miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, ADIO, MISTER BASHÔ!

 

ŞTEFAN DINCESCU

ADIO, MISTER BASHÔ![1]

 

 

„Să facem târgul: preţul e o cupă

Cu tainica licoare-a plăcerii minunate

Să pot muri cântând, cu gura plină 

De cântece neruşinate.”

ADY ENDRE


POEM [1]

 

Să evadez din tulburele suflet,

iată, mă dezmoştenesc, iată, mă exilez!

Eul, coteiul, ţuşti! pe scenă.

 

POEM [2]

 

– Despre Ştefan Dincescu? – Nici bune, nici rele!

S-a retras din ring c-o scobitoare între dinţi

ca Toulouse-Lautrec, cel înalt cât spicul de orz.

 

POEM [3]

 

Lăsaţi lighioanele să vină la mine!

Lăsaţi pietrele să vină la mine!

Voi, tăgârţari gălăgioşi, căraţi-vă!

 

POEM [4]

 

– Ce vrei, oltene, să te plămădesc de-acum?

– Nu păuniţă, Doamne, vultur, leu,

ci spice de grâu zâmbind între dinţii de ied!

 

POEM [5]

 

De mâine n-am să mai frec menta pe-aici.

Mă vor striga izvoarele, privighetorile.

Cititorul – niciodată, călăul!


POEM [6]

 

Din zori până-n seară vociferează cuvintele:

„De inima voastră ne doare-n popou,

oameni smintiţi! Daţi-ne pace!”

 

POEM [7]

 

– Să fii poet înseamnă robăcie!

– Hei, Mister Valéry, poţi să decizi?

Boul bunicii este geniu?

 

POEM [8]

 

Soarele aţipeşte în ochii bunicilor.

Nepoţii se cocoţează-n poveştile din pod.

N-o giugiuliţi, poeţi! Muşcaţi furtuna!

 

POEM [9]

 

Nulitate gonflabilă, fanatul escroc

să-mi scrieţi pe cruce?

Greier turbat de curaj, vă implor!

 

POEM [10]

 

Se trăieşte pe Net. Se moare pe Net.

Poetul? Naivă goarnă ciuruită

în care vociferează gândacii.


POEM [11]

 

De-atâta celebritate

mâţa vecinilor visează

să se uşureze, estetic, pe tenişii mei.

 

POEM [12]

 

– În eternitate nu intri

prin ţâţele curvei, prin cardul bancar.

– Prin zarva poeziei? – Pa, prostane!

 

POEM [13]

 

– Cât dai pe vară, poete? – O ceapă degerată!

– Pe toamnă, poete? – O ceapă degerată!

– Pe iarnă, poete? – O ceapă degerată!

 

POEM [14]

 

Mi-am cheltuit o viaţă în coşmar

să declanşez taraful unui greier.

De-acum, urzici, mă toacă proştii.

 

POEM [15]

 

Ţi-ai bătut joc de-o viaţă de om

să ajungi rubicond, gurmand şoricel

în bibliotecile din Cacaleţii din Vale.


POEM [16]

 

Soarele îngenunchează lângă spicul de grâu:

„Bună dimineaţa, Luminăţia Ta!

Ai dormit bine?”

 

POEM [17]

 

O mucedă, şoldie slujnicuţă

ia pe făraş aureolele poeţilor

şi le azvârle, zi de zi, în closetul primarului.

 

POEM [18]

 

Cu ţâţele muierea udă mărul.

Adam o linge în buric.

Pe prispă Dumnezeu se screme pe oliţă.

 

POEM [19]

 

Se exilează fericirea în talcioc.

Mi-aţi şterpelit bobiţele de pâine

din ochii vlăguitului căţel.

 

POEM [20]

 

Poetul călărindu-şi muza, dădu colţul.

Vă rămâne, concetăţeni, opera lui!

Şerbet în izmene! Zâmbiţi!


POEM [21]

 

– Ce ştie omul din om? – Nimic, frăţioare!

– Moartea din moarte? – Nimic, surioară!

– Crucea din cruce? – Nimic, Diogene!

 

POEM [22]

 

– Cine-ţi spovedeşte strofele, rima? – Nisipul!

– Cine-ţi gripează norocul? – Nisipul!

– Cine-ţi deşiră ecoul? – Nisipul!

 

POEM [23]

 

Poetul, nici pâinea, nici sufletul,

nu-şi mai împarte cu mierla, cu Domnul.

– Facă-se voia cucutei, Socrate! – Amin!

