André
Leroi-Gourhan
INTRODUCERE LA O PALEONTOLOGIE A SIMBOLURILOR
În prima parte a acestei cărţi s-a vorbit adeseori de
evoluţia fondului corporal al umanităţii. Cele două criterii majore ale tehnicităţii şi
limbajului au fost desprinse în originea lor comună, reieşind perceperea
legăturilor strânse dintre manifestările omeneşti şi întreaga evoluţie a unei
ramuri zoologice, în partea a doua a fost vorba în special de organismul
colectiv care constituie etnia. Tehnicitatea şi limbajul nu s-au mai profilat
într-o perspectivă zoologică, ci supuse unor legi de evoluţie paralele cu
legile zoologice, având cu toate acestea o dezvoltare mult mai rapidă. Evoluţia
omului a apărut coerentă în raport cu cele două caracteristici fundamentale de
tehnicitate manuală şi verbală, dar oarecum disociată pe două planuri, cel al
evoluţiei filetice care face din omenirea actuală o colecţie de indivizi cu proprietăţi
fizice puţin diferite faţă de cele existente acum 30.000 ani şi cel al
evoluţiei etnice care converteşte omenirea într-un corp exteriorizat ale cărui
proprietăţi globale se află într-o transformare accelerată.
Mai există ceva dincolo de această dublă imagine a
maşinii omeneşti şi a copiei perfecţionate a acesteia făcută de om în produsele
sale. Până în prezent analizele efectuate au neglijat deliberat urzeala
relaţiilor dintre individ şi grup, adică tot ceea ce se referă la comportamentul
estetic. Atunci când întreprindem inventarul raporturilor dintre indivizi şi ale acestora
cu societatea, se desprind formule funcţionale, cum ar fi căsătoria sau
schimburile economice, care nu sunt altceva decât expresia fiziologiei
fundamentale a tuturor societăţilor, fiziologie reductibilă la anumite legi
ale speciei sau grupării sociale, dar care nu destăinuie tonalitatea specială a
fiecărei colectivităţi umane. Distincţia dintre specie şi etnie a devenit
necesară deoarece se constată că membrii speciei zoologice umane se adună în unităţi de grupare care nu au un caracter zoologic;
caracteristicile etniei nu s-au continuat însă decât în măsura în care aparţineau
unor formule funcţionale, regulile de particularizare care ating tot ceea ce
este cu adevărat omenesc la om rămânând în
afara schemei tehnico-economice şi trebuind să fie definite de acum înainte.
În cursul
capitolelor precedente, omul a fost despuiat treptat de o parte a atributelor
sale tradiţionale pentru a arăta că, luaţi în masă, oamenii constituiau un macro-organism
social, capabil să utilizeze indivizii pentru construirea unor maşini de gândit mai repede şi mai util
decât ei.
Nici un om nu este capabil să calculeze la timp traiectoria necesară pentru ca
o rachetă, creată de mai mulţi semeni ai săi, să poată distruge eficient la
distanţă un număr de indivizi suficient de rentabil pentru colectivitatea care
expediază proiectilul: creierul artificial permite să se realizeze aceasta. Până la urmă se ridică o
problemă importantă: ce mai rămâne din om la capătul unei asemenea evoluţii? Simţul binelui şi al frumosului,
calitate afectivă de nedepăşit, interzisă pe vecie maşinii? Sau, pur şi simplu,
proprietatea de a reproduce maşini „prin intermediul omuluiˮ graţie unei
combinaţii foarte ingenioase de elemente masculine şi feminine, generatoare ai
indispensabililor fabricanţi? Ar fi
imprudent să răspundem pripit ca maşinile nu vor aprecia niciodată binele şi
răul; ele ştiu deja să reducă adevărul la nişte date indiscutabile şi vor
putea probabil curând, nu să
afirme că pictura figurativă este
preferabilă picturii abstracte, dar să prezinte atât de minuţios, de ingenios
rapoartele statistice referitoare la conţinutul lor, încât artistul va avea la
dispoziţie o fişă detaliată asupra subiectului, culorilor, formelor,
dimensiunilor, detaliilor, cadrului, ce-i vor oferi un maximum de posibilităţi
