sâmbătă, 7 martie 2020

Ştefan DINCESCU, VERB ZDRĂNGĂNIND


Ştefan DINCESCU, VERB ZDRĂNGĂNIND

POEM (1)

Viaţa mi-a zis: „Cântă-mi dintr-o indecentă petală de crin,
măi firfirigule, şi dintr-o calmă frunză de brusture!
Hai, gângureşte-i, Ahile, din hulpavul spin 
suavei morţi care greu şi dumneaei o să ne usture!”

POEM (2)

Morţii i-am zis: „Nu trage, fleaţo, cu urechea la uşă!
Cu Omar Khayyām Vel Ştefan Dincescu mai stă la taclale.
Hai, uită-l, zorito, pe vatră! Morocănos, în cenuşă,
traduce rubaiate spre cinstirea matale.”

POEM (3)

Mâine, când eu, Maica Lot, voi ţâşni din cetate,
mâine veţi citi, în sângele meu, grele văluri de sloi.
Mâine voi scutura, din cimpoi, pâcleşe ploi,
mâine voi şiţui genunile cu libertate. 
               
POEM (4)

Faima mi-am retezat-o, mi-am dumicat-o în lapte,
astăzi îmi cotcodăceşte în gât, mi-e greaţă de ea.
Umbla-voi greoi printre vărgatele fapte
azvârlindu-mi chiloţii în orice pronaos de stea.    

POEM (5)

Nu bălteşte, frate, soare! Veac nu bate.
Din cloţele Şeherezadei vinete cântece storc.
Se spânzură condeiul! În rubaiate boldeiul se zbate.
În plămânii verii expectorează o sfârlă de porc.
POEM (6)

Ai să devii, orfevrule, hoitul de-o vară, de-un an!
Să nu boceşti! Să nu fii patetic, fovist!
Îţi ouă-n ghiozdan un ciocârlan de porţelan.
Dă-i zare! Dă-i suflet! Dă-i palme de Crist!

POEM (7)

Morţii goarnă i-ai fost, suveică, decembrie, frate!
În uşa bodegii, Ană, de urcioare te ciup!
Ţângăii s-au meliţat pentru o cană de libertate.
Vădanei Lot cu greieri guşa i-astup.

POEM (8)

Te-amuşină lupanii cu boturi de nard.
N-ai văluri de landră, n-ai spaime de bard.
Ne pescuim în pruteţ. Ne oploşim în Apus.
Cerul Sodomei pe-o năsălie m-a dus.

POEM (9)

Roşii pleoapele tale mi se buluciră în vis
şi-mi zdrenţuiră dorul de la metereze până la gleznă.
În palmele ştimelor testamentul mi-am scris
când ţâţele tale se giugiuleau cu iepuroii în beznă.

POEM (10)

Când, Doamne, le-­ai spus, juveţii tăi mi-au adus
nu aur, nu smirnă, ci rachiu, curve, tutun!
Eu – doctorand sacagiu orbecăind în Apus –
mi-am prăvălit polonicul într-un plămân de păun.

POEM (11)

Cetatea obeză menstruează scrum în lumină.
Crăpatule bard, în peşteră mânzoc te usuci!
Ai castrat zei derbedei. Ţi-au afişat în vitrină
simbria dreptăţii: „Limbrici, ploşniţe, muci.”

POEM (12)

Mi-a slobozit Dumnezeu tăioase unghii în gât:
„Eşti golăneţ, prostovane, pilangiu, inutil şi urât!”
Privighetorile mele, vituperând, s-au oţetit.
M-am iscălit pe rânză cu zâmbet de cuţit.

POEM (13)

Mi se sugrumă fraţii. Îmi trag astupuş
când la cutezanţă, la bocet, când la vis, la speranţă.
Mă bălăcesc în sonetul acestui pârâu jucăuş
să pescuiesc juveţii gubavilor nori de faianţă.
                               
POEM (14)

Şi vouă, Sfinte Petre, vă declar pe şleau:
curvoi mi-am fost, grozav mai beau!
Să zăbovesc la porţi? Să mă proptesc în clanţă?
O noatină se pişă în balanţă.

POEM (15)

„Iat-o pe doanţă, pe ţolină, pe vampă!”
Aşa ne rătuteau işlicarii cu viitorul năruit pe chituci.
Iartă-i, puiandro! Arde tămâie pe clampă!
Haidem să ne exilăm în sihăstrii sugând un roi de năluci.
                               

POEM (16)

Îmbracă-te-n fluturi, puştoaico, mâine să-mi fii
pufoasă floare de lotus dansând în piei de văpaie
şi uită că ai putea amurgind să-mi devii
aguridă, oloagă minciună bălaie!

POEM (17)

Ai să treci, mi-ai jurat, cu privighetori clocind în ureche
din veacuri lăptoase într-o stradă îngustă.
Eu, cultivând lăptuci într-o istorie literară, străveche,
iepuri albaştri îţi voi hăitui pe sub galbena fustă.

POEM (18)

Ţi-am cusut, picotind, o poveste-nflorată şi scurtă
din lebede, nuferi şi ghioluri cu luceferi sub pleoapă.
Tu, japiţă roşcovană, domesticit-ai în iurtă
amurguri păscute viclean de-o melancolie mioapă.

POEM (19)

– Mi-e teamă, scribăreţule, de buhai, de malaci!
– Vai, tandră puiandră, rază de cântec subţire,
pe visuri te pup cu şoapte de maci,
îmbrăca-te-aş în polen de psaltire!

POEM (20)

Pe malul Jiului, zapciule, haidem fuguţa la peşte!
În cârlige înfige-vom când viaţa ta, când viaţa mea.
Din zmeurişuri ne toarnă colastră o stea.
Marele chit în capanul regal ne pofteşte.