VIS
Visul nu este
studiat aici decât în calitatea sa de vehicul şi creator de simboluri. El face
cunoscute, de asemenea, natura complexă, reprezentativă, emotivă, vectorială a
simbolului, precum şi dificultăţile unei corecte interpretări. Majoritatea elementelor
acestui articol sunt aplicabile ansamblului de simboluri şi fiecăruia în
parte, orice simbol ţinând de vis şi reciproc.
Locul visului
După cele mai
recente cercetări, un bărbat de 60 de ani ar visa, dormind, minimum cinci ani.
Dacă somnul ocupă o treime din viaţă, aproximativ 25% din somn reprezintă
partea străbătută de vise; visul nocturn ocupă deci a douăsprezecea parte din
existenţă la majoritatea oamenilor. Ce să mai spunem despre visul din timpul
treziei şi despre reveria diurnă care se adaugă acestei părţi şi aşa
impresionante! Frédéric Gaussen a spus-o foarte bine: „Visul, simbol al
aventurii individuale, atât de adânc înrădăcinate în intimitatea conştiinţei şi care
scapă propriului creator, ne apare drept expresia cea mai tainică şi mai impudică a fiinţei
noastre”. Cel puţin două ore pe noapte trăim în această lume onirică a
simbolurilor. Ce izvor nesecat de cunoaştere pentru noi şi umanitate ar deveni
ele, dacă am putea întotdeauna să ni le amintim şi să le interpretăm! „Interpretarea
viselor”, a spus Freud, „este calea regală pentru a ajunge la cunoaşterea sufletului”.
De aceea cheile de interpretare a viselor s-au înmulţit într-atât începând cu Antichitatea. Astăzi au
fost înlocuite de psihanaliză.
Fenomenul visului
Ideile privitoare la vis, ca şi acelea despre simbol,
au evoluat mult şi nu este cazul să le facem istoricul. Dar chiar şi astăzi specialiştii
au păreri diferite. Pentru Freud,
visul reprezintă expresia sau chiar împlinirea unei
dorinţe refulate (FRES, 123); pentru Jung,
el este „autoreprezentarea spontană şi simbolică a
situaţiei actuale a inconştientului” (JUNH, 228); pentru J. Sutter, care dă cea mai puţin interpretativă dintre
definiţii, visul este un „fenomen psihologic ce se produce în timpul somnului
şi care este alcătuit dintr-o serie de imagini a căror derulare figurează o
dramă mai mult sau mai puţin neîntreruptă” (PORP, 365). Visul scapă, deci, voinţei şi responsabilităţii subiectului, pentru că
dramaturgia lui nocturnă este spontană şi necontrolată. De aceea subiectul îşi
trăieşte drama visată ca şi cum ar exista în mod real în afara imaginaţiei
sale. Conştiinţa realităţilor se eclipsează, sentimentul de identitate se
alienează şi se dizolvă, dispare. Zhuang Zhou nu ştie dacă Zhou este acela care a visat că este un fluture sau dacă
fluturele a visat că era Zhou. „Dacă un meşteşugar”, scrie Pascal, „ar fi sigur că
visează în toate nopţile, timp de douăsprezece ore, că e rege, cred că ar fi
aproape la fel de fericit ca un rege care ar visa, în toate nopţile, timp de
douăsprezece ore, că e meşteşugar”. Sintetizând gândirea lui Jung, Roland Cahen scria: „Visul este expresia acestei activităţi mentale care trăieşte în noi, care gândeşte, simte,
încearcă, speculează pe marginea activităţii diurne şi la toate nivelurile, de
la planul cel mai biologic la cel mai
spiritual al fiinţei, fără ca noi s-o ştim. Manifestând un curent psihic subiacent
şi necesităţile unui program vital înscris
în straturile cele mai profunde ale fiinţei, visul exprimă aspiraţiile profunde
ale individului şi, prin urmare, va fi pentru noi o sursă de informaţii de tot
felul infinit de preţioasă” (RSHU, 104).
