sâmbătă, 31 martie 2018

BRÂNCUŞI: „Eu am făcut piatra să cânte.”, 26 martie 2018



ŞTEFAN DINCESCU

 „DALTA ŞI GÂNDUL” [1]

„În timpul copilăriei – am dormit în pat. În timpul adolescenţei – am aşteptat la uşă. În timpul maturităţii – am zburat înspre ceruri…”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

„Am şlefuit materia pentru a afla linia continuă. Şi când am constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva nevăzut mi-a dat peste mâini.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Prin artă, te vei detaşa de tine însuţi. Iar măsura  şi numărul de aur te vor apropia de absolut.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Există în toate lucrurile o măsură, un adevăr ultim…Eu am făcut piatra să cânte - pentru Umanitate.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Eu am voit să înalţ totul dincolo de pământ. Cocoşii mei cântă! Şi păsările mele zboară!” „Spre imensitatea văzduhului” - aceasta este Pasărea mea. „ Eu nu creez Păsări - ci zboruri. ” „ Eu nu am căutat, în toată viaţa mea, decât esenţa zborului! Zborul – ce fericire!...
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Păsările măiestre m-au fascinat şi nu m-au mai eliberat din mreaja lor niciodată. Eu nu creez Păsări – ci zboruri.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Eu văd această Pasăre de aur foarte departe – la o sută de kilometri depărtare şi de o asemenea măreţie, încât se umple întreaga boltă cerească.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„DALTA ŞI GÂNDUL” [2]

„Eu nu mai sunt al acestei lumi: sunt departe de mine însumi, desprins de propriul meu trup – mă aflu printre lucrurile esenţiale!”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Simplitatea nu este un ţel în artă, dar ajungi fără voie la ea pe măsură  ce te apropii de sensul real al lucrurilor.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Arta ar trebui să fie numai bucurie! De aceea, nu există «artişti», ci numai oameni care simt nevoia să lucreze, întru bucurie! Să cânte, asemenea păsărilor!” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Sculpturile mele sunt fecioarele mele!... Le gătesc ca de nuntă!” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Nu putem să-l ajungem niciodată pe Dumnezeu, însă curajul de a călători spre el rămâne important.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

 Muncind asupra pietrei, descoperi Spiritul – tăinuit în materie, măsura propriei ei fiinţe. Căci mâinile sculptorului gândesc întotdeauna şi urmăresc gândurile materialului.”

CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Eu nu dau niciodată prima lovitură până când piatra nu mi-a spus ceea ce trebuie să îi fac. Aştept până când imaginea interioară s-a format bine în mintea mea. Câteodată durează săptămâni întregi până când piatra îmi vorbeşte. Trebuie să privesc foarte atent înlăuntrul ei. Nu mă uit la vreo aparenţă. Mă depărtez cât mai mult posibil de aparenţe.
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ
„DALTA ŞI GÂNDUL” [3]

Lumea poate fi salvată prin artă. Artistul face, în fond, jucării pentru oamenii mari. ”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 Trebuie să faci artă aşa cum respiri, trebuie s-o faci fără dificultate, fără angoasă. ” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Oamenii nu îşi mai dau seama de bucuria de a trăi, pentru că nici nu mai ştiu să privească minunile Naturii. ” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
La ce bun să lucrezi după model? N-ajungi decât să sculptezi cadavre.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Ceea ce fac eu astăzi, mi-a fost dat ca să fac!... Căci am venit pe lume cu o menire!”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Simplitatea este în sine o complexitate – şi trebuie să te hrăneşti cu esenţa, ca să poţi să îi înţelegi valoarea.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Nu doresc niciodată să fiu la modă. Ceea ce este la modă, ca moda trece.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

ŞTEFAN DINCESCU

„DALTA ŞI GÂNDUL” [4]

Când creezi, trebuie să te confunzi cu Universul şi cu elementele. Şi pentru ca să realizezi ceva, nu trebuie să nu fii tu însuţi şi să te distrugi. Şi trebuie să cauţi mereu să scapi de maeştrii. Nu ajunge să posezi idei.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Diavolul şi bunul Dumnezeu nu se află separaţi, în realităţi; şi nu sunt nici aici şi nici acolo, ci ei sunt... simultan şi pretutindeni.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Arta trebuie să odihnească şi să vindece contrarietăţile interioare ale omului. Aceste contrarietăţi derivă din însuşi destinul lui şi din tragedia lui. Arta are şi această misiune terapeutică; să ne amintim numai de Catharsisul aristotelic.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 Nu trebuie respectate sculpturile mele. Trebuie să le iubeşti şi să ai dorinţa să te joci cu ele... Eu vreau să sculptez forme care pot da bucurie oamenilor.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
Sculptura rămâne o expresie a acţiunii Naturii.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

Opera de artă necesită o uriaşă răbdare şi, mai presus de orice, o înverşunată luptă împotriva materialelor.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

