marți, 1 noiembrie 2016

GILBERT DURAND, SIMBOLURILE ASCENSIONALE (I)





GILBERT DURAND, SIMBOLURILE ASCENSIONALE

Schema înălţării şi simbolurile verticalizante sunt prin excelenţă „metafore axiomatice”, sunt cele care, mai mult ca oricare altele, „angajează”, spune Bachelard, întregul psihism. „Orice valorificare nu e oare o verticalizare?” Pentru a confirma importanţa axiomatică a vectorului vertical, filozofului elementelor îi place să constate convergenţa gândirii romanticului Schelling cu a „prudentului” Wallon. Primul glorificând verticalitatea ascendentă ca singura direcţie având o semnificaţie „activă, spirituală”, următorul formulând ipoteza, pe care-o dezvoltăm aici, că, „poate, noţiunea de verticalitate ca axă stabilă a lucrurilor e în raport cu poziţia verticală a omului, pe care-o deprinde cu atâta caznă” . Pe această axă fundamentală a reprezentării umane, pe această bipartiţie primară a orizontului imaginar, Desoille a stabilit o întreagă terapeutică de înălţare psihică, dacă nu morală, foarte apropiată de ceea ce presimţise poetul romantic Jean-Paul în eseul său Privire asupra lumii viselor. Această terapeutică e în măsură să ne permită sesizarea legăturii directe între atitudinile morale şi metafizice şi sugestiile naturale ale imaginaţiei. Desoille refuză, pe bună dreptate, să despartă simbolul ascensional de idealul moral şi de completitudinea metafizică. Suntem invitaţi la un catharism şi un don-quijotism provocat şi terapeutic, care dovedeşte în mod eficient cum conceptele de adevăruri şi de valori „elevate” şi comportamentele practice care însoţesc apariţia lor în conştiinţă sunt motivate de imaginile dinamice ale ascensiunii. Koffka, folosind cu totul alte metode decât ale reflexologilor sau ale psihanaliştilor, scoate în evidenţă primatul schemei verticalizante sau, ceea ce înseamnă acelaşi lucru, al „nivelului” orizontal, nivel dominant în percepţiile vizuale întrucât se restabileşte prompt când e tulburat de-o situaţie accidentală: impresia de percepţie „înclinată” pe care-o resimţim când privim pe fereastra unui tren de munte înaintând pe-o pantă abruptă dispare de îndată ce scoatem capul afară. Există aşadar la om o constanta ortogonală care comandă percepţia pur vizuală, ceea ce implică reacţia „dominantă”  a noului-născut care răspunde la trecerea bruscă de la verticală la orizontală, sau viceversa, prin inhibarea tuturor mişcărilor spontane. Această problemă a dominanţei verticale a fost studiată metodic de J. Gibson şi O. H. Maurer. Aceşti autori leagă acest „reflex al gravitaţiei” nu numai de excitaţiile care pornesc de la canalele semicirculare, dar şi de variaţiile bilaterale ale presiunii tactile pe talpa picioarelor, pe fese, pe coate şi probabil de anumite presiuni „interne şi viscerale”. Pe această canava chinestezică şi coenestezică vine să brodeze cea de-a doua clasă de factori, şi ca printr-o condiţionare, factorii vizuali. Ierarhia acestor două motivaţii, verticalizarea fiind dominanta căreia i se subordonează percepţia vizuală, e constatată pe baza faptului că „nişte linii retinale înclinate pot produce linii fenomenal percepute ca drepte când capul e aplecat”, în sfârşit, psihologia genetică vine să confirme acest accent axiomatic şi dominant propriu verticalităţii, când descoperă la copil nişte „grupe” – soiuri de a priori necesare interpretării mişcărilor – care structurează spaţiul postural.
E firesc aşadar ca aceste scheme axiomatice ale verticalizării să sensibilizeze şi să valorifice pozitiv toate reprezentările verticalităţii, de la ascensiune la elevaţie. Aşa se explică marea frecvenţă mitologică şi rituală a practicilor ascensionale; fie că e vorba de durohana, urcuşul anevoios, din India vedică, sau de climax, scara iniţiatică a cultului lui Mithra, sau de scara ceremonială a tracilor, de scara care-ţi îngăduie să „dai ochii cu zeii”, cum ni se arată în Cartea morţilor din Egiptul antic, fie de scara de mesteacăn a şamanului siberian. Toate aceste simboluri rituale sunt mijloace de-a atinge cerul. Şamanul, scrie Eliade, în timp ce urcă treptele stâlpului, „întinde mâinile ca o pasăre aripile” –ceea ce denotă vastul izomorfism între ascensiune şi aripă, pe care-l vom studia aci în câteva rânduri – şi, ajuns în vârf, strigă: „Am atins cerul, sunt nemuritor”, marcând astfel pronunţat grija fundamentală a acestei simbolizări verticalizante, înainte de orice scară înălţată contra timpului şi a morţii. Această tradiţie a nemuririi ascensionale comună şamanismului indonezian, tătar, amerindian şi egiptean o regăsim în imaginea mai familiară nouă a scării lui Iacob. Trebuie notat că, atunci când are faimosul vis, acesta doarme pe un bethel, un loc sus-pus. E aceeaşi scară pe care Mahomed vede înălţându-se sufletul celor drepţi şi pe care-o regăsim atât în Paradisul lui Dante, „cel mai verticalizant dintre poeţi”, cât şi în înălţarea mistică a lui St-Jean de la Croix, La Subida del Monte Carmelo. E o temă de altfel foarte banală în mistica creştină: e anabathmon-ul cu şapte trepte de care vorbeşte Guillaume de Saint-Thierry; după Hildegarde de Bingen, Honorius Augustodunensis, Adam de Saint-Victor numeşte crucea lui Hristos „scara păcătoşilor” sau „scara divină”, iar Sfântul Bernard descifrează printre rândurile Cântării Cântărilor o tehnică a înălţării. Tradiţie consolidată la creştini de literatura pauliniană şi neoplatoniciană, căci toate dualismele au opus verticalitatea spirituală platitudinii carnale sau căderii . Poezia, în sfârşit, moşteneşte acest „complex al lui Iacob”. Baudouin notează că această temă e la Hugo în legătură directă cu supraeul şi se grupează într-o remarcabilă constelaţie cu simbolismul vulturului, al împăratului şi cu ceea ce psihanalistul numeşte complexul spectacular. Les Burgraves manifestă o caracteristică scară a lui Iacob care trebuie alăturată eşalonării din Ce que dit la bouche d'ombre, simboluri ale valorii morale care-l poartă în vârf pe Dumnezeu. Bineînţeles, la acest manicheist care e marele poet romantic ascensiunea se sprijină pe contrapunctul negativ al căderii. Bot, prăpastie, soare negru, mormânt, cloacă şi labirint sunt negativele psihologice şi morale care scot în evidenţă eroismul ascensiunii. Caracteristica tuturor acestor scări e că sunt cereşti, şi uneori cereşti chiar în sens propriu, adică astronomice, cele şapte sau nouă trepte corespund planetelor, ultima, luminoasă şi aurie, fiind consacrată soarelui. Cum foarte just a remarcat Eliade, „scara, înşiruirea de trepte, figurează plastic ruptura de nivel care face posibilă trecerea de la un mod de a fi la altul" .