Clasificarea viselor
Egiptul din vechime acorda viselor o semnificaţie mai
degrabă premonitorie: „Zeul a creat visele pentru a le arăta oamenilor calea
atunci când ei nu pot să-şi întrevadă viitorul”, afirmă o carte de
înţelepciune. Preoţi-cititori, scribi sacri şi onirocriţi interpretau în temple
simbolurile viselor, după chei transmise din generaţie în generaţie.
Oniromanţia sau ghicitul în vise se practica pretutindeni. Pentru populaţiile negrito din insulele Andaman, visele sunt produse ale sufletului care era
considerat drept partea malefică a fiinţei. Se credea că sufletul iese prin nas
şi înfăptuieşte, în afara corpului, o serie de isprăvi de care omul ia
cunoştinţă în vis. Pentru toţi
indienii din America de Nord, visul este semnul ultim şi decisiv al experienţei.
„Visele sunt la originea liturghiilor, ele determină alegerea preoţilor şi
conferă calitatea de şaman; din ele rezultă ştiinţa medicală, numele ce va fi
dat copiilor şi tabuurile; ele rânduiesc războaiele, vânătorile, condamnările
la moarte şi sprijinul cuvenit în anumite situaţii, doar ele pătrund în
întunecimea escatologică”. În fine, visul „confirmă tradiţia: el este pecetea
legalităţii şi a autorităţii” (MULR, 247). Pentru
triburile bantu din Kasai
(depresiunea congoleză), anumite vise sunt povestite de sufletele care se
despart de trup în timpul somnului şi merg să pălăvrăgească cu sufletele
morţilor (FOUC, 66). Aceste vise au un caracter premonitoriu privitor la
persoana respectivă sau pot să constituie adevărate mesaje ale morţilor către
cei vii, interesând ansamblul comunităţii. (Pentru rolul viselor şi
interpretarea lor în civilizaţiile orientale poate fi consultată savanta
lucrare colectivă SOUS, iar în privinţa exemplelor de vise istorice celebre,
religioase, politice şi culturale, BECM.) Exemplele de vise sunt nenumărate şi
s-a încercat în repetate rânduri clasificarea lor. Pentru înlesnirea studiului,
cercetările psihanalitice, etnologice
şi parapsihologice au împărţit visele nocturne într-un anumit număr de
categorii:
1. visul profetic sau didactic, care este un avertisment mai mult sau mai
puţin deghizat privitor la un eveniment critic din trecut, prezent sau viitor;
originea acestor vise este adesea atribuită unei puteri cereşti;
2.visul iniţiatic al şamanului sau al budistului tibetan din Bardo Thodol, încărcat de eficienţă magică, menit să ne poarte
într-o altă lume printr-o cunoaştere şi o călătorie imaginare;
3.visul telepatic, care stabileşte legătura cu gândirea şi sentimentele
unor persoane sau grupuri aflate la depărtare;
4. visul vizionar, care ne transportă în ceea ce H. Corbin numeşte lumea imaginară şi care presupune existenţa în fiinţa umană, la un
anumit nivel de conştiinţă, a unor „puteri pe care civilizaţia noastră
occidentală poate că le-a atrofiat sau paralizat”, puteri despre care H. Corbin
descoperă mărturii la misticii iranieni; este vorba aici nu de presimţire, nici
de călătorie, ci de viziune;
5. visul-presentiment,
care te face să intuieşti şi să alegi o posibilitate dintr-o mie...;
6.visul
mitologic, care reproduce un anumit arhetip important şi care reflectă o
angoasă fundamentală şi universală.
