„GINTA LATINĂ”
PROFIL DE AUTOR:
NICOLAE DABIJA
Fiu
al Cristinei Dabija şi al lui Trofim
Ciobanu, nepot al lui Serafim Dabija,
arhimandritul, cel ce fusese trimis în Gulag în 1947, scriitorul Nicolae
Dabija, moldavul Orfeu născut în 1948, în Codreni, redactor-şef al revistei Literatura
şi
Arta, preşedinte al Forului Democratal Românilor din Moldova, protector,
prin bocet mânios, al cetăţilor şi
al Eminescu, sângerând în măduva Limbii Noastre, Limba Română, strivită sub „bocancii din Est”, trădată de „zdrenţe” ale neamului, oştean al lui Ştefan, invocat să
reînscăuneze „Lumina în „Moşie” ,
Toma Alimoş al Prutului vremii noastre, ziditor şi jeluitor al Anei, El însuşi
Ană, lumină sorbită de „monastire”, semnatarul „Testament”-ului,
copiilor săi, nouă, drept moştenire, lăsându-ne „trandafirul”,
adică Viitorul Ţării, Limba Română, Poezia, ,,unul dintre reprezentanţii şaptezeciştilor,
care promovează esteticul, maximalismul etic şi afirmarea identităţii
naţionale’’ (Dicţionarul general al literaturii române), autorul „Tăceri[i] asurzitoare” reprezintă efigia
polivalenţei spiritului creator. Nicolae Dabija –
perfecţionându-se în „a denunţa şi a deplânge situaţii revoltătoare, oripilante” (Dumitru Micu, Istoria
literaturii române) –
devine un maestru al opţiunii, durele fragmente ale cotidianului asumându-şi „vocea” poetului, ele servind – făţiş! – intenţionalităţii auctoriale,
cum odinioară Menadele şi fiarele pădurilor se lăsau lăuntric modelate de
cântecul îndureratului Orfeu, „jurnalul”
aventurii poetului în Taimâr fiind, iată, un excelent exemplu în această
direcţie, căci rechizitoriul poetic dabijean, nerăbdător să se afirme, decis să
ne captureze sufletul, să ne zdrobească starea de indiferenţă, îşi devorează
„obiectul” abia văzut, abia pipăit. Cărţile lui Nicolae Dabija,
poeta vates, cel ce declara: „Am, Doamne,
treizeci şi trei de ani / şi-s numai bun de răstignit, / şi-s numai bun de pus
pe crucea / poemului desăvârşit, // poemului care-ar putea / c-o clipă iarna
s-o amâne.” („Vârsta
de trecere”), exprimă „biciuitoare hohote de plâns”, satira şi elegia absorbindu-se
frăţeşte (,,Indignarea, în
versurile sale, e grefată pe un fond de sfâşietoare tristeţe, demersul liric
«întoarce», cum ar zice Arghezi, în cuvinte biciuitoare hohote de plâns. În
virulenţa satirei lăcrimează elegia.” – Dumitru Micu), esenţa
acestor„lamentaţii
sarcastice” fiind,
adevăr repede verificabil, „disperarea de-a asista la pângărirea sacrului, sacrul fiind pentru poet
fiinţa naţională” (Dumitru Micu). Redimensionând
„evenimentul familiar”, accentuându-i
profilul simbolic, Nicolae Dabija îşi edifică „monastirea”, adăugându-i, zi de zi, câte o „icoană” în faţa căreia se îngenunchează dincolo şi dincoace de apele Prutului. Poetul Nicolae Dabija
trăieşte în „Ţară” –
pe-o baricadă a Domniei Sale şi a noastră! – din trecut, sub prezent,
pentru viitor, fiind, ceea ce nu reprezintă o surpriză, şi-un orfevru, osânda
desăvârşirii versului legându-l, simbolic, de athanor. ,,Alchimistul” său îi camuflează, irecuzabil, poetica. Nicolae
Dabija are şi vocaţia scriiturii-palimpsest, ipostaza de intertextualist
fiindu-i favorabilă, activată conştient, frecvent, nu manifestată involuntar,
accidental („De din vale de Rovine”). Eul creator dabijean – clamând acum: „Poeţi din toate ţările, uniţi-vă!” („Aceste peisaje ale sufletului”), „Au mai rămas pe lume lucruri sfinte / neprofanate de cuvinte încă.”
