marți, 6 februarie 2018

DORIN TUDORAN, „SCRISOARE ADRESATĂ LUI NICOLAE CEAUŞESCU”



DORIN TUDORAN, „SCRISOARE ADRESATĂ LUI NICOLAE CEAUŞESCU”

Bucureşti, 1 august 1984

Excelenţă,

Deşi numele şi situaţia mea nu Vă sunt total necunoscute şi cu toate că ultimii ani mi-au oferit destule motive spre a mă fi adresat, eventual, Domniei voastre, nu am făcut-o din raţiuni inutil de invocat aici. Vă pot mărturisi totuşi că am considerat întotdeauna nepotrivit – dacă nu chiar ridicol! – gestul de a invoca ajutorul ori arbitrajul unui şef de stat în rezolvarea unor probleme personale, fie ele şi extrem de dificile, atâta vreme cât statul respectiv dispune de un imens aparat politico-administrativ ale cărui instituţii, foruri şi organisme sunt – de fapt şi de drept – însărcinate şi cu rezolvarea unor asemenea situaţii.
Dacă vă scriu totuşi azi nu este spre a Vă solicita vreun sprijin privind ceea ce, de acum, consider a nu mai avea importanţă pentru mine: trecutul şi prezentul meu. Mă interesează doar viitorul meu şi al familiei mele şi el, acest viitor, se constituie din plecarea noastră definitivă din România.
S-ar putea să Vi se pară paradoxal că, neadresându-mă niciodată Domniei voastre pentru probleme ale prezent-trecutului meu – secvenţe de viaţă ce au intrat implacabil sub autoritatea administraţiei ce o conduceţi –, o fac azi în legătură cu singurul fragment existenţial ce nu mai are nici o legătură cu autoritatea mai sus pomenită. Este, cum Veţi vedea, doar un paradox aparent.

Excelenţă,

Ca scriitor, cetăţean şi părinte, m-am convins definitiv că între credinţele mele cele mai profunde despre Om şi Drepturile sale inalienabile, Libertate şi Democraţie, Dialog şi Opinie, Cinste şi Echitate, Cultură şi Educaţie, Patriotism şi Sacrificiu etc. şi realităţile româneşti de azi există o prăpastie de netrecut.
Ani la rând, am luptat din greu cu mine însumi spre a găsi o soluţie, o cale onorabilă de a mă adapta unui climat străin convingerilor mele, fără a leza fundamental aceste credinţe.
Inutil. Ceea ce nu înţeleg şi nu pot accepta în aceste realităţi mi-a devenit din ce în ce mai străin.
Luând act de profunda incompatibilitate dintre propria conştiinţă şi aceste realităţi, convingându-mă definitiv că în România de azi nu există nici o şansă ca statul să respecte obligaţia fundamentală a oricărei structuri social-politice – aceea de a nu sili omul să trăiască în contradicţie cu credinţele sale cele mai profunde –, am ales soluţia pe care o refuzasem cu îndârjire ani la rând: în ziua de 7 aprilie 1984 am  depus – eu şi soţia mea – opţiunile de a emigra împreună cu fiica noastră.
Acestea sunt motivele esenţiale ale hotărârii mele.
Restul – deşi deseori dramatic, alteori doar confuz şi dureros, dar totdeauna având darul să-mi umple sufletul de amărăciune şi lehamite –  restul, Excelenţă, nu e decât aspectul anecdotic al situaţiei noastre şi, în mod firesc, de acum, el nu are cum şi de ce să Vă intereseze...