Păstrând proporţiile, visul în stare de veghe poate fi
asimilat visului nocturn, atât
în privinţa simbolurilor pe care le articulează, cât şi pentru
funcţiile psihice pe care este în stare să le îndeplinească. Maria Zambrano
dezvăluie, deopotrivă, riscul şi avantajul acestuia: „În starea de veghe, visul
câştigă
imperceptibil subiectul şi creează o anume uitare sau poate o amintire al cărei contur se transferă într-un
plan al conştiinţei care nu poate să-1 accepte. Visul devine deci germene al
obsesiei, al transformării realităţii. Dimpotrivă, dacă e transferat pe un
plan adecvat al conştiinţei, în locul unde conştiinţa şi sufletul intră în
simbioză, el devine o formă de creaţie, fie în procesul vieţii personale, fie
manifestată într-o operă” (RSHU, 167). Practica psihoterapeutică a visului în stare de veghe a generat
onirotehnica. Derivată din lucrările lui Galton şi Binet, din experienţele lui
Desoille, Guillerez şi Caslant, extinsă şi perfecţionată de Frétigny şi Virel
până la
onirodramă, această tehnică constă într-o visare dirijată, pornind de la o
imagine sau o temă sugerate de interpret
şi care sunt împrumutate de regulă simbolurilor de ascensiune sau de coborâre. „Ea
utilizează facultatea pe care o posedă
omul în stare de semitrezie de a trăi într-un univers arhaic a cărui existenţă
nici n-o bănuieşte când se află în stare de veghe şi în privinţa căreia
visul nocturn nu ne oferă decât o idee imprecisă şi fragmentată. Tehnica presupune o primă etapă
de relaxare, condusă în mod ştiinţific, care trebuie să ducă la apariţia undelor
electro-encefalografice alfa. Subiectul primeşte consemnul de a verbaliza, rând pe rând, imaginile ce-i apar şi
stările pe care le resimte. Experienţa demonstrează că aceste stări sunt
trăite; respectiv, că subiectul are un
Eu Corporal Imaginar şi că acţionează într-o lume fantasmatică asupra căreia
îşi proiectează structurile Eului arhaic. Dacă, în acest punct al experienţei,
operatorul propune o imagine inductoare sau sugerează o acţiune imaginară,
subiectul va integra această sugestie în universul în care trăieşte, dezvoltându-i urmările, după modul
simbolic specific acestui univers. Prin intermediul acestei tehnici sau prin altele, vedem ivindu-se la
subiectul cel mai puţin predispus la fantezie sau la o percepţie poetică
secvenţe de imagini şi de situaţii care pot fi suprapuse în întregime pe fapte
oferite de mitologia sau de psihosociologia stadiilor celor mai arhaice ale
omenirii” (VIRS, 6).
Funcţiile visului
Visul este la
fel de necesar echilibrului biologic şi mental ca şi somnul, oxigenul sau o
alimentaţie sănătoasă. Fiind alternativ relaxare şi tensiune a psihismului,
visul îndeplineşte o funcţie vitală: moartea sau nebunia pot fi consecinţa unei
absenţe totale a viselor. El funcţionează ca o supapă pentru impulsurile
reprimate în cursul zilei şi face să iasă la lumină problemele ce trebuie
rezolvate şi ne sugerează soluţii, interpretându-le. Funcţia lui selectivă,
precum şi aceea a memoriei, uşurează viaţa conştientă. Dar el mai joacă un
rol, situat la un alt nivel de profunzime. Visul este unul dintre cei mai buni
agenţi de informare cu privire la starea psihică a celui ce visează. El îi
oferă printr-un simbol viu un tablou, o imagine a situaţiei sale existenţiale
prezente; este pentru cel ce visează o imagine despre sine adesea nebănuită;
este un revelator al eului şi al sinelui. Dar, în acelaşi timp, el le
