duminică, 6 noiembrie 2016

CHARLES MAURON, FANTEZIILE IMAGINATIVE



CHARLES MAURON, FANTEZIILE IMAGINATIVE

O dată constatate reţelele de asociaţii obsedante, nu putem, cinstit, rămâne aici. Trebuie, cu titlu de ipoteză, să propunem o explicaţie a lor. Nu văd decât una acceptabilă: poemele oferind aceeaşi reţea sunt legate de o realitate inconştientă unică. Această realitate trebuie să fie ea însăşi o fantezie: cel puţin aşa suntem îndemnaţi să credem de o masă de observaţii referitoare la viaţa imaginativă a copiilor sau a adulţilor, normali sau anormali, primitivi sau civilizaţi.
Despre extraordinara importanţă a fanteziei pentru funcţionarea psihicului nostru, voi cita studiul lui Susan Isaacs, precizând că cuvântul „fantezie” trebuie luat în sensul de gând primitiv, sau de vis, cu origine şi formare inconştiente, deşi putând atinge conştiinţa: „... Studierea copiilor mici demonstrează că fanteziile formează  conţinutul primar al vieţii mentale inconştiente... fanteziile inconştiente acţionează atât la omul normal cât şi la cel anormal”. Susan Isaacs face din fantezie termenul de trecere presupus de Freud în fraza: „Presupunem că id-ul este undeva în contact direct cu procesele somatice, primeşte de la acestea dorinţele instinctuale şi le dă o expresie mentală”. Această expresie mentală ar fi fantezia. Cu toate acestea, foarte devreme la copil, „fantezia devine un mijloc de apărare împotriva angoasei, un mod de a inhiba şi de a controla pulsiunile, ca şi o expresie a dorinţei de reparaţie”.
Concepţiile şcolii anglo-saxone sunt astăzi adoptate în mare măsură de şcoala franceză. Lucrările lui Freud rămân, desigur, sursa lor, ca şi acelea ale lui Abraham, Rank şi ale multor altora. Data recentă a lucrărilor pe care le-am privilegiat aici nu este lipsită de importanţă într-o ştiinţă ce evoluează normal.
Fanteziile joacă un rol decisiv în geneza şi dezvoltarea psihismului. Copilul se adaptează lumii şi se construieşte el însuşi fabricând fantezii pe care le corectează ulterior, şi această activitate, cu toate că este încetinită şi mai puţin aparentă, persistă   la adult, mai ales dacă el continuă să se adapteze şi să creeze. Imaginaţia, considerată altădată nebuna casei, îndeplineşte în fapt o funcţie biologică esenţială. Mă voi mărgini să rezum aici foarte rapid natura conţinuturilor sale şi modurile ei de acţiune.
Primele fantezii par să fie nişte satisfaceri halucinatorii ale dorinţelor. Bebeluşul visează că suge, ajutându-se curând şi de un obiect ce îi aminteşte sânul. Acest tip se  dovedeşte aproape pur în visurile copiilor şi chiar în acelea ale adulţilor, principiul rămânând identic sub complicaţia circumstanţelor. Aceste fantezii, cele mai  primitive, constituie de altminteri proiecte, imaginea a ceea ce ar trebui să facă în realitate, ba chiar activitatea ludică pregătitoare a acţiunii. Fantezia exprimă dorinţa, dar nu poate să nu exprime şi, imediat, obiectul dorinţei. Ea este cea dintâi răscruce a schimburilor între subiect şi obiect, şi această răscruce va deveni eul. Modurile  primitive de schimb, introiecţiuni şi proiecţii ale unor imagini, creează aceste „obiecte interne” studiate de Mélanie Klein, care combină în mod fantastic obiectele lumii exterioare şi structurile schiţate ale viitoarei personalităţi. Plutind între eu şi non-eu, acest univers de obiecte interne oferă, ca toate formele originale ale vieţii, indiferenţierea pe care inteligenţa o consideră monstruoasă, dar care îşi manifestă curând puterea evolutivă. Graţie comparaţiilor şi corecţiilor neîncetate, fantezia  construieşte viitorul psihism, îl leagă de trecut şi îl adaptează la mediu. Desigur, ea nu încetează să fie încărcată cu o afectivitate, aşadar cu o căutare a contactelor, tot mai complexe. Vedem atunci apărând în fantezii o reprezentare dramatică a ceea ce  reglează contactele respective, imaginea dinamică a strunirilor psyché-ului şi a interrelaţiilor lor. În imaginaţie, sufletul care se construieşte se joacă şi îşi rejoacă propria istorie, amestecând amintiri şi proiecte ca interior şi exterior. Foarte devreme,  de altfel, sufletul nu se construieşte numai, ci se şi repară. Pentru că obiectele interioare sunt alterate şi ruinate de contacte, separaţiile sapă goluri, ura distruge, frica împietreşte porţii mai mult sau mai puţin vaste ale universului intern şi, în continuare, ale personalităţii. Imaginaţia exercită atunci o funcţie restauratoare pe care şcoala anglo-saxonă a studiat-o cu precădere. Învăţarea şi restaurarea se amestecă în activităţile ludice care se prezintă fie ca proiecte de comportament viitor, fie ca bucuria stăpânirii vechilor angoase. Creaţie evolutivă, adaptare, restaurare, reprezentare dinamică a evenimentelor interne, a conflictelor şi a soluţiilor proiectate – iată câteva din funcţiile vieţii imaginative, legate de altminteri cât mai strâns cu putinţă de alte procese mentale, şi în particular de dezvoltarea inteligenţei.