de a suscita atenţia emoţională, sensibilitatea plastică, eventual snobismul;
va fi posibil de realizat portretul-robot al sculpturii care s-ar preta cel mai
bine la speculaţii financiare pe trei generaţii, al celei care ar avea cele mai
multe şanse să reziste la traumatismele transportului şi la distrugere. Din
inventarul pieselor care constituie ansamblul osteo-muscular al lui homo sapiens, avem dreptul să ne întrebăm încă de pe acum ce va mai rezista, în ziua când
analiza a paisprezece milioane de fapte bune va dezvălui mobilurile fiziologice
dominante, banalitatea de un imens
derizoriu a sentimentelor de măreţie şi justiţie, motivaţia lor hormonală, în
sfârşit goliciunea totală a uriaşului covor uman ce se desfăşoară, luminat pe
două-trei generaţii deodată, de la
începutul timpurilor. Apocalipsurile scânteiază de cifre misterioase, pe când apocalipsul electronic este alcătuit doar din cifre cu o
incomensurabilă forţă demistificatoare. Poate nu e lipsit de interes să mai parcurgem
o dată lunga cale a evoluţiei, nu ca să constatăm dacă evoluţia are un sens (maşinile vor spune într-o zi câte şanse
la un miliard avea aventura umană ca să înceapă), ci dacă omul mai are vreun
alt sens în afară de cel de autor al aparaturii supraumane. Iată de ce am
încercat să scriu aceste ultime capitole.
COMPORTAMENTUL ESTETIC
Sensul acordat aici cuvântului
„esteticˮ este destul de larg şi necesită o explicaţie prealabilă. Dacă este
vorba să căutăm efectiv esenţa a ceea ce a constituit pentru filosofi ştiinţa
frumosului în natură şi artă, o vom face în optica adoptată de la începutul acestor pagini, adică într-o perspectivă paleontologică în sens
general, perspectivă în care pendularea dialectică dintre natură şi artă
marchează cei doi poli ai zoologicului şi socialului. Într-o atare perspectivă
nu poate fi vorba de a limita noţiunea de frumos la emotivitatea esenţialmente
auditivă şi vizuală a lui homo sapiens, ci de a căuta, în întreaga zonă a percepţiilor, felul în care
se constituie în timp şi spaţiu un cod emoţional ce asigură subiectului etnic
cea mai mare parte a integrării sale afective în societate.
Acest cod al emoţiilor estetice
se bazează pe proprietăţi biologice comune ansamblului fiinţelor vii, acelea
ale simţurilor care asigură o percepere a valorilor şi a ritmurilor sau, mai
larg chiar, de la cele mai simple nevertebrate, participarea reflexă la ritmuri
şi reacţia la variaţiile valorice. Intelectualizarea treptată a senzaţiilor sfârşeşte
prin a crea la om perceperea şi producerea reflectată a ritmurilor şi
valorilor, coduri ale căror simboluri au o semnificaţie etnică, aşa cum sunt
cele ale muzicii, poeziei sau raporturilor sociale. Manifestările estetice sunt
prezente într-o măsură variabilă şi unele îmbracă aceeaşi semnificaţie în
toate societăţile omeneşti, în timp ce marea lor majoritate nu sunt pe deplin
semnificative decât în sânul unei culturi determinate.
Aprecierile culinare sau
arhitecturale, vestimentare, muzicale sau de altă natură formează într-adevăr
însuşirile cele mai profunde ale culturii şi totodată substanţa reală a
deosebirilor dintre etnii. Dacă dezgolim trăsăturile culturale cele mai
diverse de aureola lor de valori, nu mai rămân decât caracteristici
impersonale, deculturalizate, interşanjabile. Funcţia particularizantă a esteticii
se inserează pe o bază de aote maşinale,
conectate în profunzime cu aparatul fiziologic şi totodată cu cel social. O
parte importantă a esteticii este legată de umanizarea comportamentelor comune
omului şi animalelor, cum este sentimentul de satisfacţie sau insatisfacţie,
de condiţionarea vizuală, auditivă, olfactivă şi de intelectualizarea, prin
intermediul simbolurilor, a fenomenelor biologice de coeziune cu mediul
natural şi social.