disimulează, la fel cum procedează simbolul, sub imaginile unor fiinţe
diferite de subiect. În vis, procesele de identificare se înfăptuiesc
necontrolat. Subiectul se proiectează pe sine în imaginea altei fiinţe; el se
alienează prin identificarea cu celălalt. Poate fi reprezentat sub trăsături
care nu au, în aparenţă, nimic în comun cu el, fie acestea de bărbat sau
femeie, de animal sau plantă, de vehicul sau planetă etc. Unul dintre rolurile analizei
onirice sau simbolice este să dea frâu liber acestor identificări şi, în acelaşi timp, să
le distingă cauzele şi finalitatea; ea are datoria să restituie persoanei
propria identitate, descoperind sensul alienărilor sale. Rolul visului, poate
cel mai important, este de a stabili în psihismul unei persoane un soi de
echilibru compensator. El asigură o autoreglare psihobiologică. Dintr-o carenţă
a viselor rezultă dezechilibrele
mentale, la fel cum o carenţă de proteine animale provoacă tulburări
fiziologice. Această funcţie biologică a visului, confirmată de cele mai
recente experienţe ştiinţifice, nu e lipsită de consecinţe la nivelul interpretării
înseşi, care poate evoca atunci legea relaţiilor complementare. Interpretul va
căuta, într-adevăr, „relaţia de complementaritate între situaţia trăită
conştient, obiectivă a celui ce visează şi imaginea visului său”. Căci există,
scrie Roland Cahen,
„o relaţie de contrapondere (de balanţă), realmente dinamică, între conştient
şi inconştient, manifestat prin vis, în actualizarea dependenţei sale... Dorinţele,
angoasele, formele de protecţie, aspiraţiile (şi frustrările) conştientului
îşi vor afla în imaginile onirice, corect înţelese, o compensaţie salutară şi,
prin urmare, rectificări esenţiale” (RSHU, 111). Drama onirică poate să ofere
ceea ce refuză viaţa exterioară şi poate să reveleze starea de satisfacţie sau
insatisfacţie în care se află capacitatea energetică (libidoul) a subiectului.
Dar, uneori, distanţa dintre vis şi realitate creşte, până la a dobândi un
caracter patologic pe care îl deconspiră lipsa de măsură a unui libido ce nu poate fi compensată de
nimic. Putem observa că, în cazurile normale, compensaţia se producea, după Freud, urmând o linie orizontală, adică
la acelaşi nivel al sexualităţii, în timp ce, după Jung, „orice echilibrare psihologică a
fiinţei se face între planurile conştientului şi inconştientului, pe axa
verticalităţii, aşa cum se întâmplă cu o corabie a cărei stabilitate depinde de
raportul dintre pânzele şi chila sa” (ibidem). În acelaşi sens, pentru Guillerey, orice tulburare psihică ar corespunde
„unei activităţi superioare obstaculare” şi invocarea eroului, în sensul bergsonian al termenului, ar îndeplini o
funcţie nu doar morală, ci şi terapeutică de salvare. Visul mai accelerează, de
asemenea, procesele de individuaţie care determină evoluţia ascensională şi
integrantă a omului. La nivelul său, el posedă deja o funcţie totalizatoare. Analiza,
aşa cum vom vedea, îi va permite să intre într-o relaţie aproape regulată de
comunicare cu conştiinţa şi să joace, atunci, un rol de factor de integrare, la
toate nivelurile. Nu numai că va exprima totalitatea sinelui, ci va contribui
la formarea ei.
Analiza visului
Analiza simbolurilor onirice se bazează pe un triplu
examen privitor la conţinutul visului (imaginile şi dramaturgia lor); structura
visului (ansamblu formal de relaţii de un anume tip, înfăţişate sub diferite
imagini); sensul visului (orientarea, finalitatea, intenţionalitatea lui).
