luni, 1 iunie 2015

Uuno KAILAS, OCHIUL COPILULUI



Uuno KAILAS, OCHIUL COPILULUI

(1901 - 1933)

1. Marinarii, 1925


2. Faţă în faţă, 1926


3. Cu picioarele goale, 1928


Uuno Kailas  creează un mit al copilului – care e aici străin de copilăria ca vârstă ideală, frecventă în poezia contemporană. Copilul e în fond omul genezei, anterior păcatului, anterior istoriei, şi chiar mitologiei, născut odată cu propriul său nume şi cu propriul său mit. Fiecare dintre noi reface în microcosmos ciclul care duce de la miracolul originar al genezei, la damnaţiune, şi copilul, purtând în el metafora acestei deveniri, ne oferă de fiecare dată un prilej de a ne confrunta realitatea experienţei cu imaginea ei archetipală.“

(A.E. BACONSKY, PANORAMA POEZIEI

UNIVERSALE CONTEMPORANE)



PROSTUL ŞI CEI ÎNŢELEPŢI



Eu râd la soare

Şi râde şi el.



E o prostie să râzi la soare –

Tata, mama, unchiul, mătuşa

Nu râd niciodată la el,

Căci ei sunt oameni mari

Şi oamenii mari sunt înţelepţi

Şi înţelepţii nu văd nimic,

Înţelepţii nu cunosc soarele.



Dar eu sunt prost

Şi râd la soare.

Soare, îmi vine a crede

Că şi tu eşti prost –

Şi râdem, tu şi cu mine, de cei înţelepţi.



O SIMPLĂ CONCLUZIE

LA RUGĂCIUNEA CĂTRE DOMNUL



Tatăl meu şi cu mine îţi spunem: „Tatăl Nostru“,

Deci tu, Doamne, trebuie să fii foarte bătrân,

Căci tu eşti şi tatăl tatălui meu.

Desigur că mai eşti şi foarte bun,

Căci oamenii foarte bătrâni,

Cum e bunicul şi bunica,

Sunt buni cu copiii.

Desigur că tu, ca şi bunicul, fumezi cu o pipă lungă,

Desigur că şi tu ai pere foarte bune

În paradisul tău –

Mai sunt pe-acolo şerpi sau nu mai sunt?

Când voi muri,

Şi într-un înger mic mă voi preface,

Mă vei lua în poală şi-mi vei spune

Minunate poveşti.



DERDELUŞ



Bolta cerească e un imens derdeluş.

Soarele stă în sania lui de aur.

Zăpada se învolburează

Şi cade pe pământ

Cu licăriri ireale.

Sania soarelui lunecă dincolo de pădurea înnegurată,

Ducându-l acasă când oboseşte de joacă.

Desigur, cerul e un derdeluş fantastic

De vreme ce zi de zi soarele alunecă pe deal în jos.



OCHIUL COPILULUI



Nimic nu e mai pur ca ochiul tău:

Prin el ochiul meu poate vedea paradisul pierdut,

Şi pot vedea timpul dinaintea păcatului.



Vai, imaginea sordidă şi indecentă a lumii,

Ca o plagă, într-o zi, îţi va devora ochiul!



Va veni poate timpul când şi tu vei vedea,

Cum am văzut şi eu, minunile care te ocolesc,

Mama nu va mai fi cu tine şi mort va fi fratele tău.

Vei vedea spectacolul bestial al inimilor umane;

Şi faţa leproasă a vieţii va răsări înaintea ochilor tăi,

Şi propriul tău picior ţi-l va prinde mlaştina molimei.

Şi, ca un câine haitei, te vei alătura

Celor ce-n viaţă spurcă şi sunt spurcaţi.



Şi poate într-o zi în pustiul ochiului tău,

Din ochiul pur al vreunui copil, tot prin miracol

Va izbucni din nou o minune solară,

Ca o viziune a vieţii care-n orbita ei

Mereu se va întoarce la puritate şi la cei puri,

La adâncimile sufletului, la starea primordială care e frumuseţea –

Şi vei vedea: toate himerele, urâţenia – chiar şi a ta –

Nu tulburară mai mult frumuseţea vieţii

Decât o piatră aruncată-n marea

Care-şi reface liniştea cu frumuseţe.