „şcoala de la Păltiniş” s-a „despărţit”,
paideic vorbind, de maestrul ei, tocmai din cauza unui fanatism noocratic pe
care tinerii discipoli nu puteau să-l îmbrăţişeze. Când Andrei Pleşu (dacă nu
mă înşel) i-a reproşat dascălului său că n-a început prin a scrie, nu un tratat
de ontologie, ci unul de etică, el a repetat reproşul pe care, cu patruzeci de
ani înainte, noi, cei din „Cercul Literar din Sibiu” i l-am făcut la un cenaclu al nostru, maestrului nostru, filosofului
Lucian Blaga.
– Marea lecţie a lui Blaga este, totuşi,
pentru toată generaţia noastră, aceea a
inegalabilului poet. Iar spre sfârşitul vieţii lui, aceea a omului superior de
cultură, a geniului, dând dovadă de demnitate personală în împrejurări vitrege,
scârbit de ispitele politicului.
– Să nu vorbim despre ceea
ce ne-a dat el, ci despre ceea ce nu i-am dat noi,
deşi îi eram îndatoraţi. De pildă, niciunul dintre noi nu este drept: niciunul
dintre noi nu se dedicase filosofiei ca uiare – n-a procedat la valorizarea
operei lui filosofice mult mai interesantă decât se ştie, mult mai în
consonanţă cu spiritul european al timpului nostru, decât se crede. Şi nu numai
în materie de filosofie a culturii (aceasta ar fi chiar punctul ei nevralgic),
ci în materie de metafizică, aşa cum dorea Noica să demonstreze Occidentului.
– Doi
„cerchişti” au fost mult timp aproape de Blaga: Ion D. Sârbu, în ultimii ani de
profesorat universitar al filosofului, între 1946 şi 1948; şi I. Negoiţescu,
mai târziu, când era „coleg” cu maestrul, ca funcţionar la filiala din Cluj a
Bibliotecii Academiei Române.
– Da. Gary Sârbu a întreţinut cu filosoful o relaţie aproape filială: de nenumărate ori, prietenul nostru notează
similitudinea, ba chiar suprapunerea imaginii morale a tatălui său,
minerul din Petrila, şi a filosofului Blaga. Ceea ce-i apropia era, se pare, o
anume înţelepciune în acceptarea ca atare a vieţii şi în dezghiocarea –
tâlcurilor ei ascunse. Nu atât filosofia lui Blaga l-a fascinat pe Sârbu, cât
comportamentul stoic al omului Blaga în faţa Istoriei. La rândul său, fiind mut
ca o lebădă, Blaga era fascinat – cred eu – de locvacitatea intarisabilă a discipolului, de
extraordinara lui sprinteneală speculativă, de verva aproape îndrăcită a
unui mare povestitor şi de logica alunecoasă a unui fermecător cazuist. Jurnalul unul jurnalist fără
jurnal, cartea apărută postum, anul
trecut, a lui Ion D. Sârbu, este plină de evocări ale filosofului (deşi îmi
permit să mă îndoiesc că toate cuvintele puse în gura lui Blaga sunt autentice:
prietenul Gary era un as al
citatelor ... inventate!). Îmi îngădui să reproduc aici una din însemnările sale, care – cred eu – „prinde” oarecum relaţia cu Blaga: adeziunea teoretică la
„rezistenţa reflexivă” a acestuia,
căreia îi dă replică „rezistenţa activă”,
proprie temperamentului său de veşnic „combatant”
pentru o idee. Iată textul: „Rezistenţa cea mai inteligentă faţă de
Puterea-putemică (atotputernică) nu mai poate fi activă nici pasivă... Doar
reflexivă. Rezistenţa activă ar fi
răscoalele, grevele, demonstraţiile în pieţe (cu morţi şi răniţi); cea pasivă ar consta în teatrul indeferentist, detaşarea de răspunderi,
lăsarea puterii (ca desfăşurarea unei prostii sociale) să se înece în
propriile erori, abuzuri, anomalii. Rezistenţa
reflexivă, ca ultimă formă de opoziţie, ar consta în meditaţie şi rugăciune,
atât a elitelor intelectuale, cât mai ales a celor umiliţi şi obidiţi: ieşirea
din timpul şi cauzalitatea istoriei, acceptarea şi provocarea providenţei, chemarea cerului, obligarea cerului să intre în acţiune,
silirea materiei să simtă izolarea spiritului, lăsarea Puterii de a deveni propria
sa incurabilă slăbiciune. Dar... Dar: la capătul oricărei reflexiuni, când se
deschide cerul, de sus nu auzim decât o singură voce tunătoare; «Mergeţi în pieţe şi învăţaţi să muriţi,
numai cine ştie să moară merită să trăiască»".