Principiile de interpretare a analizei pot fi aplicate, de altfel, tuturor
simbolurilor, inclusiv celor din afara viselor şi în special celor care-şi află
expresia în mitologii. Visul poate fi conceput ca o mitologie personalizată. Conţinutul visului, adică fantasmagoria pur descriptivă, rezultă din cinci
tipuri de operaţii spontane: o elaborare a datelor inconştientului pentru a le
transforma în imagini actuale; o condensare de multiple elemente într-o imagine
sau într-o suită de imagini; o deplasare sau un transfer al afectivităţii
asupra acestor imagini de substituire, prin identificare, refulare sau
sublimare; o dramatizare a acestui ansamblu de imagini şi de încărcături
afective într-o felie de viaţă, mai mult sau mai puţin intensă; în fine, o
simbolizare care ascunde, sub imaginile visului, alte realităţi decît acelea
care sunt figurate direct. Prin intermediul acestor forme deghizate prin atâtea
operaţii inconştiente, analiza onirică va trebui să cerceteze conţinutul latent
al acestor expresii psihice, care ascund constrângeri, nevoi şi pulsiuni,
ambivalenţe, conflicte sau aspiraţii, refugiate în adâncurile sufletului. Conţinutul visului circumscrie nu numai reprezentările şi dinamica
lor, ci şi tonalitatea acestora, respectiv încărcătura emotivă şi anxioasă
care le afectează. Fantasmagorii
diferite pot acoperi structuri identice, adică ansambluri îmbinate şi
articulate după o aceeaşi schemă de profunzime; invers, imagini asemănătoare
pot apărea în structuri diferite. Numeroase confruntări de imagini şi de
situaţii visate au dovedit că există un soi de tematică constantă, adică un ansamblu de scheme
eidolo-motorii, unde serii de imagini diferite relevă o aceeaşi orientare,
aceleaşi sentimente şi preocupări, precum şi existenţa unei reţele de comunicare
internă având o înlănţuire identică între diversele niveluri şi pulsiuni ale psihismului; în felul acesta ele ne ajută să
distingem conţinutul latent al visului. Roger Bastide notează în jurnalul său: „Încep să devin african, în
noaptea asta l-am visat pe Ogun (zeu yoruba al fierului şi fierarilor)... unui psihanalist
i-ar fi uşor să-mi arate că n-am făcut decât să schimb simbolul, că Ogun, în
nopţile mele africane, joacă exact acelaşi rol pe care-l are cutare personaj
în visele mele despre Europa. Sub
diversitatea de conţinuturi nu s-ar ascunde decât aceeaşi structură
fundamentală, vizibilă pentru un analist. Vom lăsa deoparte, deci,
materialitatea imaginilor din vise ca să ajungem, în adâncime, la structurile
care le informează” (RSHU, 180). Freud
considera că „toate visele unei singure nopţi ar
aparţine aceluiaşi ansamblu” (FRES, 298).
Această
structură a visului este concepută, în general, ca o dramă în patru acte, în
care joacă un aparat imaginar putând să varieze considerabil, cu toate că decorul
subteran al acţiunii rămâne acelaşi. SF. Pentru facilitarea analizei, Roland Cahen rezumă astfel aceste patru
acte:
2. expunerea, personajele sale, spaţiul
geografic, epoca şi decorurile sale;
3. acţiunea care se anunţă şi se leagă în vis;
4. peripeţiile dramei;
5. această dramă evoluează spre o încheiere, o
rezolvare, spre lysis, destindere, indiciu sau
concluzie (RSHU, 111).
Ceea ce complică în plus această structură ţine de
faptul că ea trebuie să fie exploatată la niveluri diferite, care nu sunt
lipsite de interferenţe între ele. Vom găsi, la nivelul profund, probleme
metafizice simbolizând mai mult sau mai puţin direct întrebările neliniştitoare de ontogeneză şi supravieţuire.
La nivelul mediu, preocupările sexuale se exprimă prin simbolurile pe care le
generează individualizarea din adolescenţă. În stratul superficial vor apărea,
sub o formă simbolică, mai mult sau mai puţin definitivată, de altfel, preocupările
individului izolat de complexitatea civilizaţiei şi care se înşală în privinţa
cauzelor ce condiţionează dificultăţile sale de adaptare. Prin toate aceste
lumi de simboluri, care, clasate, se articulează după o analogie destul de
clară, se desenează câteva axe principale: raportul aproape constant între
ascensiune şi lumină (Caslant–Desoille); între integrare şi căldură (Frétigny-Virel).
