„LUMINI PE MALURI DE
PRUT“
NICOLAE DABIJA SAU POEZIA CA APOSTOLAT
NICOLAE DABIJA SAU POEZIA CA APOSTOLAT
(SPECTACOL DE
POEZIE, DE MUZICĂ ŞI DE DANS,
12 DECEMBRIE 2013)
ŞTEFAN DINCESCU |
EXPOZIŢIE DE CARTE DIN ROMÂNIA
ŞI DIN REPUBLICA MOLDOVA
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
◊◊◊
„Unul
dintre cei mai de seamă poeţi contemporani,
cercetător profund şi
original al literaturii
vechi româneşti, autor de manuale şcolare, unele
dintre
ele arse în Transnistria bolşevică, altele scoase azi
din învăţământul Basarabiei
încă bolşevizate, animator
al vieţii politice şi, credem că nu exagerăm, un eminent
publicist, inima celei mai vibrante publicaţii
basarabene
«Literatura şi arta», în care curajosul bărbat răstoarnă
aproape săptămânal câte o
brazdă de aur la rubrica
editorială Vai de capul nostru!. Nicolae
Dabija este o vie
dovadă că Basarabia n-a murit
şi n-are
când să moară.“
GRIGORE VIERU,
Din „LIBERTATEA ARE CHIPUL
Din „LIBERTATEA ARE CHIPUL
LUI DUMNEZEU“ (1997)
◊◊◊
„Opera sa poetică plăsmuită până acum izvorăşte
de
foarte departe, din adâncurile limbii ce ni l-a dăruit
pe marele Eminescu, căreia
îi ascultă în acest veac,
pe sfârşite, ai celui de-al doilea mileniu al Logosului
întrupat
în istorie, imperativele etice, splendoarea,
şi-i răspunde cu dureroasă bucurie
angajându-se
în ascensiunea sa ce implică dăruirea aşa cum
au cunoscut-o,
acceptat-o, nemuritorii înaintaşi,
de dincolo de Varlaam până la Mateevici sau
Matcovschi,
contemporanii săi, ca să vorbim doar de câţiva
din matca ce-o
reprezintă.“
IOAN ALEXANDRU,
Din „DORU-MI-I“ (Luceafărul, 1989)
Din „DORU-MI-I“ (Luceafărul, 1989)
◊◊◊
„Autorul Apei neîncepute, nu o dată
atins de melancolie,
e un liric reflexiv de o ironie blând amară, uneori bravând,
alteori
cultivând un savuros narcisism, retragerea în sinele rănit,
cum ne
încredinţează printre altele Elegia tristeţii din prea
multă iubire, Tristeţea sărbătorilor ori un
remarcabil
Bocet pentru Meşterul Manole. Un Nicolae Dabija apoteotic,
oracular şi solemn,
cel care în lapidarul poem Moldova
întreprinde o suită de definiţii sclipitoare, coexistă cu un altul,
incantatoriu, retractil, aproape sfios, în echilibru unduitor.
incantatoriu, retractil, aproape sfios, în echilibru unduitor.
Legat prin mii
de fire de fenomenul basarabean
în complexitatea lui, tribun, rapsod şi evocator,
Nicolae Dabija continuă, alături de alţii, cântul
atât de repede întrerupt
al lui Alexei Mateevici.“
CONSTANTIN CIOPRAGA,
Din „ARIPĂ SUB CĂMAŞĂ“ (1991)
Din „ARIPĂ SUB CĂMAŞĂ“ (1991)
◊◊◊
„Predilecţia pentru domeniile
tradiţionale (peisajul mioritic,
marile mituri ale istoriei naţionale, limba română, sufletul
curat al ţăranului, mica zeitate maternă, veneraţia pentru
Eminescu şi Creangă etc.) îl plasează fatal printre
„tradiţionaliştii“ promoţiei 70. Însă, cum am dovedit
cu alt prilej, tradiţionalismul este inevitabil pentru
o generaţie care trebuie să apere valorile morale şi spirituale
ale unei naţii ameninţate să-şi piardă identitatea.
