luni, 24 decembrie 2018

Eugen NEGRICI – „ROLUL ŞI PUTEREA CÂMPULUI CULTURAL ÎN IMPUNEREA ARTISTICITĂŢII”


Eugen NEGRICI – „ROLUL ŞI PUTEREA CÂMPULUI CULTURAL
ÎN IMPUNEREA ARTISTICITĂŢII”  




Gestul, decis şi ingenios, al lui Duchamp de instituire a artisticităţii unui obiect (şi tot ce a urmat) nu ar fi fost posibil fară prezenţa activă a câmpului cultural, concept pus în circulaţie de Pierre Bourdieu. Revenim asupra chestiunii, întrucât însuşi demersul nostru nu ar fi posibil în afara istoriei câmpului. Şi nici legitimarea lui. Aşadar, ce este sau ce ar putea fi o operă de artă? Cele mai multe definiţii date specificului operei de artă sunt, cum observă Bourdieu (Regulile artei, traducere de Bogdan Ghiu şi Toader Saulea, Ed. Univers, 1998, p. 390), variante ale analizei kantiene. Ele ignoră istoricitatea fenomenului şi invocă gratuitatea, lipsa funcţiei ori primatul formei asupra funcţiei. Contemplat în sine, obiectul e perceput separat de contextul socio-istoric, de timpul istoric. Valoroşi teoreticieni au evocat „esenţa pură a operei de artă” şi proprietăţile intrinseci ale mesajului (printre ei R. Jakobson, Wellek şi Warren). Relativ târziu s-a vorbit despre „cititorul compe­tent”, care, separând obiectul (perceput) de mediul înconjurător, este capabil de o aprehendare estetică. Erwin Panofsky se numără printre primii care au deplasat accentul pe receptor şi pe ceea ce „face” obiectul estetic ca atare (lăsând ca forma să treacă înaintea funcţiei), adică pe intenţia estetică a cititorului sau a spectatorului. Dar – adaugă Bourdieu – filogeniei şi ontogeniei operelor nu li se acordă importanţa cuvenită şi nu se analizează momentul şi condiţiile în care se iveşte „intenţia estetică”, în care „forma trece înaintea funcţiei” şi unealta devine operă de artă (p. 392).
Graniţa este, de altfel, nesigură şi, de-a lungul timpului, schim­bătoare. Astfel încât, într-un fel, este de înţeles decizia lui Arthur Danto de a tăia nodul chestiunii şi de a proceda, în plan teoretic de astă dată, într-un fel oarecum analog cu Duchamp. Filozoful afirma că diferenţa între obiectele de artă şi cele obişnuite se face printr-un act de instituire. „Lumea artistică” (art word) le conferă „statutul de candidate la aprecierea estetică”.
Dar ce este şi ce posibilităţi are această „lume artistică”? Despre geneza şi structura acestei „lumi artistice” capabile să realizeze un act de instituire vorbeşte pe larg însăşi cartea lui Bourdieu (Regulile artei), care avansează conceptul de câmp literar (odată cu teoria câmpurilor, elaborată de el, după 1963).
Câmpul e definit de Bourdieu (vezi şi Le dictionnaire du littéraire, PUF, 2002) ca o structură de relaţii între agenţii, practicile şi obiectele unui domeniu de activitate. În câmpul literar, agenţii sunt scriitorii, editorii, criticii, cititorii. Ei se ocupă de creaţie, publicare, lectură, obiectele activităţii lor fiind operele.
După Bourdieu, câmpul e caracterizat printr-o istorie specifică şi printr-o formă particulară de autonomie, având coduri, valori şi reguli proprii. Fiind legat de câmpul intelectual (el însuşi în relaţie cu politica, religia, economia), câmpul literar reprezintă, aşadar, o mediere între literatură şi alte activităţi, valori şi reprezentări sociale.