Nivelul manifestărilor poate fi cel al activităţilor
de economie corporală, ca în cazul gustului; poate fi nivelul tehnicii, ca în
cazul reglării gesturilor profesionale, sau cel al socialului, ca în
atitudinile de comportament social; în sfârşit, manifestările pot fi
reflectate, figurative, ca în artă şi literatură. Aceste niveluri fiziologic,
tehnic, social, figurativ, vor oferi aici categoriile
distincte în interiorul cărora se ordonează senzaţiile. Referinţele sensibilităţii
estetice iau naştere la om în sensibilitatea viscerală şi musculară profundă,
în sensibilitatea dermică, în simţurile olfactiv, gustativ, auditiv şi vizual,
în sfârşit în imaginea intelectuală, reflectare simbolică a ansamblului
manifestărilor de sensibilitate.
Ar putea să pară mai conform cu realitatea estetică
dacă ne-am limita domeniul de interes la simbolism şi nu am vedea în
manifestări decât ceea ce este caracteristic numai omului, adică posibilitatea
de a crea imagini ale lumii exterioare, reflectate de gândire şi materializate
în creaţii artistice. Cu alte cuvinte, ar fi poate îndeajuns să considerăm
reprezentarea figurativă drept bază a esteticii şi să admitem că, dacă noţiunea
de confort fizic este diferită, de pildă, în Japonia şi China, aceasta nu se
întâmpla din raţiuni fiziologice, ci pentru că normele sociale şi artistice
imprimă indivizilor anumite atitudini în cadrul cărora obişnuinţa se traduce
prin senzaţii de confort. Am putea totodată afirma că estetica gestului de
politeţe nu are la bază coeziunea socială, ci că ea este reflectarea unei
anumite imaginaţii a comportamentului omului educat, imaginaţie ce-şi găseşte
modelul în arta ceremonialului, individul jucându-şi rolul de om politicos. Dacă am proceda în felul acesta, am pierde perspectiva
paleontologică. Singurul plan de construcţie esetică de care suntem siguri la nivelul arhantropilor este
cel care se bazează pe judecăţile fiziologice de valoare; pornind de la carnasieri
sau de la primate ca să ajungem la omul actual, întâlnim în ceea ce priveşte
gustul şi mirosul, ca şi pipăitul, un teren comun ce permite cu atât mai bine
comparaţia cu cât nu conduce la nici o activitate figurativă posibilă. La
nivelul arhantropilor şi paleantropilor, singura mărturie coerentă este a
echilibrullui în formele eficiente ale uneltelor, o organizare a valorilor
funcţionale pur umane care antrenează aprecierea estetică a formelor, dar nu
conduce către o simbolizare figurativă: un tablou reprezentând o fierărie nu
este o simbolizare funcţională (irealizabilă în alt fel decât prin funcţia însăşi) după cum o
cină din carton pe scena unui teatru nu este reprezentarea figurativă a
gustului. În cele două domenii emiterea unor judecăţi de valoare este
incontestabil posibilă, judecăţi care condiţionează norme ce nu sunt nici total
tehnice, nici morale, ci estetice. Reiese de aici că dacă putem admite, la
nivelul lui homo sapiens, o anumită transpunere a valorilor estetice de pe
culmile figurative către adâncurile fiziologice şi funcţionale, este
indispensabil să pornim din adâncuri, singurele certe din punct de vedere
paleontologic, dacă dorim să demonstrăm trecerea la formele superioare şi mai
ales elementele arhaice pe care le mai conţin încă. Tendinţele artei abstracte
actuale ar fi imposibil de identificat ca o întoarcere la izvoare, dacă
izvoarele n-ar fi mai întâi elucidate.În domeniul social, problema se pune în mod diferit.