Dabija se supune acestei necesităţi şi poemele sale muzicale,
impecabil trăite, oscilează între poezia politică
propriu-zisă şi poezia ca stare de suflet.“
marile mituri ale istoriei naţionale, limba română, sufletul
curat al ţăranului, mica zeitate maternă, veneraţia pentru
Eminescu şi Creangă etc.) îl plasează fatal printre
„tradiţionaliştii“ promoţiei 70. Însă, cum am dovedit
cu alt prilej, tradiţionalismul este inevitabil pentru
o generaţie care trebuie să apere valorile morale şi spirituale
ale unei naţii ameninţate să-şi piardă identitatea.
Dabija se supune acestei necesităţi şi poemele sale muzicale,
impecabil trăite, oscilează între poezia politică
propriu-zisă şi poezia ca stare de suflet.“
EUGEN SIMION,
Din „POEZIA, BUCUROASĂ TRISTEŢE“ (1998)
Din „POEZIA, BUCUROASĂ TRISTEŢE“ (1998)
◊◊◊
„Virtuoz al unui grai de
tonalitate moldavă domoală,
cu iz de «limbă sfântă», de limbă a «vechilor cazanii»,
grai în care nu osteneşte să cânte peisajul
autohton,
cu «dealuri în
zeghe de lumină-nveşmântate», cu nori
ce par bărbi de cronicari, tăiate de spadele ienicerilor,
să
celebreze eroii neamului, «de la care-mprumutau
lumină
astrele», să evoce mari creatori, de
la poetul naţional
la Meşterul Manole şi
«Zugravul Anonim», care,
«prin cele schituri», «înmoldoveneşte veşnicii»,
Nicolae Dabija (n. 1948) ştie să-l mlădieze în funcţie de stări
sufleteşti diverse, de la cele proprii intimităţii
şi reveriei la modurile
revoltei şi ale dezgustului.“
DUMITRU MICU,
Din „ISTORIA LITERATURII ROMÂNE“ (2000)
Din „ISTORIA LITERATURII ROMÂNE“ (2000)
◊◊◊
„Ochiul al treilea (1975), propune o lirică de idei
în care
imaginarul (inclusiv acela nutrit de lecturi bogate) prevalează
asupra
realului. Poetul se refugiază în estetic şi în referinţe
culturale, explorând
programatic spiritualitatea naţională.
În
următorul volum, Apă neîncepută (1980), poezia
se obiectivează prin deschiderea spre epic şi spre
conştiinţa
colectivă. De la un lirism pur, ferit de frământările
cotidianului, de la efuziunea incantatorie,
bogată
în definiţii metaforice, se trece la evocarea
şi meditaţia elegiacă, înrămate în
simboluri şi parabole,
în proiecţii de legendă şi de mit naţional.
De acum înainte autorul va fi preocupat de matricea
şi etosul popular;
lirismul «se radicalizează,
iar spiritul
elegiac îşi impune o morală severă»
(Eugen Simion). Următoarele volume, Zugravul anonim
(1985) şi Aripă sub
cămaşă (1989), valorifică şi mitizează,
prin vocabule de coloratură cronicărească, cultura
şi
literatura naţională, basmele şi legendele populare.
