miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, DECESUL TROMPETEI

 

ŞTEFAN DINCESCU

DECESUL TROMPETEI[1]

 

Legea care sunt – nu mă va subordona.”

ODYSSEAS ELYTIS





POEM [1]

 

Mă spăl

într-o ceaşcă

visându-se fluvii.

 

POEM [2]

 

Hai, retezaţi-mi gâtlejul

să-mi vedeţi

vânjoasă lumina!

 

POEM [3]

 

Zi de zi am râvnit de-o pâiniţă.

Ceas de ceas îngerul delincvent

m-a fulgerat cu nuiaua peste bot.

 

POEM [4]

 

Uf, cum mă târâie anii

din gunoi în noroi,

din noroi în gunoiul de-apoi!

 

POEM [5]

 

Hei, furnicuţo,

azurul ţi-l sugi

din lipiile vacii?


POEM [6]

 

Îngere, vere îngere,

fă, hai, să mai sângere

porcul din tine!

 

POEM [7]

 

Dă-mi pleoape, Isuse!

Cerul ţi-l sorb

din ciubote!

 

POEM [8]

 

Cu limbă de moarte declar:

„Ehei, băieţaş, bătrână fiara de ieri

nu se mai sufocă într-o puiandră fiară de azi!”

 

POEM [9]

 

Bujorii, lăfăindu-se-n jar,

şoptiră-n grădină:

„Oameni de-atunci, de-acum încotro?”

 

POEM [10]

 

În unghii de ţânc somnoros,

de-acum – sură lipie! – vouă vi se frânge

searbăd imperiul.


POEM [11]

 

Ai înflorit în laptele mamei:

neagră pâiniţă gângurind

într-un ţest oltenesc!

 

POEM [12]

 

Scârbită de morţi, marea se dezice de valuri.

Recoltaţi-i în coşuri, băieţi!

Daţi-i la porci, frăţioare!

 

POEM [13]

 

Onoratelor rime, reţineţi poemul:

„Doar coarnele melcilor

zguduiră tăcerea din ciurdă!”

 

POEM [14]

 

Versul îşi arde unghia-n fiere.

În orice zbor, Doamne, mă învăţ

străvechile bâlciuri, cădere-nviere!

 

POEM [15]

 

Oameni râmând în iluzii, celebraţi-vă morţii!

Cizme în boaşe daţi-le, daţi-le!

Gloanţe în burtă bagă-le, bagă-le!


POEM [16]

 

Începem, grozavi ţiuind, o făţarnică noapte;

care dintre noi, greieruşule, n-o va străbate

– primul! – până la capăt?...

 

POEM [17]

 

– În vomă de râuri ni se dospeşte destinul.

– Se cufureşte Dumnezeu

în strachina noastră.

 

POEM [18]

 

Din umbrele Troiei ne-aţi răsucit o biciuşcă;

mieii şi oile, soarele, ploile plesni-vom cu ea

– pe gurgui – noi, a Sodomei plevuşcă!

 

POEM [19]

 

Pe-o toporişcă înfiptă-n gâtul sugarului,

greieruşul zbiera: „Până când, tembele lichele,

veţi abuza de firavă răbdarea noastră de-acum?”

 

POEM [20]

 

Oraş terciuit – snop cu snop – prin bodegi.

În vămi – avortaţi! – se decojesc

căpşunarii meciţi.


POEM [21]

 

Râul spală porcii

într-un ochi

de greier.

 

POEM [22]

 

O furnică, fâţâindu-se pe tăişul securii,

clama: „Un leu, în baie răgind,

nu scuipă sămânţă de leu, vrăbiuţo!”

 

POEM [23]

 

Băgaţi la devlă, stimabile javre!

Soarele fierbe

şi-ntr-un măr pădureţ.

 

POEM [24]

 

În mămoasele ape, Dumnezeule, ne-ai scuipat!

În pizmăreţe ape, Dumnezeule, ne-ai botezat!

În viermănoase ape, Dumnezeule, ne-ai dărâmat!

 

POEM [25]

 

Cu biciul m-ai exilat din otacul ilustru

suveică-n argeaua sorţii nasoale.

Uda-m-aş golan, Doamne, pe uşa matale!


POEM [26]

 

Vin apele, fiii mei! Trageţi obloanele!

Vin apele, fraţii mei! Aprindeţi lumânările!

Vin apele, semenii mei! Zidiţi-vă zările!

 

POEM [27]

 

– Şi gloria, maestre, docilă cocotă bigotă?

– Năduşească-mi-se gheişă cu frenezie, cu spor,

în umblătoarea acestui viitor infractor!

 

POEM [28]

 

Dă-mi îndârjit cornul de melc aţipit,

soldat – într-un ecou lăbărţat –

să-mi scrijelez bătrâneţea!

 

POEM [29]

 

Jelindu-mi hoitul chircit sub pragul colibei,

mi-am rătăcit, onoraţilor, viitorul pe-aici!

Aducătorului? Un pârţ recompensă!

 

POEM [30]

 

An de an, ceas de ceas, lătrăii stropşiră

lălâie ţară, cu generaţii călâi,

bodicăind nemernic din uşă în uşă!


POEM [31]

 

Juma’ de secol am distilat poezii, fantezii

şi, Doamne, triumful mi-a dat

acest otac dintr-un azil de bătrâni!

 

POEM [32]

 

Un singur deget, Doamne, mi-ai promis!

Un singur deget, Doamne, mi-ai dat!

Un deget, Dumnezeule haită, poleit în rahat!

 

POEM [33]

 

M-ai suportat până aici;

îţi mulţumesc, ieftină viaţă,-n genunchi!

De-acuma, japiţo, zât!

 

POEM [34]

 

Între copitele elefanţilor

greieruş aţipind

într-un răzor de lăptuci!...

 

POEM [35]

 

Plouă îndârjit.

Mă fulgeră sufletul fiarei

din covru.


POEM [36]

 

Să construieşti greieruşul,

omul aprinde-l

ca pe-o feştilă!...

 

POEM [37]

 

Vai de lumina

căreia copilul îi strigă:

Spală-te, fleoarţo! Ne murdăreşti!

 

POEM [38]

 

Cu fluierul în rană Ahile aţipise.

Îi izvorau din pleoape

zambile şi narcise.

 

POEM [39]

 

Dacă ni-i gloria tămâie de-un pârţ,

greieruş pirpiriu,

de ce te strofoci?

 

POEM [40]

 

Cine mai potoleşte

năplaiul acestor cuvinte

doar cu o strachină plină cu sânge?




[1] Decesul trompetei, Editura Amphion, Bacău, 2005