sâmbătă, 3 februarie 2018

ŞTEFAN DINCESCU, VALEA SIDIM


POEM (21)



Să nu adorm! Să nu sting lampa!

Calhas jupoaie ţapul cherchelit.

Ulise fierbe zgură. Epeios surâde.

În covălii cu foiul aurit

se roagă Agamemnon în costum de gâde.

Să nu adorm! Să nu sting lampa!



Să nu adorm! Să nu sting lampa!

Treziţi-vă, căţele, chiţorani,

că păduchează între voi

Ulise cu tarafuri de golani

să colecteze piei pentru cimpoi.   

Treziţi-vă! Ignatul este-n toi.

Să nu adorm! Să nu sting lampa!



POEM (22)



Ştiţi tot despre Cristos şi firfirigii lui Iuda,

despre Caloian şi Paparuda,

despre Lot şi caşalot.



Ştiţi tot despre Attila şi Montezuma,

despre ovaţii şi fustigaţii,

despre hierofanţi şi chiloţii bufanţi.



Ştiţi tot despre Hamlet şi spleen,

despre Mengele şi Loreley de la Rin,

despre Enkidu şi Anadyomene.



Adormiţi-vă goglezele, grija!

Din Urubamba soseşte cu birja

o ghicitoare cu satârul înfipt în spinare:



„Hei, cum arată, băieţi, o găină roditoare,

bună s-o băgăm, la Aiud, în cuptor?

Sâc! V-am bătut dop tuturor.




POEM (27)



Mă simt pătat, trădat şi asediat

din toate părţile.

N-am să capitulez niciodată!

N-am să trăiesc, picotind,

cu limba retezată!



Despre acest război

cine va scrijeli, Doamne, o strofă, un rând?

Uneori mă trezesc plângând,

alteori – tremurând,

cu bestii lingându-mi joarda spinării,

gâtul plăpând.



N-am să capitulez niciodată,

deşi mi-au prădat cărţile,

pirogile şi hărţile!

Chiar dacă lacom sunt trădat,

pângărit şi asediat din toate părţile,

n-am să capitulez niciodată!



POEM (28)



Când îngerul meu

spală, eheu,

closetul împăratului,

când Mecena plăteşte

o ceapă degerată

pe recviemul exilatului,
încotro navigaţi Dumneavoastră, 
durdulii clănţăi cu şapcă albastră? 
Nu vă deranjaţi, vă implor, 
că m-am scrântit niţel, 
visându-vă peroraţia, graţia.
Blagosloveşte-ne, Doamne, prostraţia!


POEM (29)

Singură veghind pe-acest vârf de colină,

aud geamătul Văii Sidim oftând din maţe de porc,

aud fâlfâitul dosarelor de proscrişi, 

lamentaţia bătrânilor în ziua de sportulă, 

ghiorăitul sicofanţilor şi pandaliile profeţilor.



Singură plângând pe-acest vârf de colină,

aud behăitul ţoapelor mele

rumenind, în grotă, incestul.

La proră dracul scormoneşte pământul,

la pupă moartea seamănă după el.

Facă-se voia Domnului!

Fie numele său în veci lăudat!

Steaua pompează nopţi de coptură.

Valea Sidim filmează cu balele văpăii în gură.



Ard mirii îngenuncheaţi lângă altare, 

bătrânii-n azil, cerşetorii în cărucioare.

Ard bacantele cu paharul în mână,

ard poeţii cu limba trasă prin gaura cheii.

Ard aripile cailor năzdrăvani

sorbind cerul din condurii femeii.

Ard viţeii în vaci, berbecii în oi,

ard urşii cu juvăţul la gât 

lingând, din blid, mierea lumii de-apoi.



Mori într-un veac să străluceşti în veacurile toate.

Mori între strachina cu lapte de cucută

şi discipolii îngroziţi. Mori strigându-i papei:

„Dovleacul, tataie, se roteşte, se roteşte!“



Mori cu sabia vâjâind deasupra capului,

mori cu ţăruşul în gură,

mori cu mâinile bătute în cuie,

mori ghemuit între fălcile unui zeu dement,

mori cu şerpii muşcându-ţi aşchia limbii.



Mori urlând până îţi crapă ochii:

„Mă tem de poeţi, chiar dacă fac daruri!“

Mori într-un veac să străluceşti în veacurile toate.