Ascensiunea constituie aşadar într-adevăr „călătoria în sine”, „călătoria imaginară cea mai reală dintre toate”, pe care-o visează nostalgia înnăscută a verticalităţii pure, a dorinţei de evadare într-un loc hiper sau supraceresc, şi nu e o întâmplare că Desoille a aşezat la baza terapeuticii stărilor depresive meditaţia imaginară a simbolurilor ascensionale.
Vom regăsi aceeaşi schemă în simbolismul muntelui sacru, sau măcar al dâmbului sacru, sau al betyl-ului. „Cea mai neînsemnată moviliţă, pentru cei ce-şi culeg visele din natură, e înzestrată cu har”, şi e probabil ceea ce-i îndeamnă pe oameni să construiască movilele artificiale Kaaba, ziguratele sau templul lui Barabudur. Ca şi piramidele, tumuli funerari ai civilizaţiei nordice, morminte ale preoţilor-regi de altfel, sunt închinaţi cultului cerului, cultului lui Odhin. Desigur, în studierea cratofaniilor litice pot interveni nuanţe şi se pot stabili minuţioase deosebiri, de pildă altarele ridicate: dâmb, muncel, tumul, obelisc în vârf cu un foc aprins sau un far, pietre plate frecate cu sânge, primele fiind închinate divinităţilor uraniene, celelalte divinităţilor terestre. În simbolica creştină se pot distinge: piatra netăiată, androgină, piatra pătrată, feminoidă, sau dimpotrivă conul, piatra „ridicată" masculină. Pe aceasta din urmă o regăsim în „săgeata" şi clopotniţa bisericii, obelisc creştin cu-adevărat solar şi cu cocoşul, pasărea zorilor, în vârf. Piatra sacră, piatra ridicată, săgeata clopotniţei semnifică, după G. de Saint-Thierry, vigilenţă şi adăstare a unirii divine”. Dar introducerea acestor nuanţe nu fac decât sublinieze o dată mai mult primatul gestului dinamic asupra materialului care-l întrupează. Nici o piatră nu e uranică şi falică dacă nu e ridicată. Fapt evident în fermitatea cu care pictura chineză verticalizează munţii. În cultura chineză pictura, care are un sens filosofic profund şi slujeşte de suport material meditaţiei cosmologice, e definită chan-chouei, adică „munte şi apă”, aceste două simboluri trimiţând respectiv la cele două principii sexuale constitutive ale universului: Yang şi Yin.
Muntele, în tabloul vertical şi îngust al pictorului chinez sau în Kakemono-ul japonez, e înălţătorul Yang, căruia i se asociază ideea de însorire şi aceea de curent aerian (fong). Acest izomorfism solar, mascul, ceresc, care gravitează în jurul pietrelor sacre şi al piscurilor, e cel pe care-l descoperă Dontenvile în tradiţia celtică, unde munţii şi stâncile sunt închinate zeului Belen, corespondentul celtic al lui Apolo. Înălţimile sacre „Ballan” , „Balan” , „Ballon” şi care se contractă în „Balaon” au fost la origine „Baladunum" , adică Colina lui Belen. Toată toponimia franceză vine în sprijinul acestei teze: toţi munţii Beillard, Biliard, Bayard, Bellegarde din Franţa. Dar numele zeului solar se va asocia şi mai strâns cu însuşi numele pietrei şi al muntelui. Numele uriaşului divin şi solar al folclorului francez, „Gargan sau Gargantua”, nu derivă din imaginea rădăcină garg, care înseamnă gâtlej, ci, după Dauzat, dintr-o rădăcină mai primitivă, pre-indo-europeană, kar sau kal , gar sau gal, care înseamnă piatră, rădăcină pe care Dontenville o regăseşte până şi în numele petrificatoarei Gorgone sau în cel al locţiitorului creştin al lui Gargantua, Sfântul Gorgon. În bretonă stânca se mai numeşte şi azi karrek, şi rădăcina reapare atât în geografia fizică a Angliei cu munţii Cormelin şi Cormorin, cât şi în Karmali Dagh din Bithynia, faimosul Djebel Carmei, muntele Kalkani micenian, şi în sfârşit în multiplele noastre toponime de înălţimi: Cormeille, Charmeil, Corbel, Corbeil, Corbaille, Caramel mai sus de Menthon şi Charamel din podişul Thorens, toate înălţimi ale cultului solar semnalate prin pietre sau stânci pe care folclorul le socoteşte „moloz” , excremente sau „urme de paşi” ale bunului uriaş Gargantua. Dar ceea ce prezintă interes mai ales pentru problema noastră e dubla polaritate pe care Dontenville o detectează în izomorfismul pe care-l dă la iveală toponimia înălţimilor celtice. Creştinismul a rebotezat de fapt înălţimile închinându-le Sfântului arhanghel Mihail, iar inflexiunea cor din rădăcina celtică e ambivalentă şi trimite fie la piatra sacră, fie la corb. Sfântul Mihail, învingătorul demonului acvatic al primejdiilor mării, mare spintecător de balauri, e succesorul înaripat al uriaşului Gargantua. Îl regăsim atât pe celebra peninsulă franceză cât şi în Tarentaise, pe diverse piscuri din Savoia sau pe faimosul Monte Gargano des Pouilles, denumit şi Monte Sant'Angelo. Prin intermediul „Kalkas-ului” grec, arhanghelul creştin n-ar fi decât un Apolo pre-grec şi pre-celtic. Tot astfel rădăcina cr, şi inflexiunea ei cor însemnând piatră, trimite în acelaşi timp la Bel, zeul solar şi la corb, pasărea solară. Corbel, Corbeil, Corbelin „au toate şansele să fie, ca şi Roque Balan, nişte pietre solare, şi în această privinţă se întâmplă ca denumiri de felul Corbeil, Corbel să ia forma Corbeau, fără să însemne totuşi pasăre”. Vom adăuga că, dimpotrivă, dat fiind ceea ce ştim despre cultul solar al corbului la celţi şi la germanici, cele două polarizări se pot suprapune semantic. Corbul fiind supradeterminat de legătura cu zborul solar şi de onomatopeea numelui său care-l leagă de pietrele cultului solar. Minunată pildă de izomorfism în care fonetismul joacă un rol şi ne trimite la simbolul atât de important al păsării.