Excelenţă,

Cunoscând mizeriile la care sunt supuşi, de multe ori, cei ce doresc să plece definitiv din România, ştiind câte luni ori ani sunt obligaţi să aştepte paşapoartele spre a-şi exercita dreptul fundamental, inalienabil de a se stabili altundeva decât în propria ţară, mă adresez Domniei voastre nu spre a Vă ruga să dispuneţi a fi scutiţi, eu şi familia mea, de mizerii  dezonorante – ele dezonorându-i mai degrabă pe cei ce le săvârşesc! –, ci pentru a Vă solicita să dispuneţi a ni se respecta cât mai urgenta intrare în Viitor. Adică: să ni se elibereze de urgenţă paşapoartele.
Ştiţi foarte bine că, pentru aducerea pe lume a unei fiinţe umane, sunt suficiente nouă luni; ba, uneori, chiar numai şapte. De aceea nu văd cum eliberarea unui simplu paşaport ar necesita – în mod justificat – mai multă vreme decât împlinirea acestui miracol suprem care este venirea pe lume a unui om.
Ar mai fi de amintit şi faptul că anumite înţelegeri ale României cu parteneri precum Statele Unite ale Americii, de exemplu, prevăd scurtarea la minimum a acestui calvar birocratic şi epuizant, socotindu-se pe deplin suficient un interval de şase luni între depunerea opţiunii şi eliberarea paşaportului.
Or, după aproape patru luni, eu şi soţia mea n-am depăşit definitiv nici măcar prima etapă, cea a convocării în faţa comisiei sectorului de partid şi obţinerea avizului acestei comisii.
Ajuns aici, sunt obligat, Excelenţă, să Vă aduc la cunoştinţă câteva lucruri:
Mai întâi – Vă mărturisesc că nu mă interesează, în nici un chip, părerea acestor comisii în legătură cu exercitarea de către mine a unui drept inalienabil şi pentru simplul motiv că suntem, eu şi soţia mea, majori, deplin răspunzători de hotărârile noastre şi nu aparţinem cu titlu de proprietate nimănui, deci nici acestor comisii pentru ca ele să aibă vreun drept să fie ori nu de acord cu hotărârea noastră de a emigra. 
În ce o priveşte pe fiica noastră, având doar 8 ani, după toate legile acestui pământ, doar noi, părinţii ei, hotărâm pentru ea, până la vârsta majoratului, ce trebuie să facă şi ce nu. Aşa cum aţi făcut şi Dumneavoastră cu copiii Domniei voastre.
Aşadar, consider existenţa acestor comisii un simplu abuz.
În al doilea rând – Vă mărturisesc a vedea în existenţa lor chiar o anumită imoralitate. Şi iată de ce.
Mai întâi, pentru că, atâta vreme cât ele – ori altele – nu duc şi o susţinută activitate de reală prevenire a cauzelor ce duc la hotărârea de a  emigra luată de atâţia români, nu au nici un drept moral să dea un aviz ori altul după ce lucrurile nu mai ţin – de fapt şi de drept – de ele. În lipsa preocupării susţinute de a îndepărta cauzele ce duc la hotărârea unui om de a emigra, pretenţia de a fi ori nu de acord cu hotărârea acestuia e o simplă imixtiune în viaţa lui şi, ca orice fel de imixtiune de acest fel, e imorală.
Apoi – aşa cum bine ştiu toţi cei ce au trecut prin acest calvar –, dacă avizul nefavorabil al unei asemenea comisii cântăreşte extrem de mult, determinând refuzarea paşaportului, avizul favorabil nu are, practic, nici o valoare, neputând determina obţinerea paşaportului.
Aşadar, un alt aspect al imoralităţii existenţei acestor comisii stă în aceea că verdictul lor nu valorează nimic, decât în împiedicarea unui om de a-şi exercita un drept inalienabil.
În al treilea rând – există Comisia Guvernamentală căreia i se aduc la cunoştinţă opţiunile de emigrare şi această comisie decide eliberarea ori refuzarea paşapoartelor.
Am respectat această formalitate, fiindcă trebuie să i te adresezi cuiva anunţându-i opţiunea de a emigra.
Dar nu e, implicit, Comisia Guvernamentală şi una de partid? Nu reprezintă ea atât autoritatea de stat, cât şi pe cea de partid?
Atunci, de unde obligaţia să mai aştept – luni de zile – spre a trece prin faţa unei comisii tot ... de partid şi să iau cunoştinţă, apoi, de avizul dat?