Trebuie semnalate şi marile direcţii analogice ale centrării (Godel), ale
dreptei şi stângii. Aceste reţele de coordonate şi altele care au o valoare
pur experimentală formează un cod de scheme eidolo-motorii, graţie căruia s-ar
putea explora simbolismul oniric, într-un mod relativ ştiinţific. În fine, orice vis are un sens, care poate fi căutat în urmă, în cauza
visului, precum în metoda etiologică şi retrospectivă a lui Freud, sau înainte, în
intenţia realizatoare a visului, cum procedează metoda lui Jung, teleologică sau
prospectivă. „Visele”, afirmă Jung,
„sunt adesea anticipări care-şi pierd orice sens când
sunt examinate din punct de vedere strict cauzal” (JUNH, 289). Visul, „ca orice proces viu, nu este doar o înlănţuire cauzală, ci şi
un proces orientat spre o finalitate... se pot pretinde, ca atare, visului –
care este o autodescriere a procesului vieţii psihice - indicaţii asupra cauzelor
obiective ale vieţii psihice şi asupra tendinţelor obiective ale acesteia”
(JUNV, 81). În loc să se situeze în dependenţa unui conştient care o precedă,
asemeni funcţiei compensatorii, funcţia prospectivă a visului se prezintă,
dimpotrivă, „sub forma unei anticipări a activităţii conştiente viitoare,
ivindu-se în inconştient; ea evocă o aparenţă pregătitoare, o schiţă în linii
mari, un proiect de acţiune” (ibidem, 88; JUNT, 441). Dar această orientare spre o finalitate
se exprimă sub formă de simboluri, şi nu cu limpezimea descriptivă a unui film
de aventuri sau a unei înlănţuiri conceptuale. Asimilând visului
construcţiile imaginare create în stare de veghe, Edgar Morin consideră
că: „orice vis este o realizare ireală, dar care aspiră la realizarea practică.
De aceea utopiile sociale prefigurează societăţile viitoare, alchimia chimia,
aripile lui Icar aripile avionului” (MORC, 213). „Fiecare vis”, va spune
Adler, „tinde să creeze ambianţa cea mai favorabilă unui scop îndepărtat”. Această
finalitate a visului se deosebeşte de visul premonitoriu al anticilor: ea nu
anunţă un eveniment, ci dezvăluie şi eliberează o energie care tinde să creeze
evenimentul. Iată diferenţa dintre profeţie şi previziune, dintre divinaţie şi
operaţional. „Visul este o pregătire pentru viaţă” (Moeder): „viitorul se
cucereşte prin vise înainte de a se cuceri prin experienţe” (Becker cu referire la Gaston Bachelard). „Visul este preludiul vieţii active” (BACT, 19).
Interpretare
- Cel ce visează e în centrul visului său. Nu trebuie să aşteptăm ca acest articol să ofere o
cheie a viselor. Întreagă această culegere de simboluri, fie ele aztece, bantu sau chineze, ne poate ajuta la interpretarea
viselor. Dar, oricât de utilă ar fi, nu este suficientă. Visul animă şi combină
imagini încărcate de afectivitate. Limbajul lui e într-adevăr cel al
simbolurilor. Dar arta de a le interpreta nu ţine doar de reguli, de procedee
sau semnificaţii codificate şi aplicate în mod mecanic. Mai e nevoie de o
largă şi apropiată înţelegere. Cel ce visează şi se află în posesia acestei
cărţi va putea să citească în articolele care corespund imaginilor din visele
sale valorile simbolice legate de aceste imagini. În vise, valorile simbolice sunt în mod fundamental asemănătoare cu
cele din artele plastice, literatură sau mituri, dar, ca pretutindeni, ele se
află în simbioză cu altele şi în special cu un mediu psihic, personal şi
social, purtător, la rându-i, de simboluri. Sinteza tuturor acestor elemente
pornind de la luminile dispersate ici-colo în volumul de faţă îl va conduce pe
cititor către o corectă interpretare a experienţei sale şi, în general, a
vieţii sale, la nivelul imaginarului sau al imaginalului. Adevărata cheie a viselor se află în adâncul