***
Unealta ascensională prin excelenţă e aripa, scara şamanului sau a ziguratului nefiind decât un înlocuitor grosolan al acesteia. Această extrapolare naturală a verticalizării posturale e cauza profundă ce motivează uşurinţa cu care visul că zburăm, absurd din punct de vedere tehnic, e acceptat şi privilegiat de către dorinţa de angelism. Dorinţa de verticalitate şi de obţinere a rezultatului ei suprem antrenează credinţa în realizarea ei, precum şi extrema uşurinţă a justificărilor şi raţionalizărilor de tot felul. Imaginaţia se alimentează din elanul postural al trupului. Bachelard, după şamanii mistici, şi-a dat foarte bine seama că aripa e un mijloc simbolic de purificare raţională. De unde rezultă în mod paradoxal faptul că pasărea nu e aproape niciodată considerată animal, ci simplu accesoriu al aripii. „Nu zbori pentru că ai aripi, ci crezi că ai aripi pentru că ai zburat”. Iată motivul pentru care, mitologic, amplasarea anatomică a aripilor nu e niciodată adecvată ornitologiei: aripa imaginată e purtată la călcâi atât la misticii tibetani cât şi la Mercur al nostru occidental, precum şi în imaginaţia unui Keats, Shelley, Balzac sau Rilke. Pasărea e desanimalizată în folosul funcţiei. Vedem încă o dată că nu la substantiv ne trimite un simbol, ci la verb. Aripa e atributul capacităţii de a zbura, nu al păsării sau al insectei. Psihologii care utilizează testul Rorschach ne arată că interpretările de păsări şi de fluturi alcătuiesc un grup perfect distinct de celelalte simboluri teriomorfe, poate doar cu excepţia păsărilor de noapte şi a liliecilor, simpli produşi ai tenebrelor. Imaginile ornitologice răspund toate dorinţei dinamice de înălţare, de sublimare. Bachelard a arătat foarte just, după Michelet, Eichendorff şi Jules Renard, că pasărea tipic desincarnată e ciocârlia, pasăre greu de văzut, pasăre uraniană prin excelenţă, care, spune J. Renard, „trăieşte în cer”. Ciocârlia este imagine pur spirituală care nu-şi găseşte trăirea decât în imaginaţia aeriană ca centru al metaforelor aerului şi ascensiunii. Vedem schiţându-se, sub imaginea atât de puţin animalică a acestei pure păsări, izomorfismul cu însăşi puritatea şi cu săgeata pe care-o vom examina ceva mai încolo. Bachelard schiţează o „pteropsihologie” în care converg aripa, înălţarea, săgeata, puritatea şi lumina.
Şi alte păsări, deşi într-o mai mică măsură, sunt dezanimalizate: acvilă, corb, cocoş, vultur, porumbel. Desincarnare ce explică uşurinţa cu care aceste zburătoare devin embleme şi alegorii şi sunt folosite în heraldică. Acvila, de pildă, legată de arta augurală de origine indo-europeană, e rezervată la Roma nobililor şi patricienilor, de la care-o vor prelua nobilii feudali şi împăraţii, şi nu trebuie vârâtă în aceeaşi oală cu păsările având un caracter pur sexual, precum ciocănitoarea, din cultele chtoniene ale plebei mediteraneene. Acvila romană, ca şi corbul germano-celtic, e în esenţă mesagerul voinţei de sus. În sensul acesta e interpretată de intuiţia poetică. La Hugo există un puternic „complex al acvilei” de natură să întărească un „complex al frunţii” , de care ne vom ocupa în curând. „Acvila de pe cască, scrie Baudouin, păstrează incoruptibila virtute a tatălui ideal”. În Fin de Satan asistăm la un proces de angelizare a păsării: Lucifer se va răscumpăra mulţumită, unei singure pene rămasă alba. Aceasta până se metamorfozează în înger biruitor „al bătrânului monstru fatalitatea”. Cauza finală a aripii cât şi a penei, în perspectiva unei „pteropsihologii", e angelismul. Cât despre porumbel, pasărea Venerei, dacă pare adeseori „implicat într-un context sexual, ba chiar chtonian”, rămâne totuşi pasărea Duhului Sfânt, „cuvântul măicuţei din ceruri, Sophia". Dacă joacă un rol sexual în mitologia creştină, e un rol categoric sublimat; falismul, cu care pasărea e uneori împovărată, nu e decât un falism al puterii, al verticalizării, al sublimării şi, dacă zborul e însoţit de voluptate, e, remarcă Bachelard, o voluptate purificată: „În zbor, voluptatea e frumoasă... în pofida tuturor lecţiilor psihanalizei clasice, zborul oniric este o voluptate a celui pur”. Din această pricină porumbelul, şi pasărea în general, e simbol „pur al Erosului sublimat, cum vădeşte celebrul pasaj din Phedre sau miniatura din Hortus deliciarum, unde vedem porumbelul Sfântului Duh supradeterminat prin angelismul pornirii în zbor, supraîncărcat cu aripi la cap şi la picioare”. Iată motivele pentru care atribuim atâtea calităţi morale păsării, fie că e de azur sau de foc, şi trecem cu vederea animalitatea în folosul puterii de a-şi lua Zborul. Ceea ce păstrează mitologia e aripa şoimului sau a scarabeului, pe care-o alătură imaginii puterii: heruvim, înger sau Sfântul arhanghel Mihail.
Întrucât aripa e cu-adevărat, după Toussenel, „pecetea ideală a perfecţiunii pentru aproape toate făpturile". Şi această constatare se aplică deopotrivă aripii artificiale a avionului sau a zmeului de hârtie. Pentru conştiinţa colectivă, aviatorul – Mermoz sau Guynemer – e un „arhanghel” înzestrat cu puteri la fel de supranaturale ca şamanul siberian. Ar fi interesant de întreprins un studiu asupra mitologiei aeronautice care se dezvoltă în societăţile industrializate: zborul cu pânze, aero-modelajul, paraşutismul par să exprime într-adevăr defularea unui vechi vis de putere şi de puritate. Tehnologul constată că însemnătatea practicilor zborului imaginar merge mână-n mână, în toate culturile Pacificului, cu realizările tehnice, fie magice, fir pur estetice, care constau în a face să zboare sau să plutească în aer zmee sau stindarde. Visarea în jurul aripii, al zborului, este experienţă imaginară a materiei aeriene, a aerului – sau a eterului! – substanţă cerească prin excelenţă.