(„Tăceri asurzitoare”), „Cântecele cele mai frumoase / s-au scris
între viaţă şi moarte.” („Profet
fals”), acum admonestând: „Nu mă mai
minţi, o, critic fariseu, / că durerea e-o necesitate!” („Schit la Cetatea Albă”) şi avertizându-ne: „Vom fi atât cât
vom vorbi / această limbă strămoşească.” („Prefaţă la Mateevici”), acum descoperind că: „Sufletul meu e o carte, /
pe care-o traduc în cuvinte.” (,,Lira de iarbă”) – prin „măştile” sale („cărturăreşti”, mai ales) se proteizează,
esenţa lui deconspirându-se inedit, dar unitar: ,,Graţie acestor măşti care reprezintă – paradoxal
– principiul însuşi al lirismului, eul profund şi creator al poetului
devine multiform, ni se prezintă ca indice al unei unităţi în pluralitate.’’
(Ştefan Aug. Doinaş, Aventurile lui Proteu)
GINTA LATINĂ
Şi sare
e-n Moldova şi turme şi oloi
Şi-n
codri urşi şi vii nenumărate
Şi râurile
vin spre Miazăzi
Şi lasă-n
urmă ţara de bucate
Grâu şi
secară şi mălai şi orz
Şi
floarea-soarelui şi pe coline
E-atâta
aur în livezi vărsat
C-abia-l
pot toamna crengile susţine
Şi cânepă-i
destulă şi in pentru cămăşi
La
pruncii mulţi în fiecare casă
Şi
moldovenii-s oameni răbdători
Cu ochii
blânzi şi faţa cuvioasă
Căci în
Carpaţi prin sihle şi poieni
Şi prin
păduri până la marea roată
I-a tot
lucrat prin miile de ani
Icoana-nţelepciunii
preacurată
Şi-n
jurul ei a înflorit un schit
Şi
crinu-a dat în turn de mănăstire
Şi
clopotul a uns dintre ţărani
Mereu un
domn curat întru mărire
Şi
veacurile-n matcă i-a păstrat
Şi au
crescut şi ţara este plină
De-o
seminţie dreaptă pe pământ
Ce
ţine-aprinsă candela latină
(IOAN ALEXANDRU)
CÂNTÂND IMNUL ROMÂNIEI
CÂNTÂND IMNUL ROMÂNIEI
ASCULTÂND IMNUL REPUBLICII MOLDOVA
ASCULTÂND IMNUL REPUBLICII MOLDOVA
ASCULTÂND IMNUL REPUBLICII MOLDOVA
ASCULTÂND IMNUL REPUBLICII MOLDOVA
TESTAMENT
Copiii mei, îşi toarce steaua
firul –
cu poezia nu aduni avere:
vă las ca moştenire trandafirul,
lumina lui de pace şi durere.
Şi spinii, ce văzduhurile ară:
să sângeraţi de ei, în veşnicii,
mireasma care-n orice primăvară–
deşteaptă şerpii îngropaţi de
vii…
Mireasma să i-o smulgi e foarte
greu,
nici nu i-o poţi căra cu
coviltirul,
sau în bucăţi s-o-mparţi c-un
ferăstrău:
vă las ca moştenire trandafirul.
Iar dacă-l veţi iubi cu-adevărat–
în veci n-o să vi-l poată răpi
nime,
chiar de-i va smulge tufa vreun
gealat,
un fir de rădăcină tot rămâne!
Mireasma lui scrie pe vânt poeme.
Dar când se încâlceşte-n rămi
zefirul–
tufele scunde ard ca nişte
steme!