Sociologia animală este suficient de avansată ca să se poată confrunta
atitudinile de politeţe la lupi, dansurile nupţiale ale păsărilor, identificarea
detaliilor caracteristice ale animalelor tinere, masculilor, femelelor,
reunirile periodice care au loc la numeroase animale, cu manifestări identice
în comportamentul social al omului. Dincolo de orice intervenţie a limbajului,
culoarea cravatei situează un individ în sânul grupului uman cu aceeaşi precizie
ca şi pata roşie a botgrosului într-o societate de păsări. Dar, contrar manifestărilor
fiziologice sau tehnice, portul unui însemn vestimentar este un simbol care
antrenează o serie de imagini sociale; ca o caracteristică a funcţiei el se
inserează la limita tehnicilor, iar ca însemn amovibil şi convenţional se află
la limita reprezentării figurative. Iată de ce manifestările esteticii sociale
au fost situate la punctul de întâlnire al celor doi versanţi. Dincolo de aceasta nu mai sunt decât imagini care au
fost subdivizate într-o ordine inspirată de fiziologie şi nivelul de inserţie.
Reprezentarea motrice a mimicii şi dansului este plasată la bază: gestul inseparabil al limbajului a trebuit
să-şi urmeze propria dezvoltare şi să apară în reprezentarea figurativă
foarte curând. Vin apoi reprezentările auditive ale muzicii şi poeziei
deoarece legătura lor cu gestul, în cazul muzicii, şi cu limbajul în cazul
poeziei, fac din ele un intermediar faţă de formele vizuale. Acestea, ca şi
pictura, se referă la simţul dominant al omului şi la acela unde simbolizarea
este cea mai îndepărtată de mişcarea concretă, unde intelectualizarea a
despuiat formele reale de conţinutul lor, ca să nu păstreze decât semnele.
Scrierea se articulează cu estetica vizuală; ea conduce la imagini pur
intelectuale, la interiorizarea completă a simbolurilor.
Este interesant de notat, în progresia prezentă aici,
care este situaţia limbajului la fiecare nivel. Dintre toate ramurile filosofiei,
estetica îşi găseşte cel mai greu mijloacele de exprimare în cuvinte. Atunci
când le găseşte, o face prin evocare, acordând la imaginaţia cititorului
destulă experienţă concretă pentru evocarea cuvintelor, a formelor, a
stilului gesturilor pe care cuvintele le declanşează fără să le restituie.
Limbajul, se pare, nu este adecvat exprimării manifestărilor estetice.
Miracolul poeziei rezidă în crearea unui echivoc între ritm şi cuvintele pe
care le transportă, iar în cântec, cuvintele sunt cu atât mai puţin inteligibile
cu cât cântecul este cu adevărat mai aproape de
muzică, totul petrecându-se ca şi cum funcţia vocală ar înclina când spre
servitudinea exprimării intelectuale, când spre altceva, pentru care inteligenţa,
în sensul capacităţii de a înţelege, nu intervine.
Cucerirea uneltei şi a limbajului nu reprezintă, după
cât se pare, decât o parte a evoluţiei omului şi tot ce se înţelege aici prin estetică a avut în ascensiunea noastră un
loc destul de important, dar în timp ce paleontologia ne oferă o restituire
destul de detaliată a stadiilor succesive ale creierului şi mâinii, în timp ce
silexurile cioplite asigură o imagine bună asupra evoluţiei tehnice, nu ne
putem da seama, la prima vedere, cum să desprindem ce nu s-a imprimat nici în
schelet nici în unelte.
Pentru schiţarea unei paleontologii a limbajului am
găsit o cale ocolită, în existenţa constantă a unui câmp facialo-manual de
relaţie şi în legătura cerebrală a motricităţii aparatelor facial şi manual. Apariţia
reprezentării figurative şi apoi aceea a limbajului au permis verificarea
acestei legături în trecut, pe o perioadă de cincizeci de milenii. Pentru a
scoate în evidenţă evoluţia estetică, este nevoie să pornim de la o bază
diferită.