Imagistica alchimistă, atât de bogată în reprezentări ornitologice, ne îngăduie să situăm aripa şi zborul în voinţa de transcendenţă, într-o gravură din Alchemia recognita se pot recunoaşte o serie de păsări: în centru o lebădă, un fenix, un pelican, în partea de jos un corb. Desigur, în acest complex context al microcosmosului alchimist intervin şi alte intenţii simbolice: culori, legende culturale ale lebedei, ale pelicanului etc. Oricum, însă, pasărea în general e încoronarea Operei, în timp ce şarpele baza ei, iar celelalte animale centrul. Pasărea sub forma ei mitică şi eterată, Fenixul, e finalizarea transcendentă a Marii-Opere. Imaginea chimică e lecţie de morală: volatil, remarcă Bachelard, e foarte aproape de pur şi totodată de esenţial. O dată mai mult, sensul figurat e cel care fundamentează şi chiar, din punct de vedere istoric, precede sensul propriu, acesta din urmă nefiind decât un sens mort. După Bachelard, tocmai această aspiraţie psihică spre puritate, spre volatil, spre „subtil” ar identifica figura aeriană a păsării; vocabularul nostru chimic modern nefăcând altceva decât să demistifice simbolul, ucigându-l! Acest izomorfism al aripilor şi al purităţii e izbitor la autorul poemelor din Donner à voir care, povestindu-ne experienţa juvenilă a purităţii, scrie: „N-a fost decât un fâlfâit de aripi pe cerul veşniciei mele”. Dacă în hinduism înmulţirea braţelor şi a ochilor e un semn de putere, tradiţia semito-creştină ne arată că înmulţirea aripilor e un simbol de puritate: aripile sunt galoanele milităriei cereşti, după cum o dovedesc serafimii cu şase rânduri de aripi din viziunea lui Isaia. Puritatea cerească e aşadar caracteristica morală a pornirii în zbor, aşa cum terfelirea morală era o caracteristică a căderii, şi înţelegem perfect reversibilitatea terapeutică a acestui principiu la Desoille, pentru care orice reprezentare psihică a imaginii zborului e o invitaţie la virtute morală şi la elevaţie spirituală în acelaşi timp, încât putem în sfârşit afirma arhetipul profund al reveriei zborului nu e pasărea animal, ci îngerul, şi că orice înălţare, fiind esenţialmente angelică, e izomorfă unei purificări.
Vom vedea mai departe pentru care motive coerente orice înger e întrucâtva militar; să ne mulţumim a examina pentru care motive orice înger e adeseori arcaş. De multe ori imaginea tehnologică a săgeţii vine să preia locul simbolului natural al aripii, întrucât înălţimea suscită mai mult decât o înălţare, suscită un avânt, şi se pare că de la scară la săgeată, trecând prin aripă, asistăm la o amplificare a avântului. Dar acest avânt e reversibil, şi săgeţii îi corespunde raza, raza e săgeată inversată de vreme ce în coborâre ştie să-şi păstreze, „viteza şi direcţia rectilinie". Etimologia indo-europeană scoate în evidenţă identitatea de inspiraţie între Strala, săgeată, din germana veche, Strela din rusă şi Strahlen din germana modernă care înseamnă rază. Mai ales însă prin asimilarea ei cu raza, săgeata uneşte simbolurile purităţii cu cele ale luminii, caracterul rectiliniu şi rapiditatea vor merge regulat mână-n mână cu iluminarea. 

Pentru moment, neglijând aceste armonici, să ne mărginim la dominantă şi să constatăm în scrierile upanişadice corelaţia dintre balistică şî transcendenţă. Kena se deschide cu imaginea mintalului „lansat” spre ţinta transcendentă, iar Mundaka şi mai explicită: „Ia arcul Upanişadei, această armă puternică, fixează în el o săgeată ascuţită prin adoraţie, întinde arcul cu o mentală cufundare în sentimentul unităţii şi pătrunde în Cel Veşnic ca şi cum ai trage într-o ţintă... silaba OM e arcul, sufletul e săgeata, iar Cel Veşnic e ţinta...” Şi aici, ca şi în cazul scării şamaniste, tragerea cu arcul devine un mijloc simbolic de transcendenţă. Eroul, ţintaş emerit, vine să preia ştafeta omului-pasăre; Wilhelm Tell ia locul lui Icar sau al lui Guynemer. Se stabileşte atunci, în cadrul unei gândiri înclinate spre misticism, o întreagă dialectică, sau mai degrabă un schimb între săgeata mediatoare şi raza care e har. Upanişada stăruie însă mai ales asupra iuţelii şi a intuiţiei fulgerătoare; săgeata, sagitta, n-are oare aceeaşi rădăcină ca şi verbul sagire, care înseamnă „a percepe rapid”, şi, etimologic vorbind, sensul propriu nu e oare concretizarea unui sens figurat? Săgeata – a cărei mânuire implică ochirea – ar fi simbolul cunoaşterii rapide, iar dubletul ei raza instantanee care e fulgerul, în ceea ce priveşte semnul zodiacal al „Săgetătorului” , ocultiştii îi atribuie întotdeauna sensul unei depăşiri, unei sublimări a naturii animale exprimată prin săgeată ca şi prin dubla natură a centaurului săgetător, „umanul provenit din animal” , iar cabaliştii asimilează constelaţia Săgetătorului cu litera ebraică vau, care, după Fabre d'Olivet, se referă „la lumină, la strălucire, la transparenţă”. În sfârşit, la extrema limită a acestei simbolici a înarmării arcaşului, la punctul de inflexiune al simbolurilor transcendenţei spre cele ale compoziţiei şi ale imanenţei, putem releva simbolismul curcubeului, semn al alianţei pentru evrei, punte către transcendenţă, simbol pe care-l întâlnim la Homer, în tradiţiile populare scandinave, în folclorul indian şi chinez. Străbătând aceste chinuitoare transformări tehnologice sau ornitologice ale simbolismului ascensional, se constată o dată mai mult că organizatoarea simbolurilor şi chiar a semnelor e schema mişcării. Că important aşadar în primul rând pentru descifrarea nu numai a simbolurilor, dar şi a anumitor semne supraîncărcate de semantism şi a sensului propriu al conceptelor, e dinamismul imaginilor, „sensul” figurat.