În viziunea sociologului francez, a conduce o analiză în termen de câmp înseamnă a face, pe cât posibil, metodic, comparaţii, noţiunea de poziţie jucând, în raţionamentul lui, un loc central. Carierele scriitorilor pot fi analizate ca traiectorii în interiorul câmpului (adică seria de poziţii pe care le ocupă acolo). O poziţie poate însemna, la un moment dat al istoriei câmpului, o teorie sau o doctrină estetică, o şcoală literară (precum naturalis­mul, după 1885), un gen literar sau o specie (romanul poliţist, romanul rural). De configurările poziţiilor care caracterizează câmpul literar depind posibilităţile de expresie, carierele scriitorilor, destinul unor curente, genuri şi specii. Un scriitor poate debuta într-un anume câmp literar şi, adoptând o practică literară recunoscută şi bine codificată, se poate îndrepta spre o poziţie deja existentă. Dar poate, de asemenea, crea o nouă poziţie asociindu-se, pentru aceasta, cu alţii, într-o avangardă. Şi, dacă demersul reuşeşte, rezultă, o rema­niere a structurii ansamblului câmpului literar. Prin extrapolare, se poate vorbi, în aceeaşi termeni, de câmpul artistic în general. Este, în paranteză fie spus, şi ceea ce s-a întâmplat cu demersul lui Duchamp, care a izbutit să legitimeze un nou tip de artă, restructurând ansamblul câmpului artistic.
Bourdieu a simţit nevoia să apeleze la conceptul de legitimitate – preluat de la Max Weber – pentru a orienta reflecţia asupra câmpului literar către o sociologie istorică a formării ierarhiilor intelectuale şi a judecăţilor. În spaţiul francez, forţa câmpului literar a crescut în timp, pe măsură ce şi-a câştigat autonomia (smulgându-se de sub autoritatea bisericii şi a puterii politice) şi pe măsura creşterii gradului de şcolarizare, a formării unei pieţe a operelor, a avântului presei şi al tipăriturilor, a transformării statutului intelectualilor şi al scriitorilor.
Ca urmare a acestor procese, câmpul s-a divizat, de la un moment dat, în două sfere: cea de largă difuzare, cu succese financiare, şi cea cu difuzare restrânsă, cu o valoare mai mult simbolică şi recu­noscută între egali. Aceasta din urmă afirmă autonomia crescută a câmpului şi încarnează, în chip particular, teoria artei pentru artă. Aşadar, câmpul ne apare ca un spaţiu în care se află, în concurenţă, diverse maniere de a concepe arta (literatura), fiecare încercând să impună propria sa definiţie asupra „adevăratei” literaturi. Spunem literatură şi ne gândim, de fapt, la toate manifestările artistice. Căci fenomene similare s-au petrecut şi în lumea artelor plastice.
În Regulile artei (p. 318), însuşi Bourdieu vine cu precizări. Privirea estetică – ca privire „pură” în stare să considere opera în ea însăşi şi pentru ea însăşi, ca o „finalitatea fără scop”, este legată de instituirea operei de artă, ca obiect de contemplaţie. Lucrul s-a întâmplat odată cu crearea galeriilor particulare, apoi publice, precum şi a muzeelor, cu dezvoltarea paralelă a unui corp de profesionişti însărcinaţi cu conservarea operelor de artă, atât sub aspectul material cât şi simbolic, precum şi cu inventarea progresivă a „artistului” şi a producţiei artistice înţeleasă ca o „creaţie” degajată de orice determinare şi orice funcţie socială (op. cit. p. 318).
Nu a fost un proces lin şi ireversibil şi nici pe departe nu a fost lichidată concurenţa altor maniere de a concepe arta (cea socialmente sau politic implicată, de pildă). A fost de-ajuns ca în Franţa să apară cazul Dreyfus pentru ca în câmpul literar să se restabilească interesul pentru angajamentul politic. Să ne amintim că, în ţările lagărului socialist, angajamentul politic, arta cu tendinţă, devenite obligatorii, au înlocuit, pentru o vreme, orice formă   de gratuitate artistică. Ceea ce va produce un tzunami în câmpul artelor, o schimbare brutală a „poziţiilor” şi, mai apoi, după restabilirea, refacerea priorităţilor – o lungă şi grea bătălie pentru relegitimarea artei pentru artă.
De altfel, teoria lui Bourdieu are în vedere, cu prioritate, spaţiul cultural francez, unde lucrurile au evoluat - în linii mari - în chip, să spunem, natural. Conceptul de legitimitate intervine pentru a desemna o formă particulară  de prestigiu, dar şi pentru a explica impunerea unor noi modalităţi artistice, pentru a face plauzibile şi pentru a asimila revoluţiile estetice.
