miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, RÂMELE DIN PÂINEA LUI AHAB

 

ŞTEFAN DINCESCU

RÂMELE DIN PÂINEA LUI AHAB[1]



ÎN ANTICAMERĂ

 

În anticamera lui Dumnezeu

mă latră vipera guşată.

Şacali cu redingote de omăt

fierb pe cântar o carte vinovată

de incendii şi eres.

Cuvintelor dărăpănate,

din ce năpaste v-aţi ales?...

Sub cicatricea ta, ah, nu, ah, nu!...

Ci dă-mi firmanul tău ceresc,

ale infernului tapiţerii

cu soare să le argăsesc!...

 


***

 

Să dăm la doctor studenţia

să-i scoată jar din tărtăcuţă,

cu rime nu plăteşti chiria

şi nici zămârca de văcuţă.

 

Şi să uităm de soacre, de mani şi de copii,

să ungem palimpsestele cu seu,

încercănaţi şi zurbagii

să azvârlim cu bulgări în geam la Dumnezeu.

 


***

 

Roagă-te pentru râu,

roagă-te pentru privighetoare,

roagă-te pentru pădure şi cai,

dacă timp mai ai,

roagă-te şi pentru mine puţin,

dragostea mea, amin!


***

 

În faţă semaforul, în spate o cotigă,

soldaţii strigă apă, strigă.

Respectă semafor, respectă barieră,

chiar dacă luptele se dau în altă eră.

Secerând buricele atâtor lei,

să ajungi ciozvârtă ştirbilor căţei,

să-i rămâi vestală nopţii din mecetă

tot visând atacuri doar la baionetă!...

 


***

 

Păunului cu gâtul retezat,

arză-m-ar focul, i-am rămas de cart.

Cine-i acolo?... Stai că trag!...

De-ar fi măcar o geamandură!...

Năvoadele s-au îmbuibat

cu lipitori şi viitură.

 

Să fie portul vreo escrocherie

dată cu spray, iubita mea?...

Să fie farul vreo perucă?...

Să fie marea un gâldan cu broaşte?...

Iubita mea, vâslesc, vâslesc, vâslesc!...

Agăţ de hârburi felinare.

Cine-i acolo?... Stai că trag!...

De-ar fi un balamuc de soare!...

Vâslesc, vâslesc, vâslesc, vâslesc!...


***

 

Cocostârcii ţipă împrejur,

ca o doică soarele mă spală,

doar cuvântul gârbov şi sperjur

sechestrează carnea sub cerneală.

 

Am cântat mereu după cortină,

veacul mi-a ajuns până la os,

am cântat mereu după cortină,

întorcând statuile pe dos.

 

Gâtui-mi-aş cântecul borfaş

din osândă orgă să mă rup!...

Cum să trag izvoarele-n oraş

zeii-n cerul gurii ca să-i pup?...

 


***

 

Mamei mele, Constanţa Dincă

 

Marii tăi ochi,

negrii tăi ochi

s-au împăienjenit.

 

Smochină uitată în ram,

auzul ţi s-a uscat.

 

Istovito, nefericito,

în roua privighetorilor

te risipeşti!...

 

***

 

Mă astupă întunericul,

nemernicul.

Mă împiedică la vis

şi la mers.

 

Ah, de-aş putea

să-l tai

cu secera acestui vers!...


HYPERION

 

Aveai ochi deschis

şi mângâiat

de aripa

unui înger.

 

Aveai trup străveziu

şi înţesat

de toate florile

şi privighetorile

pământului.

 

Ai fost oceanul,

farul

şi corăbierul.

 

Lângă teiul sfânt

şi clondirul gol

mâna

scria cu marea

şi cerul.


***

 

Cu fler în jilţul cel de paie

îţi sfâşii carnea de pe şale.

Nu blestema, tătucă!... Răsucit,

vei figura în manuale.

 

Un panegiric, miştocar,

ignari lătrăi or să-ţi rostească.

Vai, opinteşte-te să mori

în grea tăcere diavolească!...


TURNIR

 

Coiful în cap!... Lancea în mână!...

Să ne zdrobim cu anonimatul dement!...

Ne înnodăm în prostia şi-n laşitatea veacului,

zărghitule Sancho, fii grozav de atent!...

 

ACROBAŢIE

 

Lăudăm gheara leului şi trompa elefantului.

Adormim cu lancea împotmolită în noi.

Mergem pe frânghie cu devla în jos,

bufoni, doi câte doi.


INVITAŢIE

 

Vino să vezi, să memorezi:

hârciogii, lihniţii, se roagă-n zadar!...

Regele paşte, pe dealuri, cirezi:

mânji de neant cu trupuri de jar.

