marți, 2 iunie 2015

SREČKO KOSOVEL, CÂNTECUL MEU E CHIPUL MEU



SREČKO KOSOVEL
 (1904-1926)

„Srečko Kosovel a fost un meteor miraculos a cărui traiectorie se întoarce instaurându-se mereu mai evidentă pe o boltă ce n-a izbutit s-o înregistreze la vreme; tânărul destul de obscur, mort la douăzeci şi doi de ani, după ce publicase prea puţin pentru a atrage atenţia asupra marelui său talent, devine azi o prezenţă fundamentală în poezia iugoslavă modernă. (…) Opera acestui poet aproape fără biografie este enormă: 1200 de poezii şi apoi numeroase bucăţi aparţinând mai tuturor genurilor literare, încât ai impresia că boala nediagnosticată de medici, care l-a secerat la sfârşitul adolescenţei, a fost poezia. (…) E de o maturitate stranie, cu un glas mineral  izvorât din roca stearpă şi lunară a Karstului, un glas de oracol ascuns în alcătuirea acestui peisaj singular unde nu departe, la Duino, Rilke auzise muzica elegiilor de mai târziu. (…) Nobleţea şi înalta vibraţie umană a acestei poezii derivă din caracterul ei de experienţă existenţială supremă, de tentaţie a limitelor.“
 (A.E. BACONSKY, PANORAMA POEZIEI
UNIVERSALE CONTEMPORANE)

CÂNTECUL MEU

Cântecul meu e explozie,
Sălbatecă sfâşiere. Dizarmonie.
Cântecul meu nu vrea să ajungă la voi,
Care sunteţi prin voia şi providenţa divină
Esteţi morţi, molii de muzeu –
Cântecul meu e chipul meu.

RITMURI TĂIOASE

Eu sunt arcul frânt
Al unui cerc.
Sunt forma ruptă
A unei statui.
Sunt ideea ucisă
A unuia.

Ca şi când aş merge
Pe vârfuri
Apropierea ta calmă
Fără-ncetare mi se agravează.

NIHILOMELANCOLIE

Pletele-albastre ale visului mortuar
Înaintează prin ceaţă
În lumina caldă, bolnavă, a făcliilor
Luceşte deschis un ochi mort.

Sub densitatea inertă
A furtunilor ucise
Luceşte ireductibilul foc
Al altarelor cufundate-n tăcere.

Nihilomelancolia cuprinde
În nemişcare negrele uimiri.
În adâncul mormântului doarme un mort tânăr
Înecat în uitare.

MIEZ DE NOAPTE

Logica s-a scufundat în tenebre
În vid se dezlănţuie
Înspăimântătorul Nonsens.
De haosul ideilor
Capul se-ncinge roşu.
Pieptul strivit – în beznă
Se prăbuşeşte.

Râul murmură în depărtarea neagră.
Totul suferă.
Ideile sunt în flăcări.

Flacăra nevăzută
Arde în miez de noapte,
Blestemul inexorabilului

Striveşte pieptul,
Biciuie chipul.

Nonsens deschis,
Timp mort.

O, moarte,
Ai milă de noi!