 

POEM [24]

 

S-au ieftinit discipolii, statuile şi cucuruzul.

De foame se inflamează sufletul copiilor.

Maţele politrucilor, zarva lor toxică!

 

POEM [25]

 

Să dăm turcheze sensuri palavrelor cetăţii!

Acestui haiku i-au crăpat ochii

uitându-se-n trânjii Dalilei.


POEM [26]

 

Orice ideal se paradeşte.

Fii blând! Nenorocirea îţi taie buricul.

Fii blând! Faima îţi implantează corniţe.

 

POEM [27]

 

Vai, şi-acest secol a debutat

printr-o giruetă bezmetică

vâjâind pe colibă!

 

POEM [28]

 

Poetul închiriază o ciocârlie.

Turiştii ţac, ţac! fotografiază

vidul arzând peste soclu.

 

POEM [29]

 

Bucătăriile regale

furnizează o supă leşinată.

Voi, maidanezii famelici, o fituiţi în extaz.

 

POEM [30]

 

Am pipăit buricul piţipoancei. Mi-a fost bine.

Am pipăit Olimpul. Mi-a fost bine.

Am pipăit neantul. Mi-a fost bine.


POEM [31]

 

Ce deplorabile gângănii, Doamne,

poeţii colcăind în imnuri

ca viermii într-un măr domnesc!

 

POEM [32]

 

Acest regat, cât o pleoapă de ştiucă,

palpită-ntre fiinţe şi rumenul vid.

Pe-o cămilă să-l străbaţi fluierând!

 

POEM [33]

 

– Ce-mi rămâne, Doamne, din împărăţiile tale?

– Iată paragina! Iată, în cotloanele sale,

înflorind puţa copilului.

 

POEM [34]

 

Să nimereşti drumul spre casă

în fereastră ţi-afişez sufletul meu,

sorcovă, mamă, colid de Crăciun!

 

POEM [35]

 

– Nevermore! Nevermore! Nevermore!

– Devii enervant, coroiatule! Na!

Exersează alte cuvinte!


POEM [36]

 

Mâine toţi mă vor aclama.

Mâine toţi se vor proclama fraţii mei.

Până mâine, Doamne, sub ce tavan voi aţipi?

 

POEM [37]

 

Până când te vei dezbrăca de tine

ca şarpele, pe răzor, de pielea sa înflorată?

Bagă la cap! Rămâi amnar!

 

POEM [38]

 

De-atâtea sălcii plângăreţe,

de-atâţia greieri, de-atâta lună

ţi se apleacă, poete! Ratare, duhneşti!

 

POEM [39]

 

Închiriaţi-mi, fiii mei, o altă viaţă!

Să aibă ieşire la mare, stele clocind

în vârf de catarg!

 

POEM [40]

 

Reci pandalii dau buzna din haikuuri

ca muştele-n closetul de la ţară.

Haijinii muşcă din lună. Îi plesneşte damblaua.


POEM [41]

 

Aceleaşi ape umflând prăpădul,

aceiaşi parlamentari făcând spume la gură,

acelaşi Dumnezeu, titirez, în vacanţă.

 

POEM [42]

 

Pe uşile noastre se iscăleşte demenţa.

– Cine-i Jean Valjean, domnule învăţător?

– Fratele vostru! La joacă, băieţi!

 

POEM [43]

 

Se-ndoaie veşnicia de muşte şi scaieţi.

Azi gloria, Musaios, în târguri se deşiră

ca ştrampii curvei în boscheţi!

 

POEM [44]

 

Nici tauri, nici toreadori.

Făt-Frumos trage făină pe nas.

Justiţia adoră sexul oral.

 

POEM [45]

 

Şontâc-şontâc – prin Ţara Făgăduinţei.

Nimeni nu intră. Nimeni nu iese.

Oameni pe cartelă. Jivine-n albume.


POEM [46]

 

Vântul cocoloşeşte căţeii pe străzi.

Poezia cerşeşte chiştoace-n bodegi.

Viitorul a ieşit din garanţie.

 

POEM [47]

 

Ca laptele de capră, îndoit cu apă,

se subţiază fantezia în hoituri de Bacău.

Dă-i foc haijinului înfofolit în bube!

 

POEM [48]

 

Zeii, pe lângă noi, au fost nişte păcălici.

Ei au fabricat soarele, stelele, munţii.

Noi? Bolile, foamea, azilul. Cu bine!

 

POEM [49]

 

Am trecut, fiii mei, pe la voi din greşeală!