Excelenţă,

Poate Vă întrebaţi de ce în locul formulelor consacrate – Cerere de emigrare ori Cerere de plecare definitivă din ţară – eu folosesc termenul opţiune. Vă asigur, cu tot respectul cuvenit, că nu e defel semnul unui gratuit act de frondă. Nu, Excelenţă. Doresc doar să se înţeleagă, foarte limpede, că pentru mine – ca pentru toţi adevăraţii cetăţeni ai acestei lumi civilizate şi aflate în al 20-lea secol – emigrarea şi stabilirea în afara graniţelor ţării de baştină e şi va rămâne pururi un drept fundamental, inalienabil al oricărui individ aparţinând speciei umane. Şi astfel de drepturi nu se negociază. Or, o cerere presupune negociere: soliciţi prin ea ceva la care ai putea ori nu să ai dreptul. Pentru mine, negocierea unui drept fundamental al omului, inalienabil lui, nu e, în fapt, decât o înjosire camuflată a acestui drept şi nu doresc să participJa un asemenea act.
Aşadar, Excelenţă, n-am făcut altceva decât să anunţ forul în drept – Comisa Guvernamentală – că dintre două drepturi fundamentale şi la fel de inalienabile mie – acela de a trăi în ţara mea şi acela de a mă stabili în afara graniţelor ei – la 7 aprilie 1984 am optat pentru cel de al doilea.
Îndeplinindu-mi datoria de a anunţa această opţiune, nu aştept decât ca datoria Comisiei Guvernamentale faţa de mine şi drepturile mele inalienabile să fie îndeplinită: eliberarea paşapoartelor.

Excelenţă,

Unul din rosturile acestei scrisori e că autorul ei este profund convins de faptul că Domnia voastră va înţelege ceea ce nu pot sau nu vor s-o facă cei ce-şi închipuie că pot să amâne sau să refuze eliberarea paşapoartelor noastre. Şi anume:
Că în momentul de faţă, recunoscând incompatibilitatea profundă între propria conştiinţă şi realităţile ce-l înconjoară, autorul acestor rânduri nu e decât un om ce a hotărât să-şi folosească cel mai trist dintre drepturile sale inalienabile – acela de a emigra. Este o hotărâre nu doar tragică, ci şi de neclintit. Ea nu are, deloc, darul de a oferi celui ce a luat-o prea multă linişte, din foarte multe motive, lesne de înţeles. 
Cu atât mai mult, întârzierea eliberării paşapoartelor noastre sub diverse pretexte, trecerea noastră prin filtrul inutil şi abuziv al nu mai ştiu căror comisii văzute şi nevăzute ori, mai ales, refuzul eliberării paşapoartelor nu ar avea alt efect decât să transforme un om hotărât să se despartă de nişte realităţi pe care nu le înţelege şi nu le mai poate accepta într-un luptător împotriva a tot ceea ce este contrar convingerilor sale.
Aşadar, Excelenţă, eu am ales drumul celor ce se dau la o parte din calea a ceea ce nu înţeleg şi nu pot fi obligaţi să accepte. Şi nu un altul. Împingerea mea pe alt drum decât acesta ar fi o soluţie neconvenabilă nouă, tuturor! Cu tot respectul cuvenit, îndrăznesc s-o rog pe Excelenţa voastră să nu se îndoiască nici o clipă de acest lucru!
Am dovedit, până azi, că ştiu să mă apăr destul de bine în faţa agresiunilor de tot felul. Nu doresc, în ruptul capului, să-mi descopăr – simultan – mie însumi, altora şi alte virtuţi!

