sâmbătă, 4 octombrie 2014

MIRCEA CIOBANU, OASPETELE CU SPADĂ



MIRCEA CIOBANU, OASPETELE CU SPADĂ

OASPETELE CU SPADĂ

Veni de-afară-nvălmăşit şi ud.
Nu-şi descălţă sandalele. Pe straie
suna tăios o platoşă şi, crud,
răcoarea spadei se lăsă-n odaie.

Şi lucrurile toate – tresărind
sub o lumină încă neştiută
s-au rupt de umbra lor şi reci au prins
în limpezi muchii săbii să ascută.

De mine azi mi-am amintit şi-mi spun
că mi-a intrat un oaspete în casă.
Mă-nclin tăcut şi urma i-o-ncunun
cu spada naltă-n pumnul meu rămasă.

AUR TOPIT

Cum aurul tresare-n foc; desprins
din cercurile lui inelul cade.
Un semn ca de pecete, tot mai stins,
pluteşte-n cheagul multelor carate.

Abia acum, supus aluat, închizi
ca-ntr-o oglindă dorul meu de alte
înfăţişări, pe care le ucizi
când iei un chip uitând de celelalte.

Ce muchii noi şi ce hotar să pun
acestui leneş, gângav spor de linii?
cu ce rubin, la foc, să le-mpreun?
pe ce brăţară să închipui crinii?

Aluat amar, te vărs într-alt tipar.
Te-a istovit  a câta-nfăţişare?
Verigă ieri, adusă-n inelar  
la templul pururi zis Dintr-o schimbare.

CALCAR

Se-ntâmplă-n vis: alergi desculţă – semn e
al zilei mari încinse de asfalt.
Aluat a fost în ziduri, şi din lemne
a curs cu foşnet putregaiul cald.

De-aceea, soră, zborul peste vale
dragonii ei când urlă din rărunchi.
Vezi pietrele: sunt pântece ovale
şi resturi moi de umeri şi genunchi.

De-aceea zborul. Umbra sfâşiată
presară lut şi ară locul sterp.
Vezi calcarul: e ramura de cerb
care-a rodit pe-ntinderea uscată.

OSUAR

Din pas ferit, în pas retras,
trezită frica de reptile
e-a semnului de colţ rămas
la locul zis Al lui Ahile.

Şi unde calc, pe oseminte
şi calcar dulce – sunt dator
de solzii şarpelui sonor
cu vină să-mi aduc aminte,

de-nvăpăiata lui aramă,
de-acel inel închis viclean –
Uraeus, marele arcan,
Sugrumător, de bună seamă,

şi care iar s-a pus brăţară
la-ncheietura mâinii stîngi  
– a cui? – pe care-o văd spre stânci,
în loc să suie, cum coboară,

în timp ce stâncile să crape
aşteaptă grele iar de ape.

PURURI VUIND

Ce brusc, din om în om, tăcere
şi ce răcoare dinspre lut.
Suflarea-ntinselor pantere
duhnind în cuşti o mai aud.

Sunt şapte-ntoarceri de clepsidră
(ori şapte limpezi morţi?) de când
între pereţii de silitră
ai unei râpi m-aud căzând.

Unde-ar fi fost pământ să fie,  
de care surd să mă desfac,
un loc mai gol vuind învie
şi-un întuneric mai opac.

Scăpat – o, silnică ispită –
ca dintr-un pururi negru ghem,
în zbor se schimbă, şi mă tem,
căderea mea necucerită.

ORAŞUL AFLAT

Zbor deasupra verii. M-ai trimis
lucrului să-i scot, căzut în sine,
inima secretă, dar în vis
am uitat de ce şi pentru cine.

Şi se face-n aer labirint,
şi se fac răspântii. Stă la pândă-n
aburii amiezii, care mint,
şi-n bătaia flăcării răsfrântă,  

stă la porţi, întoarsă dinspre câmp,
Maica Lot a stâlpului de sare.
Silnic şoldul ei deschide strâmb
pasul vinovat de nemişcare.

Sânul i se-ngroapă; alb nisip  
i se varsă-n dulcea scobitură –
de aproape mai fără de chip,
de departe mai fără statură.

ARENA

Rămân aici la miezul celor patru
ieşiri spre larg. Un vânt de alaun
ridică trepte reci de amfiteatru
şi valuri vin şi-n cerc se suprapun.

Oprită-n mal, arena plutitoare
vibrează surd, pe margine, de voci.
Din bolgiile-adânci, necruţătoare
aud mânia zeilor feroci.

De ce m-aş apăra? Lumina nu e  
de partea mea decât în somn şi-atunci
e doar cenuşa verde care suie  
din scorburile putredelor lunci.

De-ar fi-ntuneric, Doamne. Ca o plagă,
pe insulă, o umbră de gnomon 
arată vremea cât rămâne-ntreagă
bolnavului de sine histrion.

MALA ORA

Şi dansul nalt pe funie-l încep, 
dans orb, sub umbra roiului de bile.
Tac fluiere, dar cel din urmă step
dă tobei ritm şi aerului grile.

Cad bilele-n arenă; le măsor
durata spre pământ    şi mi se lasă
în sânge frig, şi-n frig mă înfăşor
ca-ntr-o lividă, rece cuirasă.

Cobor apoi – şi dacă uit că sub
asfaltul ud cetatea se arată,
şi dacă uit, cum calc din cub în cub,
că nu sunt sus, pe dreapta suspendată,

în pieţe cad cu faţa la pământ,
dar nu-ndeajuns, şi nu ca să rămână
un singur ins şi-acela nerăsfrânt
cu urlet prăbuşindu-se-n fântână.

ÎN CUMPĂNĂ

Dar osia pe care o aştept,
când sui pe corzi, să-mi ţină loc de şiră?   
Acolo, la răspântia din piept, 
stai, cumpănă, cu spaimă şi respiră.  

Nimic de-nvins, nimic de lepădat,
doar strigătul: Ci facă-se tăcere!
Împarte-mă, cum stau crucificat
în aerul cu talgere severe,

căci mâna stângă, iată, şovăind  
ca dintr-un somn adânc mi se deşteaptă;
ameninţă spre cer – ori o desmint
miimile de somn din palma dreaptă?