Ordinea fiziologic-tehnic-social, expusă mai sus
constituie o schemă biologică foarte generală, care cuprinde la fel de bine
viaţa unei insecte ca şi cea a unui rozător sau a omului, toate speciile,
inclusiv paraziţii, prezentând, măcar pentru o perioadă, comportamentul tehnic
care le asigură achiziţia alimentelor şi comportamentul social care le asigură
reproducerea. Acesta este deci substratul pe care se implantează obligatoriu
comportamentul estetic. După cum putem constata în tehnică fenomene profund
implantate în substratul zoologic degajându-se pe plan uman în cursul evoluţiei
noastre, aşa cum în limbaj regăsim într-o formă reflectată fenomene de relaţie
interindi-viduală care se cufundă în masa speciilor vii, am putea oare căuta în
perceperea şi crearea simbolurilor ritmice o obârşie tăinuită în lumea animală
şi care prezintă, îndată ce apare la nivel uman, caracteristicile tehnicii şi
ale limbajului? Cu alte cuvinte, aşa cum la nivelul uman funcţia tehnică se
exteriorizează în unealta amovibilă, aşa cum obiectul perceput se
exteriorizează şi el printr-un simbol verbal, mişcarea, în toate formele sale
vizuale, auditive şi motorii, s-ar elibera la rândul ei şi ar intra în acelaşi
ciclu evolutiv.
Ca şi în cazul tehnicii şi limbajului, această
degajare prezintă la rândul ei, după toate aparenţele, diferite niveluri: arta
cea mai pură îşi are rădăcinile totdeauna în adâncuri, zărindu-i-se doar vârful,
din soclul de carne şi oase fără de care n-ar exista şi consider că dacă o
paleontologie a simbolurilor riscă să se asemene mai degrabă cu psihanaliza decât
cu anatomia comparată, cel puţin principiul investigării sale trebuie
stabilit.
Relaţia dintre tehnică, limbaj şi estetică este
importantă de definit, cele trei manifestări fundamentale ale calităţii de om
aflându-se neîndoielnic în strânsă conexiune. Raporturile existente între ele
se pot prezenta în moduri diferite. Am putea presupune că limbajul şi tehnica
formează un fond indispensabil şi suficient supravieţuirii, peste care s-ar
aşterne puţin câte puţin coloratura estetică, oarecum independentă şi dobândită
într-un stadiu târziu al evoluţiei; pornită de pe culmile artei figurative,
prin paleoliticul recent, ea atinge treptat bazele, iar în epoca noastră
de-abia ar începe să acopere manifestările fiziologice. Această ipoteză ar
postula caracterul particular al manifestărilor estetice, ar impune cercetarea
inserţiei lor în mecanismul cerebral, ar presupune că dincolo de posibilitatea
de a crea un limbaj abstract ar fi apărut ceva în plus în dispozitivul cortical, care să stabilească relaţii noi între imagini. Ar fi destul de uşor de găsit
argumentele necesare, căci se poate constata o îmbogăţire a posibilităţilor
estetice în domeniile tehnicii şi percepţiilor tactile şi olfactive; în
acelaşi timp e dificil de demonstrat că este vorba de o răspândire pornind de la formele artistice şi nu de o îmbogăţire globală.
