marți, 6 februarie 2018

DUMITRU MICU – „Ştefan DINCESCU, «LICURICII DIN INFERN»“



DUMITRU MICU – Ştefan DINCESCU, «LICURICII DIN INFERN»“

Această nouă carte de poeme a lui Ştefan Dincescu, a şaptesprezecea (numărând şi ciclul Străjer din vol. de debut colectiv, Prier, şi culegerile antologice), se înscrie perfect în linia celor precedente. Autorul Licurici-lor din infern continuă a fi „olteanul nărăvaş şi abrupt“ (cum l-a numit Eugen Negrici) din Viaţă în pielea goală, din Fiu al Maicii Lot, din Se spânzură condeiul, din... Dar n-am să transcriu toate titlurile de volume. Cititorul regăseşte, în noua culegere de inedite (Licuricii din infern), toate particularităţile, şocante sau nu, ale stilului producţiei anterioare a poetului: lexic brutal, incluzând termeni rari, provincialisme, localisme, arhaisme, rime foarte bogate, cuvinte create (politofagilor, cucurigând etc.), rime interioare, rime dispuse surprinzător, laitmotive, refrene, nume de somităţi literare şi filozofice, expresii dure, formulări agresive – şi constată că, şi în Licuricii din infern, toate ciclurile se deschid cu motto-uri conţinând citate din poeţi de seamă, străini. Versurile includ, şi aici, vocabule precum bulău (rimează cu Zalău), zaibăr, tebeleie, pârşeţi, năplai, paschinadă, mehtup, zulum, papelcă etc., omofonii precum ,,speranţă-n clanţă“, ,,creaţă dimineaţă“, ,,gazelul lainic tainic“, ,,goldane Ane, voi, codane“, ,,melcii nepereche, mieii daţi în streche“, ,,vâlve pizmăreţe, văduvii semeţe“, ,,prăfuite, elegii sucite“, ,,stranie danie“, rime rare, inclusiv rime ,,în valiză“ (glorii-orii, danii-spovedanii, dalii-ordalii), rimări de cuvinte omonime, cu funcţii gramaticale deosebite: strigi (subst.) strigi (vb.), rime aşezate insolit: 1-2, 3-7, 4-5, 6-8, 8-9-12, 10-11 („Ţi-am tăiat şi gratiile, asudate, / Craioviţă Veche dusă,-n vis, pe roate, / de samsari, din piaţă-n piaţă! // Bolfe, cheaguri, gâlme de ziare / cu reclame şi anunţuri funerare / gărgăuni în geamuri ne-au rămas. // Lebădă cu solzi de precupeaţă, / creaţă dimineaţă de pripas, / cui îi cânţi la parastas?“ etc.)
Nu rareori, în Licuricii din infern, ca şi în volumele dinainte, zicerile zvâcnesc de o vigoare plebee, de oralitatea mustoasă, neînfrânată, dusă până la marginea vulgarităţii şi chiar dincolo: „Viitorul trage la măsea carcalete, „Spun florii să devină câine / şi câinilor – să se preschimbe-n floare, Vara croncăneşte“, Cenuşie lume, când te-ai curvărit?“. Rămas, cum se vede, năbădăios, nărăvaş, ca în tot ce a publicat, ca poet, înainte de Licuricii..., mai este oare Ştefan Dincescu aşa, în aceeaşi măsură, cu aceeaşi impetuozitate, şi în acest ultim volum? Parcă nu. Aici, violenţele de limbaj sunt mai rare şi, în bună măsură, temperate, estompate prin ponderea crescută a unor alte caracteristici.
Dominanta stărilor sufleteşti este, în continuare, decepţia, şi multe din stihurile în care aceasta se exprimă obţin cu prioritate aderenţa estetică a cititorului, prin incontestabila autenticitate a vibraţiei. Sentimentele de consternare, de repulsie, de revoltă, de lehamite sunt surdinizate prin evocări nostalgice, prin reverii, prin tristeţi potolite, prin – într-un cuvânt – tonuri elegiace. „Doamne, – zice, bunăoară, poetul – toate bătăliile mele au fost pierdute / înainte să trag sabia din teacă ori săgeţile din cucură! / Doamne, toate vedeniile mele au fost gâtuite în cristelniţă!“