Vă las ca moştenire trandafirul. (NICOLAE DABIJA)
ANTOHE
RALUCA (VIII A)
CETATE ASEDIATĂ
Ce caută poeţii în biblioteci,
când ei sunt aşteptaţi pe
baricade?! –
poemul ar putea pe murii reci
să ieie locu-oşteanului ce cade.
Poeţii din cetatea-asediată,
e locu-acestora pe metereze – sus
–
cu opera lor scrisă-n viaţa toată
şi cu poemele ce încă nu le-au
spus.
Acum se făureşte viitorul,
acel de generaţii presupus:
nu da, mărite,-ntr-însul cu
piciorul
precum păgânii-n chipul lui
Iisus.
Când bat barbarii-n poartă cu
berbeci
şi de săgeţi e Dumnezeu
străpuns–
o, ei izbesc şi în biblioteci,
unde îţi pare că stai
bine-ascuns.
Găsi-vor argumente vagi şi laşe
bărbaţii cărturari, utile-n veci…
…Când cititorii li-s ucişi din
faşe,
ce caută poeţii în biblioteci?! (NICOLAE DABIJA)
FLORESCU
PAULA (VIII A)
DE DIN VALE
DE ROVINE
De din vale de Rovine
C-un cuţit băgat în mine
Îţi scriu, Doamnă, c-o duc bine...
Nu din gură, ci din carte,
Hăt de dincolo de moarte –
Oare cini’ ne-o desparte?!
Da-nainte-ţi văd icoana,
Cum beau lacrime cu cana
Şi-mi arde în flăcări rana...
Au te-oi mai vedea vreodată,
Floarea mea nescuturată,
Jalea mea nemăritată?!
Şi-aud iarba cum lucrează,
Şi-aud lutul cum serbează,
Şi e beznă – la amiază.
De din vale de Rovine,
C-un cuţit băgat în mine,
Îţi scriu, Doamnă, c-o duc bine... (NICOLAE DABIJA)
BÂRGU NOEMI
(VIII B)
DRAGOSTE ÎNSINGURATĂ
Iepure, de frica celor o mie
de ogari,
care în sine însuşi se ascunde.
O, tu, Mare Roşie cu gheţari.
Minut cu şaizeci şi una de secunde.
care în sine însuşi se ascunde.
O, tu, Mare Roşie cu gheţari.
Minut cu şaizeci şi una de secunde.
Muzică tăcută. Tăcere sonoră.
Zeu ce nu crede nici dânsul in sine,
Viaţă care încape-ntr-o oră
Umbră din alte grădine.
Zeu ce nu crede nici dânsul in sine,
Viaţă care încape-ntr-o oră
Umbră din alte grădine.
Amintire dintr-o viaţă
anterioară.
Sau - din una ce se amână.
Două ruguri cu-o singură pară.
Două duminici într-o săptămână.
Sau - din una ce se amână.
Două ruguri cu-o singură pară.
Două duminici într-o săptămână.
Ce dragoste stranie! Şi ce dor
enorm!
Numai cel singur le va cunoaşte,
Parcă ea urmează acum a se naşte,
Când mie moartea-mi aşterne să dorm. (NICOLAE DABIJA)
Numai cel singur le va cunoaşte,
Parcă ea urmează acum a se naşte,
Când mie moartea-mi aşterne să dorm. (NICOLAE DABIJA)
TIMARU SANDRA (VIII B)
DESPĂRŢIRI
Pleacă.
Aici se-ncheie şi-a noastră poveste,
Ia-ţi
oglinzile, pieptenii, veşmintele.
Ia
şi lumina din ferestre.
Ia
şi cuvintele.
Afară
s-a făcut ziuă albă demult.
Plopii
se uită pe geam, să ne vadă.
Pleacă.
Şi lasă-mă singur, s-ascult
cum
odăile se umplu cu zăpadă.
Nu
uita foaia din calendar să o rupi.
Pleacă.