Bourdieu ne invită să ţinem, continuu, seama de logica şi evo­luţia câmpului, de determinările sociale şi politice care acţionează prin intermediul habitusului, modificând poziţiile. Câmpul schimbă, dar se şi schimbă. Şi uneori din motive greu de acceptat. Este cazul unei teribile epidemii (cum a fost ciuma din 1348) care ar fi produs, prin intensificarea sentimentului religios, modificări globale în pictură: a schimbat raportul dintre personajele din cadru, ca şi imaginea lui Cristos. Teoreticianul francez dă câteva exemple interesante, apte să confirme dependenţa de câmp a semnificaţiei unor opere şi curente. Nicio valoare nu se eternizează, nu se absolutizează şi nici măcar genul nu e de esenţă transistorică. Când un nou grup literar sau de artişti se impune în cadrul câmpului, valorile produse de grupul altădată proeminent îşi pierd vizibilitatea. Înseşi operele clasice se schimbă pe măsura schimbării universului operelor coexistente. Recitirea, reluarea unei opere din trecut într-un câmp profund transformat poate produce un efect de parodie (efect pe care l-am observat şi exploatat în Expresivitatea involuntară şi pe care nu vom pregeta să-l căutăm şi în această carte a plăcerilor metatextuale).
Bourdieu ne mai oferă câteva exemple interesante de felul în care o anume fiziologie a câmpului şi un anume trend al evoluţiei acestuia fac plauzibile, acceptabile, inovaţiile, legitimează neobişnuitul. Romanul „pur” (Noul Roman francez) este produsul unui câmp în care hotarul dintre critic şi scriitor tinde să se şteargă. Scriitorii de felul lui Claude Simon ori Robbe Grillet scriu în timp ce gândesc reflexiv şi critic asupra propriei scrieri. Opera revoluţionară     a lui Arnold Schoenberg, Alban Berg şi Anton Webern e, de fapt, un produs al înţelegerii şi aplicării siste­matice, „ultraconsecvente” – zice Bourdieu – a „principiilor înscrise implicit în întreaga tradiţie muzicală” (p. 334). De pildă, acordul de nonă folosit şi la romantici, dar foarte rar.
Când istoria şi teoria literară fac parte, în asemenea măsură (ca azi), din producţia literară şi dintr-un anume câmp literar este foarte posibil schimbul de roluri între critici şi scriitori, între teoreticieni şi autori, între cineaşti şi critici de cinema. Bourdieu constată faptul, nu greu de prevăzut, că evoluţia câmpului de producţie culturală spre o mai mare autonomie este însoţită, astfel, de o mişcare spre o mai mare reflexivitate. Ea „conduce fiecare dintre genuri spre un fel de reîntoarcere critică la sine, la principiul propriu, la presupoziţii proprii”. Drept consecinţă, se întâmplă, din ce în ce mai frecvent ca „opera de artă, vanitas ce se denunţă ca atare, să includă un fel de autoderiziune”.
Sunt de dedus de aici câteva lucruri privitoare la spaţiul românesc. De pildă autoreflexivitatea, care defineşte literatura optzeciştilor, s-ar putea explica, mai curând sau mai ales, prin această stare a câmpului care anunţă sfârşitul unui ciclu, decât prin adeziunea poeţilor (publicaţi în plin naţional-socialism) la postmodernism.
Istoria câmpului este ireversibilă, iar produsele lui sunt cumu­lative. Şi e bine că sunt aşa, întrucât, în pofida aparenţelor, artiştii de avangardă au nevoie de prezenţa trecutului specific. Chiar dorinţa lor de a-l depăşi, de a depăşi o anume stare a istoriei câmpului, e rezultanta unei întregi istorii. Stăpânirea practică a achiziţiilor acestei istorii a genurilor, a operelor înregistrate de un întreg corp de profesionişti ai conservării şi celebrării (cum sunt exegeţii, istoricii artei şi literaturii, analiştii) e una din condiţiile intrării în „câmpul producţiei restrânse”.
