miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, TURNUL CEL MAI STRÂMT

 

TURNIR  CU  DEMOSTENE



TURNUL CEL MAI STRÂMT


***

 

Marie cu mâinile crăpate,

Marie cu tălpile sparte,

Marie încercănată,

Marie înjurată,

Marie cu damf de ceapă şi de cartofi,

Marie zdrenţuită,

Marie fără pantofi,

Marie bună de prăsilă ca o iepuroaică,

Marie, n-ai fugit în Egipt

că ţi s-ar fi stricat inul şi cânepa în baltă!

 

De unde ai fi luat ţoale pentru aici

şi pentru lumea cealaltă?

Marie, printre străini

carnea face noduri şi spini!


***

 

Maică Marie, povestea mă bea,

în bezna limbii povestea mă suie!

Maică Marie, orbecăi prin ea

şi gândul mi-e plin de cucuie!

Aprinde pletele, să văd

poate uşa, poate fereastra, poate cărarea!

Maică Marie, mă doare spinarea!

Povestea mă strânge, vai,

mă dihocă

povestea cu botul de focă!

Maică Marie, povestea mă bea,

povestea puştoaică,

povestea căţea!


***

 

Maică Marie, blestemul umblă prin străini

legănând traista în băţ!

Maică Marie, blestemul

îmi pune juvăţ!

 

Maică Marie, discipoli n-am,

Dumnezeu n-am!

Cine să mă plângă?

Cui să mă rog,

neştiut, pândit inorog?

 

Durerii merinde m-ai dat.

Maică Marie, fie pântecul tău în veci

lăudat!


***

 

Cu degete boante şi noduroase

cine mă pipăie pe suflet,

pe sânge, pe oase?

Cine pândeşte lângă tâmpla mea?

Pe nervi cine joacă rustemul aşa?

Cine se bălăceşte în sângele meu?

Muma Pădurii? Ceasul rău?

Cine îmi otrăveşte fântânile,

basmele, săptămânile?

Cine-mi zdrobeşte privighetorile,

morile şi zorile?


***

 

Roagă-te copacilor,

roagă-te vântului,

să vină Ioan Botezătorul!

Roagă-te păsărilor călătoare,

roagă-te ploilor,

roagă-te peştilor din mare,

să vină Ioan Botezătorul!

 

Roagă-te spicelor din orfelinatul somnului,

roagă-te stelelor,

roagă-te Domnului,

să vină Ioan Botezătorul!

 

În frigul odăii, în bezna sorţii,

roagă-te cu viii

şi morţii,

să vină Ioan Botezătorul!


***

 

Maică Marie, mi-e trupul curat,

mi-e gândul în lacrimi

scăldat!

 

Maică Marie, mi-e verbul curat,

mi-e versul de zei

înfiat!

 

Maică Marie, mi-e chinul curat,

mi-e chinul de îngeri

visat!

 

Maică Marie, ce povesteşti?

Obloanele cad în fereşti.

Apostolii de ce se închid

în beznă şi-n zid?


***

 

Maică Marie, zac în acest pat,

zac în acest vers,

în acest mormânt, în acest veac!

 

Maică Marie, sfânt şi curat

arde în verb trupul

pe care plânsul tău mi l-a dat!

 

Maică Marie, să-mi spui,

mă pângăresc oglinzile cui?

Maică Marie, însângerat, însetat

cânt în această noapte

fără doage şi fără cercuri!

 

Maică Marie, cine-mi descuie

pântecul tău

pe vecie?


***

 

Maică Marie, Nero incendiază

serele de îngeri!

Fluierând,

spânzură jucăriile fiului,

chicotind,

pregăteşte baia pentru Seneca,

pentru Socrate cucută,

rom şi cucută!

 

Istovit, Maică Marie, Nero aţipeşte

întărâtând focul,

aplaudând vidul!


