luni, 15 iunie 2015

PAUL CLAUDEL, PATER NOSTER



PAUL CLAUDEL

(1868 – 1955)



„Poemul nu e decât mărturia concretă, de fiecare dată inedită, a spiritualizării unui dat sensibil al lumii, ridicarea detaliului – detaliu, de multe ori, uriaş – într-o zare de impalpabile tâlcuri, acolo unde numirea lucrului re-creează poetic lucrul însuşi în faţa ochilor noştri interiori. (...) O nouă gramatică poetică, acoperind cu mari revărsări verbale liniile de forţă ale unei necesităţi lăuntrice acceptate, construindu-şi solemnitatea spunerii cu mai multă rigoare decât s-ar putea crede la un examen superficial, dizolvând materialul rebarbativ al unui lexic tehnic şi abstract, ca şi numeroasele inflexiuni de oralitate, într-o fugozitate de maree oarbă şi haotică, stă la baza acestei poezii care a zguduit limba franceză din seculara, tradiţionala ei placiditate.“

(ŞTEFAN AUG. DOINAŞ,

PAUL CLAUDEL SAU LIRISMUL

CA GHIMPE SPIRITUAL, în ATLAS DE SUNETE FUNDAMENTALE)



PORCUL



Voi picta imaginea Porcului.

E o jivină vârtoasă şi otova;

fără încheieturi şi fără gât, îi -nainte ca un plug.

Bălăbănindu-se pe ale sale patru şunci îndesate,

e un rât în mers, care caută; şi de simte vreun iz,

îndată aplică asupră-i pompa şi-l înghite.

Iar de a nemerit băltoaca potrivită,

se lăfăie în ea, enorm.

Nu e zvâcnirea graţioasă a raţei când atinge apa,

nu-i vo­ioşia domestică a câinelui;

e o plăcere din străfunduri, solitară, conştientă, integrală.

Smiorcăie, soarbe, clefăie, şi nu se ştie prea bine

dacă bea sau mănâncă. Rotund de tot, cu o mică tresărire

îşi drumul în nămol, se afundă în clisa grasă;

grohăie, se desfată până-n tainiţele mă­runtaielor,

clipeşte din ochi.

Amator profund, cu toate că maşinăriei neobosite

a mirosului său nimic nu-i scapă neluat în seamă,

gusturile nu i se îndreaptă deloc spre miresmele

trecătoare ale florilor sau fructelor frivole;

în orice, caută hrana; îi place să fie multă,

bogată, răs­coaptă; fundamental, instinctul îl împinge

spre două lu­cruri: spre pământ, spre lături.

Lacom, destrăbălat – modelului ce vi-l prezint,

recu­noaşteţi -i lipseşte ceva ca fiţi mulţumiţi.

Nici corpul nu-şi ajunge sieşi, nici învăţătura

pe care ne-o îmbie nu e vană.

„Spre adevăr, nu-ţi întoarce doar ochiul;

ci, fără rezervă, tot ceea ce, în tine, eşti tu însuţi.

Fericirea-i da­toria noastră; ea ne este zestrea.

O anumită posesiune desăvârşită e dată.

– Ci, aidoma, aceleia care lui Enea îi aduce prevestiri,

o scroafă pe care-o întâlnesc mi-e întotdeauna ca o piază;

e o emblemă politică. Mai întunecat e pântecele ei

ca dea­lurile ce se văd prin sita ploii.

Şi când se culcă dând să sugă batalionului de godaci

ce-i umblă printre picioare, îmi pare a fi imaginea însăşi

a munţilor pe care-i mulg ciorchinii de sate agăţate

de puhoaiele lor; nici mai puţin masivă,

nici mai puţin diformă.

Nu omit că sângele de porc serveşte

la fixarea aurului. (Mihai Şora)



PLOAIA



Prin cele două ferestre din faţa ochilor,

a celor două ferestre din stânga şi-a celor două din dreapta,

văd, aud cu o ureche şi cu cealaltă cum cade la nesfârşit ploaia.

Cred că e ora douăsprezece şi un sfert ziua:

în preajmă totul e lumină şi apă.

Mi-ndrept pana spre călimară

şi, bucurându-mă de ocrotirea lăuntricei mele

izolări acva­tice, asemeni unei gâze

în mijlocul unei bule de aer, în­săilez acest poem.

Nu burniţează, nu este o ploaie şovăitoare şi fără vlagă.

Norul înşfacă pământul de aproape

şi coboară asu­pra-i posac şi des, printr-un atac

în adâncime şi vârtos.

Cât e de răcoare, broaştelor,

încât, în desişul ierbii ude, uiţi şi balta!