*
Tot câmpul artistic îi construieşte şi-i consfiinţeşte pe „naivi”, pe necunoscătorii logicii jocului. E cazul unui diletant, precum Rousseau Vameşul, căruia câmpul artistic i-a oferit consacrarea, o „consacrare burlescă” (p. 337-338), dar o consacrare. Succesul lui semnala apariţia unui gust pentru naivităţi şi a unei anume antipatii pentru „intenţia artistică”, pentru arta înaltă, pentru „grotescul” Formei autoritare. Această nouă disponibilitate e anunţată într-o cunoscută frază a lui Rimbaud: „Îmi plăceau picturile idioate de deasupra uşilor, decoruri, pânze de saltimbanci, firme, miniaturi populare, literatura demodată, latina eclesiastică, cărţi erotice fără ortografie, romane ale bunicilor noastre, poveşti cu zâne, cărticele pentru copii, specta­cole vechi de operă, refrene neghioabe, ritmuri naive” (Opere, Polirom, 2003, p. 169) Dora Vallier consideră că Rousseau Vameşul a beneficiat de „o revoltă estetică pe care nici măcar nu o vede”, că a trezit analogii cu opere pe care nu le cunoştea (imageriile populare, tapiseria de la Bayeux, Paolo Ucello, unii pictori olandezi). Legitimarea lui Rousseau Vameşul, cum-necum, a avut conse­cinţe nebănuite. El a oferit câmpului (spaţiului artistic), fără să ştie, ocazia de a realiza câteva „posibilităţi ce se aflau obiectiv înscrise în el”, înlesnind apariţia unui fel de artă brută, naturală, naivă (precum şi a unei simpatii în lumea exegeţilor).
Naivităţile, elementele de „estetică populară” încep să placă, dar plac şi pentru că Rousseau a fost absorbit şi legitimat de câmp. Şi asta e bizareria: împrumuturile „pe furiş” ale unui „plagiator diletant” se vor întâlni cu „preluările, discret parodice şi subtil distanţate, ale celor mai rafinaţi contemporani ai săi”. Mai mult, legitimările de acest fel lărgesc baza analogică a viitoarelor consacrări de autori sau opere. Să ne gândim câte din creaţiile secolului XX îşi datorează statutul şi prestanţa posibilităţii criticilor de artă de a le asocia cu produsele lui Rousseau Vameşul, a unui „plagiator diletant”. În orice caz, domeniul plasticii s-a dovedit a fi propice refuncţionalizărilor. Prestigiul Avangardei şi al mişcărilor artistice înnoitoare de la începutul secolului XX, a favorizat schimbările de statut şi proclamarea, instantanee, a artisticităţii unor produse fără intenţie propriu-zis artistică. Proba majoră este adoptarea rapidă de către muzee şi de către colecţionarii de artă, a „creaţiilor” popoarelor Africii sau ale Oceaniei, descoperite cu entuziasm în jurul anului 1907, de Vlaminck şi de Matisse. Uimiţi de suflul proaspăt şi de viziunea, ce li se părea străină de încătuşările şi convenţiile edificiului raţionalist al civilizaţiei noastre, au fost, printre mulţi alţii, şi Picasso, Léger, Barlach, Modigliani, Brâncuşi, Derain, Matisse. Emanaţii ale unui limbaj instinctual, formele şi imaginile simbolice ale populaţiilor „primitive” (cele din preistoria omenirii sau cele care şi-au conservat, până târziu, un mod natural de existenţă) au o funcţie primordial magică şi incantatorie, servind practicilor rituale. „Arta primitivă” – cum a fost numită această cale de înduplecare a forţelor supranaturale (favorabile vânătorii, naşterilor, înfrângerii duşmanului, sănătăţii) – se caracterizează prin elemente apropiate artei naive (descoperite, şi ea, cam în acelaşi timp şi preţuită tot pentru senzaţia de prospeţime şi spontaneitate pe care o aduce). E o „artă” care ignoră perspectiva şi e interesată nu atât de forma exterioară a lucrurilor şi fiinţelor cât de semnificaţia imaginii lor impregnate cu simboluri criptice. „Arta” copiilor a fost adjudecată, ca artă, graţie, poate, analogiei cu spontaneitatea perceptivă a „artei naive”. Starea de infantilitate intelectuală, de limitare a capacităţii cognitive dă dimensiuni subiective, neconvenţionale, realului, schimbă proporţiile, supradimensionează pe măsura dorinţei copilului de a înţelege şi a-şi clarifica relaţia cu lumea. Produsul lui nu e destinat nimănui şi există doar ca parcurs al producerii, ca act, uneori surprinzător prin simbolistică, de percepere a lumii. Există expoziţii de desene ale copiilor şi chiar muzee precum Children′s Museum of the Arts (în Manhattan, New York City) sau Museum of Children's Art in Plaka (în Atena).
