MIRCEA
CIOBANU, RUG ÎN AMIAZĂ
HAINA STĂPÂNEI
Cine-a
rămas să închidă
uşile
casei,
cine
le-a-nchis a văzut
urma, pe
zid, a icoanelor,
urma lor ca
de fum.
Casa e
goală.
Nu se mai
află năuntru
decît un
scaun bătrîn.
Scaunul stă
neclintit sub pervazul ferestrei.
O vreme
l-au pus lîngă praguri,
o vreme în
capătul mesei;
haina
stăpînei acum îi îmbracă
umerii
nalţi.
Haina şi ea
e bătrînă
şi-adusă de
spate.
Cum
soarele-apune la marginea urbei
golul din
haină, adînc, s-a făcut mai adînc.
Afară e iar
sărbătoare.
Naiuri şi
fluiere,
cobze şi
multe viori te răpesc pentru demonii
cei mai
firavi ai tristeţii.
Copilul
loveşte cu pumnii în uşă,
se nalţă pe
vîrfuri şi ţipă.
Vrea să
intre în casă.
Nu
nimereşte zăvorul.
CELUI CE TACE
Retorul vine la tine,
îţi smulge poemul din mâini,
ţi-l numără filă cu filă.
«Domnule retor, de unde vii?»
«Dintr-o hrubă de aur. Acolo,
mi-au spus să tac şi-am tăcut;
astăzi mi-au spus să vorbesc,
dă-mi cuvintele tale.»
Retorul, retorul, retorul
îţi smulge poemul din mâini,
ţi-l citeşte în faţa mulţimii,
cu toată puterea glasului său.
Tu, care taci, i-ai văzut
cerul gurii-nnorat,
vălul roşu vibrând
în spărtura
gâtlejului negru.
Fii mulţumit, prin urmare,
cu muncile lui.
El îţi citeşte poemul
până-n adânc,
limba lui se loveşte
de vorbe cu colţii de fier,
limba lui, nu a ta, limba lui jupuită
se zbate-ntre vorbe cu spini.
El îţi citeşte poemul,
răsplata, la capăt,
e-a lui;
mâna ta dreaptă, care l-a scris, se afundă
în golul cătuşei.
NOAPTEA (III)
Vântul de seară îşi lasă
caldele baştini şi bate pe-aproape. «Buimăcitorul» –
astfel i-a spus înainte de-a trage zăvoarele,
cel ce se teme de vânt. Nu acesta e
numele lui;
ca să-l cauţi în cărţi e târziu,
ca să-ntrebi despre el n-ai putere de strigăt –
depărtarea de om e mai grea, când se face-ntuneric,
decât depărtarea de Domnul.
Pune acestei suflări istovite de vânt
numele oricărui lucru pe moarte.
Valuri înalte de aer, împinse din urmă,
trec peste bolţi de oţel şi le-astupă;
clopotul geme cu gura-nfundată – şi oricât de rece
nici un tăios nu mai sună.
NOAPTEA (IV)
Numai cuvinte de hulă citeşti despre noapte –
şi, totuşi, spun fiii lui Ietro,
făptură a nopţii ai fost
încă din pântecul maicii.
Numai cuvinte de hulă, numai ocări şi blesteme.
Tu dormi şi vecinul îţi intră în casă
cu lampa aprinsă în mână,
se uită la tine-ndelung şi te strigă pe nume:
«Trezeşte-te, slavă luminii» –
ah, şi priceperea ta cu privire la noapte
se pierde-ntr-o singură clipă.
Tocmai atunci, liniştit, cercetai după soi şi-nrudire
făpturile nopţii;
rânduielile lor de plutire-n văzduh şi pe ape,
tocmai atunci le-nvăţai.
NOAPTEA (V)
Flacăra scade
odată cu numărul vorbelor tale.
Câte, de-acum, vei mai spune?
Câte nescrise-au rămas?
Ani destui a fost zi; ani destui ai privit
norii şi-n aburii lor ai citit
feţe de zei şi de fiare,
urme de vite şi oameni cu flamuri
nimicitoare.
Norii se trag la o parte.
De-acum înainte în aburii cui vei citi?
Cerul e limpede până departe,
însă nu mai e zi.
NOAPTEA (VII)
Am spus o poveste unui copil.
