vineri, 22 iulie 2016

ADRIAN ERBICEANU, 5 SONETE



SONETUL

Risipitori, ca tot ce stă sub soare,
Ni-e tihna tot mai prinsă în arsură,
Un zbor de ne-ncetată aventură,
Un vis în vis; o tainică chemare.

De câte ori, încinşi de-alergătură,
Ne revoltăm, cuprinşi de-nfiorare,
La văzul bărcii – prag către uitare –
C-un ban, zălog, ca ultimă procură,

Zadarnic invocăm străvechea Lege,
Anume ziduită în cofrete,
Să n-o mai poată nimeni s-o dezlege.

Dar când simţim chemarea de „pecete“,
E timpul copt de a ne reculege
Şi de-a ne răzbuna, scriind Sonete!

AMINTIRILE

Pier amintirile departe, mai departe,
Ca notele pierdute pe pian,
De-atâta timp, de timp adjudecate,
Cerându-şi dreptul lor cotidian.

De vreme arse, hipertrofiate,
Se strâng ciorchine pe un trup uman:
Simplu răboj de exclusivitate,
Testamentar, uitat într-un ghiozdan.

Iubirile veneau – ca apa morii,
Pe zbaturi când se năruie fierbinte –
Transfiguratoare de istorii,

Repovestite, fără de cuvinte.
Ce epitaf la clipele de glorii!
Dacă mai poţi să ţi le-aduci aminte...

GÂND MOCNIT

Se scurge apa chioară din ciubere...
De unde vin şi încotro mă duc,
De nu găsesc Cuvântul să-l traduc
Şi-apoi să-l scot luminii la vedere?

Închis în mine, strâns de-un dor năuc,
– Ce-şi vântură întreaga lui putere
Să lumineze vechile unghere, –
E semn că n-am pe unde s-o apuc.

Ce forţe mă strunesc, şi-a câta oară –
Ca umbra prelungită peste vreme,
Gândul mocnit se zbate să te cheme?...

Dar te-am visat, pe drumul lung de seară,
Plutind pe-o unduire singulară,
Şi nu mai am, de-acum, de ce mă teme.

ŞI MĂ VISEZ

Învăluit în lumea mea de vise,
Un nou Aeneas rătăcind pe mare,
Furtună sunt de căi zămislitoare
Izbind în toate porţile închise.

Dar cui ce-i pasă dacă am crezare?
Sunt şi-n Itaca drumuri interzise,
Ce mă petrec prin legile nescrise,
Cum vis în vis, pe-un fir în destrămare.

Că rătăcesc de-o viaţă pe o urmă –
Inegalabil trasă pe cadran,
De Adevărul care-n mine scurmă...

Şi mă visez. Şi-n visul meu profan
Mă clatin suspendat. Dacă se curmă,
Charon mă trece apa... pe un ban...

AMBIGUITATE

Polarizat de gânduri ancestrale
Visam s-ajung pe-o stea, sau poate două,
Pe când n-aveam nici doruri, nici parale,
Şi nici cămeşa de pe mine nouă.

Paradoxal, de-i soare vrei să plouă!
Aşa speram sau mă credeam pe cale
Când încercam să vi le vântur vouă,
Amalgamări de vise siderale...

Dar tot ce am visat e o minciună!
Că vine-o vreme când le ai pe toate,
Dar nu mai ştii de soră şi de frate!

0 Vreme tot cu Vreme se-mpreună
Când cade peste noi inoportună...
Un vis pierdut în ambiguitate.