(...) Dreptul la eroare (1993), Lacrima care vede (1994),
Oul de piatră (1995), Fotograful de fulgere (1998),
Cerul lăuntric (1998) includ versuri pătimaş
angajate (până la patetism) în frământările
social-politice ale momentului.“
MIHAIL DOLGAN,
Din „DICŢIONARUL GENERAL
AL LITERATURII ROMÂNE“ (2004)
Din „DICŢIONARUL GENERAL
AL LITERATURII ROMÂNE“ (2004)
◊◊◊
„Poezia ca apostolat, acesta este
programul cheie al lui
Nicolae Dabija, el însuşi apărându-ne contextual, în spaţiul
basarabean situat sub stelele cardinale
ale lui Mateevici
şi Vieru, ca o figură apostolică. Lider indiscutabil
al generaţiei
şaptezeciste care a reabilitat poeticul (poeticul cu adevărat
şaptezeciste care a reabilitat poeticul (poeticul cu adevărat
estetic şi cu adevărat social, în
accepţiunea lui T. S. Eliot),
lider de opinie în cadrul mai larg al luptei cu
întunericul
«ce vine de la răsărit», Nicolae Dabija a pus Poezia
(scrisă de asemenea, prin actul reabilitării cu majusculă)
pe temeiul (pe Grund-ul goethean) al însăşi credinţei
în Ea. În primul rând avem o identificare absolută sau –
mai bine zis – o
răsturnare ecuaţională: nu Poetul
scrie Poezia,
ci Poezia îl scrie pe Poet.“
MIHAI CIMPOI,
Din „NOUL ORFEU vs. VECHIUL CRONOS“
Din „NOUL ORFEU vs. VECHIUL CRONOS“
◊◊◊
„Nicolae Dabija crede într-o religie a scrisului, în sacralitatea
lui, ca esenţă esenţială a poeziei, ceea ce imprimă poemelor
sale o constantă
tonalitate liturgică, psalmică, eucharistică.
Două axe structurale sunt
învederate în întreaga sa poezie:
ritualul
religios şi recitativul baladesc. Sacrul şi baladescul
asigură avântul însufleţitor între contingent şi transcendent,
între cercul cotidian «domestic» şi ceea ce e în afara lui,
între «cerul lăuntric» şi cel de sus, între cloacă şi mit
(Grădini în toamnă), între tăcere şi cuvânt, în definitiv,
între viaţă şi moarte. Această îmbinare
asigură avântul însufleţitor între contingent şi transcendent,
între cercul cotidian «domestic» şi ceea ce e în afara lui,
între «cerul lăuntric» şi cel de sus, între cloacă şi mit
(Grădini în toamnă), între tăcere şi cuvânt, în definitiv,
între viaţă şi moarte. Această îmbinare
simbiotică explică şi formula ce conjugă disciplina clasică
şi libertatea romantică,
tenta expresionistă (generată
şi de ocazionalitate, de patetismul publicistic),
Dabija fiind,
structural, un neoromantic în spirit eminescian, turnat
în tiparele clasicismului
«etern» (Or «etern», după cum
îşi dă lesne seama, e şi romantismul).“
MIHAI CIMPOI,
Din „NOUL ORFEU vs. VECHIUL CRONOS“
Din „NOUL ORFEU vs. VECHIUL CRONOS“
FLORIN
DANIEL DINCĂ,
UNIVERSITATEA VASILE ALECANDRI,
FACULTATEA DE LITERE, BACĂU
|
ELEVI AI
COLEGIULUI N.V.-KARPEN, BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII
DR. ALEXANDRU ŞAFRAN, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI
|
FLORENTINA DINCĂ,
ELEVI AI
COLEGIULUI N.V.-KARPEN, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI,
ELEVI AI COLEGIULUI DUMITRU MANGERON, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI COLEGIULUI HENRI COANDĂ, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI,
ELEVI AI COLEGIULUI HENRI COANDĂ, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI COLEGIULUI HENRI COANDĂ, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
FLORIN DANIEL DINCĂ |
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI,
ELEVI AI COLEGIULUI DUMITRU MANGERON, BACĂU
|
ELEVI AI COLEGIULUI DUMITRU MANGERON, BACĂU |
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
MIHAELA STOEAN, ELEVI AI COLEGIULUI DUMITRU MANGERON, BACĂU |
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI COLEGIULUI HENRI COANDĂ, BACĂU |
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII
DR. ALEXANDRU ŞAFRAN, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ŞTEFAN DINCESCU, FLORENTINA DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII
DR. ALEXANDRU ŞAFRAN, BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII
DR. ALEXANDRU ŞAFRAN, BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII
SĂI,
ELEVI AI
COLEGIULUI N.V.-KARPEN, BACĂU
|
ELEVI AI
COLEGIULUI N.V.-KARPEN, BACĂU
|
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI
COLEGIULUI N.V.-KARPEN, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU ŞI COLABORATORII SĂI
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“,
BACĂU
|
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN VOICU“, BACĂU |
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
EXPOZIŢIE DE CARTE DIN ROMÂNIA
ŞI DIN REPUBLICA MOLDOVA
|
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
|
ŞTEFAN DINCESCU,
FLORIN DANIEL DINCĂ,
ELEVI AI ŞCOLII „OCTAVIAN
VOICU“, BACĂU
„MĂ DOARE BUCOVINA CA O RANĂ“
„MĂ DOARE BUCOVINA CA O RANĂ“
PLOAIE TRISTĂ
Plouă trist. Parcă plouă
peste-o ţară ruptă-n două.
