marți, 6 februarie 2018

NICOLAE MIHAI, „BUCURII CARE STING SETEA”



NICOLAE  MIHAI, „BUCURII
CARE STING SETEA”

ADAGIO sau ELEGIE ZĂMISLITĂ
CU STRUNELE INIMII RUPTE

Cu semnul uitării pc frunte şi vinovat
că bea pe săturate vederea dinspre stele,
el ţese lunii unicorn când somn nu are şi scrie
cu mâinile durerea de la dreapta înspre inimă
suspin lângă suspin, fără de păcat,
prin cartiere infestate cu negre şi obscene vorbe
sau prin parcuri, când ochiul ascuns
şi fară martori
sărută trandafirii pe obraz.
Doar el, Poetul, vindecă în hohote
cu a plânsului măsură veşnicia – profetică mirare
ce seamănă la chip atât de mult cu mama,
carne din cuvântul ci, mărturisit ca un descânt
gătit de sărbătoare.

ATLANTIDA sau ÎNGHIŢITORUL DE ILUZII

Pustiul din suflet, cu potecile lui primitoare,
face parte din erorile mele,
născute din prea-plinul
celui aflat în cămaşă de forţă, vulnerabil
la tot ce înseamnă pierderea unui vis la zaruri
ori traiul lângă o Atlantidă populată cu Juliete
ce nu vor să mai moară.
Şi atunci ce fac?
Încerc să deturnez, cum pot, deşertăciunea
nisipului din clepsidră; acopăr cu un sărut
reproşul neîmblânzitelor blesteme sau îngrop
lângă o furtună
plânsul celui care am fost, Amfitrionul,
Marele înghiţitor de iluzii.

BUCURII CARE STING SETEA

Supărat pe păcate, în numele râvnitei bucurii
care poate fi ispititoare, aprinsă licoare,
dar şi împrumutată amărăciune
turnată în cană şi dată pe gât,
el împarte cu tine chinul trandafirului treaz,
rămas necules şi suspinul celui care,
întru disperare cade în genunchi
în faţa propriului destin şi cere iertare
lacrimii pământului stoarsă
ce-i ţine de urât şi-l înveleşte părinteşte
doar cu iarbă.

CEL NĂSCUT DIN CENUŞĂ

Şi ţărânii i se pot zări oasele,
când frigul îmblânzit stă de vorbă,
numeşte suferinţa grai vinovat.
Uitasem că răul, cu bună ştiinţă răsturnat
printre lucruri banale, e preţul nisipului
numărat fir cu fir în deşert.
Îl poţi recunoaşte îngrădit
în pânza de păianjen, şobolan fără somn,
amăgitor de străin, în aşteptarea unui semn
al meu, al vostru, din ce în ce mai orb.

CONCUBINAJ

Cum-necum, s-a scris despre tot,
despre toate. Poezia-i cu aripile frânte,
iar Poetul ajuns biet moşneag,
cu grijile şi cuvintele sprijinite-n toiag,
cu faţa spre verbele impudice,
nedumerite, se străduieşte să numere
văzutul, nevăzutul, fără a mai putea
înţelege ceva.

DECLARAŢII FĂRĂ ÎNTOARCERE

Te ascunzi în nopţile mele cu disperare
pentru că doar eu ştiu să răsfoiesc
până la capăt îmbrăţişările şi,
din trei în trei, dorinţele între noi abandonate.
În dreptul surâsului, atârni clopoţei de argint
şi fiecare suflare a ta e un şirag
de stârnite ispite şi sunete fără întoarcere.
Pe întuneric, cu braţele despuiate,
împingi ca pe o şoaptă la marginea patului
visul frumos şi dai
alt chip iubirii care începe să doară.

DIN CONFESIUNEA OCHILOR ÎNVINŞI

Lui Eugen Budău
Pe crengile golite, în pârgă dau lacrimi.
O vorbă nu scot; par cernite biserici
ce tulbură floarea, mai apoi o şi sting.
Dinspre ele, cu stăruinţă bat clopotele
şi urâtul clipei; sunt vechi surâsuri
de care se agaţă negri fluturi şi fauni
uitaţi lângă visele umbrite,
hăituite de păsări muribunde
lângă tâmpla ascunsă,
ce adună sub streşini puţinii prieteni.