***

Scopul arcaşului, ca şi intenţia de a zbura, e întotdeauna ascensiunea. Iată de ce valoarea primordială şi benefică prin excelenţă e concepută de majoritatea mitologiilor sub forma „Cel Foarte înalt” , „înaltul, scrie Eliade, e o categorie inaccesibilă omului ca atare, ea aparţine de drept fiinţelor supraumane. E ceea ce explică procesul religios al gigantizării divinităţii. E un gigantism care-l atinge nu numai pe zeul nostru naţional Gargan, dar şi pe „granzii” noştri, ale căror imagini sunt gigantizate precum imaginea lui Hristos în iconografia bizantină sau în cea a Athenei Cryselephantine. În folclorul nostru supravieţuirea giganţilor stăruie cu deosebire, fie în jilţurile, crătiţile sau blidele gargantuine care dau o notă hazlie toponimiei franceze, fie prin faptul că eroul din Grandes chroniques continuă să trăiască prin Gaiant-ii şi Reuze-ii noştri din departamentele nordice, sau că se creştinează în Auvergne şi în Pays de Gex sub vocabula de Sfântul Samson, fie în sfârşit devenind giganticul Sfânt Christophe, protectorul drumurilor terestre ameninţate de ape, după ce fusese al traseului solar. Această gigantizare etnologică ne aminteşte evident procesul psihologic de amplificare a imaginilor care însoţeşte dereglarea schizofrenică. Adeseori schizofrenia seamănă, în halucinaţiile ei, cu o caricaturizată imaginaţie a transcendenţei. Bolnavii au sentimentul că un obiect din câmpul perceptiv sporeşte peste măsură dimensiunile. Ei au senzaţia că „ceva se măreşte” , fie un obiect, un personaj sau un local. Se produce la aceşti bolnavi o exagerare hiperbolică a imaginilor, o obsesie a amplificării care provoacă crize de angoasă. Vom vedea că această gigantizare morbidă coincide pe deplin cu imaginile luminii şi cu precizia anormală a formelor. Schizofrenicul e angoasat pentru că se simte alienat de aceasta putere uriaşă care-i preschimbă toate percepţiile. Înălţare şi putere sunt de fapt sinonime. Fapt pe care-l putem constata, împreună cu Eliade, în dialectele amerindiene: oki în irocheză înseamnă în acelaşi timp puternic şi înălţat, iar waken din graiul Sioux, denumirea forţei supreme, trebuie comparat cu wakan din graiul Dakota, care înseamnă „în sus”. La maori, la negrii akposo, la australienii din sud-vest, la kulini, la andamani, la fuegieni, Puterea supremă poartă un nume care înseamnă Cel Foarte înalt, Cel de Sus. Istoricii religiilor insistă asupra remarcabilului caracter monoteist al cultului ceresc, al cultului Celui de Sus. Numai cerul e divin, iar politeismul olimpian urmează după solitarul Uranus. Marii zei ai antichităţii indo-europene – Dyaus, Zeus, Tir, Jupiter, Varuna, Uranus, Ahura-Mazda sunt stăpânii atotputernici ai cerului luminos. Iehova de asemenea, ca şi zeul semitic Anu, ar fi un zeu al cerului. Doar un accident gramatical a dus la feminizarea cerului la egipteni şi la indo-chinezi. La chinezi, Tien, cerul, e în strânsă legătură cu întreaga constelaţie masculină a atotputerniciei şi, cu toate că Granet refuză să vadă în asta o transcendenţă, cerul are totuşi o structură foarte specifică, noţiunea de verticalitate, de înalt, fiind la chinezi legată de noţiunea de puritate, de separare, în sfârşit, la mongoli şi la uralo-altaici acelaşi cuvânt înseamnă cer şi Dumnezeu, după cum în Upanişade brahmanul e numit cer. Piganiol a analizat just psihologia zeilor cereşti ai latinilor când a scris: „Uranienii, zei ai voinţei clare, sunt obiectul unei therapeia, li se dau toate onorurile în aşteptarea unei binefaceri”. Elementul olimpian, septentrional, care  intră în constelaţie cu cultul luminii, al cerului, al focului purificator, e onorat pe înălţimile ale căror semnificaţii ascensionale le-am analizat: Muntele Meru din India; Muntele Sumur al uralo-altaicilor; Munţii Tabor, Gerizim, Golgota ai iudeilor şi ai creştinilor.
Frecventarea înălţimilor, procesul de gigantizare sau de divinizare pe care-l inspiră orice altitudine şi orice ascensiune stau mărturie a ceea ce Bachelard numeşte cu discernământ o atitudine de „contemplare monarhică" legată pe de o parte de arhetipul lumina vizual, pe de alta de arhetipul psiho-sociologic al dominaţiei suverane. „Contemplarea de pe înălţimea piscurilor dă sentimentul unei stăpâniri imediate a universului”. Sentimentul suveranităţii însoţeşte în mod firesc actele şi atitudinile ascensionale. Fapt ce ne îngăduie să înţelegem în parte de ce Dumnezeul ceresc e asimilat cu un suveran istoric sau legendar. La koryaci, popor fino-ugric, cerul e numit „Stăpânul de sus”, „Supraveghetorul”; la beltiri, „Hanul preamilostiv”; la beltiri, „Şeful divin”.  Vedem cum atitudinea imaginativă a înălţării, la origine psiho-fiziologică, nu numai că predispune la purificare morală, la izolare angelică sau monoteistă, dar e legată şi de funcţia sociologică a suveranităţii. Sceptrul e încarnarea sociologică a proceselor de înălţare. Dar sceptrul mai e şi falus. Întrucât se pare că, înălţării monarhice trebuie să-i adăugăm noţiunea oedipiană de Dumnezeu Tatăl, de Dumnezeu mare-mascul. Ştim, desigur, că e temerar să universalizăm complexul lui Oedip, dar, biologic vorbind, chiar la trobriandezi, masculul procreator joacă întotdeauna un rol familial. Acest rol de procreator al grupului familial se sublimează şi se raţionalizează mai mult sau mai puţin marcat în arhetipul monarhului patern şi dominator. Iar concepţiile psihanalizei clasice, departe de-a fi la obârşie cauzale, nu fac decât să se înscrie pe parcurs ca supra determinare socială şi sexuală a finalităţii marilor gesturi reflexologice primitive.