Şi lasă-mă-n ora care se sfarmă
s-adorm
ca vânătorul între lupi
ce
nu mai are glonţ în armă. (NICOLAE DABIJA)
PANAITE
ANDREEA (VI A)
TOCMAI ACUM...
Până la o vreme iubeau numai
alţii
le citeam scrisorile lor prin
ziare
şi pufneam în râs
de-atâta prostie
şi-atâta candoare.
Până la o vreme greşeau numai
alţii
şi mă revoltam de toate erorile lor:
cum naiba, mă-ntrebam, vor unii
să zboare
fară să aibă aripi pentru zbor?!
Până la o vreme mureau numai
alţii,
numai altora li se-ntâmpla să şi
moară...
În ziare, treceam nepăsător peste
numele lor
aşa cum trecură trăsurile care-i
călcară...
De-o vreme, însă, simt moartea dându-mi
târcoale
pe unde tac ierburi sau vuiesc
plopii, înalţii –
tocmai acum,
tocmai acum când iubesc şi eu
şi zbor cel mai sus decât alţii. (NICOLAE DABIJA)
ILIE
LAVINIA (VI A)
CARTEA SE DESCHIDE...
Cartea
se deschide singură la anumite pagini
şi
se răsfoieşte sub ochii tăi.
Lumea
se reduce la una-două-trei-patru imagini.
Din
incendiul ei rămân câteva scântei.
Ea
te-ntreabă mut, ca orice-adevăr,
cu
vântul răsfoind filele ei puţine –
ce
e dincolo de-acest zid înalt pân-la cer?
Ce
e dincolo de tine?
Cartea
se vrea citită şi cu ochii închişi.
Peste
filele ei, pe iarba verde, deschise
au
înflorit, dintr-o dată, câţiva caişi
şi
au înmugurit nişte vise. (NICOLAE DABIJA)
FRÂNCU
DANIELA (VI A)
BLESTEM
Te blestem să rămâi cea
mai frumoasă –
cum e gelos pe mine
Dumnezeu
că ştiu când ieşi şi ştiu
când intri-n casă –
şi numai eu să te
iubesc... Doar eu!
Gelos pe iarbă şi
gelos pe vânt,
gelos pe raza ce se
scutură din stea
şi leagă cerurile
de pământ –
te blestem să rămâi
numai a mea.
Şi-n vremea care
trece, care vine
pe tine cea cum
alta nu-i sub soare
să mă iubeşti –
te blestem – doar pe mine
şi de acest blestem
să n-ai scăpare. (NICOLAE DABIJA)
IOANA ROŞU (VIII A)
LUPOAICA
Bade
Ioane, se întreabă cu jale
mai
înainte ca licoarea să-şi beie,
tu care-ai
domesticit animale
de ce nu poţi
domestici o femeie?!”
Lacrima-i
cade – pic! – în paharul cu bere:
„Aşa e mai
bună…, râde cu faţa-n pufoaică:
„La viaţa
mea, am crezut că iubesc o muiere,
dar,
domnii mei, am iubit o lupoaică…”
„Împărţisem
cu ea patul, fereastra, cutia poştală…”,
povestea,
sorbind din pahar licăr de lună,
ca să-şi
trezească mesenii din piroteală:
„E greu să
iubeşti femeie şi lup împreună…”
Şi-apoi,
când toată lumea uita de dânsul, zicea
târziu
de tot, cu vocea lui suferindă:
„Chiar
şi-acum ea muşcă din inima mea,
când
cine ştie prin care coclauri colindă…(NICOLAE
DABIJA)
VRABIE IOANA (VI B)
OCHIUL AL TREILEA
Îmi vine din ce în ce
mai greu
să deosebesc primăvara de rai, lacrimile de stropi –
ameţitor, ameţitor se-nvârt în jurul meu
lucrurile văzute cu al treilea ochi.
Tot mai greu mi-i, nu pot distinge
urzica pictată - de urzică,
în ea văd o minge-n altă minge
şi mingea cea mai mare e-n mingea cea mică.