ILUZII DE ÎMPRUMUT

În tramvaiul 23, femeia urcată
avea surâsul ştrengăreşte dosit
în colţul gurii, când a început
să împartă cu dărnicie fiecăruia
răsunătoare ocheade, promisiuni
care mai de care mai ispititoare.
Pe când încercau să se ascundă perfizi
după degetul ei ridicat a dojană,
priviri lacome, furibunde chiar, o dezbrăcau
încetul cu încetul, cât mai mult cu putinţă.
Şi uite aşa, năuciţi, dezarmaţi, îi cădeau
cu toţii la picioare, iar tramvaiul nu mai era
tramvai, ci un maidan plutitor înverzit,
cu muzici celeste şi o rusalcă
purtând în braţe somnoroase izvoare.

LA MILA FRUMUSEŢII

Nedumerită, dar nu străină întâmplare,
e frumuseţea îmbătrânită
lângă bătăile inimii.
Privită de-aproape, capcane desferecă,
tulbură sângele asurzit
de dorinţe;
ascunde la margini de gând
abisale poeme
scăpate din mâini grăitoare
de cei înzestraţi cu profetice mistere.
Nici o ocară nu o atinge.
Poate doar visul de nenufar înnoptat
când înalţă la porţile aşteptării,
într-o limbă uitată,
cântecul alb.

LITOTĂ

Poetului Ion Tudor Iovian

O altă speranţă va împodobi mâine visul meu,
arătând lumii cum păsări înfricoşate se vor
furişa pe sub ramuri bănuite
că ar fi evadat din puşcăria municipală.
Aplauzele vor fi scoase în afara legii,
iar păianjenii, liliecii vor fi singurele podoabe
pe obrazul omului de rând.
Căderea unei frunze nu va mai supăra pe nimeni,
iar mirosul de smog fi-va mereu o plăcere dorită
şi binecuvântată
doar de invazia muştelor egoiste.
În spatele ghetourilor, ploile bătute cu pietre
vor acoperi, cu plânsul lor, geamurile căzute în agonii răcoroase.

NONFIGURAŢIE sau DISCURS
ÎMPOTRIVA SPIRITULUI CONVERTIT

În expectativă stă ochiul să întrebe ceva
despre umilinţă sau regrete;
cu zgârcenie reconstituie din bucăţi
absenţa ploii ori se pregăteşte să arunce
nevăzutul şi alte nimicuri,
ca pe nişte lucruri banale căutând subtilităţi de limbaj.
Se întâmplă să creadă că imaginaţia lui complice
poate improviza alte identităţi spiritului cuprins
de febra unor mici stimuli, capabil
în cele din urmă să semnaleze
efemere pastişe ori vagi dizertaţii onirice.
Cu greu recunoaşte că nu are idee
despre talentul lui nonfigurativ şi că trăieşte
în risipă, adevărate esopice instantanee
pentru a recâştiga câte ceva din convertibila,
pierduta realitate.
VEŞNICIE PIERDUTĂ

La frontiera celor patruzeci de zile,
când sângele devine, pentru totdeauna,
o amăgitoare, nevrednică târâtoare,
iese tata în faţa casei şi tace
cât îl ţin puterile, în dreptul unui trandafir
ghiftuit de frumuseţe şi veşnicii trecătoare.

Merge apoi în spatele bisericii, numără
lacrimile unor rude şi prieteni, după care,
împreună cu restul de lumânări, le aruncă în lada
de gunoi a lumii.

Frigul îi îmbată trupul şi urechile surde.

Între timp, întunericul a început să facă
multă gălăgie, iar tata grăbit, mai apucă să spună:
„Ce ştiţi voi, dragilor, cum îmi cheltui eu nopţile
ori deşertăciunea care nu îmi mai ajunge?”


NICOLAE MIHAI