sâmbătă, 4 octombrie 2014

MIRCEA CIOBANU, RUG ÎN AMIAZĂ



MIRCEA CIOBANU, RUG  ÎN AMIAZĂ

HAINA STĂPÂNEI

Cine-a rămas să închidă
uşile casei,
cine le-a-nchis a văzut
urma, pe zid, a icoanelor,
urma lor ca de fum.

Casa e goală.
Nu se mai află năuntru
decît un scaun bătrîn.
Scaunul stă neclintit sub pervazul ferestrei.
O vreme l-au pus lîngă praguri,
o vreme în capătul mesei;
haina stăpînei acum îi îmbracă
umerii nalţi.

Haina şi ea e bătrînă
şi-adusă de spate.
Cum soarele-apune la marginea urbei
golul din haină, adînc, s-a făcut mai adînc.

Afară e iar sărbătoare.
Naiuri şi fluiere,
cobze şi multe viori te răpesc pentru demonii
cei mai firavi ai tristeţii.

Copilul loveşte cu pumnii în uşă,
se nalţă pe vîrfuri şi ţipă.
Vrea să intre în casă.
Nu nimereşte zăvorul.

CELUI CE TACE

Retorul vine la tine,
îţi smulge poemul din mâini,
ţi-l numără filă cu filă.
«Domnule retor, de unde vii?»

«Dintr-o hrubă de aur. Acolo,
mi-au spus să tac şi-am tăcut;
astăzi mi-au spus să vorbesc,
dă-mi cuvintele tale.»

Retorul, retorul, retorul
îţi smulge poemul din mâini,
ţi-l citeşte în faţa mulţimii,
cu toată puterea glasului său.

Tu, care taci, i-ai văzut
cerul gurii-nnorat,
vălul roşu vibrând
 în spărtura gâtlejului negru.

Fii mulţumit, prin urmare,
cu muncile lui.
El îţi citeşte poemul
până-n adânc,

limba lui se loveşte
de vorbe cu colţii de fier,
limba lui, nu a ta, limba lui jupuită
se zbate-ntre vorbe cu spini.

El îţi citeşte poemul,
răsplata, la capăt,  e-a lui;
mâna ta dreaptă, care l-a scris, se afundă
în golul cătuşei.

NOAPTEA (III)

Vântul de seară îşi lasă
caldele baştini şi bate pe-aproape. «Buimăcitorul» –
astfel i-a spus înainte de-a trage zăvoarele,
cel ce se teme de vânt. Nu acesta e numele lui;
ca să-l cauţi în cărţi e târziu,
ca să-ntrebi despre el n-ai putere de strigăt –
depărtarea de om e mai grea, când se face-ntuneric,
decât depărtarea de Domnul.

Pune acestei suflări istovite de vânt
numele oricărui lucru pe moarte.

Valuri înalte de aer, împinse din urmă,
trec peste bolţi de oţel şi le-astupă;
clopotul geme cu gura-nfundată – şi oricât de rece
nici un tăios nu mai sună.

NOAPTEA (IV)

Numai cuvinte de hulă citeşti despre noapte –
şi, totuşi, spun fiii lui Ietro,
făptură a nopţii ai fost
încă din pântecul maicii.

Numai cuvinte de hulă, numai ocări şi blesteme.
Tu dormi şi vecinul îţi intră în casă
cu lampa aprinsă în mână,
se uită la tine-ndelung şi te strigă pe nume:
«Trezeşte-te, slavă luminii» –

ah, şi priceperea ta cu privire la noapte
se pierde-ntr-o singură clipă.

Tocmai atunci, liniştit, cercetai după soi şi-nrudire
făpturile nopţii;
rânduielile lor de plutire-n văzduh şi pe ape,
tocmai atunci le-nvăţai.

NOAPTEA (V)

Flacăra scade
odată cu numărul vorbelor tale.
Câte, de-acum, vei mai spune?
Câte nescrise-au rămas?

Ani destui a fost zi; ani destui ai privit
norii şi-n aburii lor ai citit
feţe de zei şi de fiare,
urme de vite şi oameni cu flamuri
nimicitoare.

Norii se trag la o parte.
De-acum înainte în aburii cui vei citi?
Cerul e limpede până departe,
însă nu mai e zi.