 

SFÂRŞIT DE SPECTACOL

 

Clovnii sudează sfadă-n cuvânt.

Sângerezi până la măduvă. Chiar nu mai poţi.

Vai, cât este de greu cerul din spinare,

cerul scuipat de zeii netoţi!...


***

 

Mă-ntreabă Socrate:

– Ce vrei să fii?...

– Soare de-o ţară spovedind sihăstrii

ori, vere Isuse, între Est şi Apus,

bocet obraznic

într-o sabie dus!...

 

***

 

În codrii Vlăsiei, Ană, m-aud

urlând într-un lup care pe şapte naiuri mă plânge!...

Vai, cât aş vrea să mă-nhaţe de bot

luna fiartă într-un ciubăr cu sânge!...

 

***

 

Toate au fost trase pe o linie moartă.

Salariile profesorilor.

Sistemele filosofice.

Statuile bolşevicilor.

Poate chiar delatorii.

 

Sinuciderea oare

s-o fi pensionat

şi dumneaei?...


EPITAF [1]

 

M-am plugărit la denie în şanţ

cu fâţa şefului de gară.

Tâmpita s-a umflat

ca vacile-n lucernă!

M-au strâns cu grebla de sub tren

într-o cutie de pantofi.

 

EPITAF [2]

 

Mi-au putrezit genunchii

hâţânând nepoţii.

Nurorile m-au dus la cimitir

într-o cotigă.

În tron ziarele foşneau.

 


EPITAF [3]

 

Zdrobind între gingii

doar grohotiş de pâine,

patru biserici v-am zidit.

Nu mi-au spălat Mironosiţele chiloţii.

Doar două braţe şi-o lopată.

Nici hoţ. Nici scamator. Nici delator.

 

EPITAF [4]

 

O pălărie jerpelită

şi, vai, nădragii unui văr!

M-au astrucat

într-un gropan.

N-a fost al meu

nici grâul de colivă.

 


EPITAF [5]

 

M-au prins la heleşteu cu meredeul şi postava.

Mi-au dat în ţeastă cu satârul.

Dincescu scrijeli pe cruce:

„Aici se odihneşte un cretin;

muncind ca robul,

o mierli

ca prostul.

Drumeţule, închină-te!

Amin!”

 

EPITAF [6]

 

„Am să fiu poet celebru, mamă, ins bogat!...”

Tălpile sfârloagelor? Strecurătoare!...

Fumam ţigară după ţigară

din pensioara ta,

mamă beteagă, mamă răbdătoare!...

 

Azi fleici la un bidon de gaz

se vând psaltirile-mi cu gheare!


RECORD

 

Şi-am avut o iarnă de pomină!...

Nivelul entuziasmului s-a înălţat

până la şireturile bocancilor.

 

TRĂSCĂU

 

Metropolă cu damf de ţap!...

Căpuşile îmi dau târcoale.

În legi cotarlele încap

şi-o ţară moare la taclale.

 

Borşindu-mă pe caldarâm,

înjur trăscăul şi amicii

şi paos haitei de la Râm

livrez duhorile furnicii.

 

VÂRTEJ

 

Pe dealul jupit

ard visele crailor

şi-o ţară fătând pe şeile cailor!...

 


OUĂ DE CUCUVAIE

 

Cică iarna aceasta sponsorizează

doar ouă de cucuvaie!...

La televizor parlamentarii vegetează

cu tetinele-n bot.

Jandarmii se împiedică în osânză şi-n trese.

Vai, Doamne, ai învăţat

să te usture-n cot!...

 

MARATON

 

Alergi printr-un bocet.

– Bătrâne, ce vezi?...

– Veacuri şi fleacuri. Spută. Corvezi.

 


METROPOLĂ

 

Oraşul botniţei şi-al răngilor de fier!...

Profeţii sug duhoare din mister.

În piaţă stârvuri: muşuroaie!...

Flanorii scârţâie în ploaie.

Vomează mistagogii prin altar

şi raiul fermentează în dosar.

Oraşul botniţei şi-al răngilor de fier!...

Gunoaiele clocesc şi-n cer.

Vai, Dumnezeu s-a cocoţat

în şaua scoasă la mezat!...

 


ŞIC

 

Veacule, dragule, eşti şic!...

Ai învăţat s-o scalzi din buric.

Nălbarii-ţi cârpiră şezutul:

ai exersat marxismul, barbutul!...

 

Te căptuşiră anagnoştii,

şperţarii, vampele şi proştii.

Vai, fantezia ţi-a chelit un pic!...

Veacule, dragule, eşti şic!...

 

***

 

O pasăre zboară ţinând în cioc

biserică plodind nenoroc.