Cum se aplică aceste scurte consideraţii teoretice asupra fanteziilor la analiza noastră concretă, a textelor literare? Am arătat, cu ajutorul a patru exemple succesive, că comparaţia, sau – mai bine zis – suprapunerea unor texte revelează existenţa subiacentă a metaforelor obsedante şi a reţelelor asociative care le leagă. Iată faptul experimental. Vorbim acum despre fanteziile imaginative inconştiente. Este un pas nou. Dar ce raport există între o reţea de asociaţii observată şi o fantasmă presupusă? Admiţând că acest raport poate fi conceput ca atare, ce găsim în textele care ne autorizează să facem acest pas?
Cea dintâi întrebare poate primi un răspuns precis. Asociaţiile constituie un mod   de gândire preconştientă. Conştiinţa le supune controlului logicii şi al realităţii sale (spaţiu, timp şi raporturi umane). Dar cu cât gîndirea este mai primitivă, cu atât imaginile verbale se supun logicii afective şi unei realităţi interioare: câmpurile de forţe inconştiente le determină sau le rup şi astfel se exprimă prin intermediul lor. La  un nivel puţin mai profund, adică preverbal, acelaşi tip de proces nu mai organizează cuvinte, ci imagini senzoriale sau motrice. Visul este manifestarea lor cea mai banală. Dar o continuitate actuală leagă procesele inconştiente de cele conştiente. În aparenţă, utilizează aceleaşi materiale şi aceeaşi energie, în proporţii variabile, potrivit stării de veghe sau de vis, introversiunii sau extraversiunii. Modurile de elaborare sunt cele ce le disting şi, în cele din urmă, controlul cu ajutorul realităţii interioare sau exterioare. Frontiera este alcătuită din asociaţiile libere. Le provocăm suprimând inhibiţiile presupuse de atenţia faţă de real. Dar, de îndată ce am atins această frontieră, ea are norocul de a fi trecută, pentru că asociaţiile eliberate din real alunecă imediat în celălalt câmp gravitaţional, al realităţii inconştiente (ceea ce trezeşte inhibiţii). Aşa se  face că Jung, cronometrând „timpii de asociere”, a putut judeca întârzieri sau anomalii ce semnalau crispări în vecinătatea punctelor sensibile. Din acest studiu, a  dedus noţiunea de complexe, atât de criticată de-atunci încoace, atribuită fiindu-i lui  Freud, şi care nu este decât traducerea ştiinţifică a unei noţiuni de sens comun: pentru  că ştim cu toţii că fiecare om reacţionează brusc în mod mult mai iraţional, de îndată ce sunt abordate, împreună cu el, anumite subiecte. Studiul reţelelor asociative nu este decât o fină „palpare” a proceselor inconştiente. Dar aceasta nu este, ea însăşi, decât fantasme, adică anteproiecte afective de situaţii şi de acte. Insist asupra faptului că aceste fantasme inconştiente, grupând imagini verbale sau nu, constituie fundalul normal şi permanent al oricărui gând conştient. Schilder a demonstrat din 1920 faptul că orice gând lucid trece, în decursul genezei sale, printr-o stare fantasmatică.  Gândirea poetică, din motive pe care nu le judecăm deocamdată, ţine în mod evident  să îşi păstreze legăturile cu această stare anterioară, cu această copilărie a sa însăşi. Ea nu vrea să se rupă de vis, precum gândirea întoarsă către adaptarea la mediu.  Astfel, ea amestecă în organizarea sintactică a cuvintelor o organizare retorică, sau prozodică, deja foarte îndepărtată de realitate. Să ne mai mirăm atunci că regăsim, dincolo, urmele unei adevărate organizări de vis – metafore obsedante şi reţele asociative? Cu toate acestea, respectivele reţele nu sunt, la rândul lor, decât trama superficială a figurilor fantasmatice. Să le urmăm: vom vedea structurându-se o fantezie. Raportul dintre asociaţii şi fantezie este aşadar uşor de conceput.
Am răspuns astfel celei dintâi dintre întrebările formulate mai sus. Numai experienţa poate răspunde la cea de-a doua. În cele patru capitole care urmează, voi încerca să arăt cum anume studiul textelor ne conduce de la reţelele întrevăzute la nişte figuri mitice.