Plouă cu seminţe, fără puteri
le măturăm şi le ardem, pe câmpul arat...
Dar ce-am văzut cu ochiul-al-treilea ieri
va fi doar mâine cu adevărat.
Ierbile, munţii ne seamănă nouă,
norii, frunzele - la fel;
e parcă pace, parcă plouă
în viitorul spionat de el.
Toate lucrurile făcute cu ochii închişi
le duc la capăt cu el; un corb
bătrân, îl văd tânăr peste caişi
cu ochiul al treilea, care nu-i orb...
De la un timp, din ce în ce mi-e mai greu
să deosebesc realul de vis, ceara din lună de ceara din plopi -
ameţitor, ameţitor se-nvârt în jurul meu
lucrurile văzute cu al treilea ochi. (NICOLAE DABIJA)
să deosebesc primăvara de rai, lacrimile de stropi –
ameţitor, ameţitor se-nvârt în jurul meu
lucrurile văzute cu al treilea ochi.
Tot mai greu mi-i, nu pot distinge
urzica pictată - de urzică,
în ea văd o minge-n altă minge
şi mingea cea mai mare e-n mingea cea mică.
Plouă cu seminţe, fără puteri
le măturăm şi le ardem, pe câmpul arat...
Dar ce-am văzut cu ochiul-al-treilea ieri
va fi doar mâine cu adevărat.
Ierbile, munţii ne seamănă nouă,
norii, frunzele - la fel;
e parcă pace, parcă plouă
în viitorul spionat de el.
Toate lucrurile făcute cu ochii închişi
le duc la capăt cu el; un corb
bătrân, îl văd tânăr peste caişi
cu ochiul al treilea, care nu-i orb...
De la un timp, din ce în ce mi-e mai greu
să deosebesc realul de vis, ceara din lună de ceara din plopi -
ameţitor, ameţitor se-nvârt în jurul meu
lucrurile văzute cu al treilea ochi. (NICOLAE DABIJA)
TIRON
MIHAELA (VI B)
MOLDOVEANCA
Pe trepied desculţă-n războiul de ţesut
Întreagă-n miezul nopţii se frământă
A prins pe fir o pasăre din zbor
Şi nu-i dă drumul până o încântă
I-alege-nfăţişarea dintre nori
Să-şi potolească zbaterea fierbinte
Şi n-o slăbeşte-n pogorârea ei
Până-n cenuşa sa de oseminte
Pe faţa casei împlântat adânc
Cu tălpile greoaie şi bondoace
Războiul toarce soarele din oi
Şi-n clopote de aur îl preface
Pe laiţa roată pruncii dezveliţi
Îi dogoreşte râvna din lucrare
Suveica tot podeşte pe pământ
Steaua din cer cu steaua din sudoare
Când cele două lacrimi istovesc
Noaptea pe cer şi lampa de la grindă
Femeia stoarsă de un nou născut
În pleoapa zilei gata-i să se-aprindă (IOAN ALEXANDRU)
STRUGARU RĂZVAN (VIII A)
PAULA
FLORESCU – MELODIE POPULARĂ
PAULA
FLORESCU – MELODIE POPULARĂ
BISERICI FULGERATE...
Biserici fulgerate pe coame de
deal
peste care ninsoarea de câteva
secole
tot cade şi cade,
ca să acopere plecarea lui
Dumnezeu
către alte balade.
Ce trist e omul care nu are o
ogradă a lui
peste care un măr cu fructe grele
ramii şi-i frânge,
dar cel mai trist e omul
cu multe patrii,
care nu are un loc
în care să poată plânge. (NICOLAE DABIJA)
PĂDURARU
ŞTEFANIA (VI A)
AMINTIRE DESPRE CETATEA CHILIA
Veacul
acela îl năpădiră ciulinii şi scaieţii.
Şi
eu eram o piatră din zidul cetăţii.