Din această asimilare a cerului cu monarhul ar deriva toate filiaţiile eroice ale „fiilor cerului” şi ai soarelui. Eliade arată pe bună dreptate, în culturile fino-ugrice, strânsa legătură care există între Hanul ceresc, Hanul pământesc şi atributele paterne. Hanul pământesc e, de fapt, aşa cum vor fi împăraţii Chinei, „fiul cerului”. Această legătură între cer şi paternitate se manifestă universal atât la fino-ugrici, la chinezi, la populaţiile din regiunea lacului Victoria, la indienii din Massachusetts, cât şi în tradiţia semitică şi egipteană. Acest simbolism, dramatizându-se, se metamorfozează în cel al Soţului ceresc, paredru care-o fecundează pe zeiţa-mamă, şi vom vedea cum încet-încet atributele paternităţii, ale suveranităţii şi ale virilităţii se confundă. E ceea ce se întâmplă în Occident cu sceptrul, care situează deasupra autoritarei sale verticalităţi „o mână a dreptăţii” sau o „floare de crin” , atribute categoric falice. Se produce pare-se o deplasare de la paternitatea juridică şi socială la paternitatea fiziologică şi o confuzie între înălţare şi erecţie. Baudouin a arătat cum Hugo, fără să ajungă până la explicita sexualizare a simbolurilor, reuneşte într-un remarcabil izomorfism oedipian „complexul frunţii” , simbol al înălţării ambiţioase, imaginile ascensionale şi munteneşti şi în sfârşit, reprezentările sociale ale tatălui. Întreaga ambivalenţă oedipiană se exercită la poet în legătură cu simbolismul împăratului. Invectivele de la începutul operei poetice ascund o veneraţie care se va amplifica pe parcurs. Această ambivalenţă se clarifică prin contrastul dintre cei doi Napoleon, iar în verticalizarea monarhică a adevăratului împărat vine să se includă imaginea păsării, a acvilei, „simbol colectiv, primitiv, al tatălui, al virilităţii şi al puterii. Imagine care se diversifică la rândul ei în cea a acvilei hrăpăreţe, a acvilei hieratice sau a acvilei libere din munţii Alpi. Se vede aşadar din toate aceste exemple cât de coerentă e această constelaţie monarhică şi paternă, mai ales când e consolidată de Oedip în civilizaţia cu structură patriarhală; Dumézil e însă cel care, în renumitele sale concluzii asupra tripartiţiei puterii sociale la indo-europeni, pune, după părerea noastră, cel mai bine în evidenţă virilizarea monarhică a puterii.
Puterea apare mai întâi sub ipostaza regală. E simbolismul latinului Romulus simultan ocrotit de Jupiter şi de Marte, purtând lituus, baston augural şi sceptru; Romulus, antiteza legendară a bogăţiilor feminoide şi sabine. Separare între di et virtus şi opes. Sabinii dispreţuiesc de altfel inopia latină. Trebuie aşadar stabilită o categorică delimitare funcţională între Jupiter şi Marte pe de o parte asociaţi Persoana regelui Romulus, şi cea de-a treia funcţie simbolizată, prin aportul sabin, Quirinus, pe de altă parte. Romulus îl invocă pe Jupiter Stator, Jupiter la care puterea magică şi puterea războinică sunt nediferenţiate, împotrivii aurului sabinilor, adoratori ai divinităţilor agrare şi lunare. Regăsim acea delimitare simbolică fie între zeităţile germanice Vanes şi Ases, în sânul triadei galice a Carnuţilor. Esus, Taranis şi Teutates se despart în două grupe net diferenţiate: primii doi sunt divinităţi regale şi combatante (Esus trebuie alăturat lui erus din latină, „stăpân” , lui asura din sanscrita „zeu magician” şi lui ahura din iraniană, „zeu suprem”, opuse lui Teutates zeul masei, al întregului social, zeul nocturn şi feminoid. Această schemă separatoare se dedublează într-un fel chiar în sânul divinităţii majore a teologiei funcţionale, întrucât Marele Zeu însuşi se prezintă sub două aspecte nuanţate care vor deveni degrabă antitetice. Marele Zeu e Mithra, suveranul binevoitor, sacerdotal, stăpân al judecăţii clare şi ordonate, dar e şi Varuna, războinicul aprig, violent, eroul inspirat. E Numa, juristul, senatorul regele alb escortat de flamen dialis, adeptul lui Fides, dar e în acelaşi timp Romulus, violentul însoţit de celeres, năpustindu-se să răpească sabinele şi invocându-l pe Jupiter Stator, magicianul bătăliilor. Dumézil, deşi se străduieşte să respecte riguros tripartiţia funcţională, nu poate să nu-i recunoască suveranului latin sau germanic categorica-i tendinţă de a deveni războinic: însuşi mesajul lui Romulus e virtus, valoarea războinică, iar între sceptru şi spadă nu e niciodată o mare distanţă psihică. Există o funciară ambivalenţă psiho-socială a puterii executive. Jupiter şi fulgerele sale, simboluri ale puterii, e Stator, ocrotitor al bătăliilor, dar e în acelaşi timp Latiaris, Arcanus, Anxurus, preot şi prezicător. Marte însuşi, războinic prin excelenţă, nu va fi oare invocat sub apelativul de Thincsus, stăpân al adunărilor, domnitor jurist? Întrucât spada războinică e şi spadă a dreptăţii. Puterea judiciară nu e decât o agresivitate a puterii executive, codificat!? dominată. Şi cu toate că Odhin, marele rege divin al germanicilor, luptă cu alte arme decât spada, trebuie, în ciuda subtilei argumentări duméziliene, să recunoaştem o cârdăşie războinică între Odhin şi arme, săbii sau lănci. În definitiv, orice putere suverană este o triplă putere: sacerdotală şi magică pe de o parte, juridică pe de altă parte şi, în sfârşit, militară.
Prin intermediul unor structuri sociale atât de îndepărtate ca acelea ale Indiei vechi, ale Imperiului roman, ale vechii Germanii sau Scandinavici, Dumezil a arătat foarte just bipartiţia suveranului în flamen-brahman pe de o parte, în rex-raj pe de altă parte. Flamen-ul posedă aceleaşi embleme ca şi raj-ul; cele două caste raj şi brahman sunt inseparabile, şi filologul justifică printr-un studiu lingvistic savant această dualitate funcţională a suveranităţii. Ea mai poate fi întâlnită în dedublarea germanică a lui Odhin magicianul şi Tir juristul. E deopotrivă dedublarea lui Varuna ca preot şi ca jurist sub numele de Mithra. Odhin, Varuna, Uranus sunt regi preoţi, regi vrăjitori, regi şamani. Şi îndărătul acestei vocabule regăsim tehnicile ascensionale cărora Eliade le-a consacrat o lucrare importantă. Odhin, în plus, pare să fie prototipul monarhului terestru, e denumit „Dumnezeul căpeteniei”, e o divinitate aristocratică rezervată anumitor straturi sociologice rarefiate şi comparabile cu brahmanii din India. Monarhul e deci în acelaşi timp mag inspirat, cu prerogative ascensionale, suveran jurist şi factor monarhic ce porunceşte grupului, şi vom adăuga că atributele executive şi războinice ale acestor două funcţii nu pot fi despărţite. Dubletele Romulus-Numa, Varuna-Mithra, tripleta Odhin-Ullin-Tir maschează în realitate indisolubila triplicitate funcţională a monarhiei şi a puterii suverane, puterea executivă fiind greu de disociat de cea juridică în conştiinţa comună. Vom vedea mai târziu cum spada, dobândind prerogative simbolice noi, rămâne mereu legată de sceptru, nefiindu-i altceva decât o activare polemică.
