sâmbătă, 10 septembrie 2011

EUGENIU GREBENICOV - Doctor Honoris Causa (septembrie 2011)

EUGENIU GREBENICOV

◊ S-a născut la 20 ianuarie 1932.

◊ Locul naşterii: Slobozia Mare,  judeţul Izmail.

Tatăl: Alexandru Grebenicov, preot.
Mama: Dana, învăţătoare.
◊ Student, până la 1954, al Facultăţii de Matematică 
   şi Mecanică a Universităţii M.V. Lomonosov 
   din Moscova.
◊ 1957: susţine doctoratul.
◊ 1960: doctor în Ştiinţe fizico-matematice.
◊ 1967: doctor docent (doctor abilitat) în ştiinţe
   fizico-matematice.
◊ 1968: membru plenipotenţiar 
   al Uniunii Internaţionale de Astronomie.
◊ 1971: laureat al Premiului de Stat al URSS 
   în domeniul Ştiinţei.
◊ 1973: laureat al Premiului I al academiei URSS 
   la concursul de monografii.
◊ 1980: Medalia de Aur pentru succesele ştiinţifice 
    ale expoziţiei URSS.
◊ 1983: laureat al Premiului de Stat al Consiliului de Miniştri 
    în domeniul Ştiinţei.
◊ 1992: academician de onoare 
   al Academiei Republicii Moldova.
◊ 1992: Comitetul Internaţional de Astronomie 
    – „GREBENICOV”(planeta nr. 4.268)
◊1993: Doctor Honoris Causa al Universităţii 
   „Babeş - Bolyai”.
Poartă nume de români:
1. Mihai Eminescu (asteroidul 9.495);
2. George Enescu (asteroidul 9. 493);
3. Constantin Brîncuşi (asteroidul 6.429);
4. Elena Văcărescu (o formaţiune de pe planeta Venus);
5. Nicolae Donici (asteroidul 9.494);
6. Victor Daimaca (cometa Van Gent-Peltie-Daimaca);
7. Herman Oberth (asteroidul 9.253);
8. Nicolae Sănduleac (asteroidul 9.403);
9. Jan Drăgescu (asteroidul 12.498);
10. Spiru Haret (un crater de pe faţa invizibilă a Lunii) ;
11. Constantin Dârvulescu (asteroidul 2.331);
12. Eugen Grebenicov (asteroidul 4.268).

„M-am născut român şi am să mor român, căci naţionalitatea este precum chipul sau încălţările.(...) Chiar dacă o bună parte din viaţa mea am vorbit şi am scris ruseşte, nu mi-am uitat totuşi limba mamei. Şi nu o voi uita şi nu mă voi dezice de ea niciodată. Sunt mândru şi solidar cu Academia de Ştiinţe a Moldovei, care a ştiut să apere demnitatea adevărului pe care trebuie să-l slujească. Nu există naţiune moldovenească şi limbă moldovenească după cum nu există naţiune şi limbă oltenească, bănăţeană, maramureşeană, bucovineană, transnistreană. Există români şi limba română şi punctum, vorba clasicului. Cu această convingere am să intru şi în mormânt.” 
EUGENIU GREBENICOV
Ştefan Dincescu
Eugeniu Grebenicov
Eugeniu Grebenicov
Eugeniu Grebenicov
Dumitru Brăneanu şi Nicolae Dabija 
Nicolae Dabija
Ştefan Dincescu
Nicolae Dabija
  • EUGENIU GREBENICOV   
  • VASILE GEORGE PUIU
  • VALERIAN DOROGAN
  • NICOLAE DABIJA 
  • MIHAI TĂLMACIU
  • ŞTEFAN DINCESCU
  • DUMITRU BRĂNEANU
  • PETRU CIMPOEŞU