Neîmplinirile de ordin personal apar, şi mai ales apăreau, în trecutul apropiat, socialist, pe fondul pacostei sociale, evocat în aspecte revelatoare („Sudori de cenzură în universităţi şi în teatre, / orduri de propagandă în librării şi în pieţe“ /.../ „Adidaşi de porc, gâturi de găini pe cartelă. / Sacoşe cu pâine, nechezol rânjind în borcane“; „mame cu schelete în braţe aşteptându-şi alocaţiile / până fac apoplexie“; „Cum se numeau pensionarii din coteţele Brestei, palicarii muşcaţi / «de nenăscuţii câini», veteranii cu tăgârţe şi cu scăunele stând, zi / şi noapte, la rând pentru slănină, gâturi de pui şi râturi de porc?“)
Ceea ce însă oripilează conştiinţa poetului mai mult decât toate mizeriile de orice natură – proprii unei anumite perioade istorice – este degradarea existenţei, la scară planetară, prin desconsiderarea valorilor nemateriale, prin eludarea a tot ce ţine de suflet, prin izgonirea din real a sacrului, a poeticului, chiar a vitalului. Nimic nu rămâne, pentru mai toţi adulţii, din lumea fermecată a copilăriei: „S-au feciorit satirii. Străluceau mistreţii / şi lustruiau, sfieţi, sonetele divine / şi duineze elegii. Vă amintiţi? Eram copii (...).“ Caricaturală a devenit şi lumea literaturii, a artelor, a mitologiei. Civilizându-se, ca-n Evoluţii-le argheziene, „pământul antic“, „Ahile intră în poezie cu bocancii roz văcsuiţi. // Mejias şi Lorca evadează din glorie pe-o incoloră targă sonoră. / Safo înfige o lumânare într-o chiflă minoră, câlţoasă, impură. / Muşcând din angoasă, Borges aţipeşte cu genunchii la gură“, „prostituatele şi-au deschis gogoşerii în Turnul Eiffel“, „maneliştii astupă fotoliile din Academia Română“, „aezii câştigă într-un deceniu de fulminantă glorie / cât o prostituată într-un an de apostolat în solda Europei“.
Când nu reacţionează la trivialitatea existenţei prin consemnări îndurerate, cu punctări caustice, prin nostalgii atribuite şi cailor (Preoţii ne stropeau cu agheasmă, druştele ne împleteau / coamele cu zambile şi ne pitulau răvaşe de amor în urechi), poetul adoptă ironia corozivă, sarcasmul extrem („Fericiţi vor fi cei ce îşi vor incendia hambarele şi casele, / fericiţi vor fi cei ce îşi vor ucide ogarii, mioarele şi toţi asinii, / fericiţi vor fi cei ce îşi vor stârpi iepurii, pădurile şi livezile“) şi, dând curs întregii exasperări, lansează strigătul „Ajunge“: „Ajunge! Maidanezii ne hărtănesc băieţii pe străzi şi în parcuri. / Ajunge! Pensionarii îşi imploră doctorii să îi eutanasieze. / Ajunge! Filozofii sterilizează closetele prin gările Europei.“ 
Inexistentă pentru cei ce „numai banul îl vânează“, lumea valorilor inefabile menţine (precum reiese din poemele sale vechi şi noi) palpitul vital şi voinţa de creaţie în poeţii care, ca Ştefan Dincescu, nu se resemnează să-i deplângă dispariţia, ci şi evocă imagini din realitatea ei, precum unele din cele eternizate de Sadoveanu (Să ne cazăm la Hanul Ancuţei, comise Ioniţă! Să ospătăm regeşte / cu Haralambie şi Cozma Răcoare, cu Salomia să îndrugăm vrute / şi nevrute) şi Marin Sorescu („Aci Măria Bălii, mustoasă uzină de porecle, se bălăcărea cu Miai, // zis Tropănel, fiastrul, bătându-şi «la leau» dulăii să-i latre ăleia / până în uşă.)
Una dintre cele mai vibrante piese din acest volum este Elegia de la Chişinău, din care iată ultimele două strofe: „Am sorbit Prutul amorţit în blânde culori, / zăpăcit de icoane cu visări de-un tandru cadet. / Sfărâmat în iluzii, dărâmat în candori, / am învăţat să mă vaier discret. // Ţi-am secat Prutul. Miel mă botez, / Sfântă Moldovă, tămâie a rănilor Tale! / Poem să-ţi amurgesc, lucind pe meterez, / rup veacuri şiroind vocale!

Prof. univ. dr. DUMITRU MICU