***
Ne putem pune întrebarea dacă nu e cumva vorba de un simplu joc de cuvinte atunci când, după studierea arhetipului suveranului monarh, a căpeteniei politice, trecem la aceea a capului în accepţiunea sa anatomică şi occipitală. Totuşi, pentru psiholog, jocurile de cuvinte nu sunt niciodată complet gratuite. Dacă schemele verticalizante conduc pe planul macrocosmosului social la arhetipuri monarhice aşa cum conduc în macrocosmosul natural la valorificarea cerului şi a piscurilor, vom constata că în microcosmosul corpului uman sau animal verticalizarea determină o serie de fixaţii simbolice printre care capul nu e cea mai neînsemnată. Misticii înălţării cereşti asimilează în mod absolut firesc capul cu sfera cerească ai cărei ochi sunt aştrii, iar în tradiţia vedică şi budistă coloana vertebrală este identificată cu Muntele Meni, axa lumii. Are loc, după cum notează Bachelard, o deplasare de la verticalitate la vertebralitate. În sfârşit, etnografia a subliniat importanţa, atât în timp, cât şi în spaţiu, a cultului craniilor.
Craniul uman şi animal, coarnele cervidelor mai ales, joacă un rol de prim ordin la sinantropul de la Chou-Kou-Tien, ca şi la europeanul de la Weimar, de la Steinheim sau de la Castillo. Vestigiile craniene par sa fi fost cu grijă pregătite şi conservate prin putrefacţie prealabilă, prin lărgirea orificiului occipital, prin colorare şi orientare rituală, în general într-un mod îndeajuns de apropiat de cel practicat în zilele noastre de către triburile din insula Celebes. Wernert remarcă faptul că, pentru primitiv, capul e centrul şi principiul vieţii, al forţei fizice şi psihice, şi totodată receptacul al spirtului. Cultul craniilor ar fi aşadar prima manifestare religioasă a psihismului uman. Această preeminenţă axiologică atribuită „capului” o regăsim şi în zilele noastre nu numai la „vânătorii de capete” oceanieni sau filipinezi, în cultele craniene din Dahomey, din Alaska sau din Borneo, dar şi la „civilizatul” care decade cu uşurinţă până la practicarea scalpării şi a vânătorii de capete, cum au făcut francezii şi englezii în America de Nord în secolul al XVIII-lea şi paznicii nemţi ai lagărului de la Buchenwald în secolul al XX-lea. La drept vorbind, etnologii fac distincţia între două ritualuri deosebite după cum e vorba de rude sau de duşmani, dar venerarea simbolului cap e aceeaşi şi într-un caz şi în celălalt, fie că lucrurile se petrec la andamani, la papuaşi, la indienii din Bolivia care păstrează cu evlavie, într-un coş, oasele craniene ale rudelor, sau la jivaro, la dayacii din Borneo, la mundurucu din Brazilia, care practică păstrarea capetelor de duşmani tăiate. Desigur, obiectul cranian, venerat în ansamblu în calitate de „căpetenie” a trupului, se poate încărca cu accepţiuni secundare şi parazite, aşa cum se întâmplă cu atât de frecventa cupă craniană, dar nu vom reţine aici decât sensul simbolic general la care participă toate elementele craniene: maxilar inferior, cutie occipitală, arcade, coarnele animalelor; sens general pe care membrii colectivităţii Bambara l-au pus clar în evidenţă în cosmologia lor: capul fiind în acelaşi timp semnul, rezumatul abstract al persoanei şi totodată mugurul prin care individul creşte ca vârstă şi ca înţelepciune. E tocmai sensul general pe care-l confirmă un mare poet civilizat, pentru care imaginea frunţii, simbol al înălţării orgolioase, al individualizării pe deasupra turmei semenilor şi chiar în faţa persoanei divine, e atât de frecventă încât s-a putut vorbi la el de un adevărat „complex al frunţii”.
Imaginaţia odată angajată pe calea „microcosmicizării”, nu se opreşte din drum şi, anatomic printr-un proces de „gulliverizare” compensatoare pe care-l vom studia mai târziu, îşi caută suplinitori anatomici ai căpeteniei craniene. Simbolica ne arată că puterea microcosmică e reprezentată nediferenţiat prin capul ridicat sau penisul în erecţie uneori chiar prin mâna, aşa cum am semnalat în cazul mâinii dreptăţii. Într-adevăr, în trofeul de vânătoare, coada – al cărei sens argotic foarte viril e sublimat de doctorul Pichon – nu numai că poate să înlocuiască în anumite cazuri capul, dar M. Bonaparte mai face şi importanta observaţie că trofeele războinice de capete exclud trofeele genitale. Drept urmare, există un transfer normal şi o reciprocitate simbolică între membrul viril în erecţie şi cap. Castrarea războinică practicată atât de musulmanii din Maghreb, cât şi de creştinii din Abisinia echivalează aşadar cu vânătoarea de capete şi cu scalpările din culturile amerindiene şi oceaniene. În anatomia animală cornul, nesupus putrefacţiei şi a cărui forma alungită e direct sugestivă, va simboliza excelent puterea virilă, cu atât mai mult cu cât masculii animalelor poartă coarne. M. Bonaparte notează că în ebraică queren înseamnă deopotrivă corn şi putere, forţă, la fel srnga din sanscrită şi cornu din latină. Cornul nu numai că prin forma lui sugerează puterea, dar şi prin funcţia lui naturală constituie imaginea armei puternice. E punctul anume în care Atotputernicia se îmbină cu agresivitatea: Agni posedă coarne nepieritoare, arme redutabile, ascuţite de însuşi Brahma, şi orice corn înseamnă până la urmă putere agresivă a binelui ca şi a răului: atât Yama cât şi adversarul lui, Bothisattva Manjusri, au coarne, atât Baal sau Ramaan cât şi Moise, fluviile greceşti şi Bacchus-ul latin, divinităţile comunităţilor Dakota şi Hopi, atât căpetenia indiană irocheză cât şi regele Alexandru, atât şamanii siberieni cât şi preoţii lui Marte Salianul, în această conjuncţie a coarnelor animale şi a căpeteniei politice sau religioase descoperim un procedeu de anexiune a puterii prin luarea în stăpânire magică a obiectelor simbolice. Cornul, osul frontal cu coarnele bovideului sau cervideului, constituie trofeu, adică exaltare şi însuşire a forţei. Soldatul roman viteaz îşi adaugă un corniculum la cască şi, prin această contaminare simbolică, înţelegem funcţia amuletei sau a talismanului: „Reprezentarea figurativă a anumitor animale înzestrate cu arme naturale, precum şi a părţilor caracteristice izolate, servesc adeseori ca mijloc de apărare împotriva influenţei demonilor..." şi M. Bonaparte acumulează în continuare descrierile de amulete cornute atât africane cât şi europene, asiatice, americane şi australiene, cărora li s-ar putea adăuga cerceii gravaţi pe care-i poartă membrii comunităţilor Eyzies şi Raymonden. Aceste amulete captează puterea binefăcătoare, separând-o de animalitate. Aşa cum posedarea trofeului duşman, a scalpului, a falusului, a mâinii sau a capului său conferă războinicului un surplus de putere.