Ceaiul – grozav, biscuiţii – miracol.

Adio! Cerul mă-nhaţă de guler. Adio!

 

POEM [50]

 

Ne-au iubit soldaţii. Vai de capul nostru!

Ne-au iubit profeţii. Vai de capul nostru!

Ne-au iubit poeţii. Vai de capul nostru!


POEM [51]

 

Au aţipit trompete, chimvale şi ţambal.

Euridice mulge puricii-n bordel.

Se leagănă în ştreanguri alt popor.

 

POEM [52]

 

Răcneşte opincarul de pe zebră:

„Mi-ai înmuiat posmagii în oţet.

Ai aţipit la pocher, Doamne?”

 

POEM [53]

 

Ţi-ai agăţat la gât, duduie poezie,

vetustele provincii rebegite!

Acum dai buzna la duhovnic? Marş!

 

POEM [54]

 

În pragul cărei case să adorm

la ţâţa oilor, în oul rândunicii?

Ştanţez frăţiile furnicii.

 

POEM [55]

 

Ne-au călărit muiştii, spăgarii, ţucălarii

zobindu-mă în şteampul beteagului noroc.

Dau ortul revoluţii, puştime, în talcioc!


POEM [56]

 

Când m-am retras în pivniţă, v-aţi mâniat.

Când m-am expus în for, v-aţi mâniat.

Mă-ntind pe năsălie. Mucles, frate!

 

POEM [57]

 

Fotolii goale, cărţi – vădane.

Răceşte libertatea între voi.

Azi moartea îmi donează un rinichi.

 

POEM [58]

 

Până la uşă viaţa năduşeşte.

Casa urăşte, mamă, leacul meu!

În geam – răvaşe de la Dumnezeu.

 

POEM [59]

 

În zori în paradisul reveriei tale

intrară prostălăii cu volocul.

În Salomeea, Ioane, bâzâie sorocul!

 

POEM [60]

 

Se-nchină sufletul în cântec

şi cântecul se-nchină-n Dumnezeu

în veac zgârcit, şomer şi derbedeu!


POEM [61]

 

Se istovesc în insomnia morţii

privighetorile cu stelele în cioc.

Ne leagănă prohodul în poală de gheroc.

 

POEM [62]

 

Agaţă-mă sugaci la ţâţa mamei!

Trage-mi pe văz vibratul văl de lună!

Hai, cântă-mi, nemurire! Noapte bună!

 

POEM [63]

 

În faţa plutonului de execuţie

Şeherezada strigă: „Trageţi, poeţi!”

Faust împuşcă babuşcă, procleţi.

 

POEM [64]

 

Când sila bate-n uşa casei mele,

suflă-mi în lampă, Doame, până-n oase!

Am otrăvit nepoţii furtunilor pioase!

 

POEM [65]

 

Vând provincie în stare excelentă,

sărăcie cu nouă etaje, garaj şi pivniţă,

statui lesbiene, delatori cu trombon.


POEM [66]

 

Fugind fulgerător mă spintec, mă ajung

în viitorul devenind trecut,

garoafă în albumul doamnei Jung.

 

POEM [67]

 

V-aţi înecat în diplome şi în proiecte.

Istoria ne-o vindeţi pe ţigări Piratul.

Şi ave, Cezar, plagiatul!

 

POEM [68]

 

Notează! Ţepeş a uitat de noi.

Renunţă! Emanaţii au turbat.

Votează! Viitorul s-a uscat.

 

POEM [69]

 

Toamna ridează fluierele-n greier.

Orice rai se-nsoară într-o vale.

Ne bate Unchiul Charles cu biciul peste şale.

 

POEM [70]

 

Leşină Kant şi Hegel, de foame, în azil.

Pe străzi istoria turbează-n pui.

Sar vipere din ceafa guşatelor statui.


POEM [71]

 

Nici pe pământ şi nici în cer

Itaca nu-i acasă, stimabile Mon Cher!

Şi-n lacrimi porţi opinci de fier.

 

POEM [72]

 

Au fugit pădurile din ţară.

Apele se-neacă în izvor. Ei, sacagiii,

trag aghioase cu cimitirele-n pridvor.

 

POEM [73]

 

Ideile sărută palmele date peste ceafă.

Minerii urlă pe Calea Victoriei:

„Tovarăşi, noi nu gândim, noi vă belim!”

 

POEM [74]

 

Să-mi cumpăr o cămaşă de protecţie?

Dintr-un boboc de trandafir

mă examinează bocancul soldatului.