Ne putem conforma ipotezei că, tehnica şi limbajul
fiind doar două aspecte ale aceluiaşi fenomen, estetica ar putea reprezenta un
al treilea. În acest caz, ar exista un fir conducător: dacă unealta şi cuvântul s-au îndreptat către maşină şi scris urmând aceleaşi etape, aproape sincronic, acelaşi fenomen
trebuie să se fi produs în cazul esteticii: de la satisfacţia digestivă la o
unealtă frumoasă, la muzica dansată sau la dansul urmărit dintr-un fotoliu ar
fi vorba de acelaşi fenomen de exteriorizare. În timpurile istorice ar trebui
să regăsim faze estetice comparabile cu cea a trecerii de la mitogramă la
scriere şi de la unealta manuală la maşina automată, o perioadă „artizanalăˮ
sau „preindustriailăˮ a esteticii, care ar fi aceea când artele, estetica socială, capacitatea de a profita
de tehnică ar fi atins un maximum de impregnare individuală, urmată de un
palier de specializare când s-ar accentua disproporţia dintre producătorii de materie estetică şi
masa din ce în ce mai mare a consumatorilor de artă prefabricată sau pregândită. Această din urmă ipoteză corespunde mai bine,
dacă nu obligatoriu, întregii realităţi, cel puţin direcţiei generale ce pare a
fi indicată de fenomenele biologice şi mă voi strădui să o demonstrez, deoarece
ea aduce în problema grupării oamenilor în unităţi etnice elementul care ar
lipsi unei teorii limitate la unica abordare a tehnicii şi limbajului.
„STILULˮ ETNIC
Descrierea, fie ea precisă şi detaliată, a fenomenelor
etnografice, nu redă câtuşi de puţin esenţa reală a valorii etniei. Pot fi
scoase în evidenţă un tip de obiect, un obiect agricol, o credinţă care nu
aparţin exclusiv decât unui grup determinat obţinând, prin însumarea lor, o
formulă ce caracterizează limpede acest grup, dar partea cea mai importantă a
culturii este alcătuită din trăsături ce sunt un bun comun al umanităţii, al
unui continent sau cel puţin al unei zone şi unor numeroase grupuri, care se
simt cu toate acestea fiecare în parte deosebite. Această particularitate
etnică, ce transformă banala enumerare de topoare, foaie de fierărie şi
obiceiuri matrimoniale în expresia „spirituluiˮ unui popor este inaccesibilă
clasificării verbale, fiind vorba de un stil cu o valoare proprie, care
pătrunde în totalitatea culturală a grupului. La fel cum un oenolog identifică
un sortiment de vinuri de calitate, tot astfel şi etnologul cu experienţă
diferenţiază după armonii de forme sau ritmuri produsele a două culturi. Este
vorba de un procedeu empiric şi ne putem imagina că într-o bună zi analiza electronică
va rezolva în câteva ecuaţii savoarea personală indefinisabilă a produselor
fiecărei etnii; aceasta nu dăunează cu nimic faptului că stilul e inaccesibil
în mânuirea limbajului curent, pe când caracteristicile tehnice sau lingvistice
pot fi definite. Printr-o analiză mecanică detaliată, se poate explica prin ce
diferă motorul automobilelor englezeşti de cel al automobilelor franţuzeşti
sau sovietice, cu toate că „automobilulˮ în sine este acelaşi. Ar trebui
întreprinsă o analiză gigantică pentru a explica de ce, dintr-o ochire,
observatorul percepe că o maşină este „cu totulˮ englezească. De altfel este
evident că repertoriul de jazz stil New-Orleans a devenit un capital mondial şi e, în principiu, inalterabil
din punct de vedere stilistic. Cu toate acestea, urechea nu confundă o
interpretare suedeză de una americană a aceleiaşi bucăţi. Dacă etnologia este
incapabilă să formuleze ceea ce constituie obiectul cel mai intim al cercetării
sale, ceva îi lipseşte etnologiei într-un domeniu străin limbajului, dar atât
de important încât de el singur depinde realitatea etniei. Este vorba de un
fapt comun mai multor ramuri ale ştiinţelor naturale, ce cuprinde studiul
omului şi al produseilor sale. Antropologia rasială posedă toate
caracteristicile exterioare ale unei ştiinţe exacte; cu toate acestea, un antropolog
experimentat identifică într-o clipă originea geografică a unui craniu şi
petrece apoi săptămâni întregi ca să demonstreze aceasta prin date exacte,
demonstraţie care de altfel lasă de-o parte majoritatea caracteristicilor pe
care şi-a bazat inconştient identificarea sa spontană.