Putem apropia în mod judicios de această căutare a trofeului şi a cultului craniilor sau a talismanelor anatomice însuşi actul agresivităţii cinegetice îndeosebi în vânătoarea cu câini franceză şi în pirschen-ul din Europa centrală, practicat mai ales în perioada rutului.
Pascal făcuse deja o remarcă profundă asupra sensului metafizic al vânătorii; trebuie chiar să adăugăm că nu urmărirea iepurelui e ceea ce primează, ci sensul isprăvii, al bravurii. S-ar putea apropia de ritualul vânătorii franceze cel al coridei din culturile hispanice, în care izomorfismul eroului luminii luptând contra animalului tenebrelor şi primirea urechii de către matadorul biruitor e şi mai explicit marcat. Cu toate acestea, ni se pare că M. Bonaparte greşeşte când reduce triumful cinegetic la schema freudiană a răpunerii tatălui. Această interpretare e de fapt o ipostază nejustificată a lui Oedip. Constatăm mai degrabă în aceste practici cinegetice sau războinice un proces de abstractizare violentă prin furt, răpire, smulgere sau mutilare, a puterii şi a simbolurilor sale sustrase feminităţii cumplite, într-adevăr, aşa cum am arătat mai înainte, nu tabu-ul e cel care depinde de totem, ci viceversa: tabu-ul manifestă o angoasă primitivă. Trofeul totemic sau emblematic nu e decât rezultatul captării, totdeauna primejdioasă, a puterii tabu-ului, e defeminizarea lui, desanimalizarea lui, aşa cum se va putea constata în practicile baptismale corelate cu el. Botezul, adeseori prin circumcizie, înseamnă restabilirea ordinii unei lumi şi a unor funcţii perturbate de o cădere care era captare de putere. Zeus reia virilitatea uzurpatorului feminoid, căpcăunul Cronos. În venerarea totemului, şi îndeosebi a totemului cranian şi a talismanului, adică în strădania de captare a unei cratofanii, există o intenţie de „decronizare"  fundamentală. Şi adoptăm mai degrabă un punct de vedere jungian decât o perspectivă freudiană: feminitatea cumplită. Libidoul destructiv, ale cărei epifanii le-am studiat, e ceea ce se exorcizează aci prin recucerirea simbolurilor virilităţii. Gândirea dobândeşte un stil eroic şi viril o dată cu actul războinic sau cu isprava cinegetică. Se poate spune aşadar că totemul şi talismanul sunt constituite prin discriminarea practică a simbolului abstract, privilegiat şi separat de contextul său temporal. Tocmai în acest punct anume funcţia simbolică a psihismului uman operează o delimitare faţă de forţele nenorocirii şi îşi dobândeşte puterea printr-un act deja diairetic, exorcizând totodată şi reducând la neputinţă necesitatea naturală simbolizată prin ostilitate şi animalitate. Acest simbolism al talismanului sau al totemului esenţialmente vicariant, procedând cu alte cuvinte prin alegerea unei părţi care valorează cât întregul, e modul de-a acţiona asupra necesităţii temporale mai adecvat decât procedeele antifrazice al căror demers l-am schiţat, în folosirea talismanului sau a totemului exista o masculinizare a puterii, o captare a forţelor naturale se poate detecta printr-un traseu care merge de la stadiul ostentaţiei şi al agresivităţii virile până la folosirea cuvântului magic şi al verbului raţional. Cuvântul magic, apoi limbajul profan, sunt rezultatul unui îndelung proces de magie vicariantă a cărei manifestare primitivă e practica rituală a trofeului de capete sau a talismanului de coarne.
Cucerirea şi smulgerea trofeului e prima manifestare culturală a abstractizării. S-ar putea situa ca termen mediu pe acest traseu, care merge de la obiectul natural şi talismanic la semnul ideal, practica gestului talisman despre care tocmai cornul sau mâna ne furnizează numeroase exemple: mano cornuta a italienilor sau mano fica, care îndepărtează ghinionul sau care serveşte la atragerea ghinionului asupra cuiva; amuleta islamică în formă de mână deschisă, sau gestul binecuvântării şi al exorcismului iudeo-creştin, nenumărate atitudini corporale ori pur şi simplu manuale ale ascezei tantrice Yoga, ca şi ale teatrului chinez sau japonez. Tocmai prin procesul de vicariantă simbolul se transformă mai întâi în semn, apoi în cuvânt, pierzându-şi semanticitatea în folosul semiologiei.
În concluzie, simbolurile ascensionale ne apar toate marcate de grija recuceririi unei puteri pierdute, a unui tonus degradat prin cădere. Această recucerire se poate manifesta în trei moduri foarte înrudite şi legate între ele prin numeroase simboluri echivoce şi intermediare:
Poate fi ascensiune sau erecţie spre o zonă situată dincolo de timp, spre un spaţiu metafizic căruia verticalitatea scării, a pietrelor sfinţenia munţilor sacri îi slujesc drept simbol uzual. S-ar putea spune că în acest stadiu avem de-a face cu o securitate metafizică şi olimpiană. Ea se poate manifesta, pe de altă parte, în imagini fulgerătoare, susţinute de simbolurile aripii şi ale săgeţii, iar imaginaţia dobândeşte atunci o nuanţă ascetică prin care schema zborului rapid devine prototipul unei sublimări a cărnii şi elementul fundamental al meditării asupra purităţii, îngerul este eufemismul extrem, aproape antifraza sexualităţii. În sfârşit, Puterea recucerită vine să orienteze aceste imagini mai virile: regalitatea cerească sau terestră a regelui jurist, preot sau războinic, sau capete şi coarne falice, simboluri de gradul doi ale suveranităţii virile, simboluri al căror rol magic dă la iveală procesele de formare a semnelor şi cuvintelor. Dar această imaginare a zenitului cheamă imperios, cum bine a arătat Eliade, imaginile complementare ale iluminării sub toate formele ei.