Excelenţă,

Aşa cum s-au derulat ultimii mei ani în România, s-ar putea să fi fost judecat şi condamnat la o grea pedeapsă, fără ca toate acestea să-mi fi fost comunicate în mod direct. Statutul de ostatic politic ce mi s-a asigurat – adevărat e, cu dreptul de a rămâne la domiciliu! – devine astfel explicabil.
De este, cumva, vorba de aşa ceva, o rog pe Domnia voastră fie să dispună trimiterea mea în închisoare, spre a-mi ispăşi acolo pedeapsa, fie să fiu amnistiat. Şi pentru una, şi pentru cealaltă există prilejul oferit de iminenta mea graţiere ce va veni la 23 August, în sensul că, golindu-se puşcăriile de atâţia deţinuţi, se va găsi un loc în care să-mi pot ispăşi pedeapsa ori aş putea fi amnistiat odată cu aceştia.
Şi, dacă în cazul lor, care ştiu pentru ce şi la cât timp au fost condamnaţi, amnistia înseamnă dreptul de a reveni acasă, în cazul meu, care nu ştiu pentru ce am fost condamnat şi la câtă vreme, înseamnă eliberarea paşapoartelor. Aşadar, Excelenţă, singura negociere pe care aş accepta-o totuşi cu privire la exercitarea dreptului meu inalienabil de a emigra ar fi ca înmânarea imediată a paşapoartelor să-mi fie făcută în contul... unei amnistii ori al comutării pedepsei ce mi se aplică de atâta vreme fără să-mi fi fost comunicată data procesului ori conţinutul sentinţei. 

Excelenţă,

Acum aproape o jumătate de secol, aflându-se într-o situaţie – din unele puncte de vedere – asemănătoare celei ale mele, scriitorul Evgheni Zameatin îi scria aceste rânduri lui Iosif Visarionovici Stalin: „Autorul acestei scrisori, un om condamnat la pedeapsa supremă, apelează la Dvs. cu cererea de a-i comuta această pedeapsă”.
Pedeapsă supremă era, Excelenţă, aceea că nu mai putea publica şi nici măcar nu mai putea scrie în mijlocul unei realităţi din ce în ce mai ostile şi de neînţeles lui, ca artist şi om.
Comutarea pedepsei, Excelenţă, consta în aprobarea plecării în exil. Şi a obţinut-o imediat, drept e şi graţie intervenţiei lui Maxim Gorki.
Deşi nu pot apela la bunele oficii ale lui Maxim Gorki – nici nu-l avem şi, oricum, nu ştiu dacă l-aş fi rugat să intervină –, îmi e greu să cred, Excelenţă, că ceea ce obţinea un scriitor şi cetăţean sovietic de la Iosif Vissarionovici Stalin, în timpul celei mai cumplite terori, îi poate refuza Domnia voastră, azi, în 1984, unui scriitor şi cetăţean român. Căci bine e totuşi să sperăm şi să acţionăm cu toţii ca al nostru 1984 să nu semene, întru totul, cu cel al lui George Orwell.

Excelenţă,

Sper să am cât mai curând semne că aţi primit aceste rânduri şi că le-aţi acordat înalta Dumneavoastră atenţie.
Dacă însă tristul obicei de a nu Vi se înmâna, întotdeauna, astfel de scrisori ori nici măcar de a fi corect informat cu privire la conţinutul şi importanţa lor va acţiona şi de astă dată şi după amnistia de la 23 August nu-mi vor fi înmânate paşapoartele, mă Veţi înţelege şi mă veţi scuza pentru impoliteţea de a face publică această scrisoare personală. 
Voi fi nevoit să procedez astfel spre a face posibil ca rândurile ei să Va fie, până la urmă, aduse la cunoştinţă. Cum obligat voi fi să mă adresez printr-o scrisoare deschisă celei mai înalte instanţe din România – Congresul Partidului Comunist Român, şi anume celui de-al XIII-lea, ce va avea loc la începutul lunii noiembrie.
Nădăjduiesc totuşi, Excelenţă, să nu fie nevoie de aşa ceva şi să nu mai fiu obligat a o mai deranja pe Excelenţa voastră ori înalte instanţe de stat şi partid.
Cu mulţumiri,
Dorin Tudoran