 

POEM [75]

 

Pe-o fleică de porc, pe-o sticlă de vin

rimacii şi-au vândut democraţia lătratului.

Exersez, în culise, meseria de-a muri.


POEM [76]

 

Criticii literari juisează în spatele oglinzii.

Posteritatea face trotuarul.

Şi-am pariat pe ruina tăcerii!

 

POEM [77]

 

Privighetoarea bate câmpii

între cizmele lui Švejk şi lancea lui Pyrrhos.

Sărutăm aplauzele pietroaielor.

 

POEM [78]

 

Fiii de lapte să ridice piatra!

Şi-au năvălit tâlharii peste noi

cu maiul, cu păleaţa, cu resteul.

 

POEM [79]

 

Tăceri scâncind la gura sobei!

Prezent mofluz! Viitor pe cartelă!

Cutia milei! Moarte gravidă!

 

POEM [80]

 

Copiii mă învaţă să beau lapte cu paiul

din palma lui Matsuo Bashô.

De voi timpului meu i s-a făcut silă.


POEM [81]

 

Oamenii de ştiinţă emasculează viitorul.

Criticii literari inventează pixul de piatră.

Ziariştii freacă bancherii la cur.

 

POEM [82]

 

Ştiu: o copilărie, o tristeţe şi-atât.

Ştiu: o tinereţe, o deznădejde şi-atât.

Ştiu: o bătrâneţe, o greaţă şi-atât.

 

POEM [83]

 

Hoinărind pe străzile Bacăului,

mi-am sărutat anonimatul pe gură.

De mâine să îi daţi papucii!

 

POEM [84]

 

Din silă prezentul şi-a dat demisia.

Din nepricepere viitorul a fost avortat.

Până la imn zorii vor face infarct.

 

POEM [85]

 

Tăcerea sărută poetul pe suflet.

Trecutul spală glorii în cuşca unui leu.

Viitorul se smântâneşte cu alt penteleu.


POEM [86]

 

Sufletul tremură în faţa oglinzii.

Inspiraţia îşi epilează poemele.

Orice dezastru învaţă bunele maniere.

 

POEM [87]

 

Ieri – debutant anonim.  Azi – geniu anonim.

În cărţile mele ţăranul împachetează jumări.

Doamne, pe Orfeu grozav l-ai ratat!

 

POEM [88]

 

Prin viziera celulei îmi examinez vizitatorii:

François Villon, Khayyām, Baudelaire şi Poe.

Salut, Serghei! Ucide-ţi caii!

 

POEM [89]

 

Mi-am descoperit capul în tolba vânătorului.

Libertatea şi-a scos virginitatea la licitaţie.

La CNSAS şi la Ierusalim te duci să vii.

 

POEM [90]

 

Dacă eşti soldat, să mori în tranşee!

Dacă eşti câine, să mori între câinii tăi!

Dacă eşti om, să mori din milă!


POEM [91]

 

Fericirea şi-a dat demisia din România.

Toate profeţiile politice şi-au tăiat venele.

Eşecul extrage doar lozuri câştigătoare.

 

POEM [92]

 

Adorm cu visele plângând pe masă.

Rimele îmi aprind o lumânare.

Nucul din fereastră îmi trage clopotul.

 

POEM [93]

 

Plouă-n tranşee. Plouă-n gamela soldatului.

În raniţă bastonul de mareşal a putrezit.

În uşa bisericii Dumnezeu împarte decoraţii.

 

POEM [94]

 

Nu se mai aud tunurile. Napoleon a tulit-o.

Steagurile au ajuns preşuri prin muzee.

Poezia strigă: „Soldaţi, baioneta la armă!”

 

POEM [95]

 

Mi-am instruit matrozii, sirenele, vâslaşii.

Mi-am construit şi fluviul, şi navele, şi vântul.

Lărgeşte-mi, Doamne, cerul, nu pământul!


POEM [96]

 

Alte nenorociri sexy. Alte eşecuri digerabile.

Alt Partid al Poporului. Alte religii inflamabile.

Tot mai bătrân, mai sărac, mai posac!

 

POEM [97]

 

Prin gardul puşcăriei oftează turiştii.

Ziariştii îşi licitează condeiul în piaţă.

Bunicii donează sânge pe-o cană de ceai.

 

POEM [98]

 

Mediocritatea avortează la tribună.

Dictez poeme florilor de tei.

Toţi se usucă. Dă-i dracului!

 

POEM [99]

 

Rotunjindu-se-n boală, de-acum

bătrâneţea linge azurul din scrum.

