sâmbătă, 4 octombrie 2014

MIRCEA CIOBANU, NICI ÎNGERUL



MIRCEA CIOBANU, NICI ÎNGERUL

ACUM ŞI-APROAPE

Acum şi-aproape nu e nici un piept
ca să-l ascult şi locul stâng să-l aflu;  
adu­-ţi aminte, un perete scris
la mare da, dar marea nu se-aude:
oriîncotro pot însumi fi şi totuşi
să n-aflu unde sunt nu mă ating.
Şi dacă-n jur nimic nu se mai vede,
măruntele picioare care trec
de la un colţ la altul al odăii,
măruntele sobolilor picioare
se-aud spre noi ca şiruri de copite –
adu-ţi aminte: şiruri de copite
sporind spre noi şi gropi sonore dând
plafoanelor de gresie – o, negre
spărturi prin care aburii lagunei,
adu-ţi aminte: spun de largi balansuri.

NINSORI DE SARE

Ninsori de sare, vinete ninsori,
voi nori fierbinţi şi viscole de sare,
sudori uscate voi, ale mulţimii 
de robi, în şir, care plutesc deasupra
lichidelor saline, voi vârtejuri
suflând pe gura ocnelor duhoarea  
şi pulberea tavanelor surpate,
cristale voi, topiţi-vă în rană,
plutiţi cu lavă prin rugina vie
a sângelui, urniţi la vale sloiuri,  
spălaţi cu foc aceste oase prinse
la capete în sunete de calcar,
în somn să nu mai spun că, tras pe roată
din creştet până-n tălpi, sub hula ploii,
dau morţii zeciuiala de-ntuneric.

EV

Tu să mă-nconjuri când adânca vale
a treia strajă o ascunde-n fum
şi-n ceţuri verzi; tu însuţi să m-apropii
de unda vocii tale; rugii mele
cuvintele strămută-i-le-n ceruri,
sub Ursa care intră-n agonie.
E-n flăcări evul. Capetele-nvinse
cad palide din turnuri (ale cui?),
movila creşte, vântul mişcă-n plete
şi orei o secure-i bate dunga.
De când aş fi dormit, dar tu mi-acoperi
auzul cu suflarea, să nu aflu
că dus de-a dura-i numele ce-l port;
suflarea ta mă-nşeală! Şi-o pădure
dospită-n jarul ei hrăneşte cerul
nepresupus oricât aş sta la pândă.
N-aş desluşi cum celui ce odată
lumina i-ai ţinut (şi-acum târăşte
oţel de lanţ pe dalele intrării)
te cheamă-n aşternut? Din talpa lui
se naşte însuşi duhul lunecării,
fără ecou sub el adună trepte.
Ce nume port? Dar tu îmi ceri în schimbul
răspunsului dovezi – în timp ce zidul
odăii mele spune altui zid
ce-aş vrea să ştiu eu însumi despre mine.

ULTIMA INCINTĂ

De jos te rog, alege-mă: vin singur,
deşi la pas, avarul joc de-a umbra
şi umbletul e încă o-ntristare
spre locul unde-aştepţi întins în chivot.
Careu după careu lăsând în urmă,
prin şase uşi mereu mai strâmte-n umeri
spre tine mă preschimb. De-aici te rog,
de unde bezna ţine locul zilei
şi frigul locul soarelui, de unde
cu nume stacojiu un idol paznic
răsuflă-n poarta ultimei incinte.
(Aici e noapte, spun, şi-acolo doarme
făptura lui ţinută-n laturi nalte,
or cum de unde vin e roasă piatra
sub sorţii traşi, or cum îmbracă altul
armura grea de care m-am dezis,
cu glasul meu de-acum să geamă Domnul.)

ÎNSUŞI VÂNTUL

Ridică-mă de umeri, câtă vreme
e noapte-n ceruri. Mâinile bătrâne
m-au dat pe aur şi mi-au pus la cale  
alunecarea-n zori – o rară vorbă
deşiră vestea-n larg taifas şi-o spurcă,
şi-acolo unde stâlpii iau nesigur
asupra lor povara bolţii, mana
batjocurii se-mparte pentru cine?
E zgomotul de sus, al ploii calde,
mai tulbure ca foşnetul sudorii?
De şapte ori cernută, mă lăsase
descoperit, la-ncheieturi cu sare,
şi carnea înlăuntru se-ndulcise,
aluminând; ca orb eram şi pasul   
slujindu-mi văzul depărta pereţii.
Lung huruit mă-mpresură. Pun mâna
pe şoldul ei şi-aud cum albe turme
de fluturi fără saţ – ai nimicirii –
se-mbuibă pe sub limpezile-ntinderi,
i-aud gemând spre inimă! Şi miezul
când inima, de frică, şi-l deschide
atunci, tăios, atunci şi vântul serii
m-acoperă cu frigul: însuşi vântul.

