CÂINELE
ŞI CĂŢELUL
„«Cât îmi sunt de urâte unele dobitoace,
Cum lupii, urşii, leii şi alte câteva,
Care cred despre sine că
preţuiesc ceva!
De se trag din neam mare,
Asta e o-ntâmplare:
Şi eu poate sunt nobil, dar s-o arăt nu-mi
place.
Oamenii spun adesea că-n ţări civilizate
Este egalitate.
Toate iau o schimbare şi lumea se ciopleşte,
Numai pe noi mândria nu ne mai părăseşte.
Cât despre mine unul, fieştecine ştie
C-o am de bucurie
Când toată lighioana, măcar şi cea mai proastă,
Câine sadea îmi zice, iar nu domnia voastră.»
Aşa vorbea deunăzi cu un bou oarecare
Samson, dulău de curte ce lătra foarte tare.
Căţelul Samurache, ce şedea la o parte
Ca simplu privitor,
Auzind vorba lor,
Şi că nu au mândrie, nici capriţii deşarte,
S-apropie îndată
Să-şi arate iubirea ce are pentru ei:
«Gândirea voastră, zise, îmi pare minunată,
Şi simtimentul vostru îl cinstesc, fraţii mei.»
«Noi, fraţii tăi, răspunse Samson plin de mânie,
Noi, fraţii tăi, potaie!
O să-ţi dăm o bătaie
Care s-o pomeneşti.
Cunoşti tu cine suntem, şi ţi se cade ţie,
Lichea neruşinată, astfel să ne vorbeşti?»
– «Dar ziceaţi…» – «Şi ce-ţi pasă? Te-ntreb eu ce ziceam?
Adevărat vorbeam
Că nu iubesc mândria şi că urăsc pe lei,
Că voi egalitate, dar nu pentru căţei.»
Aceasta între noi adesea o vedem,
Şi numai cu cei mari egalitate vrem.” (GRIGORE
ALEXANDRESCU, Fabule)
Termenul fabulă provine din
latinescul fabula – „povestire”; în sens restrâns se referă la
o specie a genului epic, în proză sau în versuri, având caracter alegoric,
creată cu scopul de a
satiriza, prin intermediul personajelor – animale, plante, obiecte, puse în situaţii
omeneşti – „forme de comportament sau
trăsături caracterologice, cu o
finalitate morală exprimată explicit sau
numai implicit” (Dinu Pillat, Din Dicţionar
de termeni literari). Originea acestei specii literare este foarte
veche. De-a lungul timpului fabula a fost cultivată de Esop, Fedru, La Fontaine, Donici, Arghezi
etc.; un fabulist de excepţie al literaturii române este Grigore Alexandrescu.
Originalitatea fabulelor lui Grigore Alexandrescu se află în localizarea
temelor şi procedeelor tradiţionale, modelul
fabulistului român fiind La
Fontaine. Arta fabulistului Alexandrescu constă, în primul
rând, în economia narativă, echilibrul compoziţiei şi caracterul dramatic al expunerii; valoarea
educativă apare sugerată în naraţiune şi este punctată precis în morală: „Aceasta între noi adesea o vedem, / Şi numai cu cei mari
egalitate vrem.”
Propoziţiile concise, dialogul cu replici esenţiale, mijloacele folosite în
caracterizarea personajelor, sobrietatea expresiei sunt procedee fundamentale
care contribuie la realizarea comicului de situaţie. Conflictul se declanşează
aparent din întâmplare: Samurache ascultă convorbirea
dintre „un bou oarecare” şi Samson.
Credulitatea şi ignoranţa căţelului sunt depăşite de prostia şi mândria celorlalte două personaje.
Sub haina parabolei, fabulistul satirizează vicii umane. Mimarea naivităţii de tip infantil şi arta
îmbinării detaliilor, care individualizează personajele animaliere,
rămân sursele principale ale comicului: „Căţelul
Samurache, ce şedea la o parte /
Ca simplu privitor, / Auzind vorba lor, / Şi că nu au mândrie,
nici capriţii deşarte, / S-apropie
îndată / Să-şi arate iubirea ce are
pentru ei: / «Gândirea voastră, zise,
îmi pare minunată, / Şi
simtimentul vostru îl cinstesc, fraţii mei.»” Boul şi Samson sunt
parveniţii care simbolizează orgoliul, demagogia: „Şi ce-ţi pasă? Te-ntreb
eu ce ziceam? / Adevărat vorbeam / Că nu iubesc mândria şi că urăsc pe lei, / Că voi
egalitate, dar nu pentru căţei.”