În cristelniţă, Doamne, nu scălda-vei decât

îngeri mehenghi cu şişul în gât?...


COCOŞUL

 

Tatălui meu, Nicolae Dincă

 

– Cui îi cânţi, cocoşule?...

– Ţie cântu-ţi, moşule!...

– De botez, cocoşule?...

– Băjenie, moşule!...

– Încotro, cocoşule?...

– Pân’ la Domnul, moşule!...

– Călărind, cocoşule?...

– O pirogă, moşule!...

– Vânturi bat, cocoşule?...

– Vijelie, moşule!...

– Căpătâi, cocoşule?...

– Fulgerele, moşule!...

– Dodoléţ, cocoşule!...

– Moarte lină, moşule!...

3 iunie 2001

 


NĂSĂLIE

 

Tatălui meu, Nicolae Dincă

 

Zăceam, pe-o targă de spital,

cuţitărit cu dibăcie.

Zăceai în somnul lilial,

firavule, pe-o năsălie!...

 

Băltea boleşniţa-n odăi,

se prigoreau zăvozii-n drum.

Strângeau ovezele în clăi

oltencele crăpate-n scrum.

 

Bălţatele cu ţâţe creţe,

lângă zăton, rodeau trifoi.

Râs Desnăţuiul, sub podeţe,

se văicărea într-un cimpoi.

5 iunie 2001


IEŞIND DIN CETATE

 

Fulgerând între păsări,

între mânji nechezând,

în zori, băţos, am intrat în cetate.

 

Zdravăn eram la trup, la minte ager eram.

 

Daţi-mi, devoţilor, o aşchie de pâine,

o cană cu apă daţi-mi, de azi până mâine.

Un cort daţi-mi, filotimilor, un crivat,

frigul să-mi ogoiesc, nesomnul turbat!...”

 

Astăzi, lihnit şi posac,

zgribulit şi sărac, târându-mă-n

cârji, ieşind din cetate, ploi

vă trimit, fraţii mei,

plăpânde ninsori!...

 

Astăzi, sărac şi hulit,

pălmuit şi posac, ieşind

din cetate, îngenunchind

în noroi, mă rog pentru voi,

mă rog pentru noi,

fraţii mei!...


RUGĂ

 

Într-o magherniţă cu damf de soare

dă-mi anii, fată cu pistrui,

 

să scriem „Diata cea Mică”,

să visăm „Diata cea Mare”,

să adăpăm muşcatele bălane,

 

dă-mi pleoapa, fată cu pistrui,

să coşcovim năplaiul din icoane!...


***

 

Tăcerea Chitului se feşteleşte.

Un hoit lătrăii trag prin vamă.

Se frâng în geamuri, cât un bot de peşte,

gravide spaime cu zăvelci de­-aramă.

 

***

 

Pe deştiul Tău, când te durea în coate,

am fost, o, Doamne, geană de ecou!...

Dezastrelor de caritate

le-am scris poeme pe furou.




[1] În anticameră – Ramuri, nr. 7 (181), 15 iulie 1979; *** (Să dăm la doctor studenţia), *** (Roagă-te pentru râu), *** (În faţă semaforul, în spate o cotigă), *** (Păunului cu gâtul retezat), *** (Cocostârcii ţipă împrejur) Ramuri, nr. 7 (193), 15 iulie 1980; *** (Marii tăi ochi) – Ramuri, nr. 1 (295), ianuarie 1989; *** (Mă astupă întunericul) Ateneu, nr. 234, mai 1989; HyperionRamuri, nr. 9 (303), septembrie 1989; *** (Cu fler în jilţul cel de paie) – Ateneu, nr.2 (269), februarie 1992; Turnir, Acrobaţie, Invitaţie, Sfârşit de spectacol – Catedra, nr. 8 (44), mai 1992; *** (Mă-ntreabă Socrate); *** (În codrii Vlăsiei, Ană, m-aud), *** (Toate au fost trase pe o linie moartă) – Viaţa băcăuană, nr. 1-6 iunie 1995; Epitafuri 1-6, Record, Trăscău, Vârtej, Ouă de cucuvaie, Maraton, Metropolă, Şic, Cocoşul, NăsălieLancea lui Ahile, Ed. Amphion, 2002; *** (O pasăre zboară ţinând în cioc) – Cel de pe urmă Laocoon, Ed. Amphion, 2003; Ieşind din cetateIeşirea din cetate, Ed. Amphion, 2005; Rugă, *** (Tăcerea Chitului se feşteleşte), *** (Pe deştiul Tău, când te durea în coate) – Cloţele Şeherezadei, Ed. Amphion, 2009