miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, FIII ALAMBICULUI

 

ŞTEFAN DINCESCU 

FIII ALAMBICULUI[1]





Dar şi cugetul său, ce cuptor!  / (...) /

Din tot ce-a pătruns înăuntru

nimic n-a ieşit preschimbat în cenuşă. / (...) /

 

Trei cuvinte-au fost luate şi-mpinse în dogorile lui,

paznicul patru-a găsit răsunînd,

când s-a dus să le măture scrumul:

trei răsunând neîmpăcat – şi pe-al patrulea

cele trei ca pe unul mai mare-l slujeau.

MIRCEA CIOBANU

 


POEM [1]

 

Zărindu-l pe Dumnezeu cu felinarul în mână,

privighetoarea îl iscodi: – Pe om, Doamne, îl cauţi?

Cântecul său? – Chiştoace, fetiţo! Chiştoace!…

 

POEM [2]

 

Cu zvârcoliri de stele proptindu-se-n penel,

jelea scurmeica toamnei pe Nistru, pe Siret:

„Lăsaţi-mi poezia s-ajungă la poet!”

 

POEM [3]

 

Poetul trage baboii din baltă.

Hierofanţii trişează. Anonimatul răcneşte.

Criticii împlântă bobocii în ou.

 

POEM [4]

 

Poezia avortează pe strada Republicii.

În stânga: „Lady Blue”. În dreapta: „Servicii funerare”.

Scurmeica, între hulube, înalţă avioane de hârtie.

 

POEM [5]

 

Ai mei sunteţi! Şi miei, şi iezi, şi lei!

Mă scald în Nipru, Nistru, Prut,

zidind tărâţa soarelui durut!

 

POEM [6]

 

Scris ghemuit după uşa de fier,

zbârcit Dumnezeu mă râvneşte în cer.

La Căpriana, cu soarele-n poală, văduvă Ana!


POEM [7]

 

Cum să mă cern, Doamne? Ce să bag în corabie?

Asinii şi câinii? Crinii, laleaua?

Armura şi calul? Sica, luleaua?

 

POEM [8]

 

Rime sărind, din poem, pe fereastră,

înecându-se-n vişinii chirăind sub balcon.

Macină sâmburi. Depănuşează văzduhuri.

 

POEM [9]

 

Condeiul deschide fereastra:

„Doamne, ce duhoare exhală

picturile tale!” Imaginaţie, foc!

 

POEM [10]

 

Vorbind cu Dumnezeu, mulgându-şi cămila bălaie,

strigă făţarnicul frate: „Unde-i izvorul?

Setea mă rupe. Zăpucul mă taie.”

 

POEM [11]

 

Pe gât vi se toarnă acelaşi borş ecologic,

sex ortodox, egalitate de şanse, democraţie porcină.

Voi, şcolarii, strigaţi: „Jos Tot! Trăiască nimic!”

 


POEM [12]

 

„Vulpi nici în basme, feţii mei, nu există!”

Vulpile umblă cu botu-n otavă.

Scriptorii şi-adorm visul pe ţeavă.

 

POEM [13]

 

Pe răsăritene metereze plângând,

lacom sugând delirul scurmeicii,

îngerii joacă brâul suveicii!

 

POEM [14]

 

Când o să dau colţul, la Nişãpur,

îngropaţi-mă cu îndrăcitele mele poeme pe-afară!

Ce vâjgălaie, retori, mi-aţi dat!

 

POEM [15]

 

Oraş electoral: fântâni cântătoare.

Neam de coldúşi sub ferestre: „Trezeşte-te,

Doamne! Haleală de câini!”

 

POEM [16]

 

Scovérgi azvârlind în spânzurătoarea cerşetorului,

poemul îşi zvârle brabeţii din cap

şi iese din piaţă famelic urlând.

 

POEM [17]

 

Sar ciocârlii din spicele de grâu.

În păpădii zdrelindu-şi genunchii,

Dumnezeu vânează fluturii cu pălăria.


POEM [18]

 

Zilele, mamă, zbatere de-o pleoapă!

Visele, trenţe, m-au băgat la apă.

Sug ciocârlii ţambalul la agapă.

 

POEM [19]

 

Cu ştioalfe, cu hoţi – România trece hotarul.

La uşi cutii poştale muşcând

zdrăngănit de conserve.

 

POEM [20]

 

Şi-am învăţat: nu-i leápşă, rişcă şi noroc

istoria. Dă-i flit! Satârul s-a ştirbit

lipii rupând din „Rădăcinile de foc”.

 

POEM [21]

 

Frigul zgâlţâie vişinii holbaţi în fereastră.

Copilul, în zalhaná, măcelăreşte vrăbii cărunte.

Toate corăbiile ţi se îneacă într-un ibric.

 

POEM [22]

 

Şi-au scris în băi, văleát, pe toţi pereţii:

„Când vor câinii, mor poeţii!”

Şi Dumnezeu, cu sânge, a semnat.

 


POEM [23]

 

Prăsiţi-vă, semenii mei, trei câte trei!

Bodicăiţi tomberoanele! Fiţi fericiţi!