Eram
martor la venirea slavilor,
la
plecarea hunilor
şi
la înfloritul alunilor.
Dumnezeu,
cum călca pe nori ca pe punţi,
călătorind
dinspre şes către munţi,
nu
se-arăta la lumea cea săracă,
ci
pietrelor care ştiau să tacă.
Luceferii
s-au îngropat adânc în pământ,
şi
nici stejarii de-atunci, nu mai sunt;
doar
zările când vor să intre în Cetate
găsesc
într-una porţile-ncuiate. (NICOLAE
DABIJA)
FERARU
ANDRA (VI B)
PLOAIE TRISTĂ
Plouă trist. Parcă
plouă
peste-o
ţară ruptă-n două.
Plouă
de ieri. Plouă-abătut.
Ca
după un război pierdut.
Plouă
de-o zi. Poate, de nouă –
în
Pruturile amândouă.
Plouă
cu mahnă. Şi-n amvoane
Isus
tresare din piroane.
Salcâmii
pălmuiţi de vânt,
pe
dealuri, cresc numa-n pământ.
Bătrâne
scunde trec pe coastă
cu
mănăstirile în traistă.
Iar
fulgerul pornit de sus
la
ele încă n-a ajuns. (NICOLAE DABIJA)
SCORŢANU
CĂTĂLINA (VIII B)
VASILE GEORGE PUIU, NICOLAE DABIJA, ŞTEFAN DINCESCU
POEMUL
Lui Grigore
Vieru
Vine şi-un
timp, când se gudură pomii
şi pare-un
fum lăţit pe şes verbina,
când maestrul
îşi imită epigonii,
iar steaua
crede că ce-o-ncurcă e lumina.
Când comete –
din adâncimile bolţii – apar,
fără ca
astronomii să le fi anunţat dinainte;
când nu se
poate nimic întâmpla; şi – iarăşi şi iar –
poezia
se-mpotmoleşte-n cuvinte.
Iar
soarele prinde să-şi simtă, dintr-odată, lumina
căzută în
gol ori ape bâhlite – în oră –
cum îşi simte
un pom rădăcina
pe care
caracatiţe mici o devoră.
Atunci – în
copii, sub a serii armură,
se trezesc
melancoliile unor părinţi;
şi, bombănind
– prin veac – ca printr-o bură,
trece POEMUL c-un poet în dinţi.
(NICOLAE DABIJA)
BĂRBUŢĂ GEORGIANA (VIII B)
MI-I TEAMĂ DE O CARTE
Mi-i teamă de o carte (o văd ades
şi-n vis)
pe care aş deschide-o-nfrigurat
şi-n paginile ei aş da de-odat...
de toate versurile pe care incă nu le-am scris.
pe care aş deschide-o-nfrigurat
şi-n paginile ei aş da de-odat...
de toate versurile pe care incă nu le-am scris.
De care sufletul mi-i însă,
îmbibat:
precum de apă un burete;
şi solie - din partea lor - mi-i orice vis curat,
şi mi-i devreme ora cea târzie.
precum de apă un burete;
şi solie - din partea lor - mi-i orice vis curat,
şi mi-i devreme ora cea târzie.
Parcă mă văd citind - în acea
carte
doar pân' la mijloc orice poezie,
ştiind ce-i scris, de-odată, mai departe,
cum dintr-un rând poemu-ntreg învie.
doar pân' la mijloc orice poezie,
ştiind ce-i scris, de-odată, mai departe,
cum dintr-un rând poemu-ntreg învie.
Şi ochii-ar luneca, pustii de
gânduri -
ca peste un destin ce se amână -
peste acele, dragi şi sfinte, rânduri,
precum transcrise de-o străină mână.
ca peste un destin ce se amână -
peste acele, dragi şi sfinte, rânduri,
precum transcrise de-o străină mână.