***

 

Poruncesc tuturor cuvintelor din ţinuturile mele

să decoreze naufragiaţii, ciungii,

ologii şi ciumaţii,

să iasă cu ursul la drumul mare,

să îi înveţe dansul pe Uraeus, pe Apophis

şi pe Ouroboros!

Poruncesc tuturor cuvintelor din ţinuturile mele

io, Ştefan Dincescu, domn peste anonimat

de la Munţi şi până la Marea cea Mare!


***

 

Lasă, lasă, vine dumneaei, gloria,

vine cu biştari,

cu libaţii şi cu autografe cenzurate,

cu statui de marmeladă pe cartelă.

 

Lasă, lasă, vine dumneaei, gloria,

cu privilegiul să-ţi vâri degetele în ochi

până la cot.

 

Ehei! ai să faci respiraţie gură la gură

unei mumii, unui mamut.

Păi n-ai ştiut, putut

şi vrut

să-ţi umfli versul

cu pompa de la bicicletă.


***

 

Las posterităţii mormane de versuri elogiate

de mâţa mea, Zubaida,

o celebritate în materie de semiotică.

 

Las posterităţii epoleţii murdari

străduindu-se în zadar

să mă înveţe Manualul de glosolalie

al struţului obez.

 

Iată, mă înalţ pe vârful picioarelor

şi haitei din noapte îi strig

cu limbă timbrată:

„Să vină gloria, să vină de-a buşilea,

să vină călare pe Via Apia

ori prin şanţuri cu broaşte dizidente!

Să vină gloria cu sârmă în gât,

să vină gloria

cu ortul în deget!”


***

 

M-ai alăptat,

m-ai legănat

şi ţi-am adus nenorocirea în casă.

M-ai spălat,

m-ai pieptănat

şi ţi-am adus otravă la masă.

M-ai oblojit,

m-ai vindecat

şi ţi-am adus bocetul în pat.

 

Iertare, rogu-te, iertare,

mamă plânsă,

mamă răbdătoare!

Dă-mi o gămălie de cuvânt!

Mă zbat.

 

N-am loc în mormânt.

Iertare, rogu-te, iertare!


***

 

Maică Marie, veacul m-a izbit!

Aprinde focul în sobă.

Mi-e frig.

Am să fumez. Am să cânt.

Mi-e frig.

Vai, clovnul mi se zgâieşte în suflet!

Mi-e frig.

Focul duduie în sobă,

eu îngăim cântec de leagăn, blestemat de stăpâni.

Cine spală veacul în beznă?

Mi-e frig.

Focul răpăie în sobă.

Ochii mi s-au sleit în orbite,

gura bălmăjeşte prohodul.

Vai, lupul mi se zgâieşte în suflet!


***

 

Laudă ţie, Maică Marie!

Laudă mâinilor

care m-au legănat,

laudă mâinilor

care de somn m-au spălat,

laudă glasului

care mi-a cântat!

Laudă ţie, Maică Marie!

 

Laudă ochilor

care mă plâng,

laudă tălpilor

care de la cruce nu fug,

laudă sânului bogat şi curat,

laudă coamei

în care m-am jucat,

laudă gurii

care m-a lăudat!

Laudă ţie, Maică Marie!


***

 

Sub veghea ta

se înălţau lăstunii

şi vulturii cu pliscurile-n cer,

iar apele îşi regăseau izvorul.

 

Sub veghea ta

mureau profeţii, căutătorii perlelor,

piraţii, stăpânii turmelor, druizii.

 

Sub veghea ta

se preschimbau în jar

călugării, fachirii, arlechinii.

 

Sub veghea ta

s-au înălţat imperii,

sub veghea ta

s-au prăbuşit imperii,

ah, poezie, vorbărie goală!


***

 

Mă uit la mâini,

vai, mâinile nu sunt!

Mă uit la calfe,

calfele nu sunt.

Mă uit la veac

şi veac n-a fost.

Mă uit în vis,

dar ţinem post.

Mă uit la preoţi,

preoţi nu-s.

Ascult la zid

şi zidul nu-i.

Mă sui în turn

şi turnul nu-i.