Boldei, ghiftuiţi-vă trei câte trei!

 

POEM [24]

 

Copilul iese din lanul de grâu

cu pitpalaci în ghiozdan, cu melci în urechi.

În bulgării: cartoafe, şi ciuşte, şi curechi!

 

POEM [25]

 

Sporiţi-vă, ştioalfe din ţările toate, uniţi-vă!

Fiţi-ne, voi, chilim năzdrăvan

Valea Sidim s-o zburdăm pe ţâţele voastre!

 

POEM [26]

 

Fi-voi năvod, lagună, peşte, pâine?

Poemul dă chiorâş cu oiştea în mâine.

Maria croşetează azur pe-o limbă de câine.

 

POEM [27]

 

Speranţele dictează pamflete în album.

Ce drac răcneşte, Doamne,-n lampa mea?

Hingherii, pe străzi, înoată-n agheasmă de scrum.

 

POEM [28]

 

Lipeşte-ţi, poemule, urechea de cerul din flori!

Ficaţii, bojocii frigându-şi pe-o plită,

îngerii cântă cetatea bâhlită.


POEM [29]

 

Scormoneşti prin oraş: afişe, pubele.

O femeie îţi fierbe ţâţele-n vis.

Un câine îţi donează o ţandără de os.

 

POEM [30]

 

Vara îşi meceşte şoldurile în sonetele anului.

Greierii torc satele-n seară.

Peniţa vântului. Şi-o călimară.

 

POEM [31]

 

Corbul lui Poe vine cu sinetul în plisc:

„Ia-ţi tălpăşiţa, băiete!

V-aţi damblagit viitorul!”

 

POEM [32]

 

Înnebuneşte zaibărul pe dealuri.

Pâş, pâş, bătrânul, de sub cruce,

dă iama la ciordit.

 

POEM [33]

 

„Ia-ţi butoiaşul şi umblă din piaţă în piaţă!”

Poliţiştii îmi bagă făcăleţul pe gât.

Poşirca luminii când m-a chiorât?

 


POEM [34]

 

Bacovienii codri dau iama în oraş

îngălbenind bătrânii din bodegi.

La colţ amurgul răriţează versuri.

 

POEM [35]

 

Ce-ai făcut, fiule, din făpturile mele?

Guşterii zboară. Privighetorile meliţează tărâţe.

Peştii au zgardă. Oile râmă.

 

POEM [36]

 

Am ajuns un bătrânel vrednic de plâns.

Mă pregătesc de somn, de hagialâc.

Ziua mă varsă din cântece-n hău.

 

POEM [37]

 

Poetul reciteşte „Evanghelia melancoliei”.

Storcătorii de fluturi îţi înfig ştampila în suflet.

De-acum damblagiii se dau în ţiţeică.

 

POEM [38]

 

Nopţile mi se astupă cu trăncăneală de greieri.

Scârbită de sânge mi se fleşcăieşte sabia-n teacă.

Laudă scurmeicii, gheruţelor sale!

 


POEM [39]

 

Închiriară ţara, ieri, sărăntocii lumii.

Vaci rumegă zambile, se baligă-n muzee.

Poeţii împăiază şişul.

 

POEM [40]

 

Scurmeicile se ceartă cu scriptorii-n pubelă.

Un pictor exilează din tablou

iedul râzând de sub umbrelă.

 

POEM [41]

 

Actorii ne dau lecţii de suicid pe străzi.

Flămând pugleul scotoceşte

în gâtul ciocârliei din cala unui peşte.

 

POEM [42]

 

Alăptezi, chicotind, toate gheişele, toţi zăbăucii.

Albastră scurmeica lincheşte tăceri.

Poemul umflă nucii răscrucii.

 

POEM [43]

 

Nu credeam să învăţ să tac vreodată.

Azi, sicofanţi, vă fac hatârul!

Limba, iat-o, mi-o retez cu satârul.

 


POEM [44]

 

Sicarii,-n feredéu, se bat în jeguri şi-n glume.

În deştele mamei se încâlcesc regate, istorii, cutume.

Cum mă botezi, cheală duhoare din lume?

 

POEM [45]

 

Învăţătoarele ne vând prezervative, ţâţe, chiloţi.

Profesorii, în lighean, salvează broaştele de la înec.

Inspectoraşii îşi bat fotolii în cur.

 

POEM [46]

 

De-o săptămână viaţa îşi bate joc de mine.

Briciul de ras mă întreabă gelos:

„Te-ai hotărât, tataie? Nu-i mare scofală!”

 

POEM [47]

 

Ţăranii, fişpanii şi Dumnezeu însămânţează bodegi.

Le ghiorţăie maţul. Se holbează în ceşti.

Privighetoarea, în blid, despăduchează poveşti.

 

POEM [48]

 

Cine s-a scris şi-a sporit dihonia limbii.

Turmele şi-a pierdut, roabele, fiii.

Piară zilele naşterii sale! Trăiască neantul!

 


POEM [49]

 

Poetul, o clipă, îşi reciteşte „Viaţa pe rod”,

semnează pe greieri, pe miei, pe ugerul vacii.