Nicio teamă că ploaia se va ostoi;

e ceva îndestulător, ceva ce te-ncarcă de mulţumire.

Însetat, se­meni ai mei, cărora această minunată

înghiţitură hulpavă nici că le-ar fi de-ajuns.

Pământu-a pierit vederii, casa se scaldă,

leoarcă de apă curg şiroaie copacii,

fluviul în­suşi, care – aidoma unei mări – orizontu-mi

răpeşte, pare înecat. Nu pentru mine e timpul

şi, ciulind urechea, ca să aud glasul tresăritor

nu al vreunei ore, cuget la lita­nica însăşi pururi

cumpănita unduire ce o ştie psalmul.

Totuşi către molcomirea zilei ploaia se-ntrerupe,

şi-n vreme ce norul vălătucindu-se pregăteşte

un şi mai în­tunecat măcel,

precum se năpustea Iris din creierii ce­rului drept în toiul luptelor,

aşa – ca de catran – un pă­ianjen negru,

cu capul în jos şi cealaltă parte spânzurându-i în aer,

se opreşte la mijlocul ferestrei

pe care am deschis-o înspre frunzişuri

şi-n spre nordul de culoarea cojii de nucă.

Lumina s-a retras din lume,

trebuie să aprind lampa.

Scutur această picătură de cerneală

pe al­tarul furtunilor. (Ion Caraion)


PATER NOSTER



Bărbatul aproape bătrân şi femeia tânără încă-s

pentru ultima oară culcaţi în patul lor şi stau de vorbă-mpreună.

Ziua le-a fost aşa de-ncărcată şi mai rămân multe

să facă, să-şi spună.

Căci Germania ne-a declarat război şi mâine

pleacă soldaţii sub tun.

Acest bărbat pe care-l strânge în braţe cu toată pute­rea

şi pe care nu-l va mai revedea niciodată, a fost – îşi zice –

cu toate metehnele lui, un soţ bun.

De zece ani sunt împreună

şi au împărtăşit laolaltă dulcele cu fierea,

Necazuri, bucurii, nădejdi, gânduri,

copiii şi moartea celui mic – între ei

amândoi însemnând mâhnirea şi-apro­pierea.

Acum i-a venit lui rândul să se ducă.

Îi dă ultimele poveţe, simple şi scurte,

după cum crede şi-i pare.

Ea ştie doar că el e-aici alături

şi-şi aduce aminte unele lucruri

pentru care-l roagă de iertare.

Are scurtul răgaz de-a se aciuia cu toţi copiii,

încă o dată, în braţele acestui puternic ins

care a fost pentru ea Cetate.

Va urma apoi deşteptarea, şi ziua, şi gara,

şi marea sărutare sălbatică poate,

Şi potopul mulţimii care exclamă: „Ah!

şi vagoa­nele unul după altul, broaşte obeze,

Şi toţi lungii ani care-ncep şi-n trecerea

cărora vă­duvia n-o să mai înceteze!

Doamne, tot ce era bărbătesc în ţară

nefiinţa ta încet-încet a adunat.

Ascultă strigătul tuturor femeilor Franţei

ce se-nalţă spre tine curat!

Sionul nu mai are păstor şi soarta copiilor

este de a nu mai avea tată niciunul,

Ia aşadar însuţi locul bărbatului

care ne trebuia, tu – bunul!

Apropie-ţi puţin de noi felul

pe care-l ai de a tăcea, ca-n el, un ciorchine,

Căci toate fiinţele de care era legat sufletul

şi trupul nostru acum fac una cu tine?

Prea de aproape tăiaţi furăm, ca-n trupul nostru

să-ncetăm de a mai fi noi atâta de lesne!

Tatăl nostru carele eşti în ceruri,

fie-ţi milă de cei încă-n bezne!

Trebuie ca Tatăl nostru din cer

să ia fir cu fir locul celui de pe pământ

care smuls ne-a fost.

Noi nu mai suntem decât nişte copii

şi-n mândria noastră-şi fac şoarecii adăpost.

Dar decât femeia pe care-odinioară

el a dorit-o, cine-l cunoaşte pe Tatăl mai cu rost?

Naintea tuturora, ea-i cea ce l-a ştiut

şi-a tremurat în sine lângă-al vieţii gurgui,

Fără ea, el n-ar fi putut fi Tatăl, nici ei feciorii lui.

Ei n-au cunoscut decât binecuvântarea sa,

dar ea i-a cunoscut dezmierdărilor, minunea.

Ei i-au cunoscut doar puterea,

ea însă – slăbiciunea. (Ion Caraion)