Plouă de ieri. Plouă-abătut.
Ca după un război pierdut.
Plouă de-o zi. Poate, de nouă –
în Pruturile amândouă.
Plouă cu mahnă. Şi-n amvoane
Isus tresare din piroane.
Salcâmii pălmuiţi de vânt,
pe dealuri, cresc numa-n pământ.
Bătrâne scunde trec pe coastă
cu mănăstirile în traistă.
Iar fulgerul pornit de sus
la ele încă n-a ajuns.
IEŞIRE LA
MARE
Ce să fac,
Doamne, c-un cer care prinde singur să zboare
şi n-am, ca
să-l populez, măcar câteva vrăbii?!
Ce să fac,
Doamne, cu-atâtea corăbii
când nu mai
am ieşire la mare?!
Se întâmplă
de-acum lucruri stranii şi amare –
cum
săritorii, din faşe-ncă, strigă toţi: „hopa!“ –
în această
bucăţică de Asie, lăţită peste Europa,
unde amiralii
nu au nevoie de mare.
Că n-or urca
mai mult pe râu, decât cu visul –
cel care-a
fost o dată să-i încapă –
înstrăinaţii
peşti, îi simt plângând sub apă,
cu lacrimile
lor sporind abisul.
AMINTIRE DESPRE CETATEA CHILIA
Veacul acela
îl năpădiră ciulinii şi scaieţii.
Şi eu eram o
piatră din zidul cetăţii.
Eram martor
la venirea slavilor,
la plecarea
hunilor
şi la
înfloritul alunilor.
Dumnezeu, cum
călca pe nori ca pe punţi,
călătorind
dinspre şes către munţi,
nu se-arăta
la lumea cea săracă,
ci pietrelor
care ştiau să tacă.
Luceferii
s-au îngropat adânc în pământ,
şi nici
stejarii de-atunci, nu mai sunt;
doar zările
când vor să intre în Cetate
găsesc
întruna porţile-ncuiate.
BISERICI FULGERATE...
Biserici fulgerate pe coame de deal
peste care ninsoarea de câteva secole
tot cade şi cade,
ca să acopere plecarea lui Dumnezeu
către alte balade.
Ce trist e omul care nu are
o ogradă a lui
peste care un măr cu fructe grele
ramii şi-i frânge,
dar cel mai trist e omul
cu multe patrii,
care nu are un loc
în care să poată plânge.
ŢARA MEA DE DINCOLO DE PRUT
Ţara mea de
dincolo de Prut,
Mi s-a dat
poruncă să te uit.
Să te şterg
din minte c-un burete,
Patria mea
pusă la perete.
Şi, ca-n anii noştri cei mai trişti
Iar să mă prefac că nu exişti,
Iar să mă prefac că nu pot plânge
Şi că alta-i ruda mea de sânge.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Numai lacrima dacă-ţi mai este scut,
Numai dorul te mai apără de rele,
Ţară tristă-a Pruturilor mele.