Nescrise foi se vor sălbătici-n
sertare;
şi în amurguri vechi, cu iz amar, -
eu cartea ceea-aş răsfoi-o, arare;
ca pe-osânditul propriul meu dosar. (NICOLAE DABIJA)
şi în amurguri vechi, cu iz amar, -
eu cartea ceea-aş răsfoi-o, arare;
ca pe-osânditul propriul meu dosar. (NICOLAE DABIJA)
SESCU EMA (VIII A)
BOCET
PENTRU MEŞTERUL MANOLE
Ană, Ană,
soarele pe cer e-o rană.
Mănăstire
de iubire
vrui să-nalţ, spre pomenire.
Dar ce-nalţ
ziua, cu fală,
peste
noapte se sprăvală.
Ană,
Ană
lacrimă
zidită-n strană.
Clopotele
greu asud,
bat
şi nu se mai aud.
Ană,
Ană
soare-ascuns
într-o broboană.
Unde
eşti?
Sub
care piatră?
Să te pot zidi-nc-o dată.
Lumea asta
nu se ţine:
parcă nu-i clădită bine.
Se clatină-n vânt orfană,
Ană.
Ană
pictată din icoană.
...
Eu când văd că ea nu vine
prind să mă zidesc pe mine.
Cerul ţipă-ntre cupole:
–
Maanole,
– Manoole! (NICOLAE
DABIJA)
DABIJA
LAURA (VIII B)
INTOARCEREA LUI EMINESCU
Chiar acum
când ninge pe Moldova,
veste mi-a sosit din Cernăuţi
că de-acolo Eminescu – tânăr
a pornit spre Chișinău, desculţ.
veste mi-a sosit din Cernăuţi
că de-acolo Eminescu – tânăr
a pornit spre Chișinău, desculţ.
Cu desaga
plină de poeme
să se-adeverească-a pornit –
dacă mai suntem la locul nostru
şi să vadă dacă n-am murit.
să se-adeverească-a pornit –
dacă mai suntem la locul nostru
şi să vadă dacă n-am murit.
Să-i ieşim,
pe viscol, înainte
care cu o carte sau o floare:
paşii din omăt să i-i culegem
şi să-i cerem în genunchi iertare.
care cu o carte sau o floare:
paşii din omăt să i-i culegem
şi să-i cerem în genunchi iertare.
Pentru că
nu-l mai lăsăm să doarmă
şi-l purtăm pe drumuri de un veac:
ba copiii mor în Bucovina,
şi-l purtăm pe drumuri de un veac:
ba copiii mor în Bucovina,
ba
se-aprinde grâul în Bugeac.
Iartă-ne,
bădiţă, să îi spunem,
că ades – cum veacul e-n delir,
ai fost oaspete în casa Ta
şi în ţara Ta un musafir.
că ades – cum veacul e-n delir,
ai fost oaspete în casa Ta
şi în ţara Ta un musafir.
(.............................................................)
Cine ne-ar
ierta pentru copiii
care deschideau volumul Tău
şi găseau poemele ciuntite
şi cârpită soarta Ta, mereu?!
care deschideau volumul Tău
şi găseau poemele ciuntite
şi cârpită soarta Ta, mereu?!
(.............................................................)
Căci la
noi, aşa-i de la un timp –
dacă-ngheaţă via sau puieţii;
dacă-ngheaţă via sau puieţii;
pentru tot
ce se întâmplă-n ţară –
nu răspund miniştrii, ci poeţii.
nu răspund miniştrii, ci poeţii.
Iartă-ne
c-atât ne-am fost străini,
dar de astăzi, împlinind un rost,
să sperăm că-n fiecare casă
va găsi Cuvântu-ţi adăpost.
dar de astăzi, împlinind un rost,
să sperăm că-n fiecare casă
va găsi Cuvântu-ţi adăpost.