În zoologie se constată, în cazul speciilor sedentare,
că timpul determină o orientare genetică mai mult sau mai puţin importantă,
care se traduce prin apariţia unor variaţii locale adeseori subtile, instabile
şi supuse unei diluări rapide în contact cu alte populaţii aparţinând aceleiaşi
specii. Acelaşi lucru se întâmplă în cazul caracteristicilor culturale; ele
iau naştere din fonduri comune de multe ori foarte vaste, se particularizează
în fiecare grup suficient de coerent, dau naştere unor variante locale frecvent
neînsemnate care apar şi dispar în cursul istoriei. Acest joc influenţează
simultan unele inovaţii tehnice sau sociale de detaliu şi formele, oricărui
domeniu i-ar aparţine, de la curbura unui mâner de săpăligă şi până la rânduirea
unui ritual.
Constituirea acestui curent, al cărui rezultat este că
nici un grup uman nu se repetă, că fiecare etnie e diferită faţă de oricare
alta şi de ea însăşi în două momente distincte ale existenţei sale, este
foarte complexă, căci dacă inovaţia individuală joacă un rol primordial,
aceasta se întâmplă doar sub influenţa directă a generaţiilor precedente şi a
celor contemporane lor. Mai mult, gradul de conştiinţă variază în funcţie de
nivelul inovaţiilor, în aceleaşi condiţii ca în cazul secvenţelor operaţionale
tehnice. Formele cotidiene sunt supuse unei lente modelări inconştiente, ca
şi cum obiectele şi gesturile curente s-ar adapta treptat, în cursul
utilizării, la bunul plac al unei colectivităţi ai cărei membri se conformează
unii faţă de ceilalţi. Formele excepţionale afişează dimpotrivă, în sensul
particular al grupului, adevărate mutaţii atunci când invenţia individuală nu
este zăgăzuită de o tradiţie rigidă. La cele două extreme se situează activităţile
şi obiectele menajere sau agricole, uneltele meşteşugarului şi gesturile sale
impregnându-se lent cu ritmuri şi forme devenite tot mai caracteristice în urma
izolării, pe când costumul de sărbătoare sau dansurile periodice pot afişa, la
fiecare revenire, variaţii bruşte şi adesea importante.
În cadrul îndeletnicirilor zilnice, impregnarea
stilistică e profundă depăşind luciditatea; ca şi în cazul operaţiilor
tehnice, ea marchează pe viaţă generaţiile succesive; anumite atitudini, anumite
gesturi de politeţe sau comunicare, ritmul paşilor, felul de a mânca, gesturile
de igienă posedă tonalităţi etnice care se transmit de la o generaţie la alta. În manifestările figurative, ca muzica, dansul, poezia
sau arta plastică se produce o separare netă între fond şi variantele individuale,
deoarece reprezentarea figurativă comportă aceleaşi niveluri operaţionale;
putem constata cum osatura reprezentării figurative supravieţuieşte veacuri
de-a rândul la un mod muzical sau un gen plastic, graţie posibilităţii pe care
o oferă indivizilor de a organiza variante personale fără a le altera
arhitectura.
Constatările referitoare la nivelul de unde provin
activităţile estetice confirma ordinea adoptată mai sus. Manifestările
fiziologice îşi găsesc un loc preponderent în gesturile cotidiene şi ilustrează
atât substratul paleontologic cel mai profund cât şi domeniul cel mai frecventat
de subiecţii actuali. În afară de aceasta, ele se află într-o strânsă legătură
şi cu manifestările motrice în reprezentările figurative. Manifestările
tehnice, întreaga estetică „funcţionalăˮ intervin şi ele foarte mult în secvenţele
operaţionale cele mai frecvente, dar gradul de
intervenţie lucidă este superior, iar jocul inovaţiilor excepţionale mult lărgit. Faptul că nu se poate
concepe o integrare figurativă nici la manifestările fiziologice, nici la cele
tehnice, subliniază încă şi mai clar calitatea lor de substrat.