Mi se-ngăduie şi-acum, ca mai-nainte,
Să bocesc cu câteva cuvinte.
Trec pe stradă, necăjit, şi-mi zic:
Of, mai bine mut - decât peltic!
Iar scripturile gândite de străbuni
Mi se zice c-ar fi pline de minciuni
Şi că viitorul meu a fost trecut,
Ţara mea de dincolo de Prut.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Am să-ncerc, dacă-am să pot să uit;
Şi, cum scriu la carte-naintaşii,
Am să-ncerc ca să-mi iubesc vrăjmaşii.
Dară dincolo de moarte, Ţară-a mea,
Nu mă părăsi, nu mă lăsa –
Când chema-mă-va la Dânsul, Dumnezeu,
Te implor să spui că sunt al tău.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Mi s-a dat poruncă să te uit.
... Dar de-o fi să mi te uit, suflet al meu,
Uite-mă pre mine Dumnezeu!
Iată-mă cu Nistrul subsuoară
şi străin în propria mea ţară.
Cerul de pe plopi e tot mai greu,
şi-a plecat din el şi Dumnezeu
Când de Domnul – că există! – jur,
sunt bătut cu pietre, ca un fur;
trec şi sufletul mi-l port pe mâini
hăituit de oameni şi de câini.
Iară seara lângă-un foc plăpând
rănile când mi le leg, plângând,
nu-i bocesc pe câinii ce mă muşcă,
ci pe-ai mei: că-s fericiţi în cuşcă!
Chiar să nu ne pese de mai suntem vii?!
Trecători în ţara-mi îşi croiesc domnii,
chipul şi-l aşază pe monede...
Dar eu cred că Domnul ne mai vede!
Şi n-o să ne lese să pierim de tot,
când ne-or pune unii Destinul – la vot! –
şi-or striga că, iată, voturile-s toate:
că poporul nostru nu vrea libertate!
O, stăpâni cu fire de lachei,
şi istoria-or să ne-o scrie ei;
peste lutul meu, de-o fi să mor,
vor sădi ei pomii lor.
... Dar ne-ntreabă morţii, ce duc ţara-n spate:
să nu ne mai pese au de libertate?!
Şi cei puşi pe ruguri, şi cei răstigniţi:
să ne placă oare să tot fim minţiţi?!
Te îndură, Doamne, şi de-acest popor:
măcar pruncii noştri sau copiii lor,
fă să nu mai fie lumii de ocară,
nici străini în propria lor Ţară!
Mă doare Bucovina ca o rană
Şi, ca-n anii noştri cei mai trişti
Iar să mă prefac că nu exişti,
Iar să mă prefac că nu pot plânge
Şi că alta-i ruda mea de sânge.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Numai lacrima dacă-ţi mai este scut,
Numai dorul te mai apără de rele,
Ţară tristă-a Pruturilor mele.
Mi se-ngăduie şi-acum, ca mai-nainte,
Să bocesc cu câteva cuvinte.
Trec pe stradă, necăjit, şi-mi zic:
Of, mai bine mut - decât peltic!
Iar scripturile gândite de străbuni
Mi se zice c-ar fi pline de minciuni
Şi că viitorul meu a fost trecut,
Ţara mea de dincolo de Prut.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Am să-ncerc, dacă-am să pot să uit;
Şi, cum scriu la carte-naintaşii,
Am să-ncerc ca să-mi iubesc vrăjmaşii.
Dară dincolo de moarte, Ţară-a mea,
Nu mă părăsi, nu mă lăsa –
Când chema-mă-va la Dânsul, Dumnezeu,
Te implor să spui că sunt al tău.
Ţara mea de dincolo de Prut,
Mi s-a dat poruncă să te uit.
... Dar de-o fi să mi te uit, suflet al meu,
Uite-mă pre mine Dumnezeu!
DEZRĂDĂCINAT
Iată-mă cu Nistrul subsuoară
şi străin în propria mea ţară.