Ca să-l adorm am cântat. De mână cu el,
spre răsărit
am pornit,
de trei
zile-am pornit–
fiule,
soarele tot
nu se-arată.
În lucrul de
lemn şi în lucrul de piatră
era
întuneric oricum:
în lucrul de
lemn mai puţin,
în lucrul de
piatră mai mult –
acum
e-ntuneric până-n adâncul
celui mai limpede lucru:
apa din cană e neagră,
astfel de apă nici vita n-o bea,
rabdă şi tu până mâine.
PROIECT DE
POEM
Iată ce
ştiu: că veneau din pustiuri,
negri centauri şi albi – din
pustiuri.
Demoni mărunţi pe deasupra
lor se purtau.
Astfel deunăzi citeam într-o
carte uitată:
demoni cu ochii piezişi,
dintre cei fără nume şi glas, pe
deasupra
lor se purtau.
Nemaivăzute tulpini răsăreau în
tiparul copitelor lor,
iarbă cu ghimpii de fier.
Scunzi la trunchi, monştri verzi
odrăsleau într-un semn de
potcoavă, adânc,
într-o dâră de car,
într-o ţeastă suavă de mire. Ce vremuri.
Iată ce ştiu, mai ales: că treceam
aplecat
dintr-o uliţă-ntr-alta;
că ieşeam la o-ntindere
dreaptă de câmp; că era
spre-ngânarea
nopţii cu ziua, deci beznă în
toată desimea –
oraşul dormea, i-auzeam
răsuflarea în somn,
oftatul în reci aşternuturi.
Ce visa cerşetorul sub pod eu
vedeam:
demoni prunci, dintre cei mai
de rând, dintre fiii
cei mai plăpânzi ai albastrei
muşte de jaf Calliphora şi-ai
verzi-auriei Lucilia,
demoni prunci, cu aripa tăioasă
vedeam
azvârlind cu cadavru-n văzduh;
cum îl prind, cum l-aruncă-n
văzduh,
– iată ce ştiu: cadavru de
înger.
Ce visa cerşetorul sub pod eu
vedeam:
negri centauri şi albi dând în
lături
membranele nopţii cu botul.
Cerşetorul în vis tresărea. Pe
când el tresărea,
eu la marginea câmpului,
treaz, înmulţeam
miile negre şi albele mii – în
tăcere – cu patru.
Împătrit aş fi vrut să se nalţe la cer
numărul surdelor fiare; duhoarea
lor împătrit aş fi vrut să se nalţe la cer.
Dar nainte de-a sta sub copitele
lor,
dar nainte de-a şti ce răsunet,
sub mască,
au limbile lor,
ca din râpi – iată ce ştiu – soarele-ntreg
răbufnea,
mânios şi
flămând răbufnea.
Lui întâi
dintre fălci îi scăpam,
răcnetul
lui mai întâi l-auzeam.
PASAJ
Fără-ndoială
sunt caii de Argos,
ei
se-aud, ei se-ndreaptă spre noi.
Numai lor
măruntaiele vii le răsună,
în groasele
trunchiuri a fier,
numai
lor li s-a pus între dinţi o zăbală cu şapte tăişuri –
până şi
orbul ca mine-i cunoaşte
după nechez
.
Numărul mic
altcândva al copitelor lor
asmuţit e;
văzduhul se umple de-un singur,
spornic
lătrat. Ce vezi acum?
Văd o
umbră de nor cum ne-acoperă,
văd
cum caii de Argos, încinşi, viscolesc
peste
vârfuri de arbori;
câini
învăţaţi să se-arunce la gleznă îi mână din urmă,
le sfâşie
crupa,
gura
molóşilor larg descleştată
e
plină de sânge şi bale. Ce vezi acum?
Nu se mai
vede nimic. Au trecut peste noi,
prin
văzduhul acesta mai dens
decât
însuşi pământul – şi caii de Argos.
Nu mai
rămâne decât să te-apleci
şi să cauţi
în iarbă caiele,
căpestre
ţintate, potcoave,
zale cu
ochiul mărunt scuturate din goană.
Ce vezi acum
şi cu degetul mare mi-arăţi
e o zgardă,
zgarda de
aur a celui mai fără cusur
şi mai
vrednic de laudă câine.