Boul, personaj care nu participă direct
la dialog, fiind personaj-pretext, va participa alături de Samson la „o bătaie / Care s-o pomeneşti”; în
dialogul dintre personaje (Samson, boul, Samurache) se interpune naratorul. El ne
comunică povestea-alegorică: „Aşa vorbea
deunăzi cu un bou oarecare / Samson, dulău de curte ce
lătra foarte tare.” Preponderentă
este caracterizarea indirectă a personajelor, prin limbaj, după principiul: cine exprimă se exprimă. Foarte
sugestive sunt şi caracterizările directe ale naratorului: „Samson, dulău de curte ce lătra foarte tare”; „Căţelul Samurache, ce şedea la o parte / Ca simplu privitor”. Alternarea
stilului direct cu stilul indirect susţine oralitatea textului dând impresia unei regizări scenice,
apropiind fabulele lui Alexandrescu de
comedia de situaţie sau de caracter.
ITEMI DE EVALUARE
1. Dacă „Samson e un parvenit, din clasa mijlocie,
care voieşte prin false atacuri împotriva privilegiilor să atenueze distanţa până la protipendadă, făra a accepta
topirea în gloata egalilor” (George Călinescu, Opere, 17), cine credeţi că sunt căţelul Samurache şi acel „bou oarecare”?
♦ Exprimaţi-vă opinia în 5 – 6 rânduri.
2. „Cu toate că am exagera dacă am considera pe Grigore Alecsandrescu un
pictor animalier, atent la gesturile şi
schimele necuvântătoarelor, totuşi, cu sobrietate, creionul lui este exact şi intuitiv, în tot cazul nu contrazicător adevărului.” (George
Călinescu, Opere, 17)
● „Valoarea formală a multor fabule stă în simpla vervă de cuvinte, în
reflecţiunile autorului şi în erudiţia de paradă, cu totul în alb, în
schimbarea cadenţei discursului după caracterul personajului. Asemenea procedee folosea şi La Fontaine, meritul lui
Grigore Alecsandrescu e de a le fi luat în stăpânire cu inteligenţă.” (George
Călinescu, Opere, 17)
♦ Comentaţi, în 10 – 12 rânduri, ideile călinesciene din aceste extrase.
3. „(…) eu
sunt din numărul acelora care cred că poezia, pe lângă neapărata condiţie de a
plăcea, condiţie a existenţei sale, este datoare să exprime trebuinţele soţietăţii şi să
deştepte simtimente frumoase şi nobile care înalţă sufletul prin idei morale şi
divine până în viitorul nemărginit şi în anii cei vecinici.” (Grigore Alexandrescu, Din Câteva
cuvinte în loc de prefaţă, 1847)
● „Apoi când în elegie destul nu poci
să vorbesc, / Şi s-arăt fără sfială toate câte socotesc, / Vreun dobitoc îndată vine înaintea mea / Şi-mi
ridică cu lesnire sarcină oricât de grea. / Lupii, urşii îmi fac slujbă, leii chiar mi se supun, / Adevăruri
d-un preţ mare, când le poruncesc, ei spun. / Socotesc că putem zice, fără să
ne îndoim, / Că e prea bun pentru fabuli veacul în care trăim, / Măcar că se
află oameni care nu pricep deloc / Cum a putut să vorbească un sălbatec
dobitoc, / Şi care vin să te-ntrebe
dacă e adevărat / Că în vremea veche câinii au vorbit aşa curat, / Însă, cum ştii foarte bine, adevărul desvelit, / Fără mască,
între oameni lesne nu e priimit. / Şi subt feluri de podoabe dacă nu îl
tăinuieşti, / Nenţeleapa lui ivire poate scump să o plăteşti.”
(Grigore Alexandrescu, Epistolă)
● „Numai nemulţumirea faţă de prezentul respectiv avu darul de a-l scoate
din apatie şi geniul său muşcător a supraveţuit celui contemplativ.” (George
Călinescu, Opere, 17)
● „Alecsandrescu este un elegiac de tipul romantic şi în acelaşi timp un
moralist la modul clasic în epistole, satire, fabule (…).” (George
Călinescu, Opere, 17)
♦ Funcţia poetică şi funcţia educativă a operei de artă sunt inseparabile? ♦ Fabula, având caracter personificator – alegoric, combativ – educativ, devine, în relaţia autor – societate, o formă literară protectoare pentru scriitor?
♦ Exprimaţi-vă, în 20 – 25 de rânduri, opinia sub titlul „Fabula: «istorie» şi «spectacol»”.
PETRE ISACHI