Dacă renaşti, versul îţi pictează ouă de Paşti.

 

POEM [100]

 

Fusei o blondă fabricată.

Băui tutun, rachiu şi preacurvii niţel.

De astmă dădui colţul. Pa, drumeţi!


POEM [101]

 

Se umflă România în dosare.

Trandafirii plantaţi de mineri

îţi trag bobârnace în nas.

 

POEM [102]

 

Doi covrigei, o ceaşcă de nechezol.

Anunţă OTV-ul explozii sindicale.

Vine Ignatul? Pulimea driblează!

 

POEM [103]

 

Tânăr şi prost. „Poezia sunt eu!”

Bătrân şi prost. „Veşnicia sunt eu!”

În spate tăcerea pufneşte în râs.

 

POEM [104]

 

În pivniţă cotcodăceşte bezna.

Pe gard cocoşul ciuguleşte zorii.

În călimară şerpii şi-au macerat cocorii.

 

POEM [105]

 

Şi-a-nchis gogoşeria căpuşa de Bacău.

Se-nvârte în osânză şi visează, proasta,

sfioase lănci muşcându-mi coasta.


POEM [106]

 

Deschid ferestrele. O ţigaretă.

Mă-ntreabă anii: „N-ai crăpat, tataie?”

În horn s-a constipat o cucuvaie.

 

POEM [107]

 

În mâzga Dunării, pe la Cetate,

rimaciul, venerându-şi gogoşarii,

stă la taifas cu ţucălarii.

 

POEM [108]

 

În spatele biroului se usucă o umbră.

Cuvintele îşi dau duhul

pe tăişul haikuului.

 

POEM [109]

 

V-aş hori, dar cobza-i spartă!

Ne-a izbit Vel Boc în soartă.

În coteţ scrofiţa-i moartă.

 

POEM [110]

 

– Mai numeri peştii? Câţi, tataie?

– Un singur baboiaş!

– Sictir, potaie!

 

POEM [111]

 

De astăzi moşneguţ bogat!

Cireşul m-a proclamat

moştenitor al omizilor sale!


POEM [112]

 

Mi-am luat provincia în traistă

şi m-am pilit într-un ungher de cer.

Lucraţi discret, zbilţarii mei, vă cer!

 

POEM [113]

 

Zgârciţii ani mi-am prăpădit agil

şi-am devenit un tâmpiţel senil.

Rashid m-a tipărit jelanie pe-un zid.

 

POEM [114]

 

Nu mă găsiţi moimiţă în saloane.

Nu mă găsiţi căţea într-un bordel.

V-am fost Şeherezadă, asfodel.

 

POEM [115]

 

Şi-am fost Orfeu, şi-am fost birlic

pe vremea comisarului Şoric.

Pe dragavei popoarele trăgeau la dric.

 

POEM [116]

 

În toiul nopţii Universul

îşi fierbe sâmburii, reversul.

O stea îmi taie de la gleznă versul.

 

POEM [117]

 

Transpiră gerul. Bezna s-a lipit.

Fărâmă de secundă o clipă ne-a clipit.

Ne prăvălim pe uşa unui mit.


POEM [118]

 

Se stinge priveghiul celei din urmă speranţe.

Nicio lebădă pe lac. Niciun tei pe Copou.

Vederea schiază-n gălbenuşuri de ou.

 

POEM [119]

 

De-aseară Omul Negru juvăţuri săpuneşte.

Şi-a interzis să ne zâmbim frăţeşte,

să-i fiu opaiţ pâinii, molan, tămâie, peşte.

 

POEM [120]

 

Ţi-ai ucis, femeie, sufletul şi fiul

şi-ai ajuns o mâţă de la blid la blid!

Ne-ai tuflit destinul – mucegai – pe zid.

 

POEM [121]

 

Ce vreme mititică, tu, veac împestriţat!

Ne-ai lustruit zăbală, năuc m-ai sfârtecat.

Îngenunchez genune în nimb de Ararat.

 

POEM [122]

 

Ţi-am lăsat pârâul, fiule, şi grâul!

Ţi-am lăsat lumină, luncile şi vântul.

Să trăieşti din rouă măcinând pământul!

 

POEM [123]

 

Nici prea târziu, nici prea devreme!

Veniră viaţă, moarte, iubeţe, la soroc.

De-acum posterităţii îi plămădim gheroc.




[1] Adio, Mister Bashô!, Editura Amphion, Bacău, 2010 (Gheorghe Iorga, prefaţator)