ŞTEFAN DINCESCU

„DALTA ŞI GÂNDUL” [5]

Cine nu iese din Eu, n-atinge Absolutul şi nu descifrează nici viaţa.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Nu trebuie să silim materialele să vorbească în limba noastră, ci trebuie să le aducem până la acel punct, unde alţii vor înţelege limba lor. 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Colaborarea intimă între artist şi materialele folosite, precum şi pasiunea care uneşte bucuria meseriaşului – cu elanul vizionarului, îl duc pe rând la esenţializare, la forma ideii în sine... Sculptorul trebuie să îşi pună spiritul în armonie cu spiritul materialului.   
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Când nu mai suntem copii, suntem deja morţi.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Arta ar trebui să fie numai bucurie!... De aceea, nu există «artişti», ci numai oameni care simt nevoia să lucreze, întru bucurie! Să cânte, asemenea păsărilor!” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Arta rămâne o taină şi o credinţă. Iar când se face după vreo teorie, este falsă.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Arta trebuie să apropie, iar nu să depărteze; să umple, iar nu să sape prăpăstii în bietele noastre spirite, şi aşa destul de răscolite de întrebări.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Artistul trebuie să ştie să scoată la suprafaţă fiinţa din interiorul materiei şi să fie unealta care dă la iveală însăşi esenţa sa cosmică, într-o existenţă cu adevărat vizibilă.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Arta este altceva decât redarea vieţii, este transfigurarea ei.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

„DALTA ŞI GÂNDUL” [6]

„Raţiunea de a fi a artiştilor este aceea de a revela frumuseţile lumii.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Eu vă vorbesc numai despre acea sculptură care posedă viaţa ei proprie; iar nu despre una care ar avea vreo formă asemă­nătoare vieţii. De altfel, întotdeauna: teoriile simple şi pure sunt eşantioane fără de valoare; numai acţiunea contează.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Arta – poate cea mai desăvârşită a fost concepută în timpul copilăriei umanităţii. Căci omul primitiv uita de grijile cele domestice şi lucra cu multă voioşie. Copiii posedă această bucurie primordială. Eu aş vrea să re-deştept sentimentul acesta în sculpturile mele.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 Teoriile nu-s decât mostre fără de valoare. Numai fapta contează.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
„Lumea poate fi salvată prin artă. Artistul face, în fond, jucării...pentru oamenii mari; el este ca şi viermele de mătase.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Nudurile din arta plastică nu sunt atât de frumoase ca nişte broaşte râioase.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI

ŞTEFAN DINCESCU

PASĂREA SFÂNTĂ

Întruchipată în aur
de sculptorul C. Brâncuşi

În vântul de nimeni stârnit
hieratic Orionul te binecuvântă,
lăcrimându-şi deasupra ta
geometria înaltă şi sfântă.

Ai trăit cândva în funduri de mare
şi focul solar l-ai ocolit pe de-aproape.
În păduri plutitoare-ai strigat
prelung deasupra întâielor ape.

Pasăre eşti?
Sau un clopot prin lume purtat?
Făptură ţi-am zice, potir fără toarte,
cântec de aur rotind
peste spaima noastră de enigme moarte.

Dăinuind în tenebre ca în poveşti
cu fluier părelnic de vânt
cânţi celor ce somnul şi-l beau
din macii negri de sub pământ.

Fosfor cojit de pe vechi oseminte
ne pare lumina din ochii tăi verzi.
Ascultând revelaţii fără cuvinte
sub iarba cerului zborul ţi-l pierzi.

Din văzduhul boltitelor tale amiezi
ghiceşti în adâncuri toate misterele.
Înalţă-te fără sfârşit,
dar să nu ne descoperi niciodată ce vezi.
LUCIAN BLAGA
 „DALTA ŞI GÂNDUL” [7]

„Din toată lumea – numai românii şi africanii au ştiut cum să sculpteze în lemn.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Când nu mai eşti copil, ai murit de mult.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „O sculptură nu se sfârşeşte niciodată în postamentul său, ci se continuă în cer, în piedestal – şi în pământ.” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Eu nu sunt nici suprarealist, nici baroc, nici cubist; şi nici altceva de soiul acesta; eu, cu noul meu, vin din ceva care este foarte vechi.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Prefer să creez aceste sculpturi şi să greşesc; decât să nu greşesc şi să recreez pe Venus din Milo – căci Venus din Milo a mai fost creată odată şi este, vai, insuportabil de bătrână.”  
CONSTANTIN BRÂNCUŞI
 „Eu mă aflu acum foarte aproape de Dumnezeu, şi nu îmi mai trebuie decât să întind o mână spre El, ca să îl pipăi!... Îl voi aştepta pe bunul Dumnezeu în Atelierul meu...” 
CONSTANTIN BRÂNCUŞI