Pentru fervoarea lor întru
libertate, Gary Sârbu şi Puiu Cotruş erau „cerchiştii” care meritau cel mai mult
să ajungă zilele înălţătoare ale Revoluţiei noastre din decembrie 1989.
– Dar şi să fie cruţaţi de ceea ce a urmat... Reiau, însă, firul
povestirii. Nego a fost alături de Blaga, atunci când acesta se afla aproape în agonie, la
spital. Filosoful, a cărui religiozitate a constituit un subiect controversat,
nu era în niciun caz un
creştin: nu credea în viaţa de apoi. Nu accepta nici teoria consolatoare a lui Goethe, conform căreia trebuie
să existe o viaţă după moarte, întrucât unei entelechii, unui spirit uman
activ, trebuie să i se ofere posibilitatea de a-şi continua activitatea specifică.
De aceea – povesteşte Negoiţescu – Blaga a murit scrâşnind din dinţi: tunând şi
fulgerând împotriva carcasei sale corporale care nu mai era capabilă să asigure
condiţii de
manifestare spiritului său încă extrem de viguros... Care din noi – tu sau eu –
am spus acestea în poemul Moartea lui Tao?
–
N-are importanţă... Romantismul tău înnăscut a fost întotdeauna bine
temperat de clasicismul meu dobândit... În sensul acesta, pot să-ţi
dau o veste foarte îmbucurătoare. Astronomii anunţă pentru anul acesta
conjuncţia planetelor Neptun şi Uranus. Fenomenul se petrece o dată la 171 de ani.
Ştii ce înseamnă aceasta, ştii ce ne aşteaptă?
–
Tulburări şi răscoale, desigur: pentru a şti asta, nu-i nevoie să crezi în
astrologie, spun toţi politologii...
–
Dar politologii nu spun că, după acele tulburări şi răscoale şi revoluţii, va veni o perioadă extrem de favorabilă pentru elanurile generoase ale
sensibilităţii, pentru marile aventuri ale sufletului – pe scurt: perioada unui
nou Romantism. Nu te bucuri?
– Ceea
ce a mai fost mă bucură întotdeauna: sunt paseist din fire, paradisul a fost la
început, Istoria este o continuă decădere. De aceea
mă înfioară de groază orice utopie. N-am nicio încredere în cei care susţin că
Binele se află în viitor şi că la un moment dat o să ne împiedicăm de el ca
de-un bolovan uitat în mijlocul drumului. Eu simt că în împărăţia Binelui am
căzut cu capul în jos şi tocmai de aceea cred în Bine, pentru că poate să fie
recuperat: condiţia esenţială este să-mi redobândesc poziţia verticală, semnul
demnităţii este capul sus.
– De
acord, prietene; a fi obsedat de recuperarea individuală şi colectivă a demnităţii este stigmatul moral cu care ieşim
din această demenţială jumătate de secol. Dar această rană, această durere nu
poate să dea, singură, generozitate eticului: e nevoie de o persecuţie adevărată,
pentru ca eu să mă angajez în relaţia omenească cu Celălalt – trebuie să mă
simt persecutat de răspunderea pentru aproapele meu, responsabil (deci vinovat)
de greşelile pe care el ar putea să le comită, ca şi de ofensele pe care ar
putea să le îndure. A-mi asuma această
persecuţie înseamnă a mă angaja în planul moral, a recunoaşte datoria pe care o
am, dintru început, faţă de Celălalt. Am fost ales să fiu răspunzător de
Celălalt – iată nobleţea mea nativă.
– Ai citat – din cine?
– Am
parafrazat câteva din tezele de bază ale filosofiei morale a lui Emmanuel
Lévinas, gânditorul care – situat la o adevărată răspântie
de idei: religia iudaică, literatura rusă, fenomenologia germană, creştinismul
modern – a elaborat o filosofie nouă, pe care o vrea – aşa cum zice el însuşi – „o înţelepciune a iubirii, în serviciul iubirii”.
– Ascultă, am impresia că mă faci să fiu propriul tău avocat. De ce? Nu te simţi sigur pe poziţia ta? Ştii bine că nu poate să existe o pedagogie exclusiv a iubirii, nici o
morală exclusiv a sacrificului. Lévinas al tău poate să fundamenteze un întreg
sistem moral pe ideea être responsable-pour-autrui; dar ar putea s-o recomande ca regulă de conduită în relaţia cu Celălalt,
şi, mai ales, s-o practice mai întâi el însuşi? Un singur
om a putut face aceasta, şi acela era Fiul lui Dumnezeu.