simbolurilor percepute sau nu, dar întotdeauna vii în inconştient. Cititorul
va înţelege, prin el însuşi, sensul simbolurilor evocate în această carte,
dimpreună cu semnificaţia viselor. „Nu trebuie să uităm”, scrie C.G. Jung, „că se visează despre sine şi prin sine, în primul
rând şi aproape în exclusivitate”. Celebrul analist stabileşte o opoziţie justă
între interpretarea viselor la nivelul
obiectului, care ar fi cauzală şi mecanică, şi interpretarea la nivelul subiectului. Ultima pune în
relaţie însăşi „psihologia celui ce visează cu fiecare element al visului, de
exemplu cu fiecare dintre persoanele care acţionează şi figurează în vis”. Fiecare
persoană este asemenea unui simbol al subiectului. Primul tip de interpretare
e analitic: „descompune conţinutul visului în trama lui complexă de reminiscenţe,
de amintiri care sunt ecoul condiţiilor exterioare”. Dimpotrivă, al doilea tip
de interpretare este sintetic: „prin aceea că desprinde din cauzele contingente
complexele de reminiscenţe şi le propune pentru a fi înţelese ca tendinţe sau
componente ale subiectului în care le reintegrează astfel, în acest caz, toate
conţinuturile visului sunt considerate drept simboluri ale conţinuturilor
subiective” (JUNV, 93). S-ar putea spune despre orice percepţie aprofundată şi
trăită a unei valori simbolice – care nu se realizează în mod vizibil decât în
planul subiectului – exact ceea ce afirmă Jung despre vis: „dacă, din întâmplare, visul nostru
reproduce unele reprezentări, acestea sunt, înainte de toate, reprezentările
noastre, la elaborarea cărora a contribuit totalitatea fiinţei noastre;
factorii subiectivi care, în vis (ca în perceperea simbolului) se grupează în
cutare sau cutare manieră, exprimând o semnificaţie sau alta, nu din motive
exterioare (singurele), ci datorită mişcărilor celor mai subtile ale sufletului
nostru. Întreagă această geneză este esen-ţialmente subiectivă, iar visul este
teatrul unde cel ce visează este simultan actor, scenă, sufleur, regizor,
autor, public şi critic” (ibidem, 94). Visul omului este o expresie cosmică şi, uneori,
o teofanie, este ca „un vis al naturii manifestat în om şi un vis al lui în
legătură cu natura” (Raymond de Becker) sau, cum spuneau anticii, un semn al lui Dumnezeu
manifestat în om şi un semn pe care i-1 dă acesta lui Dumnezeu. Pulsaţiile
venite dinspre cele trei niveluri ale universului şi dinspre sine se conjugă în
vis.
– Cel ce
visează este în centrul poveştii. Interpretarea
simbolurilor onirice impune ca fiecare dintre cele trei elemente ale analizei
să fie repus într-un context, să fie luminat prin asocieri spontane şi, dacă e
posibil, să fie amplificat, aşa cum se măreşte o fotografie. Prima regulă, aceea a contextului, ne apără de interpretarea unui vis
izolat. Dacă se cade să ascultăm povestea unui vis făcută cu toată precizia de
dorit, nu e mai puţin necesar să cunoaştem mai multe vise ale aceluiaşi
subiect, vise avute într-un interval apropiat, şi apoi la date şi în locuri
diferite; un vis face parte dintr-un întreg ansamblu imaginativ; nu e decât o
scenă dintr-o mare dramă cu o sută de acte diferite. Nu e vorba să confundăm sau să suprapunem aceste scene, ci să distingem
articulaţiile lor. Acest complex implică de asemenea însăşi cunoaşterea celui
care visează, a propriei istorii şi conştiinţe, a ideii pe care şi-o face
despre sine şi despre situaţia sa. Căci viaţa lui imaginară face ea însăşi parte
dintr-un ansamblu, care este acela al vieţii totale a persoanei în societate.
Această exigenţă ne îndeamnă să cercetăm şi mediile în care acţionează
subiectul şi care reacţionează asupra lui. În ciuda aparenţei lui dezlânate, visul se înscrie într-o continuitate.