Un interes în creştere suscită „arta psihopaţilor”, despre care s-au scris şi la noi studii (cf. Artă şi nebunie. Universul plastic al iraţiona­lului, de Constantin Enăchescu). Alienatul dă curs transpunerii – cu încrâncenare, şi într-o simbolistică sui-generis – a fricii şi neliniştii, a propriilor conflicte, drame, obsesii şi tensiuni.
Pictura lui are, după cât s-ar părea, o funcţie cathartică, de descărcare a pulsiunilor şi frustrărilor, de comunicare a unor obsesii. Alienatul nu are nicio experienţă artistică, nu se bazează pe norme şi convenţii. Iar produsele sale (ca şi acelea ale copiilor) au statut anistoric. Sunt impulsuri de creaţie spontane, discontinui, conţin o mare încărcătură emoţională (transmisă printr-o simbo­listică agresivă şi prin culori violente, puternice, calde sau reci). Numai că normalitatea în artă e greu de definit, iar Van Gogh a devenit un exemplu celebru, care demonstrează faptul că stările halucinatorii pot învăpăia imaginaţia creatoare. Artiştii contemporani recurg, de la sine, la absurd şi fantastic şi e din ce în ce mai greu să distingi ce e firesc şi ce e maladiv în produsele lor plastice. Câmpul cultural a absorbit, astfel, uşor manifestările de acest gen ale psihopaţilor, oferindu-le statutul de artă.
Deducem de aici că, pentru a avea la îndemână rezerva necesară de analogii, pentru a exploata posibilităţile unei polisemii voite, avem nevoie, în fiecare moment al implicării noastre interpretative (reînnoitoare sau întemeietoare), de toată istoria câmpului şi de toate activităţile de depăşire, de ruptură, de instituire.
Ştim, acum, că din ce în ce mai multe opere (produse artistice) îşi datoresc valoarea istoriei câmpului şi interpreţilor care se află, ei înşişi, înscrişi în „posibilităţile câmpului”. Şi tot astfel, folosind ingenios posibilităţile câmpului, din ce în ce mai multe produse fără intenţie artistică pot fi împinse în spaţiul artistic şi legitimate ca artă, în pofida definiţiei istorice a artistului.
Jean Dubuffet şi Roger Cardinal, teoreticieni şi promotori ai „culturii naturale”, ai artei fără artist, ai artei-natură, ai creatorului increat, au interpretat produsele copiilor şi ale schizofrenicilor ca o formă limită a „artei pentru artă” (printr-un fel de „contrasens absolut” – cum notează Bourdieu). Aceste manifestări reprezintă provocări pentru arta „consfiinţită”. Ele nu infirmă teoria contribuţiei câmpului, întrucât „ochiul” care le-a văzut a fost, cum precizează Bourdieu, „produs de câmpul artistic, de istoria acestui câmp” (p. 340).
În zilele noastre hotarele artei se schimbă neobişnuit de repede. Mă număr printre cei care cred că trebuie să ne revizuim concepţia asupra a ceea ce ar trebui să înţelegem prin artă. Wittgenstein afirma că e imposibil şi inutil să defineşti arta. S-ar cuveni, poate să ne întoarcem la elementele ei prime (şi palpabile), la începutul ei sau, mai bine zis, la faza preartistică, care însemna doar o scurtcircuitare expresivă a unui obiect util, încărcarea lui cu o componentă expre­sivă şi pierderea parţială a funcţionalităţii. Odată devenit expresiv, el putea aştepta sau putea provoca o modificare favorabilă a câm­pului cultural, aptă să legitimeze artisticitatea.

Prof. univ. dr. Eugen NEGRICI
(Din vol. EMANCIPAREA PRIVIRII, 2014)