ALAI

Cad ploi asupra tobei – ce se-aude-n
bătrânul ei timpan e chiar nisipul  
cernut de sus, al stelelor? părerea
pietrişului de grindină? sau pumnii
acestei furii care-a scos mulţimea-n
arenă, ca s-o verse iar în uliţi?
Şi piaţa-i o-ncăpere nesătulă
de zgomote, iar podiumul vibrare,
el însuşi tobă, sub alai, când craii
treziţi anume vin să ia prelinsa  
femeie pentru care s-a plătit
şi-acum, deşert, se clatină-ntre funii.
Cât aur cald i s-a vărsat în poală,
şi palma ei cum zimţii a-ndulcit
e-n taina celui ridicat în scripet.
O vede-n ceaţă? Ceaţa e a lui
şi haina, unde spânzură, se umflă  
de lacrimă şi sânge. Doamne, pune-i
cea mai flămândă pasăre pe umăr,  
adu sub el, din gropile cetăţii,
dulăii lungi, să-l dea săltând în leagăn
ca la-nseratul zidului de piatră,
din pieptul îngheţat – ca dintr-un clopot
bătut de aripi – inima să-i cadă.

NU SPUNE

N-o răspândi, nu pune om s-o ducă  
în halele cu sânge: las-o jos
rotită-n sul şi vino mai aproape
de umbra casei mele, frate palid.
Chemat să-mi semeni şi-nroşit la umăr
de-acelaşi fier, amână încă fuga;
rămâi tremurător sub arcul uşii
unde şezum – dar unghia vestită
ce nume-a deşirat pe tencuială
şi-al cui a fost, nu spune. Urnă caldă
cenuşii mele fii când, dat deoparte,  
rugul surpat o va dura mai albă
decât a stivei şi-a unsorii arse.  
Pe seama ei să nu bei vin şi ceară
să nu aduci la trepte: lasă vinul
acoperit şi ceara-n bulgări galbeni.
Că voi pluti-n armura mea şi zaua
va flutura sub limba însetată
a câinilor ştiam, dar de lumina  
acelor ulmi suind cu tot cu mine
spre cerul înclinat nici eu, nici tu.

NICI ÎNGERUL

De ce nu-ntre cămile? ca să plec
de patru ori spre patru zări aprinse,
şi-un ins ca noi să vină şi s-arate,
la jumătatea căilor, măsura
şederii sale-n cumpănă şi ceasul
întoarcerii la vreme. O, să plec,
să nu-mi privesc falangele pierdute
când, răsucit şi dus o zi pe urma
galopului, de funii voi scăpa
lăsând spre voi mănuşa-nsângerată.
Ca-n miezul nopţii beat de fum şi vin
mă vor aduce alţii la răscruce.
Şi cine se va bate pentru mine?
Nici îngerul, nici fratele. Deasupra
oraşelor e linişte – pe ape,
şi-aduc aminte undele de timpul
alcătuirii lor din mii de unghiuri,
şi nu rămâne de la cerc la punct
nimic de-nvins: cum urcă-ncet o cange
spre tot mai strâmte porţile pupilei.
  
PRAGURI

Acelui ins de ceară dat la răni,
domn casei sale arse şi mulţimii
de fii ucişi, acelui ins cu stoluri
de strigi în jurul frunţii i-au promis
tăişul umed, cleştele şi sarea.
Trezeşte-l, Doamne, inima i-o umple
cu numere de foc, învaţă-l pînda
şi goana pân’ la porţi – iar mie lasă-mi
o zi măcar înfăţişarea lui.  
Să fie frig, să cearnă, să se-nşire 
convoaie trase de cai orbi şi turnul     
să le strecoare fără vamă fuga.
Doar eu să văd cum aripile porţii
se-nchid naintea mea; doar eu, la praguri,
s-aud doar lanţul răsunând, rugina  
amestecată-n clinchetul verigii
şi roţile de dincolo cum sapă
urme adânci şi libere în iarbă.

PRECUM RĂSAI

La ce bun pleoapa? dacă nu
ca să mă jur pe umbra dezlegată       
cu ţipăt de fundalurile roşii?
Şi soarele-i o umbră ca şi tine,
pe care-o mut la dreapta şi la stânga,
pierdută-n mers, aflată când mă nărui
şi iar pierdută-n mâlurile nopţii.  
Arat de sori mi-e frig – şi, de lumină,
adun cenuşă de pe frunte-n loc
să cad sub draperia de sudoare.
Ascultă-mă, veni-va zi (şi ziua
a şi venit!) când pânzele vor curge  
asupra ta cu falduri: inuri arse
şi purpură amară dintr-o urnă
a secetei de sus – precum răsai
ca stei de sare albă adorând
cu torsul răsucit cetatea-n flăcări.