marți, 9 iunie 2015

OCTAVIO PAZ, BUN RĂMAS CASEI



OCTAVIO PAZ
(1914 – 1998)

ACELAŞI
Atins de lumină
cuarţul devine cascadă.
Pe apele ei pluteşte un copil,  Domnul.
AMIAZĂ
Lumina nu clipeşte,
timpul se goleşte de minute,
s-a oprit o pasăre-n aer.
MAI TÂRZIU
Se prăvăleşte lumina,
se trezesc coloanele
şi, fără să se mişte, dansează.
ÎN PLIN SOARE
Ora e transparentă:
dacă e invizibilă pasărea,
vedem culoarea cântecului ei.
FLOARE
Strigătul, ciocul, dintele, urletul,
nimicul carnivor şi vraiştea lui,
se risipesc în faţa acestei modeste flori.
DOAMNA
Noapte de noapte coboară în fântână
şi-n zori reapare
c-o nouă reptilă în braţe.
CLOPOTE ÎN NOAPTE
Valuri de umbre, valuri de năluciri
deasupra unei frunţi în flăcări:
aruncaţi apă peste gândurile mele, stingeţi-le!
ÎN FAŢA PORŢII
Oameni, cuvinte, oameni.
Am şovăit o clipă:
luna sus, singură.
VIAŢĂ ÎNTREZĂRITĂ
Fulgere sau peşti
în noaptea mării
şi păsări, fulgere
în noaptea pădurii.
Oasele sunt fulgere
în noaptea trupului.
O, lume, totul e noapte
şi viaţa e fulger.
BUN RĂMAS CASEI
Se face ziuă.
Aş vrea să-mi iau rămas bun  de la această casă mică,
singura lume adevărată.
Să spun adio acestei dureroase clipiri
a zilei care se trezeşte:
învelit în propria-i mantie fuge somnul
de la locul crimei
şi sufletu-i o piaţă părăsită.
Adio scaunului
pe care mi-am atârnat seară de seară costumul,
spânzurare cotidiană;
şi fotoliului, stâncă în insomnia mea,
stei nedespicat de fulger,
nici sfărâmat de sete.
Adio oglinzii adevărate
în care mi-am lăsat masca
spre a coborî în fundul infinitului
(dar niciodată nu coboram:
n-are fund, ci numai şi numai suprafaţă?)
Adio crângului de cer din fereastră,
pe care adesea trandafirii îşi scoteau capul
şi pe care au nimerit într-o dimineaţă chiar îngeri rătăciţi.
Adio zorilor, dezgheţ tăcut al nopţii,
şi negurei ce suie orbeşte pe colină,
blândă turmă destrămându-se.
Veşmântului pufos, cireşului,
un lung adio, şi acestei păsări
ce înseamnă puţină adiere pe-o ramură.
Cu vorbe mici şi pure
să-ţi iei rămas bun de la râu
„pentru mine apele tale au fost
aceleaşi ape pururi“.
Aş vrea să-ţi spun adio, să-ţi sărut fusta,
fetiţă, femeie, fantomă de pe mal,
să-ţi spun mereu adio
precum râul îi tot murmură ţărmului,
Nesfârşita sa despărţire.
Mamă, aş vrea să-ţi spun adio
şi ce-mi vor sufla buzele tale:
„aceste delire erau fluturi“.
Aş dori să spun adio acestor prezenţe,
memorii ale faptului de ziuă,
nume ce le ţin încuiate aici în piept,
dar mă tem că, trezindu-le, să nu-mi spună ele adio.