duminică, 14 iunie 2015

JEAN MORÉAS, VERSURI



JEAN MORÉAS
(1856 – 1910)

GÂNDESC LA ZĂRI MARINE...

Gândesc la zări marine, la seara lor adâncă,
La spumegânda groază a mării-n vântul greu,  
La năvodaru-n luntre, la crabii pe sub stâncă,
La ochii tăi, Neeră, la Glauko, la Proteu.

Tot chibzuindu-şi drumul, gândesc la cerşetorul,
La moşu-n pragul porţii sorbit de ani să stea,  
La tăietoru-n codru, în mână cu toporul,
La târg, la multa-i larmă, la om, la jalea mea.

CU JOCU-NCHIPUIRII...

Cu jocu-nchipuirii seara ţese, vis.
E asemeni unui roi cu vibrante antene.
Deşi luna nu e pe cerul din Paris,
Minune a lumii după slava Atenei,

Muză, peste frunte-mi privirea să-ţi ardă,
Ochii îmi arată, vrajă ce-mi aprinde –
Ca arcaşul care arma îşi încoardă
Păşind peste morţi, eu lira o voi prinde.

AERIANĂ ZARE SCĂLDATĂ ÎN LUMINĂ

Aeriană zare scăldată în lumină,
Al golfului de-acolo cerc sclipitor şi pur,
Fum stând în neclintire pe a colibei clină,  
Voi, chiparoşi, în negru tăiaţi pe val de-azur.

Măslini de pe Kefisos, frunziş al armoniei,
De gândul lui Sofocle în vânturi clătinat,
Coloane, marmuri frânte, în ciuda vitregiei
Răsare viitorul din templul ruinat.

Parnès, Hymèt, pisc mândru, ce-n umbra înserării  
Mai ţii lumina zilei pe şoldul înspuzit,
Munţi, arbori, zări, molozuri şi maluri ale mării,
Din nou când ne văzurăm, m-am şi îndrăgostit.