Interpretarea simbolurilor nocturne sau diurne este un lanţ infinit de relaţii.
Înţelegerea imaginarului nu e o simplă chestiune de imaginaţie.
– Recursul la asocieri. Asocierea adaugă la studiul contextului, într-un anume
sens obiectiv, pe acela al contextului subiectiv. Cel ce visează este invitat
să exprime spontan tot ceea ce-i evocă lui imaginile, culorile, gesturile,
cuvintele visului său, luate separat sau împreună. Aceasta este o ocazie
pentru el să actualizeze legături care nu erau decât latente, noduri emotive
sau imaginative nebănuite. Asocierile acestea sunt capitale pentru
interpretarea simbolurilor, dar ele rămân
adesea plăpânde, artificiale, mai mult sau mai puţin voite, deformante şi
aberante, pe scurt, nedemne de încredere.
– Culisele visului. Amplificarea acordă visului analizat maxima lui
rezonanţă. Se ajunge la ea fie prin asocierile spontane ale subiectului, fie
invitându-l să prelungească, să continue scena visului, aşa cum ar face-o
pornind de la un fapt trăit în stare de veghe.
Amplificarea voluntară poate fi de tipul treziei, cu un minimum de control, sau
de tipul visului dirijat în mod conştient. Ea poate, desigur, să provoace o
ruptură de sens; dar adesea ea va lumina sensul visului şi ambiguităţile lui,
la fel cum liniile prelungite ale unui triunghi-miniatură fac mai vizibil
desenul lui sau cum proiecţia mărită relevă mai bine arhitectura unui cristal
de zăpadă sau vinişoarele din marmură. Dacă amplificarea liniei visului pe
care o face subiectul nu e suficientă pentru a descifra simbolurile, există o
altă amplificare a cărei iniţiativă o ia interpretul, recurgând, cu o prudentă
circumspecţie, la imensul tezaur al diferitelor ştiinţe umane. „Aceste paralele
istorice, sociologice, mitologice, etnologice, inspirate din folclor, precum
şi din istoria religiilor, ne autorizează să punem conţinutul visului, lipsit
de asociaţii, în raport cu patrimoniul psihic şi uman general” (RSHU, 109).
Acest tip de amplificare e caracteristic pentru şcoala lui Jung şi, întrebuinţat cu o rezervă înţeleaptă, a risipit
mai multe enigme. Într-un eseu de sociologie
a visului, Roger Bastide circumscrie corect această înrădăcinare socială a
imaginarului: „Etnologii au adus la lumină ceea ce s-ar putea numi culisele visului: cel ce visează va căuta toate uneltele viselor sale
în vasta panoplie a reprezentărilor colective pe care i le oferă civilizaţia,
ceea ce face ca să fie mereu deschisă poarta între cele două jumătăţi ale
vieţii omului, ca să aibă loc schimburi necontenite între vis şi mit, între
ficţiunile individuale şi constrângerile sociale, ca să pătrundă culturalul în
psihic şi psihicul să se înscrie în cultural” (178).
Vis şi simbol, principii de integrare
Interpretarea visului, la fel ca
decriptarea simbolului, nu răspunde doar unei curiozităţi a spiritului. Cele
două operaţii ridică la un nivel superior relaţiile dintre conştient şi
inconştient şi îmbunătăţesc reţelele lor de comunicare. Oprindu-ne doar la
acest aspect şi rămânând în planul celui mai normal psihism, observăm că analiza onirică
sau simbolică este una dintre căile de integrare a personalităţii. Un om mai
luminat şi echilibrat încearcă să se substituie omului scindat, sfâşiat de
dorinţele, aspiraţiile şi îndoielile lui şi care nu se înţelege pe sine. Profesorul CA. Meier, pe care-l citează Roland Cahen, spune pe bună dreptate că: „sinteza activităţii
psihice conştiente şi a activităţii psihice inconştiente reprezintă însăşi
esenţa activităţii mentale creatoare”.