NOAPTEA (VII)

Am spus o poveste unui copil.
Ca să-l adorm am cântat. De mână cu el,
spre răsărit am pornit,
de trei zile-am pornit–
fiule,
soarele tot nu se-arată.

În lucrul de lemn şi în lucrul de piatră
era întuneric oricum:
în lucrul de lemn mai puţin,
în lucrul de piatră mai mult –

acum e-ntuneric până-n adâncul
celui mai limpede lucru:

apa din cană e neagră,
astfel de apă nici vita n-o bea,
rabdă şi tu până mâine.

PROIECT DE POEM

Iată ce ştiu: că veneau din pustiuri,
negri centauri şi albi – din pustiuri.
Demoni mărunţi pe deasupra
lor se purtau.
Astfel deunăzi citeam într-o carte uitată:
demoni cu ochii piezişi,
dintre cei fără nume şi glas, pe deasupra
lor se purtau.

Nemaivăzute tulpini răsăreau în tiparul copitelor lor,
iarbă cu ghimpii de fier.
Scunzi la trunchi, monştri verzi
odrăsleau într-un semn de potcoavă, adânc,
într-o dâră de car,
într-o ţeastă suavă de mire. Ce vremuri.

Iată ce ştiu, mai ales: că treceam aplecat
dintr-o uliţă-ntr-alta;
că ieşeam la o-ntindere
dreaptă de câmp; că era spre-ngânarea
nopţii cu ziua, deci beznă în toată desimea –
oraşul dormea, i-auzeam răsuflarea în somn,
oftatul în reci aşternuturi.

Ce visa cerşetorul sub pod eu vedeam:
demoni prunci, dintre cei mai de rând, dintre fiii
cei mai plăpânzi ai albastrei
muşte de jaf Calliphora şi-ai verzi-auriei Lucilia,
demoni prunci, cu aripa tăioasă vedeam
azvârlind cu cadavru-n văzduh;
cum îl prind, cum l-aruncă-n văzduh,
– iată ce ştiu: cadavru de înger.

Ce visa cerşetorul sub pod eu vedeam:
negri centauri şi albi dând în lături
membranele nopţii cu botul.
Cerşetorul în vis tresărea. Pe când el tresărea,
eu la marginea câmpului, treaz, înmulţeam
miile negre şi albele mii – în tăcere – cu patru.
Împătrit aş  fi vrut să se nalţe la cer
numărul surdelor fiare; duhoarea
lor împătrit aş  fi vrut să se nalţe la cer.
Dar nainte de-a sta sub copitele lor,
dar nainte de-a şti ce răsunet, sub mască,
au limbile lor,
ca din râpi – iată ce ştiu – soarele-ntreg răbufnea,
mânios şi flămând răbufnea.
Lui întâi dintre fălci îi scăpam,
răcnetul lui mai întâi l-auzeam.

PASAJ

Fără-ndoială sunt caii de Argos,
ei se-aud,  ei se-ndreaptă spre noi.
Numai lor măruntaiele vii le răsună,
în groasele trunchiuri a fier,
numai lor li s-a pus între dinţi o zăbală cu şapte tăişuri –
până şi orbul ca mine-i cunoaşte 
după nechez .

Numărul mic altcândva al copitelor lor
asmuţit e; văzduhul se umple de-un singur, 
spornic lătrat. Ce vezi acum?

Văd o umbră de nor cum ne-acoperă,
văd cum caii de Argos, încinşi, viscolesc
peste vârfuri de arbori;
câini învăţaţi să se-arunce la gleznă îi mână din urmă,
le sfâşie crupa, 
gura molóşilor larg descleştată
e plină de sânge şi bale. Ce vezi acum?    

Nu se mai vede nimic. Au trecut peste noi,
prin văzduhul acesta mai dens
decât însuşi pământul – şi caii de Argos.
Nu mai rămâne decât să te-apleci 
şi să cauţi în iarbă caiele, 
căpestre ţintate, potcoave,
zale cu ochiul mărunt scuturate din goană.

Ce vezi acum şi cu degetul mare mi-arăţi
e o zgardă,
zgarda de aur a celui mai fără cusur
şi mai vrednic de laudă câine.