RUG ÎN AMIAZĂ
Stiva
de lemn şi dovada pieirii
stivei
albe de lemn: vâlvătaia
de
foc şi dovada pieirii, cu trosnet, în mijlocul pieţii
a
rugului mare; cald scrumul
şi
caldă dovada că vântul
trage la
scrum, fiinţa lui ostenită
în
aşternutul celei din urmă dovezi:
scrum pe
lespezi. O, câte
dovezi la o
singură torţă, cât scrum la o singură
stivă de
lemn. Până mâine
rugul va
sta drept în mijlocul pieţii,
nu voi şti
până mâine
taina cui
se petrece napoia
flăcării
mari,
genunchele
cui, sternul cui îl apasă,
cine
împarte la sorţi haina cui–
cine
se-ascunde
şi-adună
dovezi înapoia
catapetesmei
fierbinţi
nu voi şti.
Flacăra dreaptă-n
amiază aruncă o umbră.
Ea,
născătoarea luminii,
stă
împotriva luminii: soarele însuşi
nu poate să
treacă prin ea, prin desimile ei:
îi adaugă
umbra;
fără durere
şi geamăt
doar umbra
pe lespezi
neroditoare.
ABURI
Frigul
începe să numere sloiuri;
de numărul lor mă ascund.
Numerele mari ale frigului aud
cum trosnesc,
la temeliile lumii se-ncheagă
numerele cele mai mici.
Vino cu mine spre pajişti, cât
timp
podul nu se ridică – s-a şi
ridicat.
Am rămas amândoi pe un mal de
funingine albă,
amândoi printre arbori şi
frigul adună
chiar şi din palmele tale
dovezi.
Aburi se nalţă
odată cu viaţa din lucruri,
cadavre de lucruri
ne-mprejmuie.
Încă se nalţă din umerii noştri
aburi şi aburi: eşti viu,
dar părerea de fluviu
la nord se aude oprindu-se: o
mare mulţime
de osii scrâşnind,
o mare mulţime de roţi şi de
piedici,
o foarte mare mulţime de roţi
îngheţate
de-a dreptul pe fundul
izvoarelor.
PROIECT
DE POEM
Singur
eram printre morţi. Surâdeau sub o ploaie
mai
caldă ca ploaia sudorii.
Sunt
printre morţi, ca şi ieri, când spuneam:
„Chiar şi
desfacerea parte cu parte să-şi aibă
foşnetul
ei?“
Binefoşniţi,
aşadar, şi suârdeţi la soare! Şi morţii surâd
parte cu
parte,
feţele lor
fericite foşnesc din nimic – întrucât nu e vânt,
vântul
demult nu mai umflă perdele,
vântul e-n
grotele lui, ca o fiară
leşul
care-şi adulmecă, leşul de mâine, şi tace-ndărătnic.
Omul plătit
să vegheze,
omul din
turn izbucneşte în râs.
Este
acesta, râsul în hohote mari,
semnul că
omul din turn a pierit
mult mai
demult decât cei ce acoperă
câmpul de-a
latul şi-aşteaptă
lin surâzând,
cu privirea-n lumină. Tu şterge-ţi
grabnic surâsul,
tu spală-l cu apă,
nu spun cu
apă lustrală, nu spun cu isop;
spală-l
cu apă de rând,
cu
nisip şi cenuşă şi iarăşi cu apă.
Cadă
multele piei,
cadă
carnea. Arată-le
oasele
chipului tău,
cele mai
albe şi cele
mai
posomorâte.
CA PRIN
SOMN
Pleiadele
se arată –
ieşirea în
larg e oprită. Aici vom rămâne
sub albe
tavane, lung ascultând
apele,
apele. Tu ce desluşeşti
în vuietul
lor? Cai şi multe
care de
luptă, din larg, înspre maluri,
şiruri de
cai izbucnind din lăuntrul
celor o mie
de vase,
şuierul
căngilor – spui – preschimbînd
plutirea în
nemaicurmată,
grea
legănare la cheiuri. Doar eu
– ca prin
somn – nu aud că asediul
începe, dar
eu nu aud
scripeţi şi
turnuri pe roţi în răsunetul apei, doar eu
– ca prin
somn – tot ascult cum se-ngroaşă
apa şi cum
se-ntunecă,
foşnetul ei
transparent cum treptat
se
încheagă.