Socialul se prezintă ca un adevărat făgaş şi aceasta
din două raţiuni. Pe de o parte, activităţile sociale oferă toată gama de
frecvenţă a acţiunilor şi o stilizare care merge de la gestul maşinal al încheiatului
nasturilor de la haină pentru a avea o ţinută corectă până la ceremonialul de
primire a şefilor de stat; pe de altă parte, ele prezintă o gradare a
nivelurilor acestor gesturi maşinale
care se întinde, de exemplu, de la caracteristicile fiziologice ale
atitudinilor corpului, până la simbolismul abstract din mânuirea cifrelor sau
a calendarului. Manifestările fiziologice, tehnice şi sociale corespund deci
întocmai celor trei niveluri progresive sub raportul practicilor operaţionale.
Această progresie nu e decelabilă sub aceleaşi forme în acţiunile figurative
care au, paralel cu limbajul, o ordine de dezvoltare proprie.
Stilul etnic ar putea fi definit prin urmare drept o
manieră proprie a colectivităţii de a asuma şi marca formele, valorile şi
ritmurile. Privită sub acest unghi, personalitatea estetică nu este câtuşi de
puţin insesizabilă şi se poate concepe o metodă analitică la fel de precisă ca
în tehnologia sau sociologia descriptivă. Întreaga gamă a gusturilor,
mirosurilor, gesturilor de pipăire, sunetelor, culorilor demonstrează o amplitudine
şi nişte abateri foarte caracteristice; distanţa care separă într-o cultură dată posturile fireşti şi atitudinile din societate
dă măsura delăsării colective; forma uneltelor se pretează la o analiză
funcţională precisă, cum ar fi integrarea spaţio-temporală a indivizilor în
mediul lor domestic şi mai general. Dincolo de aceasta sunt disponibile
mijloacele utilizate în studierea artei; ele ar trebui de altfel organizate în
vederea unei cercetări comparative, căci stilul etnic constituie o expresie
totală. Ajungând la punctul culminant al manifestărilor poetice, ne aflăm doar
în fruntea unui cortegiu al cărui capăt e înecat în penumbra hormonilor. Asistând
la apoteoza geniului personal al unui sculptor, ne aflăm încă în prezenţa amui
anumit individ, membru al unui anumit grup etnic, educat într-un anumit mediu
social, purtător de cuvânt ce atinge poate uneori singurătatea aparentă, dar
rămânând totuşi purtătorul de cuvânt al unei realităţi colective din Oceania,
China sau Turcia.
Cea de-a treia imagine a tripticului etnologic nu are
o luminozitate mai scăzută decât celelalte doua, ci se scaldă numai într-o ambianţă diferită. Putem aborda
studiul tehnicii şi al limbajului, apoi al memoriei sociale fără a emite
judecăţi de valoare, fiind vorba de fapte având un caracter de prezenţă sau absenţă, ce evoluează
în grupuri coerente pentru a-i furniza omului o eficienţă crescândă pe plan global. Socialul domină cu mult
individualul, iar evoluţia nu cunoaşte altă apreciere decât prin randamentul colectiv. Estetica are cu totul
altă rezonanţă, societatea nu intervine
decât pentru a lăsa indivizilor
sentimentul evoluţiei personale în sânul grupului: ea se bazează pe aprecierea nuanţelor. Ea se prezintă astfel
doar pentru a orienta opţiunea către un conformism la fel de strict ca cel al
tehnicilor, dar de o natură diferită, fiind alcătuit din opoziţia dintre
valorile pentru care subiectul dispune de soluţia ce îl integrează pe plan
social. Utilizarea toporului nu presupune judecată, ea se impune sau dispare
în faţa ferăstrăului mecanic; estetica ce aureolează forma eficace şi mişcarea
toporului reprezintă, dimpotrivă, partea fiecărui individ care judecă binele şi
frumosul nu în absolut ci în securitatea oferită de estetica grupului şi în
libertatea imaginară a opţiunii sale.