– Da. Da. Ai dreptate. Nu sunt în stare să-i iubesc pe
duşmanii mei.
– Ce te-apucă să faci o asemenea mărturisire?...
De altfel, nu era nevoie să mi-o spui, am văzut cum reacţionezi la
comportamentul adversarilor tăi, fie că e vorba de politică, fie că e vorba de literatură. Necinstea,
prostia, vulgaritatea, violenţa, minciuna, ipocrizia – n-ai niciun pic de îngăduinţă faţă de ele: toate te
oripilează.
– Îndeosebi prostia şi vulgaritatea.
– De ce?
– Pentru că acestea sunt
două pachiderme: blindate şi agresive. Corupţia, o localizezi şi o pedepseşti; minciuna, o
descoperi şi o faci de ruşine; violenţei, îi opui o forţă superioară, de alt
ordin. Dar prostiei? Iar dacă unui individ îi spui că e vulgar, ştii ce face?
Te bagă în mă-ta...
– Adevărul
este că n-ar exista atâta vulgaritate, de pildă, în presa de astăzi, dacă n-ar
avea căutare, La canaille raffole de la vulgarité, iar prostia foloseşte tot ce e
vulgar şi trivial în loc de argumente.
– Problema se pune în felul următor: avem oare de-a face
astăzi cu un moment aparte, tulbure şi
incert, al istoriei societăţii româneşti, moment în care predomină – în
virtutea dictonului nostru „a face haz
de necaz” – luarea în derâdere, neseriozitatea, băşcălia generală, denigrarea
tuturor virtuţilor pe care nu le avem? Sau e vorba de ceva mai general, de o caracteristică
permanentă a poporului nostru, de o trăsătură care înglobează mai multe defecte
şi pe care eu o numesc tembelism?
– Ce
înţelegi prin tembelism? Şi de ce crezi că acest termen ne-ar defini mai bine,
decât – să zicem – balcanismul sau miticismul?
– Balcanismul e un termen de critică
literară, miticismul tinde să discrediteze o anume regiune a ţării. Tembelismul
ne cuprinde, însă, pe toţi cu braţele sale hidoase şi puhave. Refuzul de a se cultiva, lipsa de
spirit autocritic, trândăvia, şmecheria, zeflemeaua, mulţumirea cu minimumul
strict necesar, dispreţul valorii superioare,
versatilitatea, capacitatea mimetică de adaptare imediată, îngâmfarea
prostească şi servilismul facil – toate acestea şi altele încă, intră în
definiţia tembelismului.
– Ştii la ce te expui,
vorbind – mai ales acum – în anumiţi termeni despre poporul tău?
–
Sunt perfect conştient, îmi asum răspunderea. Dar îmi iau, totodată, şi unele
măsuri de precauţie.
–
Care? Ai să invoci câteva adevăruri, prea puţin prizate de marele public,
rostite de Maiorescu şi Eminescu? Ai să te referi la
necruţătorul Caragiale?
– Nicidecum. De altfel, lecţia lui Caragiale, care îşi are tragismul
ei, este azi înţeleasă exact pe dos: ca o invitaţie la bagatelizare şi la moft.
Nu: modelul meu este
Friedrich Hölderlin, marele poet german (după unii: cel mai mare), despre care nimeni nu
poate să spună – că nu e poetul naţional al germanilor sau că nu şi-a iubit
poporul. Iată această cumplită pagină din romanul său Hyperion, povestea epistolară a propriei sale tinereţi
idealiste: „Virtuţile celor antici sunt doar
nişte defecte strălucitoare, a spus cândva nu ştiu ce gură rea; totuşi chiar
defectele lor sunt calităţi, pentru că în ele mai vieţuieşte un spirit naiv şi
frumos, şi nimic din ceea ce făceau nu era făcut fără suflet. Virtuţile
germanilor sunt însă un rău strălucitor, şi nimic mai mult, pentru că nu sunt
decât un produs al necesităţii, rezultat dintr-o teamă laşă, dintr-o strădanie
de sclav, stors din nişte inimi seci: ele lasă nemângâiat orice suflet curat
care se hrăneşte cu plăcere din ceea ce e frumos, ah! şi care, răsfăţat de
sacra consonanţă a naturilor nobile, nu suportă cacofonia ţipătoare a întregii
orânduiri sterile a acestor oameni. Ţi-o spun: nu există nimic sfânt care să nu
fie profanat de acest popor, subordonat unor scopuri meschine, iar ceea ce
păstrează un caracter sacru, chiar şi printre sălbatici, e tratat de aceşti
barbari, calculaţi până la meschinărie, ca un simplu meşteşug; şi nici nu pot