RUG  ÎN AMIAZĂ

Stiva de lemn şi dovada pieirii
stivei albe de lemn: vâlvătaia
de foc şi dovada pieirii, cu trosnet, în mijlocul pieţii 
a rugului mare; cald scrumul

şi caldă dovada că vântul 
trage la scrum, fiinţa lui ostenită
în aşternutul celei din urmă dovezi:
scrum pe lespezi. O, câte 
dovezi la o singură torţă, cât scrum la o singură 
stivă de lemn. Până mâine 
rugul va sta drept în mijlocul pieţii,
nu voi şti până mâine

taina cui se petrece napoia 
flăcării mari,
genunchele cui, sternul cui îl apasă,
cine împarte la sorţi haina cui–
cine se-ascunde
şi-adună dovezi înapoia
catapetesmei fierbinţi
nu voi şti.

Flacăra dreaptă-n amiază aruncă o umbră.
Ea, născătoarea luminii,
stă împotriva luminii: soarele însuşi
nu poate să treacă prin ea, prin desimile ei:
îi adaugă umbra;
fără durere şi geamăt
doar umbra pe lespezi
neroditoare.

ABURI

Frigul începe să numere sloiuri;
de numărul lor mă ascund.
Numerele mari ale frigului aud cum trosnesc,
la temeliile lumii se-ncheagă
numerele cele mai mici.

Vino cu mine spre pajişti, cât timp
podul nu se ridică – s-a şi ridicat. 
Am rămas amândoi pe un mal de funingine albă,
amândoi printre arbori şi frigul adună 
chiar şi din palmele tale dovezi. 

Aburi se nalţă
odată cu viaţa din lucruri,
cadavre de lucruri
ne-mprejmuie.

Încă se nalţă din umerii noştri
aburi şi aburi: eşti viu,
dar părerea de fluviu
la nord se aude oprindu-se: o mare mulţime
de osii scrâşnind, 
o mare mulţime de roţi şi de piedici,
o foarte mare mulţime de roţi îngheţate
de-a dreptul pe fundul izvoarelor.

PROIECT DE POEM

Singur eram printre morţi. Surâdeau sub o ploaie
mai caldă ca ploaia sudorii.
Sunt printre morţi, ca şi ieri, când spuneam:
„Chiar şi desfacerea parte cu parte să-şi aibă
foşnetul ei?“

Binefoşniţi, aşadar, şi suârdeţi la soare! Şi morţii surâd
parte cu parte,
feţele lor fericite foşnesc din nimic – întrucât nu e vânt,
vântul demult nu mai umflă perdele,  
vântul e-n grotele lui, ca o fiară  
leşul care-şi adulmecă, leşul de mâine, şi tace-ndărătnic.

Omul plătit să vegheze,
omul din turn izbucneşte în râs.  
Este acesta, râsul în hohote mari,  
semnul că omul din turn a pierit
mult mai demult decât cei ce acoperă  
câmpul de-a latul şi-aşteaptă  
lin surâzând, cu privirea-n lumină. Tu şterge-ţi   
grabnic surâsul, tu spală-l cu apă,
nu spun cu apă lustrală, nu spun cu isop;  
spală-l cu apă de rând,
cu nisip şi cenuşă şi iarăşi cu apă. 
Cadă multele piei,
cadă carnea. Arată-le
oasele chipului tău,
cele mai albe şi cele
mai posomorâte.

CA PRIN SOMN

Pleiadele se arată –
ieşirea în larg e oprită. Aici vom rămâne
sub albe tavane, lung ascultând
apele, apele. Tu ce desluşeşti
în vuietul lor? Cai şi multe
care de luptă, din larg, înspre maluri,
şiruri de cai izbucnind din lăuntrul
celor o mie de vase,
şuierul căngilor – spui – preschimbînd
plutirea în nemaicurmată,
grea legănare la cheiuri. Doar eu
– ca prin somn – nu aud că asediul
începe, dar eu nu aud
scripeţi şi turnuri pe roţi în răsunetul apei, doar eu
– ca prin somn – tot ascult cum se-ngroaşă
apa şi cum se-ntunecă,
foşnetul ei transparent cum treptat
se încheagă.