Scutură soare din pom. Se furişează, sub clisă, cu el.

 

POEM [50]

 

Privighetoarea întemeiază tulnice, dealuri şi oi.

Ne strigă moartea dintr-un păr bătut în lumină:

„Lăsaţi-mi poeţii la mine să vină!”

 

POEM [51]

 

Rotundă, trasă la oblu, seară din mireasmă de tei.

Ulcioare cu vin. Poetul, cu ţicăul vorbeşte:

„La Viforeni, stihurgii, fiţi oaspeţii mei!”

 

POEM [52]

 

Te speli pe mâini, lătrăule din Pont!

Orice Cristos rămâne, mâine, păgubos.

Dau bubele, zâmbind, cu rădăcinile în os.

 

POEM [53]

 

Şúgu, şúgu, greierele,

munţi tocind, ţicău, vâlcele

storci diata iernii grele!

 


POEM [54]

 

Pe-o gură de rai, poeţi băcăuani, şi eu amurgind,

recitaţi-mi din Omar Khayyām, din Matsuo Bashô!

Voi, menade tărcate, meliţaţi-mi păţanii trucate!

 

POEM [55]

 

Se ceartă poezia şi criticii de-un leat:

– Pe ce maidan, coniţă, ai greblat?

– În Prut, sticlete, m-am scăldat!

 

POEM [56]

 

Pământul, până ieri, s-a holbat în strofele mele,

mustind de privighetori, de turturele, de greieri.

În care batoză, Doamne, astăzi mă treieri?

 

POEM [57]

 

Ţebeş, ţebeş, sufleţele,

te-or scopi căţei, căţele!

Masalále: Úricele Dumitale!

 

POEM [58]

 

Crescuse o lalea dintr-o uşă de fier.

Oratorii ţipau: „Zdreanţa aceasta nu există!”

Copiii o stropeau cu suflet, cu fluturi.

 


POEM [59]

 

Ascunde-te, fuşói, în copârşeu!

Dă-i nopţii orţii din chimir!

Minunile, din veac, au steag de ştir.

 

POEM [60]

 

– Cine, poete, îţi bagă pâinea în gură?

Cine îţi spală cămaşa, iţarii, colţúnii?

– Moartea, băiete, păscându-şi, în poeme, colunii!

 

POEM [61]

 

Din acest oraş, din această ţară cum să provin?

Sufletul meu, surioară, şiroieşte din cer

în solzii trandafirului sein!

 

POEM [62]

 

Un zarzăr scrie-n vifor cu peniţa:

„Ce-ai dat lumină, Doamne, s-a crăpat!

Prin Babel negurile bat.”

 

POEM [63]

 

Se zăvorăşte cântecul în pâine,

grei zaibării pălăvrăgesc în lin.

Dezghioacă-mi, iarnă, rănile! Amin!

 


POEM [64]

 

Ploaia şi-aprinde candela pe dealuri.

Îşi frânge coasa-n cântece de greieri

cosaşu-n reverie tolănit.

 

POEM [65]

 

De-o viaţă, Doamne, fost-am ţiparul norocos!

Iată: râme înghit! Iată: mă înfig în cârlig!

De ce, strâmbând din nas, mă vomiţi iarăşi în baltă?

 

POEM [66]

 

Ţi-ai strâns pe-o cobiliţă cerul

şi retezând furtunile din glas,

o, poezie spălăcită, în terciul zeilor te-ai ras!

 

POEM [67]

 

„Unde-s lingăii, căpăii, haidăii,

gheara scurmeicii, zeul golan?”

Se váită ruinei ulciorul dintr-un han.

 

POEM [68]

 

Mă caută ogarii cu lumânarea-n târg.

Gâfâind la oblâncul furtunii,

sufletul meu rumegă o iarnă de orb.

 


POEM [69]

 

Ce mi-a rămas? Să mă dau cu scăfârlia de-un zid!

Ce ţi-a rămas? Pacea dintr-un munte lichid!

Ce ne-a rămas? Palton de hârtie, coşciug ecologic!

 

POEM [70]

 

Rup greierii peceţile regeşti.

Am botezat coldúşii, pârcii îndoielii,

supus, „al Dumneavoastră Scardanelli”.

 

POEM [71]

 

Demostene stă cu burtica la soare. Mestecă pietre.

Filipicele bat câmpii. Trăgând fumuri pe nas,

îngerii, pe trepied, deflorează Apocalipsa.

 

POEM [72]

 

Această procesiune se developează după tipic.

S-a prăpădit oratorul. Odihnească-se-n pace!

Fiii alambicului râd în hohote.

 

POEM [73]

 

Tovărăşeşte, Doamne, protestez!

Scandalagiu, şi beţivan, şi prost,

eu, poezia, stârv ţi-am fost?

 

POEM [74]

 

Aseară, la duhovnic, istoria intrând,

poveştile, din stráiţă, şi-a răsturnat:

„Fui vrednică. V-am urinat!”



[1] Fiii alambicului, Editura Amphion, Bacău, 2009 (prof. univ. dr. ing. Vasile George Puiu, prefaţator)