să facă altfel, pentru că, dacă o fiinţă omenească a apucat o dată pe acest
făgaş, ea trebuie să-şi îndeplinească
scopul, să tragă foloase dintr-însul, ea nu se mai entuziasmează, păzească
Sfântul! rămâne potolită, chiar când îşi celebrează sărbătorile, când iubeşte şi când se roagă. [...] Ce sfâşietor e, de asemenea, să
te uiţi la artiştii,
scriitorii voştri şi la toţi cei care mai preţuiesc geniul, cei care iubesc
Frumosul şi-1 cultivă. Sărmanii! Trăiesc pe această lume ca nişte străini în
propria lor casă, sunt la fel ca răbdătorul
Ulise, atunci când, sub înfăţişare de cerşetor, stătea în pragul casei
sale, în timp ce neruşinaţii peţitori făceau
zgomot în palat şi întrebau de unde a apărut acest vagabond? [...] Totul e
imperfect pe pământ, iată vechiul refren al germanilor. Dacă totuşi cineva
le-ar spune odată acestor uitaţi de Dumnezeu, că la ei totul e imperfect numai
pentru că ei înşişi murdăresc tot ce e curat, profanează cu mâinile lor
grosolane tot ce e sacru; că la ei nu prosperă nimic, pentru că ei înşişi nu
cinstesc izvorul prosperităţii, dumnezeiasca Natură, că la ei într-adevăr viaţa
e searbădă, apăsată de griji şi saturată de o vrajbă mută şi rece,
pentru că ei înşişi dispreţuiesc geniul care
dă putere şi nobleţe înfăptuirilor omeneşti, seninătate în durere şi dragoste
şi aduce frăţia în oraşe şi case. De aceea, se şi tem ei de moarte şi suferă,
din cauza vieţii lor de moluşte, orice ocară, pentru că nu cunosc nimic
superior ocupaţiilor lor mărunte, făcute de mântuială. O, Bellarmin! când un
popor iubeşte frumosul, când cinsteşte geniul în artiştii săi, un spirit
universal suflă, ca o adiere dătătoare de viaţă, sfiala dispare, înfumurarea se
risipeşte, şi toate inimile sunt cucernice şi mari, iar entuziasmul zămisleşte
eroi. Un astfel de
neam este patria tuturora, iar străinul zăboveşte acolo bucuros. Dar, acolo
unde oamenii batjocoresc dumnezeiasca Natură şi pe propriii lor artişti, vai!
acolo cea mai frumoasă bucurie a vieţii dispare şi oricare altă planetă este de
preferat Pământului. Oamenii, care s-au născut peste tot la fel de
înzestraţi, ajung acolo mai neciopliţi şi mai sterili ca oriunde; servilitatea
sporeşte, şi o dată cu ea îndrăzneala brutei, beţia creşte împreună cu grijile
şi odată cu ea luxul – foamea şi goana după mâncare; rodul binecuvântat al
fiecărui an devine un blestem şi alungă toţi zeii. Şi vai de străinul care, din
dragoste, s-a rătăcit în ţara unui astfel de popor şi de trei ori vai celui
care, ca mine, mânat de o mare nefericire şi cerşetor ca şi mine, nimereşte la
un astfel de popor! Dar destul! mă cunoşti, ai să înţelegi prea bine, Bellarmin!
Am vorbit şi în numele tău, am vorbit pentru toţi cei care se află şi suferă în
această ţară, aşa cum am suferit şi eu acolo.”
– Ce-aş mai putea să adaug eu? Cel ce nu
încearcă să vindece cu fierul roşu bubele poporului său, ci le ascunde,
minţindu-se pe sine, pe ai săi şi pe străini, acela nu-l iubeşte îndeajuns:
acela îl trădează.
Aici ar trebui să închei. Acest dialog imaginar are ambiţia de a mă
defini; dar nu de a mă epuiza. El este sincer, în măsura în care eu am fost în
stare să mă impun mie însumi ca duhovnic. Gâlceavă provocată, el se stinge astfel
în unitatea unui fel de supra-eu. Cum apar la capătul acestor rânduri: ca un
individ, care-şi smulge, de unde poate, caracteristicile? Ca o persoană, care
şi le afirmă în relaţiile cu ceilalţi? Monadă, care nu vrea să se integreze şi
să comunice? Atom, care se simte parte dintr-un întreg?
În fond, rândurile de mai sus nu pot să fie mai mult decât o fotografie
în alb şi negru; ele atestă o simplă existenţă textuală. Eu – cel adevărat – nu
pot să fiu interceptat, ca orice agent moral, decât în cadrul şi cu ajutorul
unui alt limbaj – limbajul faptelor.
tefan Aug. DOINA