Post-scriptum

Excelenţă,

Din păcate, scrisoarea ce V-am adresat la 1 august a.c, prin Registratura CC al PCR, cu numărul 54572, n-a avut darul să determine eliberarea paşapoartelor aşteptate. E inutil să încerc a face supoziţii cu privire la motivul ce a determinat acest refuz. Fie că scrisoarea nu V-a ajuns, fie că n-aţi binevoit a-i acorda atenţia Dvs., important rămâne doar faptul că, încă o dată, în faţa drepturilor mele inalienabile s-a ridicat peretele mut, impenetrabil al unui refuz.
Eu însă, Excelenţă, refuz să tac. Şi voi denunţa, cu toată puterea, practica teroristă a deţinerii de ostatici. Căci nu altceva decât un ostatic este cel căruia i se suprimă un drept fundamental de felul celui reclamat de mine. Ba consider infinit mai grav terorismul ce practică deţinerea ostaticilor de conştiinţă, cum este şi cazul meu, decât cel care, prin pistolul pus la tâmpla pilotului, deturnează un avion şi ia, pentru o vreme, ostatici. Între deturnarea temporară a cursului unei călătorii şi deturnarea cursului unei vieţi există o imensă diferenţă, ce califică terorismul căruia eu şi alţi mulţi români îi suntem victime drept o practică abominabilă, demnă doar de cel mai profund dispreţ al celor ce respectă încă ideea de Om, cu tot ceea ce a făcut din acesta valoarea fundamentală a lumii.

Excelenţă,

Deşi nu mă mai miră aproape nimic din ceea ce se întâmplă azi în România, îmi este încă imposibil să-mi explic cum de nu realizează administraţia ce o conduceţi că o politică internă burduşită de un puhoi de ilegalităţi rămâne cauza esenţială a neputinţei de a face, cu adevărat, plauzibilă o politică externă românească legitimă în aspiraţiile ei esenţiale. Terorismul politic intern – căruia îi aparţine şi practica deţinerii de ostatici – nu poate servi, în nici un chip, intereselor ţării. Nerenunţând la el – şi la  multe altele –, administraţia ce o conduceţi nu va reuşi niciodată să infirme imaginea pe care o sugerează azi lumii. Şi anume aceea a unui om cu un picior lipsă, înscriindu-se întotdeauna fără şanse reale la o cursă de sprint ori la una de maraton. Cu un singur picior cât de cât... competitiv – politica externă – şi cu unul pe care singură şi-l tot amputează, până la chiar anularea definitivă – politica internă –, iluzia administraţiei Dvs. de a fi considerată, cu adevărat, una pe măsura intereselor poporului român riscă să aibă exact aceleaşi şanse cu cele ale unui om care, dorind să ţină un fluviu în loc, bate, la nesfârşit, cuie în apa acestuia.
Există, Excelenţă, şi un curaj al renunţărilor. Abandonarea practicii de a deţine ostatici e una din urgenţele vitale. Fără eradicarea acestei maladii înfiorătoare, declaraţiile României că se situează ferm împotriva terorismului nu vor putea fi luate, niciodată, în seamă. Renunţând la terorismul deţinerii de ostatici, nu respectaţi doar dreptul inalienabil al celor ce vor să trăiască în afara graniţelor unei dictaturi, pe care nu au de ce să o accepte, ci daţi ţării şansa de-a spera, încă, într-o posibilă, treptată trecere de la dictatură la o formă de guvernământ democratică. Vă spune asta un om care, hotărându-se să trăiască de acum în afara ţării sale, nu o iubeşte mai puţin ca Dvs. Om care, de fapt, nu părăseşte o ţară – lucru, de altfel, irealizabil la nivelul superior al conştiinţei –, ci părăseşte o dictatură, opţiune absolut legitimă. Teoretic cel puţin, alegerea mea s-ar putea dovedi cândva o eroare. Lăsaţi-mi, Excelenţă, nealterat acest drept de a greşi pe cont propriu, care este sarea şi piperul oricărei aventuri existenţiale!

Bucureşti, 17 septembrie 1984

DORIN TUDORAN