Cerul de pe plopi e tot mai greu,
şi-a plecat din el şi Dumnezeu
Când de Domnul – că există! – jur,
sunt bătut cu pietre, ca un fur;
trec şi sufletul mi-l port pe mâini
hăituit de oameni şi de câini.
Iară seara lângă-un foc plăpând
rănile când mi le leg, plângând,
nu-i bocesc pe câinii ce mă muşcă,
ci pe-ai mei: că-s fericiţi în cuşcă!
Chiar să nu ne pese de mai suntem vii?!
Trecători în ţara-mi îşi croiesc domnii,
chipul şi-l aşază pe monede...
Dar eu cred că Domnul ne mai vede!
Şi n-o să ne lese să pierim de tot,
când ne-or pune unii Destinul – la vot! –
şi-or striga că, iată, voturile-s toate:
că poporul nostru nu vrea libertate!
O, stăpâni cu fire de lachei,
şi istoria-or să ne-o scrie ei;
peste lutul meu, de-o fi să mor,
vor sădi ei pomii lor.
... Dar ne-ntreabă morţii, ce duc ţara-n spate:
să nu ne mai pese au de libertate?!
Şi cei puşi pe ruguri, şi cei răstigniţi:
să ne placă oare să tot fim minţiţi?!
Te îndură, Doamne, şi de-acest popor:
măcar pruncii noştri sau copiii lor,
fă să nu mai fie lumii de ocară,
nici străini în propria lor Ţară!
BUCOVINA
Mă doare Bucovina ca o rană
ce nu se mai
tămăduie de-un veac,
şi munţii ei
mă dor ca o dojană:
munţi cine
are nu mai e sărac.
Şi Prutul,
râul cel mai trist din lume,
atuncea când
ajunge-n Cernăuţi,
e-atât de
mut, că nici n-ar face spume
şi-ar vrea
s-o ia parcă-napoi, spre munţi.
De când
există bezna şi lumina,
de când pe
lume e Bine şi Rău,
de cer este
legată Bucovina
şi acolo-i
mai aproape Dumnezeu.
Ne amintim
mai des de sora noastră
răpită-n zi
de pace, nu de luptă,
când sângeră
toţi pomii sub fereastră,
când ţara
ni-i precum o hartă ruptă.
Şi-s tot mai
trist, de câte ori mă-ntorc
din Bucovina,
unde muşchiul creşte
în schituri,
văduvite de noroc,
şi Dumnezeu
vorbeşte ruteneşte.
Dar nu-i
pierdut nimica întru totul
cât cerul
peste fagi s-a mai păstrat;
ni s-a luat,
e drept, aproape totul:
dreptul la
plânset nu ni s-a luat.
Visez de pe
acum să plec la anul
în Bucovina
zărilor cărunte:
să stăm cu
Zegrea şi cu Tărâţeanu
în jurul unui
foc pe-un vârf de munte.
Şi să bocim
de stirpea românească
a locurilor
astea ca o rană –
eu, mut, în
limba mea moldovenească,
ei, muţi, în
limba lor bucovineană.
Ne întâlnim
ades. Dar când e-n toi
o nuntă sau
vreo sfântă sărbătoare –
simţim cum
curge Prutul între noi
şi sârma cea
ghimpată cum tresare.
Nu va fi unic
Domnul, cel din slove
Şi Domnul cel
ce umblă pre pământ,
în lume cât
mai sunt două Moldove
şi două
Bucovine cât mai sunt.
Bogat e cine
are o poiană.
Munţi cine
are nu mai e sărac.
Mă doare
Bucovina ca o rană,
şi nu se mai
tămăduie de-un veac.
Doamne, când
ceasul cel din urmă-mi vei suna
fă-mă pe plai
un fag de rouri ud,
ca vânturile
când mă vor zvânta
de pe un
deal, pe toată, s-o aud.
NICOLAE DABIJA