…Chiar acum
când ninge pe Moldova,
când nămeţi prin cerul ei se-alungă,
Eminescu a pornit spre noi,
şi- să dee Domnul să ajungă! (NICOLAE DABIJA)
când nămeţi prin cerul ei se-alungă,
Eminescu a pornit spre noi,
şi- să dee Domnul să ajungă! (NICOLAE DABIJA)
TROFIN
MIRUNA (VI B)
CHIŢIGOI
MARIANA (VI B) ŞI BUGA CRISTIANA (VII A)
– MELODIA „EMINESCU”
VECHI CÂNTEC ARDELEAN
Frunză galbenă de vrej,
ce viermi te mănâncă?
– Peste măguri, către Dej
jalea e adâncă.
– Râule, de ce-ţi zbârleşti
coama nărăvaşă?
– Numai stârvâuri rumâneşti
Someşu-l îngroaşă.
– Codrule dinspre Abrud,
de ce plângi sub zloată?
– Parcă iar şi iar aud
oasele pe roată.
– Vântule, de ce tot sui
lacrimi pe obcine?
– De oftatul Moţului
temniţele-s pline.
– Veacule de plumb ursuz,
de ce stai la pândă?
– Înc-o cruce vi-am adus
pentru grea osândă.
– Neamule, de ce tresari
grindina când bate?
– Stau, gemând, pe piscuri
tari
şi aştept dreptate… (RADU GYR)
BACOIU ALEXANDRA (VIII A)
INSCRIPŢIE PE PIATRA DE HOTAR
Slav aş fi fost, de nu eram latin,
latin aş fi, de n-aş fi fost şi dac –
dar a ieşit aşa: să fiu român,
şi eu cu soarta asta mă împac!
Mi-au dat şi alţii sânge şi cuvinte –
nisipuri galbene trecură-n zbor,
purtate-n vântul Asiei, fierbinte,
să-ngraşe primitorul meu ogor.
Şi din Apus, din Miazăzi, veniră
umane pulberi, umbre şi lumini,
cu bine şi cu rău mă vremuiră –
pe toate le-am sorbit în rădăcini.
Şi nu-i nimic străin – a' mele-s toate,
dator nu sunt: plătit-am cu prisos! –
că tot plătind uitucilor la rate,
cuţitul mi-ajunsese pân' la os!
Dar am rămas aşa cum scrie-n carte –
priviţi-mă, şi-o să vedeţi uşor
că nu-s asemeni nimănui în parte,
deşi, -ntr-un fel, vă semăn tuturor.
(.............................................................)
Că slav eram, de
n-aş fi fost latin,
latin aş fi, de nu mi-ar zice dac –
dar a ieşit aşa: să fiu român –
şi vreau cu toată lumea să mă-mpac! (GEO DUMITRESCU)
GAVRILIU MĂLINA (VI B)
NICOLAE DABIJA, VORBINDU-LE ELEVILOR
VASILE GEORGE PUIU, VORBINDU-LE ELEVILOR
ŞTEFAN DINCESCU, VORBINDU-LE ELEVILOR
ŞTEFAN DINCESCU, VORBINDU-LE ELEVILOR
NICOLAE DABIJA, ŞTEFAN DINCESCU
NICOLAE DABIJA, ŞTEFAN DINCESCU
NICOLAE DABIJA, ŞTEFAN DINCESCU
POPA ROXANA, VASILE GEORGE PUIU, NICOLAE DABIJA,
ŞTEFAN DINCESCU
POPA ROXANA, VASILE GEORGE PUIU, NICOLAE DABIJA,
ŞTEFAN DINCESCU
POPA ROXANA, VASILE GEORGE PUIU, NICOLAE DABIJA
VASILE GEORGE PUIU, NICOLAE DABIJA
VASILE GEORGE PUIU, VORBINDU-LE ELEVILOR
ACADEMICIANUL NICOLAE DABIJA
NICOLAE DABIJA, VORBINDU-LE ELEVILOR
NICOLAE DABIJA, VORBINDU-LE ELEVILOR
NICOLAE DABIJA, VORBINDU-LE ELEVILOR
ŞTEFAN DINCESCU, VORBINDU-LE ELEVILOR
ŞTEFAN DINCESCU, VORBINDU-LE ELEVILOR